Kreidler met injectie systeem
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
Bernard ,pluisje schreef:vandaag een lucht temperatuur sensor en een water temperatuur sensor, hopenlijk morgen de eerste
sensoren aansluiten en de bobine aan de praat krijgen..
dan benzine druk opbouwen en benzine spetteren
Waar wil je het benzine pompje plaatsen ?
Ik wil natuurlijk wel als eerste weten als de kreidler gelopen heeft
De testbank staat gereed om het pk monster te onvangen
Gr, Johan
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
gezien de strakke opzet nu (alles past achter de schermen)
zou ik misschien eerst op zoek moeten gaan naar
een pomp in de tank?
anders komt die ergens onder het frame te bungelen
en maakt hij ook extra herrie..
maar voor nu maakt dat niet uit
ik heb ook 2 drukregelaars,
ik wil eens testen of de verstuiving goed genoeg is
bij een standaard simpel regelaartje
of dat we een mooiere mist krijgen bij een hogere druk..
en het gesprek met een 'injectie-inbouw-station' gisteren;
http://www.bs-autotune.nl/content/view/49/57/" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn er wat extra inzichten..
zo is het mogelijk om voor weinig geld een van zijn computers
uit te rusten met uitlaat temperatuur meter,
welke waarschijnlijk meer informatie levert bij een 2 takt.
ook ziet hij meer in het afstellen op de trottle position sensor
dan op de MAP-sensor.
nu kan ik zowel de tps-sensor en de MAP-sensor aansluiten,
dus kunnen we kijken wat er beter is,
maar de uitlaat temperatuur sensor kan pas bij een nieuwe computer.
gelukkig begonnen zijn computers bij 250 euro,
alleen voor een volledig opgebouwde, inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
maar hij zou het dan wel compleet kunnen aanleveren,
dus met stekkers en aansluitingen er al aan,
gekrompen in krimpkous en gevlochten beschermings mantels.
zou ik misschien eerst op zoek moeten gaan naar
een pomp in de tank?
anders komt die ergens onder het frame te bungelen
en maakt hij ook extra herrie..
maar voor nu maakt dat niet uit
ik heb ook 2 drukregelaars,
ik wil eens testen of de verstuiving goed genoeg is
bij een standaard simpel regelaartje
of dat we een mooiere mist krijgen bij een hogere druk..
en het gesprek met een 'injectie-inbouw-station' gisteren;
http://www.bs-autotune.nl/content/view/49/57/" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn er wat extra inzichten..
zo is het mogelijk om voor weinig geld een van zijn computers
uit te rusten met uitlaat temperatuur meter,
welke waarschijnlijk meer informatie levert bij een 2 takt.
ook ziet hij meer in het afstellen op de trottle position sensor
dan op de MAP-sensor.
nu kan ik zowel de tps-sensor en de MAP-sensor aansluiten,
dus kunnen we kijken wat er beter is,
maar de uitlaat temperatuur sensor kan pas bij een nieuwe computer.
gelukkig begonnen zijn computers bij 250 euro,
alleen voor een volledig opgebouwde, inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
maar hij zou het dan wel compleet kunnen aanleveren,
dus met stekkers en aansluitingen er al aan,
gekrompen in krimpkous en gevlochten beschermings mantels.
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
- Locatie: Oudewater
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler met injectie systeem
Jaaa...Wie mooi wil zijn moet pijn lijdenlazy rider schreef:inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Kreidler met injectie systeem
Allemaal mooi die aangeboden kennis, goed luisteren kan je een hoop problemen besparen .
maar ik vind dat jij zelf ook al een heel eind in de goede richting zat.
Kijk eerst eens of je huidige plan werkt voordat je je laat overhalen tot iets heel anders.
maar ik vind dat jij zelf ook al een heel eind in de goede richting zat.
Kijk eerst eens of je huidige plan werkt voordat je je laat overhalen tot iets heel anders.
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
- Locatie: Oudewater
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler met injectie systeem
Je gaat natuurlijk ook een retour op je benzinesysteem nodig hebben, heb je daarover al gedacht? voor je benzinepomp moet het niet zo heel moeilijk worden, ik had pas nog een heel mooi pompje in handen ik dacht uit een chevrolet, was een ruitensproeierpompje, in rvs huis, zoieso zijn ruitensproeiervloeistofpompjes vrijwel altijd chemiebestendig, dus ik denk dat ze wel te gebruiken zijn, alleen ik denk dat ze snel kapot gaan als je brandstof op is.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
tja...WimOudewater schreef:Jaaa...Wie mooi wil zijn moet pijn lijdenlazy rider schreef:inclusief waterdicht huis
en die sensor zit je ook weer snel aan de 400-500 euro.
ik denk dat het levenslicht verkooptechnisch pas komt als het hele zooitje onder de 500 euro blijft;
dus de ombouw mechanisch (aanpassen krukas + inlaatkanaal, incl tps sensor en injector) voor 150 euro
de computer + sensoren (water en lucht) voor 250 euro
en de benzine pomp, drukregelaar en slangen voor 100 euro.
dan kan je het verkopen;
electronische (HPI ontsteking is 150 euro tegenwoordig) en een goede carburateur is 100 euro,
dan kan je electronische injectie aanbieden voor het dubbele,
dan wil iemand dat nog wel overwegen.
ga je echter een oplossing aandragen die 3x zo duur is, dan kan je garanderen wat je wil
(nooit meer vastlopen, betere maps, meer vermogen, regelbaar, shiftlichts, turbo)
maar gaat men liever toch het effe proberen met een aftandse carburateur
die nieuw staat te glimmen op een internet pagina...
huidige plan gaat ook gewoon door;Caspar schreef:Allemaal mooi die aangeboden kennis, goed luisteren kan je een hoop problemen besparen .
maar ik vind dat jij zelf ook al een heel eind in de goede richting zat.
Kijk eerst eens of je huidige plan werkt voordat je je laat overhalen tot iets heel anders.
in principe hoef je geen uitlaat gas te meten bij het rijden (lambda, temperatuur, kleur of wat dan ook)
maar is het meer een monitoring om te kijken of alles nog wel in oorde is,
dalijk is je injector verstopt of blijf je te veel kloten met je ontsteking op de rollerbank
en draai je je dure cilinder van 400 euro naar de klote.
de cilinder die er nu op zit is al half gaar,
dus wordt opgeofferd voor kennis
kijken waar hij stuk aan gaat als het loopt
ja, 2 systemen,WimOudewater schreef:Je gaat natuurlijk ook een retour op je benzinesysteem nodig hebben, heb je daarover al gedacht?
retour van de regelaar terug naar de pomp, 3 splitsing,
retour van de regelaar naar de tank, extra aansluiting.
de pomp wordt gekoeld door de benzine, daarom hangen de meeste pompen ook in de tank (inclusief minder herrie)
dus wordt de benzine warm en zal gekoeld moeten worden.
echter, hoe warm worden de pompen tegenwoordig nog?
denk niet dat het erg is als ik na de drukregelaar de benzine terug laat stromen naar de pomp,
zo heb je een klein cirquit wat opwarmt,
maar als de temperatuur meevalt kan dat geen kwaad.
wordt het wel te warm, kan je altijd een nippel maken op de tank (heb ik er al 2 van gemaakt op een andere tank)
en daar de benzine door terug laten stromen,
5 liter benzine zal minder snel opwarmen dan 0.03, dus dan heb je een leuke buffer.
(en een warme tank tegen je ballen)
dat is wel weer een aanpassing aan de tank,
dan is het misschien handiger om er gewoon een radiator tussen te hangen
(voor de benzine te koelen, staat stoer)
of de tank helemaal te verbouwen en de pomp en een meetunit er gewoon in te hangen.
de tanksensor op mijn Spitfire hangt ook aan de computer;
zo kan ik tijdens het rijden zien
- hoeveel benzine ik nog heb,
- hoeveel ik verbruik per km,
- hoeveel km's ik dus nog kan rijden
en wat het verschil is als ik hem wat anders afstel (armer = ook meer km's ??)
nee, we streven zo'n beetje naar 4 a 5 bar,veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
en een goede pomp kan je al voor 100 euro vinden
is ook een externe pomp, vanuit de race, gewoon nieuw uit de doos.
de regelaar is vaak nog duurder.
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
- Locatie: Oudewater
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Kreidler met injectie systeem
Drukregelaar? en sommige ruitensproeierpompjes hebben ook een output van 3 1/2 bar...had misschien wel gekunt..veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
het is een goed idee op zich,WimOudewater schreef:Drukregelaar? en sommige ruitensproeierpompjes hebben ook een output van 3 1/2 bar...had misschien wel gekunt..veldmuis schreef:Drukopbouw met een ruitensproeierpompje?? Gaat niet werken....te lage druk, te grove verneveling, zeker bij mengsmering
een drukregelaar wordt bijvoorbeeld gebruikt omdat een pomp een druk levert, gerelateerd aan de doorstroming.
bij een pomp die 3.5 bar levert als je hem bijna afknijpt,
zal minder druk opleveren als dit gaat stromen,
dit is niet zo handig, een wisselende druk klinkt niet zo schokkend,
maar als je alles tot op 0.1 van een miliseconde probeert te regelen,
en je druk 1 bar heen en weer stuitert,
tja, dan heeft die 0.1 miliseconden ook geen zin.
daarnaast ben ik bang dat hij gewoon oplost in benzine.
maar een fles of tank oppompen met een fietspomp levert ook benzine met 3 bar druk erop..
dat zou bijvoorbeeld voldoende zijn voor een run van 3 minuten over 1500 meter.
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
de benzine druk opbouw..
gewoon een schakelaar voor aan en uit,
zodat de bobine, injector en pomp in 1 keer 12 volt krijgen.
en een klein vaatje om het systeem te vullen met benzine.
gewoon een schakelaar voor aan en uit,
zodat de bobine, injector en pomp in 1 keer 12 volt krijgen.
en een klein vaatje om het systeem te vullen met benzine.
- Bijlagen
-
- 29102010160.jpg (52.01 KiB) 8898 keer bekeken
-
- 29102010156.jpg (48.14 KiB) 8898 keer bekeken
-
- 29102010155.jpg (45.81 KiB) 8898 keer bekeken
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
dit weekend weinig gedaan, zit op de vliegwiel moer te wachten.
het was even puzzelen en uiteindelijk zat de benzine pompt toch weer verkeerd om aangesloten
en het was even puzzelen en de drukregelaar zat dus ook verkeerd om..
maar aarde op de injector en de benzine spuit eruit,
dus mechanisch is alles bijna op oorde.
het was even puzzelen en uiteindelijk zat de benzine pompt toch weer verkeerd om aangesloten
en het was even puzzelen en de drukregelaar zat dus ook verkeerd om..
maar aarde op de injector en de benzine spuit eruit,
dus mechanisch is alles bijna op oorde.
- Bijlagen
-
- 31102010167.jpg (60.94 KiB) 8807 keer bekeken
-
- 31102010166.jpg (53.49 KiB) 8807 keer bekeken
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
questie van 1 voor 1 aansluiten;Niekjuh schreef:Raak je het overzicht niet kwijt met al die draden?
je sluit als eerste de computer aan,
is 2 draden en je ziet of je verbinding hebt met je USB aansluiting,
je kan de vr sensor aansluiten,
is 2 draden en dan kan je op de computer gelijk zien of de toertal te zien is als je hem start.
je kan dan de bobine aansluiten,
is 1 draad en dan kan je zien of hij vonkt op 0 graden
dan zijn de lucht en temperatuur sensor ook maar 2 draden, en je kan dan de sensor in je handen houden
en kijken of de temperatuur oploopt (en ook de juiste)
de nieuwe draadboom van MS is helemaal simpel,
deze heeft voor elke draad een kleurcode en per 10cm staat er ook op wat het is,
dan zet je gewoon + op de computer
en van de computer trek je de kleur die je nodig hebt naar het onderdeel;
- per stroom gebruiker (injector, pomp, lampjes) naar de +
- de andere componenten (temperatuur sensor, vr sensor) terug naar de -
juist omdat je elke aansluiting gelijk kan controleren op de computer,
heb je niet dat het pas werkt als alles aangesloten is,
maar kan je gewoon iets werkend maken en dan een stapje verder gaan.
mochten we dit gaan verkopen,
dan krijgt je gewoon een kant en klare draadboom trouwens,
er zijn al zo veel speciale aanpassingen nodig,
dat kan er dan ook nog wel bij
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kreidler met injectie systeem
Dan valt het idd nog wel mee.
Het zag er alleen een beetje als een puinhoop uit, maar dat was natuurlijk om te testen.
Is de vliegwiel moer het enige waarop je nog moet wachten of moet er nog meer geregeld worden voordat hij getest kan worden?
Het zag er alleen een beetje als een puinhoop uit, maar dat was natuurlijk om te testen.
Is de vliegwiel moer het enige waarop je nog moet wachten of moet er nog meer geregeld worden voordat hij getest kan worden?
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
de vliegwiel moer is onderweg
en dan kan hij aangeslingerd worden..
ik denk dinsdag avond.
en dan kan hij aangeslingerd worden..
ik denk dinsdag avond.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9743
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 813 keren
- Ontvangen waarderingen: 413 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
Vergeet je niet olie in je blok te doen?pluisje schreef:de vliegwiel moer is onderweg
en dan kan hij aangeslingerd worden..
- Kreidler freak
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 16 apr 2008, 15:00
- Locatie: Expert doos nr9
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kreidler met injectie systeem
Het gaat allemaal om de pk's andy!daar zit ook de kracht van injectie,
carburateurs gaan steeds armer mengen bij hogere snelheden,
terwijl je daar juist meer benzine en meer pk te vangen valt.
En het is natuurlijk super mooi als het goed gaat werken, zulke moderne techniek op z'n oude machine, het heeft wel wat vind ik!
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Kreidler met injectie systeem
Ik ben ook erg benieuwd naar de 1ste plofjes van dit project,zeker voor een kreidler is dit zeer vernieuwend tunen!ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Kreidler met injectie systeem
Andy schreef:Misschien is het mij ontgaan,,, maar wat is uiteindelijk het doel van dit project
Andy,
cilinders heel houden...
eigenlijk niets anders,
tenzij jij graag voor 500 euro een snel setje koopt en het niet erg vindt als het na 5.000 km al in elkaar draait.
een snelle 2 takt moet goed kunnen ademen en redelijk rijk lopen,
een carbeurteur die bevriest of versleten raakt (lekkage = arm mengsel)
kost je dan gewoon een cilinder.
of dat je wel een goed mensel hebt op top toeren,
maar in het middengebied te arm staat,
zodat je bij de snelle ritjes al 10.000 km hebt meegereden,
maar net die ene rit in een optocht voor een vastloper zorgde.
ook heeft een carbeurateur een venturi, dit kost je misschien 5-10% vermogen,
is ook weer een paar pk tegenwoordig
en kan je natuurlijk zelf je ontstekings curve gaan maken,
is weer eens wat anders dan een vast punt
of een lichte vervroeging, zonder verdere meting.
en omdat ik het al op mijn andere auto heb zitten
en daar de voordelen heb ondervonden,
had ik zoiets van, dat gaat ook wel op een Kreidler passen
vergeet die aprilia ditec dingen;nozems schreef:ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.
in de 125cc wereld is algemeen bekend dat de oudere injectie machines
beter lopen dan tegenwoordig,
injectie wordt eigenlijk maar toegepast om door de millieu-keur heen te komen
en wordt er express een dip in het middengebied gemaakt
om bijvoorbeeld bij 90km/uur heel weinig uit te stoten.
de ervaring die ik zie met modernere injectie motoren die naar 'zelf-tune' computers zijn
omgebouwd (zoals de Hayabusa-turbo), dan komt pas echt het echte monster naar boven.
zeker in landen zoals Spanje, waar je met een B-rijbewijs dus 125cc mag rijden,
zie je ze allemaal omgebouwd worden naar een andere computer.
- RicM
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler met injectie systeem
Dat van die milieu-dinges kan ik beamen...pluisje schreef:Andy schreef:Misschien is het mij ontgaan,,, maar wat is uiteindelijk het doel van dit project
Andy,
cilinders heel houden...
eigenlijk niets anders,
tenzij jij graag voor 500 euro een snel setje koopt en het niet erg vindt als het na 5.000 km al in elkaar draait.
een snelle 2 takt moet goed kunnen ademen en redelijk rijk lopen,
een carbeurteur die bevriest of versleten raakt (lekkage = arm mengsel)
kost je dan gewoon een cilinder.
of dat je wel een goed mensel hebt op top toeren,
maar in het middengebied te arm staat,
zodat je bij de snelle ritjes al 10.000 km hebt meegereden,
maar net die ene rit in een optocht voor een vastloper zorgde.
ook heeft een carbeurateur een venturi, dit kost je misschien 5-10% vermogen,
is ook weer een paar pk tegenwoordig
en kan je natuurlijk zelf je ontstekings curve gaan maken,
is weer eens wat anders dan een vast punt
of een lichte vervroeging, zonder verdere meting.
en omdat ik het al op mijn andere auto heb zitten
en daar de voordelen heb ondervonden,
had ik zoiets van, dat gaat ook wel op een Kreidler passen
vergeet die aprilia ditec dingen;nozems schreef:ik had nl wel al eens op een aprilia ditec gereden,liep wel apart....ik denk dat je met dit concept een zeer brede powerband kunt genereren en een altijd goed en betrouwbaar mengsel.
in de 125cc wereld is algemeen bekend dat de oudere injectie machines
beter lopen dan tegenwoordig,
injectie wordt eigenlijk maar toegepast om door de millieu-keur heen te komen
en wordt er express een dip in het middengebied gemaakt
om bijvoorbeeld bij 90km/uur heel weinig uit te stoten.de ervaring die ik zie met modernere injectie motoren die naar 'zelf-tune' computers zijn
omgebouwd (zoals de Hayabusa-turbo), dan komt pas echt het echte monster naar boven.
zeker in landen zoals Spanje, waar je met een B-rijbewijs dus 125cc mag rijden,
zie je ze allemaal omgebouwd worden naar een andere computer.
Paar weken terug de Aprilia RSV-Mille van mijn broertje voorzien van vrij programmeerbare computer.
Deze ging van 128pk naar 142pk....!!
En van 107Nm naar 120Nm !!!
Meer vermogen over het volledige toerenbereik, vooral middengebied en onderin werd sterker. En het topvermogen bleek bij 10.500 toeren te zitten terwijl hij met de originele computer op 10.000 toeren al in de begrenzer liep. Begrenzer staat nu op 11.000 toeren.
Origineel stond hij (bijna gevaarlijk) arm...