pluisje schreef:je kan steeds grotere carburateurs proberen,
maar je blijft een venturi houden.
op mijn auto zie ik gewoon dat 4x32mm voor een 1,5 motortje al WOT geeft bij 25% gasklep bij 6.000 toeren.
als je dan alleen naar de grote van het inlaat traject blijft kijken, zou ik dus eerst 4x40mm proberen
voordat ik er achter zou komen dat het totaal niet meer uit zou maken.
nu heb ik dat gewoon gemeten via de computer;
4x32 is gewoon het maximale wat je nodig hebt op een 1,5 8 kleppertje,
de rest van je leven.
hetzelfde hopen we ook een beetje bij de Kreidler voor elkaar te krijgen,
we gokken dat deze klep (ruim 19mm) zonder venturi
goed genoeg is om 140 km/uur te halen met 50cc Kreidler.
dat betekent, dat als je serieus gaat opvoeren, je nu nog maar 1 keer hoeft
te investeren in je inlaat traject,
ipv elk jaar weer een nieuwere, grotere, duurdere carburateur te proberen,
terwijl het in de praktijk dus totaal niets uit maakt.
we willen dus naar een 'totaal' oplossing, waarna je nooit meer wat
anders hoeft te kiezen.
maar voordat we daar zijn, moeten we verschillende dingen uitproberen
en kijken wat het maximale is wat haalbaar is,
voordat het een 'totaal' pakket wordt.
we kunnen zo uit 5 verschillende vliegwielen met sensoren kiezen;
- een vliegwiel verbouwen, geen los triggerwheel
- met zwaar vliegwiel, los 36-1 triggerwheel erop geklemd
- met HPI vliegwiel, 36-1 triggerwheel erop geschroefd en een lichte laadspoel
- met 12-1 punts plaatje op de krukas, gewoon geen vliegwiel
- met plastic roterend schijfje, met lichtsensor
we kunnen uit grofweg 3 verschillende computers kiezen
- groot, zelfbouw
- groot, door een machine gebouwd
- klein, door een machine gebouwd
we kunnen uit 3 soorten inlaat traject kiezen, met verschillende maten
- alles zelfbouw
- deels zelfbouw, deels kant en klaar
- compleet kant en klaar
welke combi nu perfect is, weten we nog niet,
misschien rammelen alle zelfbouw computers gewoon uit elkaar,
misschien smelt een plastic roterende schijf,
misschien bestaat er een perfecte gasklep die we nog niet gevonden hebben.
het liefst gaan we daarin naar een kant en klaar inlaat traject,
zoals een 32mm gasklep van een Aprillia,
daar zitten de aansluitingen voor de computer,
de aansluitingen voor de injector en de houder voor de drukrails al op,
gewoon kant en klaar van de sloop en voor 25 euro klaar,
maar die moeten we wel kwijt kunnen achter de Kreidler kappen
en redelijk op een Kreidler spruitstuk zien te krijgen.
dus als iemand nog een volledige gasklep kleiner dan 25mm weet te vinden,
zou dat al een stap voorwaards zijn,
maar tot die tijd gaan we hier mee door
en misschien laat de computer gewoon zien dat we niet groter hoeven te gaan.
Dit vliegwiel wat we hier gemaakt hebben heeft het niet overleefd bij 14.000 rpm . geeft een behoorlijke klap als het vliegwiel uit elkaar spat
Vandaar dat ik nu een los triggerwheel heb gemaakt en deze er op heb gelast .
Maar goed dit soort dingen kunnen gebeuren tijdens het proberen van nieuwe ideeën.
Johan