spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??

#1 Bericht door fantast » 11 apr 2012, 18:38

er is genoeg uit verschillende topics te plukken.....helemaal mee eens
maar nu een eigen topic:

wie heeft er nieuwe ideeen of bevindingen????
of leuke combinaties???

leg uit en discussieer erover met anderen

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#2 Bericht door Markde2e » 11 apr 2012, 18:56

Timing verhoudingen zijn verschillende tabellen met richtlijnen
Even op google gezocht en vond dit (wat me wel redelijk leek te kloppen):

Uitlaattiming-spoel timing-inlaat timing
170-120-150
180-124-160
190-120-170
200-132-190

Spoelpoorten zou ik gewoon haaks aanhouden, zodat ze tegenover elkaar gericht staan.
Het beste zou een hoek zijn die over de bolling van de zuiger loopt lijkt me, maar dat is dan eigenlijk pas zinnig als de motor erg hoogtoerig is en je gaat echt voor het meeste vermogen op hoge toeren..
De hoek van de spoeler zo maken dat deze naar het hart van de cilinder spoelt.
Boosterpoorten ook schuin naar beneden iets boven het het hart van de cilinder.
Deze moeten volgens mij ook een paar graden eerder openen zodat ze een spoeling creëren die de spoeling vd hoofdspoelers weer netjes in het midden houd.

Niet echt nieuwe ideen dus, maar wel handig om te weten leek me zo..


Ps. Als ik het niet goed heb, moet iemand me hier maar op wijzen!


Edit: heb net een gradenschijf getekend in inventor die precies dezelfde diameter als een CD heeft, kun je er zo opplakken en je hebt een mooie gradenschijf.
Ik heb deze gemaakt omdat ik zelf mn timingen binnekort even moet opmeten, maar leek me wel handig om hier op het forum te zetten zodat andere mensen er ook wat aan hebben :wink:
Zie bijlage:
gradenschijf.pdf
Gradenschijf by mark geurts
(11.24 KiB) 690 keer gedownload

Groenten,
Mark

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#3 Bericht door fantast » 12 apr 2012, 18:33

de eerste steekt van wal bedankt Mark
handige tips :clap :clap

eeeehhmm wat voor cilinderkop??
losse binnenkop of juist niet??

wat voor uitlaat??

en vooral waarom??

kom op jongens :D :D

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#4 Bericht door kriegsman » 13 apr 2012, 11:55

je vraagt wel heel veel fantast :wink:

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#5 Bericht door fantast » 15 apr 2012, 18:55

klopt alex
maar het is allemaal ...... top secret blijkbaar
en ik begin toch echt niet moeilijk dacht ik

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#6 Bericht door kreidler844 » 15 apr 2012, 19:02

188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat :mrgreen:

Wietse

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#7 Bericht door kriegsman » 15 apr 2012, 21:56

kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat :mrgreen:

Wietse

oke wietse,en nu het waarom :mrgreen:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#8 Bericht door kreidler844 » 15 apr 2012, 22:40

kriegsman schreef:
kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat :mrgreen:

Wietse

oke wietse,en nu het waarom :mrgreen:
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#9 Bericht door kriegsman » 15 apr 2012, 22:45

kreidler844 schreef:
kriegsman schreef:
kreidler844 schreef:188 122 170 Homoet 6p mechanisch.
Bromfietskop......
Roep ik ook eens wat :mrgreen:

Wietse

oke wietse,en nu het waarom :mrgreen:
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. :mrgreen:
klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#10 Bericht door kreidler844 » 15 apr 2012, 22:51

oke wietse,en nu het waarom :mrgreen:[/quote]

Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. :mrgreen:[/quote]

klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????[/quote]

Dat gaan we zien..........
Ben met iets bezig wat weer sneller gaat............is de bedoeling, ik ben nog niet uitgetuned... :mrgreen:
Mijn carters zijn (nog) niet aangepast dus de grootste beperking is de ruimte voor de spoeling tussen carter en cilinder.. daarom een lage spoeltiming.. zorgt voor een hoge spoelsnelheid.. en dat pakt goed uit.. tot nu toe.. 8)

Iets van het waarom.

Wietse

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#11 Bericht door kriegsman » 15 apr 2012, 22:58

kreidler844 schreef:oke wietse,en nu het waarom :mrgreen:
Gaat hard Alex... dat weet jij ook.. :mrgreen:[/quote]

klopt maar fantast wil weten waarom??
en he,is het hard genoeg?????[/quote]

Dat gaan we zien..........
Ben met iets bezig wat weer sneller gaat............is de bedoeling, ik ben nog niet uitgetuned... :mrgreen:
Mijn carters zijn (nog) niet aangepast dus de grootste beperking is de ruimte voor de spoeling tussen carter en cilinder.. daarom een lage spoeltiming.. zorgt voor een hoge spoelsnelheid.. en dat pakt goed uit.. tot nu toe.. 8)

Iets van het waarom.

Wietse[/quote]

interessante theorie wietse

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#12 Bericht door fantast » 17 apr 2012, 09:26

kijk ........dit is mooi!!!
er zijn gelukkig nog wel enthousiaste tuners :clap :clap

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#13 Bericht door lbs » 18 apr 2012, 19:44

Het goed presteren van een 50 cc tweetaktmotor is afhankelijk van een aantal faktoren.
Carburateur,timing poorten,kompressie en uitlaat om maar wat te noemen.
Het hoogste vermogen wordt bereikt met een inhoud van de verbrandingskamer van 4 cc (kop op motor gemonteerd ) Dit is experimenteel vastgesteld.
Dit wil niet zeggen dat dit een bruikbaar vermogen is.In grote mate wordt dit bepaalt door de uitlaat.Ook over uitlaten is genoeg te lezen, echter de testbank bepaalt of het ontwikkelde vermogen aan de eisen voldoet.In het algemeen kun je stellen dat de achterconis een lengte moet hebben 185 mm. De totale inhoud moet ca 1700 cc bedragen. Voor een wegracer zal men meer toeren willen maken en wordt de uitlaatlengte korter,voor de cross zal deze dus langer worden.Om toch aan de inhoud te komen kan men spelen met de dikte.
Zoals Wietse schrijft is en van de bottleneckpunten de doorlaat van de spoelkanalen
(bij Kreidler) daarom wordt het carter vaak opgelast om grotere kanalen mogelijk te maken.

















9

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#14 Bericht door fantast » 20 apr 2012, 11:01

zou het ook een optie zijn om de om de spoeling vanuit het carter
te geleiden met ronde plaatjes ofzo die vanuit de ""carterspoelkanalen"" over de krukas komen in een gunstige ronding en dus onder de zuiger op de laagste stand?
of komt je Bo17 lagersmerig en koeling dan in het nauw?

snellere spoeling of niet?
werkt dit?
of juist niet?

wie weet het?

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#15 Bericht door TonK » 20 apr 2012, 15:16

Al dat soort zaken zijn ooit al eens uitgeprobeerd, met weinig succes.

Op het internet is genoeg te vinden over tweetakt motoren volgens de huidige stand der techniek.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#16 Bericht door kreidler844 » 20 apr 2012, 15:56

In het cupracen en in de classic cross mogen carters niet opgelast worden dus moderne technieken gaan dan niet helemaal op.
Dus zoek je wat anders, en dan werkt dit dus wel...

Wietse

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#17 Bericht door fantast » 20 apr 2012, 18:36

TonK schreef:Al dat soort zaken zijn ooit al eens uitgeprobeerd, met weinig succes.

Op het internet is genoeg te vinden over tweetakt motoren volgens de huidige stand der techniek.
ik zou zeggen vertel HIER eens
wat je bevindingen en ideeen zijn (het is uiteraard vrijblijvend)
waar valt volgens jou nog iets te halen en waar juist niet?
of zijn we volgens jou op het eindpunt beland

deze vragen zijn nl. de reden dat ik dit topic start :P :oops:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#18 Bericht door TonK » 20 apr 2012, 20:36

Het lijkt mij overbodig om bevindingen en ideeën die al vaak beschreven zijn hier te gaan herhalen.

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#19 Bericht door lbs » 21 apr 2012, 19:08

Veel dingen zijn niet nieuw en meestal al geprobeerd.Zo ook een vulplaat boven de krukas om het aktieve gedeelte van het carter te verkleinen.Geen succes.
Harrie v d Hout VHS freesde de catrers af en draaide een stukje van de onderzijde van de cilinder.Om alles goed te krijgen werd een aangepaste zuiger gebruikt.Deze crossers trokken beter door het zand dan bv de Gebbens die snel waren op de grasbaan.Wietse heeft nog zo'n cilinder en deze waren goed voor 10.5 pk aan het achterwiel.
Echter omgekeerd kan het ook door dmv een potje het carter te vergroten 50 cc meer inhoud brengt 1000 toeren meer, maar niet meer vermogen.

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#20 Bericht door fantast » 21 apr 2012, 23:58

TonK schreef:Het lijkt mij overbodig om bevindingen en ideeën die al vaak beschreven zijn hier te gaan herhalen.
daaruit kan ik concluderen dat volgens jou alles reeds geprobeerd is
en we dus reeds bijna op het eindpunt zijn???
en dus bv. geen bijna 30 krukas pk uit een 50cc in de nabije toekomst [-o<
(bedoel het niet kwaad hoor is gewoon een vraagstelling)
Laatst gewijzigd door fantast op 22 apr 2012, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#21 Bericht door hermanp » 22 apr 2012, 00:03

Volgens mij zitten we al op bijna 30 pk uit 50 cc.
De laatste fabrieksracers (30 jaar geleden) in ieder geval al 21 pk op de krukas, tegenwoordig sowieso al dat vermogen op het achterwiel.
Verder kun je op deze site al het één en ander over dit onderwerp vinden; zoekfunctie.

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#22 Bericht door veldmuis » 22 apr 2012, 01:02

If it was easy.......everyone would do it......

Er wordt zoveel getuned op ervaring overal. Dat is niet even uit te leggen hier in een paar posts op het forum denk ik.
Een handboek met daarin de geplaveide weg naar vermogen is er niet en zal er ook niet komen. Tunen blijft mijns inziens nog steeds veel testen en zoeken in de juiste richtingen met veel ervaring en bagage op dat gebied.
Wat een bepaalde spoelhoek doet met een set is ook nog eens afhankelijk van de rest van de setup dus een ideale spoelhoek bestaat niet. hangt af van de rest van de tuning, zitten er boosterpoorten in, enz.....
Betere timing is al helemaal een vage vraagstelling. Betere timing in relatie tot? Voor welk doel? Race? Cross?Straat?

Misschien is het handiger om je vraag specifieker te stellen zodat er misschien een tuner inhoudelijk wat op kan antwoorden.

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#23 Bericht door kriegsman » 22 apr 2012, 07:15

http://www.deraceheldenvanweleer.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

zoek hier maar eens.
de echte 2taktmeesters delen hier hun ervaring :clap
vooral het topic Jan Thiel !

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#24 Bericht door fantast » 22 apr 2012, 12:25

klopt allemaal mensen...
vandaar deze topic
de bedoeling hier is om eventueele ideeen of combinaties hier te plaatsen
om dan een discussie aan te gaan

bv. klep in de zuiger is dit idee nieuw?
antwoord : nee dit is reeds gedaan en het werktte niet
waarom niet?
omdat.......

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#25 Bericht door veldmuis » 22 apr 2012, 12:27

Klep in de zuiger?.........leg uit.....

Plaats reactie