spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Ja dat is leukverhaal een aantal topic hier,clubs op Internet die een bijbel volschrijven,en nooit en dan ook nooit het achtersten van de tong laten zien wat natuurlijk heel logisch is,mijn onder vinding is,als je het één doet ,dan moet je ook het anderen doen,je kan boren en vijlen zo veel als je wil,maar de grootse poort dat ben je zelf,kan je niet met het vermogen over weg,stap af en kom nooit meer op een race machine,en wil je kreid alleen voor dagelijks gebruik houden,dan zijn er cilinders zat die aardig van ze plaats komen,zo zie ik dat en 25pk ik moet er een ,ja zeg het een van laten.
GR LOUIS
GR LOUIS
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
men had aan de bovenkant van de zuiger een soort inlaatklep gemaakt
als de zuiger naar beneden ging ging deze open
als de zuiger naar boven gaat ging deze weer dicht
zuiger ging aan gort door de enorme krachten die deze te verduren had
los daarvan vraag ik mij af
of het sowieso wel goed zou kunnen lopen
maar iemand had een idee... en testte het
als de zuiger naar beneden ging ging deze open
als de zuiger naar boven gaat ging deze weer dicht
zuiger ging aan gort door de enorme krachten die deze te verduren had
los daarvan vraag ik mij af
of het sowieso wel goed zou kunnen lopen
maar iemand had een idee... en testte het
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....
Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok
Weet je ook wie het getest heeft?
Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok
Weet je ook wie het getest heeft?
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Klep in de zuiger werd 100 jaar geleden toegepast in vliegtuig motoren bij ~ 1300 omw/min.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Ja bij laagtoerige stermotoren ja.....Raak/mis plofkes....
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Er is wel een Duits bedrijf die in de zuigerbodem een plaatje Titanium "last". Dat isoleert de zuiger zodat de warmte beter in de verbrandingsgassen houdt. Dit voorkomt ook het doorbranden van de zuiger zodat met armere mengsels gereden kan worden. Heeft niets met een klep in de zuiger te maken maar wel met de zuigerbodem.
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
ik heb het ooit ergens gelezenveldmuis schreef:Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....
Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok
Weet je ook wie het getest heeft?
en ben al aan het zoeken geweest maar kan het zo niet vinden
maar er zijn hier meer op de site die al deze probeersels vast wel al kennen
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
------------------fantast schreef:ik heb het ooit ergens gelezenveldmuis schreef:Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....
Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok
Weet je ook wie het getest heeft?
en ben al aan het zoeken geweest maar kan het zo niet vinden
maar er zijn hier meer op de site die al deze probeersels vast wel al kennen
ik heb een keer een cilinderkop gelast , voor een duitser .
daar had zo een klep in de zuiger gezeten [ boring 48 mm ]
maar die was losgekomen , en had dus de kop beschadigd .
##
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,
gr louis
gr louis
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Precies, gaat dus ook niet werken. Kansloos voor een hoogtoerige 2-takt.pax00l schreef:Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,
gr louis
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
als je een klep in een zuiger maakt is dat als ''spoelpoort'' bedoeld (al werktte het niet)pax00l schreef:Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,
gr louis
ik wil de titel van het topic eventueel wel aanpassen door mod. als mensen
zich daaraan storen
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Kijk daar zit nou het de AAP,tussen spoelen,en een klep,en inspuiting en nou ,wat is het verschil, RAAI RAAI RAAI ik weet het niet hoor
GR LOUIS
GR LOUIS
-
- Berichten: 492
- Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Volgens mij heb jij nooit eens iets zinnigs te meldenpax00l schreef:Kijk daar zit nou het de AAP,tussen spoelen,en een klep,en inspuiting en nou ,wat is het verschil, RAAI RAAI RAAI ik weet het niet hoor
GR LOUIS
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Eric s ik weet ook heel weinig ,en wat zinnigs te melden dat kan ik ook niet ,maar ik merk dat jij het wel weet dus jongen steek van wal, ik kijk en huivert met een t.
GR LOUIS
GR LOUIS
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Dan zal ik het maar zeggen
inspoelhoek naar achteren 60 graden
extra kanalen van achteren
( zijn Géén boosters ) cirka 20 *
RACER - van Veen
Weet het van me Duitse Vrind ...Jurg Muller .
(de puntjes eròp kon ik ff niet vinden )
inspoelhoek naar achteren 60 graden
extra kanalen van achteren
( zijn Géén boosters ) cirka 20 *
RACER - van Veen
Weet het van me Duitse Vrind ...Jurg Muller .
(de puntjes eròp kon ik ff niet vinden )
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
met behulp van de uitlaatdruk taillepijp
meer mengsel in de cilinder drukken
d.m.v een soort powerbox die leeggedrukt/gevaccumeerd word
heeft idd. niet veel te maken met de titel van deze topic
maar de vraag is aan jullie
kan dit systeem werken?
kom op louis gooi er anders ook es een in
meer mengsel in de cilinder drukken
d.m.v een soort powerbox die leeggedrukt/gevaccumeerd word
heeft idd. niet veel te maken met de titel van deze topic
maar de vraag is aan jullie
kan dit systeem werken?
kom op louis gooi er anders ook es een in
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Het effect wat jij beschrijft is nu precies de werking van een goed berekende expansie uitlaat. Zorgen voor een betere vulling. Is dus ook al een halve eeuw geleden uitgevonden.
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
ja via de uitlaat dat klopt (Koch) maar dat bedoel ik nietveldmuis schreef:Het effect wat jij beschrijft is nu precies de werking van een goed berekende expansie uitlaat. Zorgen voor een betere vulling. Is dus ook al een halve eeuw geleden uitgevonden.
ik bedoel via de inlaat
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Powerbox werkt inderdaad wel. Pijpje maken (ongeveer 12mm binnendiameter) in je spruitstuk, liefst richting inlaat, niet samendrukbare box d.m.v. een slang verbinden. De lengte van de slang beinvloed de timing van het geheel (waar in de powerband de box het meest effect heeft). Nadeel van het systeem is dat je het op de bank moet afstellen. Bij onze crosser (Puch Maxi) gemiddeld een winst van 1 tot 1,5 pk. Hadden we toch mooi ruim 17pk en een breed koppel met 68,4cc.
Je kunt op meerdere plaatsen een goede uitlaat laten berekenen, onze berekening kwam van Luc Foekema, maar niemand komt met een berekening voor een goede inlaat. Volgens mij kun je met de power box je inlaat aanpassen aan de gewenste powerband en zo de tekortkomingen wegwerken. Vaak kun je niet de meest ideale inlaat maken doordat je frame in de weg zit o.i.d. en dan is de power box een uitkomst.
Je kunt op meerdere plaatsen een goede uitlaat laten berekenen, onze berekening kwam van Luc Foekema, maar niemand komt met een berekening voor een goede inlaat. Volgens mij kun je met de power box je inlaat aanpassen aan de gewenste powerband en zo de tekortkomingen wegwerken. Vaak kun je niet de meest ideale inlaat maken doordat je frame in de weg zit o.i.d. en dan is de power box een uitkomst.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 19:17
- Locatie: wedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
veel toegepast in de scheepvaart, 2 slag diesel met langs spoeling.
die jongens hebben in het verleden veel research gedaan naar spoeling.
De moderne 2slag diesel heeft tangentiaal geplaatste spoelpoorten, de lucht wordt
al draaiend gecomprimeerd, en in tegen gestelde draai richting door meerdere (2-3)
verstuivers ingespoten, goede menging.
Voor dit concept heb je altijd druk vulling nodig... zal niet meevallen dit op een kreidler te realiseren.
Maar het vermogen maakt indruk.... > 100000 kW.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
Klep in de zuiger stond in Moto 73.Het was een 1 april grap bedacht door de Amsterdamse motorhandelaar Ack Bant.Deze was bekent van de drie in een uitlaten voor tweetakten.Goede grap die blijkbaar nog lang is blijven hangen.
Het jaartal weet ik niet meer.
Het jaartal weet ik niet meer.
- fantast
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
tja dat datgene niet ging werken was duidelijk
maar ik probeer aparte vindingen of bv. een nieuwe theorie
hier op het topic te krijgen.
wie weet rolt daar ooit weer iets bruikbaars uit
maar ik probeer aparte vindingen of bv. een nieuwe theorie
hier op het topic te krijgen.
wie weet rolt daar ooit weer iets bruikbaars uit
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro
omdat het toch weer te regenachtig is
weer even terug , to the BASIC
Parma SB
Cilinder 44mm -2 poorter
Gewone Standaard 5 bak
4 p verlengde -jamercol -4p -Boss knik uitlaat
20 of 23 bing
is me keuze mogelijkheid
uitlaatpoort 154 graden
spoelpoort 123 gr, (0,2 voetpakking )
inlaatpoort 144 gr ( =lange zuiger )
Suggesties gevraagd
een fatsoenlijke 85 Ã 90 km recht op met wind .
ik maak er nu geen boosters in !
Komprecie ? verhouding
geen onnauwkeurige poortmaps zooi
WERK ALLEEN MET GRADEN
weer even terug , to the BASIC
Parma SB
Cilinder 44mm -2 poorter
Gewone Standaard 5 bak
4 p verlengde -jamercol -4p -Boss knik uitlaat
20 of 23 bing
is me keuze mogelijkheid
uitlaatpoort 154 graden
spoelpoort 123 gr, (0,2 voetpakking )
inlaatpoort 144 gr ( =lange zuiger )
Suggesties gevraagd
een fatsoenlijke 85 Ã 90 km recht op met wind .
ik maak er nu geen boosters in !
Komprecie ? verhouding
geen onnauwkeurige poortmaps zooi
WERK ALLEEN MET GRADEN