spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??
er is genoeg uit verschillende topics te plukken.....helemaal mee eens
maar nu een eigen topic:
wie heeft er nieuwe ideeen of bevindingen????
of leuke combinaties???
leg uit en discussieer erover met anderen
maar nu een eigen topic:
wie heeft er nieuwe ideeen of bevindingen????
of leuke combinaties???
leg uit en discussieer erover met anderen
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Timing verhoudingen zijn verschillende tabellen met richtlijnen
Even op google gezocht en vond dit (wat me wel redelijk leek te kloppen):
Uitlaattiming-spoel timing-inlaat timing
170-120-150
180-124-160
190-120-170
200-132-190
Spoelpoorten zou ik gewoon haaks aanhouden, zodat ze tegenover elkaar gericht staan.
Het beste zou een hoek zijn die over de bolling van de zuiger loopt lijkt me, maar dat is dan eigenlijk pas zinnig als de motor erg hoogtoerig is en je gaat echt voor het meeste vermogen op hoge toeren..
De hoek van de spoeler zo maken dat deze naar het hart van de cilinder spoelt.
Boosterpoorten ook schuin naar beneden iets boven het het hart van de cilinder.
Deze moeten volgens mij ook een paar graden eerder openen zodat ze een spoeling creëren die de spoeling vd hoofdspoelers weer netjes in het midden houd.
Niet echt nieuwe ideen dus, maar wel handig om te weten leek me zo..
Ps. Als ik het niet goed heb, moet iemand me hier maar op wijzen!
Edit: heb net een gradenschijf getekend in inventor die precies dezelfde diameter als een CD heeft, kun je er zo opplakken en je hebt een mooie gradenschijf.
Ik heb deze gemaakt omdat ik zelf mn timingen binnekort even moet opmeten, maar leek me wel handig om hier op het forum te zetten zodat andere mensen er ook wat aan hebben
Zie bijlage:
Groenten,
Mark
Even op google gezocht en vond dit (wat me wel redelijk leek te kloppen):
Uitlaattiming-spoel timing-inlaat timing
170-120-150
180-124-160
190-120-170
200-132-190
Spoelpoorten zou ik gewoon haaks aanhouden, zodat ze tegenover elkaar gericht staan.
Het beste zou een hoek zijn die over de bolling van de zuiger loopt lijkt me, maar dat is dan eigenlijk pas zinnig als de motor erg hoogtoerig is en je gaat echt voor het meeste vermogen op hoge toeren..
De hoek van de spoeler zo maken dat deze naar het hart van de cilinder spoelt.
Boosterpoorten ook schuin naar beneden iets boven het het hart van de cilinder.
Deze moeten volgens mij ook een paar graden eerder openen zodat ze een spoeling creëren die de spoeling vd hoofdspoelers weer netjes in het midden houd.
Niet echt nieuwe ideen dus, maar wel handig om te weten leek me zo..
Ps. Als ik het niet goed heb, moet iemand me hier maar op wijzen!
Edit: heb net een gradenschijf getekend in inventor die precies dezelfde diameter als een CD heeft, kun je er zo opplakken en je hebt een mooie gradenschijf.
Ik heb deze gemaakt omdat ik zelf mn timingen binnekort even moet opmeten, maar leek me wel handig om hier op het forum te zetten zodat andere mensen er ook wat aan hebben
Zie bijlage:
Groenten,
Mark
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
de eerste steekt van wal bedankt Mark
handige tips
eeeehhmm wat voor cilinderkop??
losse binnenkop of juist niet??
wat voor uitlaat??
en vooral waarom??
kom op jongens
handige tips
eeeehhmm wat voor cilinderkop??
losse binnenkop of juist niet??
wat voor uitlaat??
en vooral waarom??
kom op jongens
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat
Wietse
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat
Wietse
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat
Wietse
oke wietse,en nu het waarom
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Gaat hard Alex... dat weet jij ook..kriegsman schreef:kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat
Wietse
oke wietse,en nu het waarom
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
klopt maar fantast wil weten waarom??kreidler844 schreef:Gaat hard Alex... dat weet jij ook..kriegsman schreef:kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat
Wietse
oke wietse,en nu het waarom
en he,is het hard genoeg?????
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
oke wietse,en nu het waarom [/quote]
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. [/quote]
klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????[/quote]
Dat gaan we zien..........
Ben met iets bezig wat weer sneller gaat............is de bedoeling, ik ben nog niet uitgetuned...
Mijn carters zijn (nog) niet aangepast dus de grootste beperking is de ruimte voor de spoeling tussen carter en cilinder.. daarom een lage spoeltiming.. zorgt voor een hoge spoelsnelheid.. en dat pakt goed uit.. tot nu toe..
Iets van het waarom.
Wietse
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. [/quote]
klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????[/quote]
Dat gaan we zien..........
Ben met iets bezig wat weer sneller gaat............is de bedoeling, ik ben nog niet uitgetuned...
Mijn carters zijn (nog) niet aangepast dus de grootste beperking is de ruimte voor de spoeling tussen carter en cilinder.. daarom een lage spoeltiming.. zorgt voor een hoge spoelsnelheid.. en dat pakt goed uit.. tot nu toe..
Iets van het waarom.
Wietse
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. [/quote]kreidler844 schreef:oke wietse,en nu het waarom
klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????[/quote]
Dat gaan we zien..........
Ben met iets bezig wat weer sneller gaat............is de bedoeling, ik ben nog niet uitgetuned...
Mijn carters zijn (nog) niet aangepast dus de grootste beperking is de ruimte voor de spoeling tussen carter en cilinder.. daarom een lage spoeltiming.. zorgt voor een hoge spoelsnelheid.. en dat pakt goed uit.. tot nu toe..
Iets van het waarom.
Wietse[/quote]
interessante theorie wietse
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Het goed presteren van een 50 cc tweetaktmotor is afhankelijk van een aantal faktoren.
Carburateur,timing poorten,kompressie en uitlaat om maar wat te noemen.
Het hoogste vermogen wordt bereikt met een inhoud van de verbrandingskamer van 4 cc (kop op motor gemonteerd ) Dit is experimenteel vastgesteld.
Dit wil niet zeggen dat dit een bruikbaar vermogen is.In grote mate wordt dit bepaalt door de uitlaat.Ook over uitlaten is genoeg te lezen, echter de testbank bepaalt of het ontwikkelde vermogen aan de eisen voldoet.In het algemeen kun je stellen dat de achterconis een lengte moet hebben 185 mm. De totale inhoud moet ca 1700 cc bedragen. Voor een wegracer zal men meer toeren willen maken en wordt de uitlaatlengte korter,voor de cross zal deze dus langer worden.Om toch aan de inhoud te komen kan men spelen met de dikte.
Zoals Wietse schrijft is en van de bottleneckpunten de doorlaat van de spoelkanalen
(bij Kreidler) daarom wordt het carter vaak opgelast om grotere kanalen mogelijk te maken.
9
Carburateur,timing poorten,kompressie en uitlaat om maar wat te noemen.
Het hoogste vermogen wordt bereikt met een inhoud van de verbrandingskamer van 4 cc (kop op motor gemonteerd ) Dit is experimenteel vastgesteld.
Dit wil niet zeggen dat dit een bruikbaar vermogen is.In grote mate wordt dit bepaalt door de uitlaat.Ook over uitlaten is genoeg te lezen, echter de testbank bepaalt of het ontwikkelde vermogen aan de eisen voldoet.In het algemeen kun je stellen dat de achterconis een lengte moet hebben 185 mm. De totale inhoud moet ca 1700 cc bedragen. Voor een wegracer zal men meer toeren willen maken en wordt de uitlaatlengte korter,voor de cross zal deze dus langer worden.Om toch aan de inhoud te komen kan men spelen met de dikte.
Zoals Wietse schrijft is en van de bottleneckpunten de doorlaat van de spoelkanalen
(bij Kreidler) daarom wordt het carter vaak opgelast om grotere kanalen mogelijk te maken.
9
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
zou het ook een optie zijn om de om de spoeling vanuit het carter
te geleiden met ronde plaatjes ofzo die vanuit de ""carterspoelkanalen"" over de krukas komen in een gunstige ronding en dus onder de zuiger op de laagste stand?
of komt je Bo17 lagersmerig en koeling dan in het nauw?
snellere spoeling of niet?
werkt dit?
of juist niet?
wie weet het?
te geleiden met ronde plaatjes ofzo die vanuit de ""carterspoelkanalen"" over de krukas komen in een gunstige ronding en dus onder de zuiger op de laagste stand?
of komt je Bo17 lagersmerig en koeling dan in het nauw?
snellere spoeling of niet?
werkt dit?
of juist niet?
wie weet het?
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Al dat soort zaken zijn ooit al eens uitgeprobeerd, met weinig succes.
Op het internet is genoeg te vinden over tweetakt motoren volgens de huidige stand der techniek.
Op het internet is genoeg te vinden over tweetakt motoren volgens de huidige stand der techniek.
- kreidler844
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 238 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
In het cupracen en in de classic cross mogen carters niet opgelast worden dus moderne technieken gaan dan niet helemaal op.
Dus zoek je wat anders, en dan werkt dit dus wel...
Wietse
Dus zoek je wat anders, en dan werkt dit dus wel...
Wietse
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
ik zou zeggen vertel HIER eensTonK schreef:Al dat soort zaken zijn ooit al eens uitgeprobeerd, met weinig succes.
Op het internet is genoeg te vinden over tweetakt motoren volgens de huidige stand der techniek.
wat je bevindingen en ideeen zijn (het is uiteraard vrijblijvend)
waar valt volgens jou nog iets te halen en waar juist niet?
of zijn we volgens jou op het eindpunt beland
deze vragen zijn nl. de reden dat ik dit topic start
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Het lijkt mij overbodig om bevindingen en ideeën die al vaak beschreven zijn hier te gaan herhalen.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Veel dingen zijn niet nieuw en meestal al geprobeerd.Zo ook een vulplaat boven de krukas om het aktieve gedeelte van het carter te verkleinen.Geen succes.
Harrie v d Hout VHS freesde de catrers af en draaide een stukje van de onderzijde van de cilinder.Om alles goed te krijgen werd een aangepaste zuiger gebruikt.Deze crossers trokken beter door het zand dan bv de Gebbens die snel waren op de grasbaan.Wietse heeft nog zo'n cilinder en deze waren goed voor 10.5 pk aan het achterwiel.
Echter omgekeerd kan het ook door dmv een potje het carter te vergroten 50 cc meer inhoud brengt 1000 toeren meer, maar niet meer vermogen.
Harrie v d Hout VHS freesde de catrers af en draaide een stukje van de onderzijde van de cilinder.Om alles goed te krijgen werd een aangepaste zuiger gebruikt.Deze crossers trokken beter door het zand dan bv de Gebbens die snel waren op de grasbaan.Wietse heeft nog zo'n cilinder en deze waren goed voor 10.5 pk aan het achterwiel.
Echter omgekeerd kan het ook door dmv een potje het carter te vergroten 50 cc meer inhoud brengt 1000 toeren meer, maar niet meer vermogen.
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
daaruit kan ik concluderen dat volgens jou alles reeds geprobeerd isTonK schreef:Het lijkt mij overbodig om bevindingen en ideeën die al vaak beschreven zijn hier te gaan herhalen.
en we dus reeds bijna op het eindpunt zijn???
en dus bv. geen bijna 30 krukas pk uit een 50cc in de nabije toekomst
(bedoel het niet kwaad hoor is gewoon een vraagstelling)
Laatst gewijzigd door fantast op 22 apr 2012, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Volgens mij zitten we al op bijna 30 pk uit 50 cc.
De laatste fabrieksracers (30 jaar geleden) in ieder geval al 21 pk op de krukas, tegenwoordig sowieso al dat vermogen op het achterwiel.
Verder kun je op deze site al het één en ander over dit onderwerp vinden; zoekfunctie.
De laatste fabrieksracers (30 jaar geleden) in ieder geval al 21 pk op de krukas, tegenwoordig sowieso al dat vermogen op het achterwiel.
Verder kun je op deze site al het één en ander over dit onderwerp vinden; zoekfunctie.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
If it was easy.......everyone would do it......
Er wordt zoveel getuned op ervaring overal. Dat is niet even uit te leggen hier in een paar posts op het forum denk ik.
Een handboek met daarin de geplaveide weg naar vermogen is er niet en zal er ook niet komen. Tunen blijft mijns inziens nog steeds veel testen en zoeken in de juiste richtingen met veel ervaring en bagage op dat gebied.
Wat een bepaalde spoelhoek doet met een set is ook nog eens afhankelijk van de rest van de setup dus een ideale spoelhoek bestaat niet. hangt af van de rest van de tuning, zitten er boosterpoorten in, enz.....
Betere timing is al helemaal een vage vraagstelling. Betere timing in relatie tot? Voor welk doel? Race? Cross?Straat?
Misschien is het handiger om je vraag specifieker te stellen zodat er misschien een tuner inhoudelijk wat op kan antwoorden.
Er wordt zoveel getuned op ervaring overal. Dat is niet even uit te leggen hier in een paar posts op het forum denk ik.
Een handboek met daarin de geplaveide weg naar vermogen is er niet en zal er ook niet komen. Tunen blijft mijns inziens nog steeds veel testen en zoeken in de juiste richtingen met veel ervaring en bagage op dat gebied.
Wat een bepaalde spoelhoek doet met een set is ook nog eens afhankelijk van de rest van de setup dus een ideale spoelhoek bestaat niet. hangt af van de rest van de tuning, zitten er boosterpoorten in, enz.....
Betere timing is al helemaal een vage vraagstelling. Betere timing in relatie tot? Voor welk doel? Race? Cross?Straat?
Misschien is het handiger om je vraag specifieker te stellen zodat er misschien een tuner inhoudelijk wat op kan antwoorden.
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
zoek hier maar eens.
de echte 2taktmeesters delen hier hun ervaring
vooral het topic Jan Thiel !
zoek hier maar eens.
de echte 2taktmeesters delen hier hun ervaring
vooral het topic Jan Thiel !
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
klopt allemaal mensen...
vandaar deze topic
de bedoeling hier is om eventueele ideeen of combinaties hier te plaatsen
om dan een discussie aan te gaan
bv. klep in de zuiger is dit idee nieuw?
antwoord : nee dit is reeds gedaan en het werktte niet
waarom niet?
omdat.......
vandaar deze topic
de bedoeling hier is om eventueele ideeen of combinaties hier te plaatsen
om dan een discussie aan te gaan
bv. klep in de zuiger is dit idee nieuw?
antwoord : nee dit is reeds gedaan en het werktte niet
waarom niet?
omdat.......
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Klep in de zuiger?.........leg uit.....