Kreidler met injectie systeem

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#101 Bericht door Andy » 28 okt 2010, 21:50

Ben erg benieuwd of het gaat werken, vooral dat het goed gaat werken.

Andy,

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#102 Bericht door lazy rider » 28 okt 2010, 22:55

pluisje schreef:vandaag een lucht temperatuur sensor en een water temperatuur sensor, hopenlijk morgen de eerste
sensoren aansluiten en de bobine aan de praat krijgen..

dan benzine druk opbouwen en benzine spetteren :)
Bernard ,

Waar wil je het benzine pompje plaatsen ?
Ik wil natuurlijk wel als eerste weten als de kreidler gelopen heeft :wink:
De testbank staat gereed om het pk monster te onvangen :mrgreen:

Gr, Johan

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#103 Bericht door pluisje » 29 okt 2010, 08:28

gezien de strakke opzet nu (alles past achter de schermen)
zou ik misschien eerst op zoek moeten gaan naar
een pomp in de tank?
anders komt die ergens onder het frame te bungelen
en maakt hij ook extra herrie..

maar voor nu maakt dat niet uit :lol:
ik heb ook 2 drukregelaars,
ik wil eens testen of de verstuiving goed genoeg is
bij een standaard simpel regelaartje
of dat we een mooiere mist krijgen bij een hogere druk..

en het gesprek met een 'injectie-inbouw-station' gisteren;
http://www.bs-autotune.nl/content/view/49/57/" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn er wat extra inzichten..

zo is het mogelijk om voor weinig geld een van zijn computers
uit te rusten met uitlaat temperatuur meter,
welke waarschijnlijk meer informatie levert bij een 2 takt.

ook ziet hij meer in het afstellen op de trottle position sensor
dan op de MAP-sensor.

nu kan ik zowel de tps-sensor en de MAP-sensor aansluiten,
dus kunnen we kijken wat er beter is,
maar de uitlaat temperatuur sensor kan pas bij een nieuwe computer.

gelukkig begonnen zijn computers bij 250 euro,
alleen voor een volledig opgebouwde, inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.

maar hij zou het dan wel compleet kunnen aanleveren,
dus met stekkers en aansluitingen er al aan,
gekrompen in krimpkous en gevlochten beschermings mantels.

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#104 Bericht door WimOudewater » 29 okt 2010, 09:28

lazy rider schreef:inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
Jaaa...Wie mooi wil zijn moet pijn lijden :)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#105 Bericht door Caspar » 29 okt 2010, 09:33

Allemaal mooi die aangeboden kennis, goed luisteren kan je een hoop problemen besparen .
maar ik vind dat jij zelf ook al een heel eind in de goede richting zat.
Kijk eerst eens of je huidige plan werkt voordat je je laat overhalen tot iets heel anders.

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#106 Bericht door WimOudewater » 29 okt 2010, 09:54

Je gaat natuurlijk ook een retour op je benzinesysteem nodig hebben, heb je daarover al gedacht? voor je benzinepomp moet het niet zo heel moeilijk worden, ik had pas nog een heel mooi pompje in handen ik dacht uit een chevrolet, was een ruitensproeierpompje, in rvs huis, zoieso zijn ruitensproeiervloeistofpompjes vrijwel altijd chemiebestendig, dus ik denk dat ze wel te gebruiken zijn, alleen ik denk dat ze snel kapot gaan als je brandstof op is.

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#107 Bericht door veldmuis » 29 okt 2010, 12:37

Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#108 Bericht door pluisje » 29 okt 2010, 14:05

WimOudewater schreef:
lazy rider schreef:inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
Jaaa...Wie mooi wil zijn moet pijn lijden :)
tja...
ik denk dat het levenslicht verkooptechnisch pas komt als het hele zooitje onder de 500 euro blijft;
dus de ombouw mechanisch (aanpassen krukas + inlaatkanaal, incl tps sensor en injector) voor 150 euro
de computer + sensoren (water en lucht) voor 250 euro
en de benzine pomp, drukregelaar en slangen voor 100 euro.

dan kan je het verkopen;
electronische (HPI ontsteking is 150 euro tegenwoordig) en een goede carburateur is 100 euro,
dan kan je electronische injectie aanbieden voor het dubbele,
dan wil iemand dat nog wel overwegen.

ga je echter een oplossing aandragen die 3x zo duur is, dan kan je garanderen wat je wil
(nooit meer vastlopen, betere maps, meer vermogen, regelbaar, shiftlichts, turbo)
maar gaat men liever toch het effe proberen met een aftandse carburateur
die nieuw staat te glimmen op een internet pagina...
Caspar schreef:Allemaal mooi die aangeboden kennis, goed luisteren kan je een hoop problemen besparen .
maar ik vind dat jij zelf ook al een heel eind in de goede richting zat.
Kijk eerst eens of je huidige plan werkt voordat je je laat overhalen tot iets heel anders.
huidige plan gaat ook gewoon door;
in principe hoef je geen uitlaat gas te meten bij het rijden (lambda, temperatuur, kleur of wat dan ook)
maar is het meer een monitoring om te kijken of alles nog wel in oorde is,
dalijk is je injector verstopt of blijf je te veel kloten met je ontsteking op de rollerbank
en draai je je dure cilinder van 400 euro naar de klote.

de cilinder die er nu op zit is al half gaar,
dus wordt opgeofferd voor kennis :wink:

kijken waar hij stuk aan gaat als het loopt
WimOudewater schreef:Je gaat natuurlijk ook een retour op je benzinesysteem nodig hebben, heb je daarover al gedacht?
ja, 2 systemen,
retour van de regelaar terug naar de pomp, 3 splitsing,

retour van de regelaar naar de tank, extra aansluiting.

de pomp wordt gekoeld door de benzine, daarom hangen de meeste pompen ook in de tank (inclusief minder herrie)
dus wordt de benzine warm en zal gekoeld moeten worden.

echter, hoe warm worden de pompen tegenwoordig nog?
denk niet dat het erg is als ik na de drukregelaar de benzine terug laat stromen naar de pomp,
zo heb je een klein cirquit wat opwarmt,
maar als de temperatuur meevalt kan dat geen kwaad.

wordt het wel te warm, kan je altijd een nippel maken op de tank (heb ik er al 2 van gemaakt op een andere tank)
en daar de benzine door terug laten stromen,
5 liter benzine zal minder snel opwarmen dan 0.03, dus dan heb je een leuke buffer.
(en een warme tank tegen je ballen)

dat is wel weer een aanpassing aan de tank,
dan is het misschien handiger om er gewoon een radiator tussen te hangen
(voor de benzine te koelen, staat stoer)
of de tank helemaal te verbouwen en de pomp en een meetunit er gewoon in te hangen.

de tanksensor op mijn Spitfire hangt ook aan de computer;
zo kan ik tijdens het rijden zien
- hoeveel benzine ik nog heb,
- hoeveel ik verbruik per km,
- hoeveel km's ik dus nog kan rijden
en wat het verschil is als ik hem wat anders afstel (armer = ook meer km's ??)
veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
nee, we streven zo'n beetje naar 4 a 5 bar,
en een goede pomp kan je al voor 100 euro vinden
is ook een externe pomp, vanuit de race, gewoon nieuw uit de doos.
de regelaar is vaak nog duurder.

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#109 Bericht door WimOudewater » 29 okt 2010, 17:57

veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
Drukregelaar? en sommige ruitensproeierpompjes hebben ook een output van 3 1/2 bar...had misschien wel gekunt..

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#110 Bericht door pluisje » 29 okt 2010, 20:51

WimOudewater schreef:
veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
Drukregelaar? en sommige ruitensproeierpompjes hebben ook een output van 3 1/2 bar...had misschien wel gekunt..
het is een goed idee op zich,
een drukregelaar wordt bijvoorbeeld gebruikt omdat een pomp een druk levert, gerelateerd aan de doorstroming.
bij een pomp die 3.5 bar levert als je hem bijna afknijpt,
zal minder druk opleveren als dit gaat stromen,
dit is niet zo handig, een wisselende druk klinkt niet zo schokkend,
maar als je alles tot op 0.1 van een miliseconde probeert te regelen,
en je druk 1 bar heen en weer stuitert,
tja, dan heeft die 0.1 miliseconden ook geen zin.

daarnaast ben ik bang dat hij gewoon oplost in benzine.

maar een fles of tank oppompen met een fietspomp levert ook benzine met 3 bar druk erop..
dat zou bijvoorbeeld voldoende zijn voor een run van 3 minuten over 1500 meter.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#111 Bericht door pluisje » 29 okt 2010, 22:38

de benzine druk opbouw..

gewoon een schakelaar voor aan en uit,
zodat de bobine, injector en pomp in 1 keer 12 volt krijgen.

en een klein vaatje om het systeem te vullen met benzine.
Bijlagen
29102010160.jpg
29102010160.jpg (52.01 KiB) 8898 keer bekeken
29102010156.jpg
29102010156.jpg (48.14 KiB) 8898 keer bekeken
29102010155.jpg
29102010155.jpg (45.81 KiB) 8898 keer bekeken

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#112 Bericht door pluisje » 31 okt 2010, 18:56

dit weekend weinig gedaan, zit op de vliegwiel moer te wachten.

het was even puzzelen en uiteindelijk zat de benzine pompt toch weer verkeerd om aangesloten
en het was even puzzelen en de drukregelaar zat dus ook verkeerd om..

maar aarde op de injector en de benzine spuit eruit,
dus mechanisch is alles bijna op oorde.
Bijlagen
31102010167.jpg
31102010167.jpg (60.94 KiB) 8807 keer bekeken
31102010166.jpg
31102010166.jpg (53.49 KiB) 8807 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#113 Bericht door Niekjuh » 31 okt 2010, 23:22

Raak je het overzicht niet kwijt met al die draden? :P

Ben benieuwd wanneer hij voor het eerst gaat lopen :D

Heb er vertrouwen in!

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#114 Bericht door pluisje » 01 nov 2010, 00:26

Niekjuh schreef:Raak je het overzicht niet kwijt met al die draden? :P
questie van 1 voor 1 aansluiten;
je sluit als eerste de computer aan,
is 2 draden en je ziet of je verbinding hebt met je USB aansluiting,
je kan de vr sensor aansluiten,
is 2 draden en dan kan je op de computer gelijk zien of de toertal te zien is als je hem start.
je kan dan de bobine aansluiten,
is 1 draad en dan kan je zien of hij vonkt op 0 graden

dan zijn de lucht en temperatuur sensor ook maar 2 draden, en je kan dan de sensor in je handen houden
en kijken of de temperatuur oploopt (en ook de juiste)

de nieuwe draadboom van MS is helemaal simpel,
deze heeft voor elke draad een kleurcode en per 10cm staat er ook op wat het is,
dan zet je gewoon + op de computer
en van de computer trek je de kleur die je nodig hebt naar het onderdeel;
- per stroom gebruiker (injector, pomp, lampjes) naar de +
- de andere componenten (temperatuur sensor, vr sensor) terug naar de -

juist omdat je elke aansluiting gelijk kan controleren op de computer,
heb je niet dat het pas werkt als alles aangesloten is,
maar kan je gewoon iets werkend maken en dan een stapje verder gaan.


mochten we dit gaan verkopen,
dan krijgt je gewoon een kant en klare draadboom trouwens,
er zijn al zo veel speciale aanpassingen nodig,
dat kan er dan ook nog wel bij :wink:

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#115 Bericht door Niekjuh » 01 nov 2010, 00:36

Dan valt het idd nog wel mee.
Het zag er alleen een beetje als een puinhoop uit, maar dat was natuurlijk om te testen.

Is de vliegwiel moer het enige waarop je nog moet wachten of moet er nog meer geregeld worden voordat hij getest kan worden?

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#116 Bericht door pluisje » 01 nov 2010, 01:16

de vliegwiel moer is onderweg
en dan kan hij aangeslingerd worden..

ik denk dinsdag avond.

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#117 Bericht door Lacsap » 01 nov 2010, 07:56

Prachtig om te zlien, je hebt er veel verstand van pluisje!
Ben benieuwd naar een filmpje zeg, wel enorm kicke dit.

Gr Pascal

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#118 Bericht door Maarten » 01 nov 2010, 07:57

pluisje schreef:de vliegwiel moer is onderweg
en dan kan hij aangeslingerd worden..
Vergeet je niet olie in je blok te doen? :-)

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#119 Bericht door pluisje » 01 nov 2010, 11:25

olie in blok?
denk dat een uitlaat ook wel handig is ;)

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#120 Bericht door Andy » 01 nov 2010, 13:21

Misschien is het mij ontgaan,,, maar wat is uiteindelijk het doel van dit project :idea:

Andy,

Gebruikersavatar
Kreidler freak
Berichten: 1327
Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
Locatie: Expert doos nr9
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#121 Bericht door Kreidler freak » 01 nov 2010, 15:03

Ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

Gr Joey

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler met injectie systeem

#122 Bericht door Niekjuh » 01 nov 2010, 15:06

daar zit ook de kracht van injectie,
carburateurs gaan steeds armer mengen bij hogere snelheden,
terwijl je daar juist meer benzine en meer pk te vangen valt.
Het gaat allemaal om de pk's andy!

En het is natuurlijk super mooi als het goed gaat werken, zulke moderne techniek op z'n oude machine, het heeft wel wat vind ik!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Kreidler met injectie systeem

#123 Bericht door nozems » 01 nov 2010, 15:22

Ik ben ook erg benieuwd naar de 1ste plofjes van dit project,zeker voor een kreidler is dit zeer vernieuwend tunen!ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Kreidler met injectie systeem

#124 Bericht door pluisje » 01 nov 2010, 16:04

Andy schreef:Misschien is het mij ontgaan,,, maar wat is uiteindelijk het doel van dit project :idea:

Andy,

cilinders heel houden...

eigenlijk niets anders,
tenzij jij graag voor 500 euro een snel setje koopt en het niet erg vindt als het na 5.000 km al in elkaar draait.

een snelle 2 takt moet goed kunnen ademen en redelijk rijk lopen,
een carbeurteur die bevriest of versleten raakt (lekkage = arm mengsel)
kost je dan gewoon een cilinder.

of dat je wel een goed mensel hebt op top toeren,
maar in het middengebied te arm staat,
zodat je bij de snelle ritjes al 10.000 km hebt meegereden,
maar net die ene rit in een optocht voor een vastloper zorgde.

ook heeft een carbeurateur een venturi, dit kost je misschien 5-10% vermogen,
is ook weer een paar pk tegenwoordig
en kan je natuurlijk zelf je ontstekings curve gaan maken,
is weer eens wat anders dan een vast punt
of een lichte vervroeging, zonder verdere meting.

en omdat ik het al op mijn andere auto heb zitten
en daar de voordelen heb ondervonden,
had ik zoiets van, dat gaat ook wel op een Kreidler passen :mrgreen:
nozems schreef:ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.
vergeet die aprilia ditec dingen;
in de 125cc wereld is algemeen bekend dat de oudere injectie machines
beter lopen dan tegenwoordig,
injectie wordt eigenlijk maar toegepast om door de millieu-keur heen te komen
en wordt er express een dip in het middengebied gemaakt
om bijvoorbeeld bij 90km/uur heel weinig uit te stoten.

de ervaring die ik zie met modernere injectie motoren die naar 'zelf-tune' computers zijn
omgebouwd (zoals de Hayabusa-turbo), dan komt pas echt het echte monster naar boven.
zeker in landen zoals Spanje, waar je met een B-rijbewijs dus 125cc mag rijden,
zie je ze allemaal omgebouwd worden naar een andere computer.

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler met injectie systeem

#125 Bericht door RicM » 01 nov 2010, 17:22

pluisje schreef:
Andy schreef:Misschien is het mij ontgaan,,, maar wat is uiteindelijk het doel van dit project :idea:

Andy,

cilinders heel houden...

eigenlijk niets anders,
tenzij jij graag voor 500 euro een snel setje koopt en het niet erg vindt als het na 5.000 km al in elkaar draait.

een snelle 2 takt moet goed kunnen ademen en redelijk rijk lopen,
een carbeurteur die bevriest of versleten raakt (lekkage = arm mengsel)
kost je dan gewoon een cilinder.

of dat je wel een goed mensel hebt op top toeren,
maar in het middengebied te arm staat,
zodat je bij de snelle ritjes al 10.000 km hebt meegereden,
maar net die ene rit in een optocht voor een vastloper zorgde.

ook heeft een carbeurateur een venturi, dit kost je misschien 5-10% vermogen,
is ook weer een paar pk tegenwoordig
en kan je natuurlijk zelf je ontstekings curve gaan maken,
is weer eens wat anders dan een vast punt
of een lichte vervroeging, zonder verdere meting.

en omdat ik het al op mijn andere auto heb zitten
en daar de voordelen heb ondervonden,
had ik zoiets van, dat gaat ook wel op een Kreidler passen :mrgreen:
nozems schreef:ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.
vergeet die aprilia ditec dingen;
in de 125cc wereld is algemeen bekend dat de oudere injectie machines
beter lopen dan tegenwoordig,
injectie wordt eigenlijk maar toegepast om door de millieu-keur heen te komen
en wordt er express een dip in het middengebied gemaakt
om bijvoorbeeld bij 90km/uur heel weinig uit te stoten.
de ervaring die ik zie met modernere injectie motoren die naar 'zelf-tune' computers zijn
omgebouwd (zoals de Hayabusa-turbo), dan komt pas echt het echte monster naar boven.
zeker in landen zoals Spanje, waar je met een B-rijbewijs dus 125cc mag rijden,
zie je ze allemaal omgebouwd worden naar een andere computer.
Dat van die milieu-dinges kan ik beamen...

Paar weken terug de Aprilia RSV-Mille van mijn broertje voorzien van vrij programmeerbare computer.

Deze ging van 128pk naar 142pk....!!
En van 107Nm naar 120Nm !!!

Meer vermogen over het volledige toerenbereik, vooral middengebied en onderin werd sterker. En het topvermogen bleek bij 10.500 toeren te zitten terwijl hij met de originele computer op 10.000 toeren al in de begrenzer liep. Begrenzer staat nu op 11.000 toeren.

Origineel stond hij (bijna gevaarlijk) arm...

Plaats reactie