spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waarom??

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#26 Bericht door pax00l » 22 apr 2012, 20:46

Ja dat is leukverhaal een aantal topic hier,clubs op Internet die een bijbel volschrijven,en nooit en dan ook nooit het achtersten van de tong laten zien wat natuurlijk heel logisch is,mijn onder vinding is,als je het één doet ,dan moet je ook het anderen doen,je kan boren en vijlen zo veel als je wil,maar de grootse poort dat ben je zelf,kan je niet met het vermogen over weg,stap af en kom nooit meer op een race machine,en wil je kreid alleen voor dagelijks gebruik houden,dan zijn er cilinders zat die aardig van ze plaats komen,zo zie ik dat en 25pk :shock: ik moet er een ,ja zeg het een van laten. :?

GR LOUIS

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#27 Bericht door fantast » 24 apr 2012, 13:42

men had aan de bovenkant van de zuiger een soort inlaatklep gemaakt
als de zuiger naar beneden ging ging deze open
als de zuiger naar boven gaat ging deze weer dicht

zuiger ging aan gort door de enorme krachten die deze te verduren had

los daarvan vraag ik mij af
of het sowieso wel goed zou kunnen lopen :wink:

maar iemand had een idee... en testte het

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#28 Bericht door veldmuis » 24 apr 2012, 19:08

Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....

Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok #-o

Weet je ook wie het getest heeft? :^o

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#29 Bericht door TonK » 24 apr 2012, 20:40

Klep in de zuiger werd 100 jaar geleden toegepast in vliegtuig motoren bij ~ 1300 omw/min.

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#30 Bericht door veldmuis » 24 apr 2012, 20:47

Ja bij laagtoerige stermotoren ja.....Raak/mis plofkes....

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#31 Bericht door M3GTDRIVER » 25 apr 2012, 00:01

Er is wel een Duits bedrijf die in de zuigerbodem een plaatje Titanium "last". Dat isoleert de zuiger zodat de warmte beter in de verbrandingsgassen houdt. Dit voorkomt ook het doorbranden van de zuiger zodat met armere mengsels gereden kan worden. Heeft niets met een klep in de zuiger te maken maar wel met de zuigerbodem.

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#32 Bericht door fantast » 25 apr 2012, 09:54

veldmuis schreef:Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....

Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok #-o

Weet je ook wie het getest heeft? :^o
ik heb het ooit ergens gelezen
en ben al aan het zoeken geweest maar kan het zo niet vinden
maar er zijn hier meer op de site die al deze probeersels vast wel al kennen

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#33 Bericht door LVS » 25 apr 2012, 10:24

fantast schreef:
veldmuis schreef:Heb je enig idee wat voor krachten er aan het werk zijn wanneer een 2 takt 50cc zuigertje heen en weer knalt door een cilinder over een trajectje van 40 mm en dat 24.000 keer per minuut? Dan snapt de gemiddelde techneut wel dat dat bijna onmogelijk te construeren is en lekdicht en bestand tegen de hitte welke in een zuigerbodem trekt.....

Het idee is leuk maar het klinkt een beetje als het plastic motorblok #-o

Weet je ook wie het getest heeft? :^o
ik heb het ooit ergens gelezen
en ben al aan het zoeken geweest maar kan het zo niet vinden
maar er zijn hier meer op de site die al deze probeersels vast wel al kennen
------------------

ik heb een keer een cilinderkop gelast , voor een duitser .

daar had zo een klep in de zuiger gezeten #-o [ boring 48 mm ]
maar die was losgekomen , en had dus de kop beschadigd . :oops:

##

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#34 Bericht door Mach4 » 25 apr 2012, 13:27

Wie doet er dan ook een klep in een 2takt [-X :roll: ,als je zonodig kleppen wil koop dan een kleppenhok :lol:

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#35 Bericht door pax00l » 25 apr 2012, 18:16

Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,

gr louis

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#36 Bericht door RvRT » 25 apr 2012, 18:54

pax00l schreef:Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,

gr louis
Precies, gaat dus ook niet werken. Kansloos voor een hoogtoerige 2-takt.

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#37 Bericht door fantast » 26 apr 2012, 14:23

pax00l schreef:Ik begrijp dit topic niet,ze vragen spoeling spoelhoek,en timing,en ze gaan over op gaten boven in de zuiger,wat heb dat nou met spoeling temaken,ik ga even onder mijn matje,

gr louis
als je een klep in een zuiger maakt is dat als ''spoelpoort'' bedoeld (al werktte het niet)
ik wil de titel van het topic eventueel wel aanpassen door mod. als mensen
zich daaraan storen :D :D

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#38 Bericht door pax00l » 28 apr 2012, 14:40

Kijk daar zit nou het de AAP,tussen spoelen,en een klep,en inspuiting en nou ,wat is het verschil, :shock: RAAI RAAI RAAI ik weet het niet hoor :) :)

GR LOUIS

Eric S
Berichten: 492
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#39 Bericht door Eric S » 28 apr 2012, 18:30

pax00l schreef:Kijk daar zit nou het de AAP,tussen spoelen,en een klep,en inspuiting en nou ,wat is het verschil, :shock: RAAI RAAI RAAI ik weet het niet hoor :) :)

GR LOUIS
Volgens mij heb jij nooit eens iets zinnigs te melden [-X

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#40 Bericht door pax00l » 28 apr 2012, 22:16

Eric s ik weet ook heel weinig :shock: ,en wat zinnigs te melden dat kan ik ook niet :x ,maar ik merk dat jij het wel weet dus jongen steek van wal, :lol: ik kijk en huivert met een t. #-o

GR LOUIS

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#41 Bericht door dolle aad » 29 apr 2012, 13:08

Dan zal ik het :roll: maar zeggen :mrgreen:

inspoelhoek naar achteren 60 graden

extra kanalen van achteren
( zijn Géén boosters ) cirka 20 *

RACER - van Veen

Weet het van me Duitse Vrind ...Jurg Muller .

(de puntjes eròp kon ik ff niet vinden )

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#42 Bericht door fantast » 04 mei 2012, 14:41

met behulp van de uitlaatdruk taillepijp
meer mengsel in de cilinder drukken
d.m.v een soort powerbox die leeggedrukt/gevaccumeerd word
heeft idd. niet veel te maken met de titel van deze topic

maar de vraag is aan jullie
kan dit systeem werken?

kom op louis gooi er anders ook es een in :lol:

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#43 Bericht door veldmuis » 04 mei 2012, 17:00

Het effect wat jij beschrijft is nu precies de werking van een goed berekende expansie uitlaat. Zorgen voor een betere vulling. Is dus ook al een halve eeuw geleden uitgevonden.

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#44 Bericht door fantast » 05 mei 2012, 00:10

veldmuis schreef:Het effect wat jij beschrijft is nu precies de werking van een goed berekende expansie uitlaat. Zorgen voor een betere vulling. Is dus ook al een halve eeuw geleden uitgevonden.
ja via de uitlaat dat klopt (Koch) maar dat bedoel ik niet [-X
ik bedoel via de inlaat :D

M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#45 Bericht door M3GTDRIVER » 05 mei 2012, 01:05

Powerbox werkt inderdaad wel. Pijpje maken (ongeveer 12mm binnendiameter) in je spruitstuk, liefst richting inlaat, niet samendrukbare box d.m.v. een slang verbinden. De lengte van de slang beinvloed de timing van het geheel (waar in de powerband de box het meest effect heeft). Nadeel van het systeem is dat je het op de bank moet afstellen. Bij onze crosser (Puch Maxi) gemiddeld een winst van 1 tot 1,5 pk. Hadden we toch mooi ruim 17pk en een breed koppel met 68,4cc.
Je kunt op meerdere plaatsen een goede uitlaat laten berekenen, onze berekening kwam van Luc Foekema, maar niemand komt met een berekening voor een goede inlaat. Volgens mij kun je met de power box je inlaat aanpassen aan de gewenste powerband en zo de tekortkomingen wegwerken. Vaak kun je niet de meest ideale inlaat maken doordat je frame in de weg zit o.i.d. en dan is de power box een uitkomst.

peter67
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2011, 19:17
Locatie: wedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#46 Bericht door peter67 » 05 mei 2012, 08:08

2 takt.gif
2 takt.gif (11.34 KiB) 13176 keer bekeken
Nog even terug komend op een 2 takt met klep.
veel toegepast in de scheepvaart, 2 slag diesel met langs spoeling.
die jongens hebben in het verleden veel research gedaan naar spoeling.
De moderne 2slag diesel heeft tangentiaal geplaatste spoelpoorten, de lucht wordt
al draaiend gecomprimeerd, en in tegen gestelde draai richting door meerdere (2-3)
verstuivers ingespoten, goede menging.
Voor dit concept heb je altijd druk vulling nodig... zal niet meevallen dit op een kreidler te realiseren.
Maar het vermogen maakt indruk.... > 100000 kW.

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#47 Bericht door kriegsman » 05 mei 2012, 08:22

Maar het vermogen maakt indruk.... > 100000 kW.

het kleine mannetje ook :shock:

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#48 Bericht door lbs » 27 jul 2012, 13:33

Klep in de zuiger stond in Moto 73.Het was een 1 april grap bedacht door de Amsterdamse motorhandelaar Ack Bant.Deze was bekent van de drie in een uitlaten voor tweetakten.Goede grap die blijkbaar nog lang is blijven hangen.
Het jaartal weet ik niet meer.
:shock: :lol: :wink: :!:

Gebruikersavatar
fantast
Berichten: 212
Lid geworden op: 29 jul 2008, 15:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#49 Bericht door fantast » 30 jul 2012, 17:14

tja dat datgene niet ging werken was duidelijk :D
maar ik probeer aparte vindingen of bv. een nieuwe theorie
hier op het topic te krijgen.
wie weet rolt daar ooit weer iets bruikbaars uit

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: spoeling,spoelhoek en betere timing leg uit hoe en waaro

#50 Bericht door dolle aad » 06 okt 2012, 00:20

omdat het toch weer te regenachtig is
weer even terug , to the BASIC :!:

Parma SB
Cilinder 44mm -2 poorter
Gewone Standaard 5 bak

4 p verlengde -jamercol -4p -Boss knik uitlaat
20 of 23 bing
is me keuze mogelijkheid

uitlaatpoort 154 graden
spoelpoort 123 gr, (0,2 voetpakking )
inlaatpoort 144 gr ( =lange zuiger )

Suggesties gevraagd
een fatsoenlijke 85 à 90 km recht op met wind .

ik maak er nu geen boosters in !

Komprecie ? verhouding

geen onnauwkeurige poortmaps zooi
WERK ALLEEN MET GRADEN :!:

Plaats reactie