Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 281 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Scharendijke
Er komen steeds meer ontwikkelingen op het gebied van tuning aan onze kreidlers .
De lat wordt dus steeds hoger gelegd en er worden steeds meer moderne technieken toegepast op onze oldtimers .
Nu is het zo dat bernard al een poosje geleden naar me toe is gekomen met het idee om een injectie systeem op onze kreidler te maken .
En bernard zou het computer systeem voor de injectie regelen en bouwen , en ik zou het het frees en draaiwerk en het ontwerp voor mijn rekening nemen .
Maar vanwege mijn ziekte kwam het project op een laag pitje te staan .
Maar nu zijn we er weer aan begonnen .
Het geheel is nog maar in ontwerp fase zodat we eerst eens kunnen kijken of we het werkend krijgen .
En daarna kunnen we het geheel eens even op de testbank zetten.
Om alles af te stellen omdat we daar ook een Wideband lambda sensor/meting op hebben kunnen we de computer afstellen die het systeem gaat besturen .

Johan


Bijlagen:
IMG_2341.jpg
IMG_2341.jpg [ 75.92 KiB | 6817 keer bekeken ]
IMG_2339.jpg
IMG_2339.jpg [ 75.71 KiB | 6817 keer bekeken ]
IMG_2340.jpg
IMG_2340.jpg [ 84.46 KiB | 6817 keer bekeken ]
IMG_2342.jpg
IMG_2342.jpg [ 58.15 KiB | 6817 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door lazy rider op vr okt 15, 2010 10:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:34 pm 
Offline
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 15, 2006 9:17 pm
Berichten: 3613
Woonplaats: mooiste plekje op de veluwe
dat zier er wel spanend uit.
en ga het zeker volgen.
veel plezier met het veder ontwikkelen van het project.

gr dick


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
lazy rider schreef:
eerst eens kunnen kijken of we het werkend krijgen .
Om alles af te stellen omdat we daar ook een lambda sensor/meting op hebben kunnen we de computer afstellen die het systeem gaat besturen .

Johan


beetje vertrouwen op de techniek, dit gaat echt werken 8)
mijn auto rijdt er al 4 jaar op.

er komt een wide band lambda sensor op,
normale sensoren meten alleen 14.7,
maar wil je bij vol vermogen wat meer benzine, zal je ook richting de 13 goede metingen nodig hebben.

daar zit ook de kracht van injectie,
carburateurs gaan steeds armer mengen bij hogere snelheden,
terwijl je daar juist meer benzine en meer pk te vangen valt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:47 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Scharendijke
pluisje schreef:
lazy rider schreef:
eerst eens kunnen kijken of we het werkend krijgen .
Om alles af te stellen omdat we daar ook een lambda sensor/meting op hebben kunnen we de computer afstellen die het systeem gaat besturen .

Johan


beetje vertrouwen op de techniek, dit gaat echt werken 8)
mijn auto rijdt er al 4 jaar op.

er komt een wide band lambda sensor op,
normale sensoren meten alleen 14.7,
maar wil je bij vol vermogen wat meer benzine, zal je ook richting de 13 goede metingen nodig hebben.

daar zit ook de kracht van injectie,
carburateurs gaan steeds armer mengen bij hogere snelheden,
terwijl je daar juist meer benzine en meer pk te vangen valt.



Natuurlijk heb ik vertrouwen in de techniek ,anders waren we er niet aan begonnen .
Als we het goed werkend hebben ,heb ik nogwel iets in de schuur staan waar we echt vermogen uit kunnen halen :mrgreen:

gr, Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:55 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2598
Woonplaats: Gelderland
Als niet techneut een paar vragen.

Bij armer mengen, zoals je schrijft, wordt de benzineverhouding toch juist steeds groter? Of bedoel je dat er in verhouding minder mengsel in de verbrandingsruimte komt?

Zou een directe inspuiting meer resultaat kunnen leveren ipv via het spruitstuk?

Als ik goed tel/schat, meet je 36 keer per omwenteling.
Bij 5000 rpm is dat elke 556 microseconde een meting.
Bij 13.500 rpm is dat elke 123 microseconde een meting.
Gaat je soft/hardware en inspuiting dat bijhouden?

Leuk project om te volgen overigens.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 9:58 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 38047
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
armer is meer lucht (en dus in verhouding minder benzine)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:00 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2598
Woonplaats: Gelderland
Ah, stom van mij #-o


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:01 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
theove schreef:
Als ik goed tel/schat, meet je 36 keer per omwenteling.
Bij 5000 rpm is dat elke 556 microseconde een meting.
Bij 13.500 rpm is dat elke 123 microseconde een meting.
Gaat je soft/hardware en inspuiting dat bijhouden?


de computer is getest tot 20.000 toeren,
geen probleem,
in de log bestanden zie ik zelfs wanneer mijn inlaatklep open gaat,
doordat de lucht-sensor een druk verlaging laat zien,
elke slag 2 keer..

armer in zoals in te veel lucht tov de benzine

oude auto's werden ook te heet als je lange stukken op de snelweg ree bij hoge snelheden
(vandaar de water-temp-meter in elke auto tegenwoordig)
dit kwam gewoon doordat carburateurs snel in de problemen kwamen en vrij snel
het mengsel gingen knijpen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:15 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 1:57 am
Berichten: 4120
Woonplaats: alhier
Er zit wel een groot verschil tussen 2- en 4-takt.
De in een ander topic genoemde Aprilia ditech die een injectiesysteem heeft, loopt er niet zo geweldig op. Er zijn al meerdere ditechs overgebouwd naar carburateur en doen het dan wel goed. Maar het systeem waarmee jullie werken kan geheel anders zijn en wel naar tevredenheid werken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Scharendijke
theove schreef:
Als niet techneut een paar vragen.

Bij armer mengen, zoals je schrijft, wordt de benzineverhouding toch juist steeds groter? Of bedoel je dat er in verhouding minder mengsel in de verbrandingsruimte komt?

Zou een directe inspuiting meer resultaat kunnen leveren ipv via het spruitstuk?

Als ik goed tel/schat, meet je 36 keer per omwenteling.
Bij 5000 rpm is dat elke 556 microseconde een meting.
Bij 13.500 rpm is dat elke 123 microseconde een meting.
Gaat je soft/hardware en inspuiting dat bijhouden?

Leuk project om te volgen overigens.


Bij een Aprillia SR 50 ditech scooter zit de inspuiting rechtstreeks in de kop/cilinder,
nu is dat bij onze kreidlers met liggende cilinders een iets minder fraai gezicht .
En misschien ook niet verstandig met al het opspatend vuil, modder en water .
Maar dit even terzijde het is opzich wel beter om direct in te spuiten .

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
scooter injectie systemen injecteren direct in de kop,
wel een soort olie injectie in de krukas,
waardoor al die blokken een zooitje worden en de olie overal aan gaat koeken
en de lagers gaan slopen.

hier vervangen we eigenlijk de carburateur door een gasklep met injector,
dit is ook de basis van mijn idee geweest, het huidige blok moet hetzelfde blijven,
alleen de ontsteking en alles voor het spruitstuk aanpassen,
waardoor je ook nog kan kiezen tussen menbraam of niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:22 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 05, 2007 11:00 pm
Berichten: 2598
Woonplaats: Gelderland
Zijn er nog aanpassingen aan de zuiger benodigd zoals bij mijn membraan noodzakelijk was?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:25 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Scharendijke
theove schreef:
Zijn er nog aanpassingen aan de zuiger benodigd zoals bij mijn membraan noodzakelijk was?


Bij zuiger gestuurd niet , bij membraan natuurlijk wel.
Het inlaat systeem blijft het zelfde ,we vervangen eigenlijk alleen de carburateur en het ontsteking syteem .


Laatst bijgewerkt door lazy rider op vr okt 15, 2010 10:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:28 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
zo moet je het niet zien;

de ontsteking wordt software matig aangestuurd,
dus je kan de ontstekings curve van een HPI binnen 2 minuten laden,
wil je wat anders, effe de laptop eraan en de motor hoeft niet eens van de testbank.

de wide-lambda meter meet in de uitlaat,
dus je kan een carburateur monteren en kijken wat hij doet.

je kan een gasklep + injector plaatsen en je ben de nadelen van een carburateur kwijt.

nadelen carburateur;
- benzine gevoelig (dik, dun)
- kan bevriezen
- werkt niet op zijn kop
- slijtage gevoelig.

dit ben je dan gewoon allemaal kwijt,
met de grootste +
- geen drukval door een venturi.

dus eigenlijk een turbo erop, omdat de carburateur niet meer in de weg zit.

een menbraam heeft alleen een andere VE-tabel nodig,
omdat onderin er minder benzine verloren gaat door het membraan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:40 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 2589
Woonplaats: Scharendijke
VE = A*rpm2 + B*rpm + C
A, B, & C zijn constante

Deze constanten zijn afgeleid van de:
maximum koppel bij tpm,
piek pk bij tpm,
en de veronderstelling dat het maximumkoppel komt op maximaal de VE curve (de eerste afgeleide dwz met betrekking tot toeren is nul).
Een aanname is gemaakt over de VE nodig is om geproduceerd 1 pond · ft / ci evenals 1 pk / ci. Een andere aanname is gemaakt dat de compressor-efficiëntie = 60% voor kPa> 100. Ten slotte is een factor is gebruikt om de WOT VE te passen aan de lagere kPa. De factor is afgeleid van voorbeelden van het werken VE tabellen.

Een grens van 5% per rpm daling van de VE is toegepast tot in het extreme drop-offs die kunnen optreden bij hoge toeren & kPa bij VE is gemodelleerd op deze manier te voorkomen. Alsmede zijn alle virtuele omgevingen beperkt tot niet minder dan 25% van de hoogste VE te zijn, onbruikbaar idle waarden te voorkomen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 15, 2010 10:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
door de geschiedenis heen zijn er meerdere manieren om aan de kreidler krukas te meten,
contactpuntjes, 1 punt mechanisch
magnetisch, 1 punt magnetisch
magnetisch 1 punt + computer, zoals HPI of andere curve
of optisch zoals in de racerij

elke ontsteking heeft zijn voordelen en nadelen,
vooral een curve heeft voordelen om het maximale onderin en bovenin er uit te halen,
maar zoals de roterende race blokken, wordt er vaak ook voor en vast punt gekozen,
gewoonweg om er geen plek is en een lichte krukas dan meer voordelen biedt.

hierbij hebben we voor een 36-1 systeem gekozen,
zodat er elke 10 graden gemeten wordt,
dus kan er ook gezien worden of de motor van 4.000 naar 6.000 accelereert
en dus ook eerder gevonkt moet worden bij elke slag,
terwijl een mechanische dat dus niet ziet en hetzelfde blijft doen als een motor
die 4.000 toeren toert op de snelweg.

ook heeft 99% van de huidige auto's die verkocht worden zo'n systeem,
dus het zal wel de beste keuze zijn.

maar de computer kan ook een puntonsteking, optische ontsteking of
HALL-sensor aan,
geen probleem, maar nu wordt de accu bij gehouden en het betrouwbaarste
gecombineerd.

voor de injector en gasklep zijn er zo ook verschillende modellen,
Triumph injecteerde in het begin zelfs tegen de gasstroming in om een beter
verstuiving te krijgen,
maar de huidige verstuivers tezamen met een 3-5 bar druk erachter,
die blijven het gewoon goed doen, blijven goed schoon en verstuiven voor ons
doen gewoon 1000x beter dan een carburateur ooit voor elkaar krijgt.

misschien komen we er achter dat een schuinere stand (misschien zelfs uit het midden)
een beter idee is, maar zover zijn we nog niet.

en natuurlijk het meten,
velen van ons hebben nog nooit een lambda meter op een brommer gehad,
laat staan de huidige wide-band-loggers,
hiermee kan je hem zelfs op CNG, LPG, Diesel of water afstellen.

maar ik ga naar bed,
morgen staff meeting op de club,
effe goedkeuring voor 30 vliegtuigen los peuteren....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 3:09 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 12, 2005 6:57 pm
Berichten: 1642
Woonplaats: egg mountains city (achterhoek)
dit blijf ik wel ff volgen. :clap


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 8:53 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2003 11:21 am
Berichten: 7074
Woonplaats: Grunn
cool


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 9:37 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 25, 2003 3:40 pm
Berichten: 538
Woonplaats: Zuid-Limburg
inderdaad cool

dit straks op die twin en je hebt een multipointinjectie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 10:36 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 24, 2008 6:06 pm
Berichten: 344
Woonplaats: omgeving westland
fsi,Tdi, turbo, wat is volgende project, super om te volgen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 10:52 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
turbo is geen probleem, de meeste sensoren gaan tot 4 bar,
waterinjectie, launch control, quick shift, ref limit,
zitten allemaal al standaard in de computer,
gewoon een questie van aansluiten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 11:29 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 7782
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
ik noemde net al in een ander topic het mogelijke injectiegebeuren, en Pluisje liet het al eens zien, en nu zijn jullie Pluisje en Johan aan het project gestart!
Dit is er een die ik ga volgen,deze valt wel echt onder de moderne vorm van tunen!membranen bestaan feitelijk al heel erg lang...

Cool man!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 1:32 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 10, 2003 11:56 am
Berichten: 161
Woonplaats: Hoevelaken
Als echte Alpha snap ik helemaal niets van al die technische toestanden cq. berekeningen, maar vind dit soort ontwikkelingen wel enorm interessant... ben heel benieuwd!!!.. Zou zo iets uiteraard best op m'n Kreidler willen hebben..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 2:32 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 25, 2004 3:11 pm
Berichten: 1569
Woonplaats: Monster
als een probleem is een stabiel 12 toevoer.

90% van de problemen met electronische injectie en andere computers/verlichting aan boord,
heeft te maken met 'valse stroming'.

je kan je voorstellen dat als een startmotor geen goede aarde heeft,
maar wel 60Aphere trekt, deze gewoon via andere componenten terugstuurt naar de accu,
hierbij blaas je dus in 1 keer alles op.
trek je dus de aarde kabel van een auto motor af en ga je vrolijk starten,
kan je daarna alles weg gooien.

zoiets kan ook gebeuren met bobines en dynamo's,
wanneer deze stroom opwekken of juist gebruiken, kunnen ze een mooie rimpel op je 12volt lijn leggen.

als eerste wil je dus genoeg stroom, maar ook genoeg 'schone' stroom,
een 12v die gemiddeld 12v is maar per seconden tussen 8 en 20 heen en weer springt,
zal op een 12volt gloeilamp niet opvallen,
maar een injectiecomputer is gevoelig genoeg om dan in de war te raken.

immers de tanden op het vliegwiel (laatste foto, 1e post) sturen dalijk een VR sensor
aan die bij stationair een signaal af geeft van 2 volt 'wisselstroom'.
als dan ook nog eens de stroom van de accu alle kanten op springt,
krijg je dat nooit mooi te zien.

ook moet je voorkomen dat bijvoorbeeld het spanningveld van de bobine je
computer kan beinvloeden
en wil je niet te veel Amphere trekken met je injectors, dit gaat ook door de computer.

om nu de computer van een mooie 12 volt te voorzien
en enigzinds een buffer te maken voor kleine wisselingen of pulsen van de wisselstroom
generator,
wordt dus een grote accu gemonteerd,
het liefst 2,
maar ik ga eerst met de scoop kijken of deze voldoende is,
want de 2e hamsterbak wil ik voor de computer gaan gebruiken.

ook is een grote accu handig bij de racerij,
maar die rijden al zonder generator en de tijden zijn wat korter,
dus die mogen het zelf uitzoeken, maar er vast al genoeg verstand van hebben.

voorkom dus problemen;
- voorkom ruis op je 12 volt, dus een gladde voeding en geen zware componenten aan en uit
- voorkom slechte aarde, alles apart aarden op de draadboom, niet via het blok, tank, zadel of via via via
- als er ruis ontstaat, zorg voor een zware accu, dit werkt als een zwembad waar je een emmer water in gooit,
daar merk je weinig van, een gootsteen volgooien en je heb ook een natte keuken..


Bijlagen:
16102010139.jpg
16102010139.jpg [ 39.73 KiB | 6515 keer bekeken ]
16102010140.jpg
16102010140.jpg [ 36.77 KiB | 6515 keer bekeken ]
16102010141.jpg
16102010141.jpg [ 38.38 KiB | 6515 keer bekeken ]
16102010142.jpg
16102010142.jpg [ 27.22 KiB | 6515 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za okt 16, 2010 2:58 pm 
Offline

Geregistreerd: za apr 15, 2006 7:14 pm
Berichten: 456
Mag ik vragen wat voor "computer" jullie gebruiken, of wat jullie met "computer" bedoelen?
Zelf ben ik op school ooit bezig geweest een motormanagementsysteem te bouwen voor een 1 cilinder 4 takt, met injectie.
Wij konden het softwarematig niet halen, omdat software langzaam (zelfs met goed uitgedachte algoritmen) is dus deden wij het met een FPGA die feitelijk pure hardware herbergt dat wèl snel genoeg is.
Onze motor liep max 7000 toeren, maar zelfs dat haalden we softwarematig dus niet omdat er simpelweg tè veel bewerkingen nodig waren en de cpu dus capaciteit te kort kwam.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 281 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerman - Alles op het gebied van Kreidler onderdelen! CNC-Parts.nl - Voor tuning en al uw speciale CNC gefreesde onderdelen voor Kreidler. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
JTmxRACING.com - Onderdelen, nieuw en gebruikt, tunen en reviseren van Kreidler motoren. EMOT - Specialist in klassieke tweetakt racemotoren, waaronder Kreidler. Advies, tuning en veel onderdelen in de webshop! WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.

Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!
Uw advertentie op Kreidler.nl!


De beste autoverzekering van 2012