Luc's website ............ klik.M3GTDRIVER schreef: Inderdaad, had niet goed gekeken ; maar ik had nog een filmpje gezien waarbij de uitlaatgassen naar buiten kwamen op de plaats van de demper-uitgang ipv de opening voor de turbo-uitgang; moet dan toch van vóór het laatste rekord zijn geweest.
@fokko, ik had toendertijd ook iets gelezen dat de eigenlijke record run zonder turbo was verreden. Was dat niet op Luc Foekema zijn oude site??
Wereld speedrecord verbeteren
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Ja ,daar zit wat in.M3GTDRIVER schreef:@ snel, vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
Dat gaat de pk's geen goed doen.
Waar is het oude Casal rekord eigenlijk gereden ?? Ook daar ??
- Bijlagen
-
- casal record.jpg (47.58 KiB) 6796 keer bekeken
-
- casal segui record do mundo.jpg (71.22 KiB) 6797 keer bekeken
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Bij Lelystad, onder zeenivo.
Een turbo of compressor compenseert dat wel.vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Inderdaad op de in aanleg zijnde A6 bij Lelystad; met heel veel geluk heb ik erbij mogen zijn, ook bij een deel van de voorbereidingen ter plaatse.snel schreef:Waar is het oude Casal rekord eigenlijk gereden ?? Ook daar ??
Maar ik denk dat jouw goede kennis Bert Smit er wel meer over kan vertellen; hij reed de 125cc.
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Natuurlijk compenseert een goed drukvullingssysteem dat wel TonK, maar het is de vraag welk rekord je precies wilt verbreken. (of misschien meerdere??)TonK schreef:Bij Lelystad, onder zeenivo.
Een turbo of compressor compenseert dat wel.vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
BTW is dat Luc zijn nieuwe site of een opslag van de oude?
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Het onderstaande F.I.M. record, daarbij is alles vrij behalve twee wielen en de cilinderinhoud.
Het is een copie van Luc's oude site.
Het is een copie van Luc's oude site.
- Bijlagen
-
- FIM 50cc record.jpg (39.64 KiB) 6769 keer bekeken
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
- Locatie: ermelo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
En verder heb je het voordeel van de lagere luchtweerstand, daarmee zou je bij gelijkblijvend vermogen ruim 3% harder moeten gaan vergeleken met zeeniveau.TonK schreef:Bij Lelystad, onder zeenivo.
Een turbo of compressor compenseert dat wel.vergis je niet in het feit dat de Casal dat vermogen hier heeft en de Buddfab op 1290m boven de zeespiegel !!
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Ja ,ijlere lucht heeft inderdaad ook een voordeel.....
Zou een recht traject van 4km met een zeer ruime bocht ervoor en erachter voldoende zijn om een record op te rijden? Het hoeft toch niet perse in die zoutpan te gebeuren ?
Dat boven beschreven traject hebben we hier namelijk in de buurt.
En dat maakt dit gekke idee al weer wat haalbaarder.
Zou een recht traject van 4km met een zeer ruime bocht ervoor en erachter voldoende zijn om een record op te rijden? Het hoeft toch niet perse in die zoutpan te gebeuren ?
Dat boven beschreven traject hebben we hier namelijk in de buurt.
En dat maakt dit gekke idee al weer wat haalbaarder.
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Als de wekker is afgelopen en iedereen staat weer met de voetjes op de grond........en we willen het dan nog......en hebben iets wat er op lijkt........dan is er binnen die mensen die de site runnen een moderator aanwezig die wat betreft het traject je aan de mooiste rechte nieuwe baan kan helpen van Nederland (en nieuw),......altans hij heeft er een zeer serieuze ingang voor om dit mogelijk te maken.
Veel geluk er mee (gooi maar eens een visje uit)
Marinus
Veel geluk er mee (gooi maar eens een visje uit)
Marinus
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Zo...visje uitgeworpen..
Inderdaad is een locatie uitzoeken wel een beetje erg voorbarig.
Maar het kost niets ,dankzij google earth.
Vlak bij Rheine (D) is een oud Nato vliegveld ,met een startbaan van 3km.
Is net zo lang als het voor records gebruikte Elvington (UK)
En de baan is (was?) te huur voor zeer aanvaardbare prijzen.
Bij Papenburg ,ook net over de grens is het ATP testterein.
De high speed oval daar is ideaal.
4 km rechtuit en een enorm wijde bocht ervoor en erachter.
Ook te huur ,maar kost wat meer ,vrees ik...
Inderdaad is een locatie uitzoeken wel een beetje erg voorbarig.
Maar het kost niets ,dankzij google earth.
Vlak bij Rheine (D) is een oud Nato vliegveld ,met een startbaan van 3km.
Is net zo lang als het voor records gebruikte Elvington (UK)
En de baan is (was?) te huur voor zeer aanvaardbare prijzen.
Bij Papenburg ,ook net over de grens is het ATP testterein.
De high speed oval daar is ideaal.
4 km rechtuit en een enorm wijde bocht ervoor en erachter.
Ook te huur ,maar kost wat meer ,vrees ik...
- Bijlagen
-
- visje.jpg (16.98 KiB) 6666 keer bekeken
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Ik vond in een oude stapel tijdschriften van het blad Bromfiets een leuk artikel over de Black arrow. Sorry
dat de beelden niet echt duidelijk zijn, moest de scans kleiner dan 100 kb maken.
Als iemand ze in beter kwaliteit wil zien, wil ik die wel even door emailen.
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
Edit Maarten: Artikel nu hier duidelijk te lezen: viewtopic.php?f=11&t=35839" onclick="window.open(this.href);return false;
dat de beelden niet echt duidelijk zijn, moest de scans kleiner dan 100 kb maken.
Als iemand ze in beter kwaliteit wil zien, wil ik die wel even door emailen.
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
Edit Maarten: Artikel nu hier duidelijk te lezen: viewtopic.php?f=11&t=35839" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- PAGE16.JPG (83.97 KiB) 6655 keer bekeken
-
- PAGE15.JPG (85.09 KiB) 6655 keer bekeken
-
- PAGE14.JPG (92.71 KiB) 6655 keer bekeken
-
- PAGE13.JPG (99.43 KiB) 6655 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Er stonden er meer perfect op het forum onder Henk van Kessel. Maar het copyright werd opgeëist door de schrijver.rikus schreef:Nog even de laatste bladzijde erbij:
Enzo
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 493 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
rheine is daar een prachtige baan voor martijnsnel schreef:Zo...visje uitgeworpen..
Inderdaad is een locatie uitzoeken wel een beetje erg voorbarig.
Maar het kost niets ,dankzij google earth.
Vlak bij Rheine (D) is een oud Nato vliegveld ,met een startbaan van 3km.
Is net zo lang als het voor records gebruikte Elvington (UK)
En de baan is (was?) te huur voor zeer aanvaardbare prijzen.
Bij Papenburg ,ook net over de grens is het ATP testterein.
De high speed oval daar is ideaal.
4 km rechtuit en een enorm wijde bocht ervoor en erachter.
Ook te huur ,maar kost wat meer ,vrees ik...
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)rikus schreef:
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Op Elvington zijn korte afstand (sprint) records gevestigd, meestal met staande start.snel schreef:Zou een recht traject van 4km met een zeer ruime bocht ervoor en erachter voldoende zijn om een record op te rijden? Het hoeft toch niet perse in die zoutpan te gebeuren ?
Dat boven beschreven traject hebben we hier namelijk in de buurt.
Het traject voor een topsnelheids record moet aanzienlijk langer zijn, minimaal toch wel een kilometer of 10.
Een versnellingsbak met veel meer "gangen" maakt het wat eenvoudiger op een korte baan.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 01:34
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
RmC schreef:
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)
Kun je dat misschien ook nog splitsen voor mij in friktie voor de veer en friktie voor de zuiger.
Het lijkt me nogal hoog, die 10-15%. Is dat niet misschien voor alle friktie die optreed, inclusief alle lagers in
krukas, drijfstang, blok,etc?
Rikus
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)
Kun je dat misschien ook nog splitsen voor mij in friktie voor de veer en friktie voor de zuiger.
Het lijkt me nogal hoog, die 10-15%. Is dat niet misschien voor alle friktie die optreed, inclusief alle lagers in
krukas, drijfstang, blok,etc?
Rikus
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
Rikus, de grote scans mag je sturen naar maarten@kreidler.nl, dan zet ik ze groot op het forum.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 28 dec 2005, 21:05
- Locatie: 52°43'15.36"N 4°56'26.49"O
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Mocht er wat 3d getekend moeten worden voor de record machine wil ik daar wel wat mee helpen! Bouwen dat ding!
-
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 19:26
- Locatie: koudekerk aan den rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: vullingsgraad carter verbeteren.
indicatieve verdeelsleutels voor de mechanische verliezen in een zuigermotor (4-takt):rikus schreef:RmC schreef:
Ik heb nog een vraag. Ik zou graag willen weten wat de invloed is van de friktie van zuiger en zuigerveer op
het totale vermogen en hoe dat verloop is met het toerental.
Rikus
grofweg 10-15% gaat er verloren hierin. van laag naar hoog toerental zogezegd (2k-15k)
Kun je dat misschien ook nog splitsen voor mij in friktie voor de veer en friktie voor de zuiger.
Het lijkt me nogal hoog, die 10-15%. Is dat niet misschien voor alle friktie die optreed, inclusief alle lagers in
krukas, drijfstang, blok,etc?
Rikus
zuiger tegen de wand: 19%
veren tegen de wand: 25%
krukaslagering: 12.5%
drijfstang lagering: 10%
hydraulische verliezen (denk aan de bak en de oliepomp): 5%
kleppen: 6%
nevenagregaten (denk aan de dynamo en de waterpomp): 22.5%
dit geheel moet je dan even opschalen naar een 2-takt
dit zijn indicatieve verdeelsleutels waarmee je mag rekenen. in werkelijkheid afhankelijk van veel factoren waaronder ook het toerental en de belasting.
bron: Albert Haas; Aufsteilung de Triebwerksverluste am schnellaufenden Verbrennungsmotor mittels eines neuem Messverfahrens.
10-15% is inderdaad het gehele mechanische rendement bij vollast deel last kan dit dalen tot 70%. deze getallen zijn toepasbaar op een tweetakt zoals een kreidler blok, zonder dynamo en waterpomp(mechanisch).
het eea aan teken (2d/3d) en rekenwerk (voertuig dynamica en meer) kan ik wel mee helpen.
Johan
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Ja..misschien is het haalbaar als forumprojekt ?
We hebben een in Indonesie wonende Nederlander die een leuke hobby zoekt en mooie faciliteiten schijnt te hebben.
Zelf heb ik een halfklaar ontwerp van een motorblok dat die AM6 van Buddenbaum rauw lust.
Het schort mij voornamelijk aan tekenwerk.
Voor technische vragen kan ik terecht bij een paar extreem goede tweetakt raadgevers ,die een dergelijk motorprojekt ook mooi vinden.
Verder hebben we hier dus tekenaars.
Rekenaars ook.
3d modelling...alles bij de hand.
Iemand hier schijnt ook direkte ervaring te hebben als bezoeker op Bonneville.
Via familie kan ik waarschijnlijk ook aan zeer recente aerodynamicagegevens uit de windmolenbouw komen.
Nu nog een sponsor ??
We hebben een in Indonesie wonende Nederlander die een leuke hobby zoekt en mooie faciliteiten schijnt te hebben.
Zelf heb ik een halfklaar ontwerp van een motorblok dat die AM6 van Buddenbaum rauw lust.
Het schort mij voornamelijk aan tekenwerk.
Voor technische vragen kan ik terecht bij een paar extreem goede tweetakt raadgevers ,die een dergelijk motorprojekt ook mooi vinden.
Verder hebben we hier dus tekenaars.
Rekenaars ook.
3d modelling...alles bij de hand.
Iemand hier schijnt ook direkte ervaring te hebben als bezoeker op Bonneville.
Via familie kan ik waarschijnlijk ook aan zeer recente aerodynamicagegevens uit de windmolenbouw komen.
Nu nog een sponsor ??
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
hmmm, en hoe ontmoeten we elkaar?snel schreef:Ja..misschien is het haalbaar als forumprojekt ?
We hebben een in Indonesie wonende Nederlander die een leuke hobby zoekt en mooie faciliteiten schijnt te hebben.
ik zou het lekker Kreidler houden, dat is al eerder goed geluktsnel schreef: Zelf heb ik een halfklaar ontwerp van een motorblok dat die AM6 van Buddenbaum rauw lust.
30 jaar gelden hadden ze daar nog nooit van gehoord.snel schreef: Het schort mij voornamelijk aan tekenwerk.
Voor technische vragen kan ik terecht bij een paar extreem goede tweetakt raadgevers ,die een dergelijk motorprojekt ook mooi vinden.
Verder hebben we hier dus tekenaars.
Rekenaars ook.
3d modelling...alles bij de hand.
sponsors zijn leuk, maar wat is het doel?snel schreef: Iemand hier schijnt ook direkte ervaring te hebben als bezoeker op Bonneville.
Via familie kan ik waarschijnlijk ook aan zeer recente aerodynamicagegevens uit de windmolenbouw komen.
Nu nog een sponsor ??
en wil je wel bemoeinis van een sponsor?
zelf denk ik dat de sigaar niet het probleem is,
het vermogen ook niet (de 15 pk uit het wereldrecord is niet echt schokkend meer tegenwoordig)
ik denk meer de versnellingsbak (misschien een 2e bak erachter, maar hou je het simpel en werkbaar bij 240km/uur)
en de hoogte.
zo denk ik ook dat de turbo of compressor puur was om de hoogte te compenseren,
wanneer je weer op 1 bar zit, heb je normale Duitse condities..
echter, met een injectie computer;
de buitendruk kan apart gemeten worden (en gecompenseerd),
een echte druk kan worden opgebouwd (en bij gespoten),
waterkoeling is mogelijk (zeker met een turbo),
nos is gecontroleerd, inclusief de extra benzine inspuiting waardoor je de motor dus niet sloopt
en de lat kan weer een stuk hoger..
zelf denk ik dat 250 of meer geen probleem zou moeten zijn
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Ook ik kan het een en ander doen met 3d-tekenen. Ik werk met Inventor, hierin is het ook mogelijk om bewegende componenten samen te voegen. Met behulp van het programma Simulink kan ook de weerstand van diverse componenten berekent worden (en daar uit verbeterd worden).
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Wereld speedrecord verbeteren
Overzicht van de snelheidsrecords is weer bijgewerkt en de pagina's doen het weer:
viewtopic.php?t=23582" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=23582" onclick="window.open(this.href);return false;