Kreidler RS 80CC

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#26 Bericht door Rommats » 24 mei 2012, 15:10

Mooie spulletjes heb je geschoord,ik ga het volgen en ben benieuwd naar het eind resultaat

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#27 Bericht door hermanp » 24 mei 2012, 17:29

De 80cc Kreidler had boring keer slag, 46 x 48 geloof ik. Dus een lange slag, wat doorgaans een fijne karakteristiek geeft als je houdt van veel vermogen en trekkracht bij relatief lage toerentallen.
Met deze verhouding (boring 48 en slag 44) creëer je een korte-slagmotor die meestal wat meer toeren draait. Weet niet of je dan wel echt kunt halen wat je voor ogen hebt.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#28 Bericht door Zatopek » 24 mei 2012, 18:07

Ik vind het erg dapper om weer iets nieuws te proberen. Hoop voor jou dat het uiteindelijk gaat worden wat je wenst. Veel suc6 ermee.

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#29 Bericht door Markde2e » 24 mei 2012, 18:37

nozems schreef:Nou Mark, ik heb het vooral gedaan voor de leibaankrachten, die worden flink groter bij een langere slag en een korte drijfstang, wat meer wrijving en slijtage betekend en de krukashoek wordt ongunstiger, in beide gevallen betekend dat behalve mechanisch meer belasting ook enig verlies van vermogen in de vorm van wrijving, daarintegen wordt de carterdruk lager, wat weer een verlies aan vulling bij lage toeren kan betekenen, echter, als je de slaglengte en de drijfstanglengte vergelijkt met het origineel komt het bijna 1op1 overeen, en er zit straks een flink dikkere zuiger in ook...dus we zullen zien.

En ik vind de krukas van Kreidlerparts een mooi en zeer betaalbaar alternatief voor het huidige aanbod(hij is meer dan de helft goedkoper), of balansfactor e.d kloppen weet ik niet, maar ik laat de krukas balanceren door Claus.
Ja klopt, zitten een hoop voordelen aan, meer dan de nadelen zou je zeggen.
Ik heb zelf voor een zuiger van 54mm zuiger gekozen icm originele krukas(slag) omdat dit het eenvoudigst was.
En mijn bedoeling is om het eerst goed aan het lopen te krijgen.

Als ik later nog een dergelijk project begin is dat ook met een langere slag krukas, helemaal mooi om te weten dat je ze zo kunt kopen.
Daarom ben ook benieuwd naar je bevindingen straks met deze krukas icm met die Samarin drijfstang.
En die zuiger diameter icm met die slag lijken me idd ook gunstig!

Succes!

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#30 Bericht door erik de l » 24 mei 2012, 20:01

Ik heb een Lk600,
Gekocht met n dikke 1000 km op de klok ,loopt 99 km/h van de viaanse brug af. Origineel!!
Hoe het komt weet ik ook niet.. Nooit los gehad.
Maar heb idd verhalen gehoord van dat ze niet vooruit te branden zijn.

,Erik

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#31 Bericht door nozems » 24 mei 2012, 20:18

Herman daar heb je een punt, lang heb ik ook nog overwogen om voor De Jager 48MM slag te gaan, maar dat betekende nog meer verbouwen, en een heel erg lange wachttijd voor lief nemen.

Daarbij vondt ik mijn oude 70cc (39.7X47MM) in zijn oude rustige setting ontiegelijk lekker rijden, heel erg laagtoerig, dus heb er alle vertrouwen in dat ie met een iets langere slag toch nog een stukje pottiger gaat worden.

Erik, dat klopt, voor mijn project refereer ik aan echte standaard fabrieksmachines, en in de regel was dat niet zo snel, als jouw LK600 dat wel doet is dat harstikke mooi, heb je net ff meer snelheid om mee te tuffen op de B-wegen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#32 Bericht door nozems » 24 mei 2012, 20:21

Jilles we zullen zien, een snelheidsmonster wordt het in ieder geval zeker niet.

Mark, ik vind dat jij ontzettend leuk en goed bezig bent, je doet alles zelf en dat vind ik heel erg knap! En het loopt ook nog leuk, wat jou vast wel moed geeft voor meer, van het najaar hoop ik de klanken ook hier te kunnen laten horen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#33 Bericht door Caspar » 24 mei 2012, 21:35

Veel plezier met het project Pascal , ik ga het volgen.
De keuze voor deze boring x slag is niet verkeerd voor jouw wensen.
Een vierkante verhouding is qua rendement en karakter de meest ideale.
Voor jouw wensen zou ik zelfs een nog langere slag gekozen hebben.
Maar als de wachttijd de pan uit rijst , tja.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#34 Bericht door nozems » 24 mei 2012, 21:47

Onder andere de lange wachttijd, en de prijs die daaraan vastzit plus de nodige verbouwingen aan het blok hebben me dat doen besluiten, ook de bijzonder (relatief dan) aangename prijs van de 44MM slag krukas gaf mij een zet in de huidige richting....de 48MM zou daarvoor nog idealer geweest zijn, maargoed terugkijkend naar m,n tamme 70cc (die niet zo tam meer is) viel het mij op hoe enorm soepel en sterk dat liep onderin.

we gaan het zien.

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#35 Bericht door dolle aad » 24 mei 2012, 22:54

hermanp schreef:De 80cc Kreidler had boring keer slag, 46 x 48 geloof ik. Dus een lange slag, wat doorgaans een fijne karakteristiek geeft als je houdt van veel vermogen en trekkracht bij relatief lage toerentallen.
Met deze verhouding (boring 48 en slag 44) creëer je een korte-slagmotor die meestal wat meer toeren draait. Weet niet of je dan wel echt kunt halen wat je voor ogen hebt.

:roll: :roll:

Ben geen Echte deskundige ,
en presenteer het dus als een OPEN VRAAG .....

Als ik naar de huidige Fabrieks Cross machines kijk ( Honda - Kawasaki - KTM - etc etc ** )
is de boring groter dan de slag >Dit is dus een Korte Slag motor .

(ik heb de internet catalogus geraadpleegd van Wiseco )((Dirtbike**))

mijn vraag is dus ;
is de stelling (vandaag de dag ) nog wel Juist ?

Of misschien toch wel achterhaald .


(Voormijzelf denk ik NU eigenlijk het laatste
dus ;...WIE bekeerd me :lol: :lol: svp [-o< )

,
Laatst gewijzigd door dolle aad op 24 mei 2012, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#36 Bericht door nozems » 24 mei 2012, 23:02

Bij een lange slag motor is de zuigersnelheid weer veel hoger, en het toerental daalt.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#37 Bericht door pax00l » 28 mei 2012, 12:57

Nou NOZEMS wat ik graag nou eens wil zien dat je er zelf hoop aan ga doen,en niet de zooi uit ga besteden,nou weet ik wel niet iedereen heeft een draai of frees bank,maar ik ziet het wel op topic met wat foto s en een verhaaltje.

GR LOUIS

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#38 Bericht door nozems » 28 mei 2012, 18:25

Hoi Louis,

Daar ontbreekt het bij mij aan vooral de machines, maar ook voor een deel aan kennis en ervaring, en ook mijn ruimte is erg beperkt in deze...maar ik snap wat je bedoelt, zelf maken is mooier....hoewel, eigenlijk kan ik niet op tegen het vakwerk van de mensen die ik benader om mijn ideeën te realiseren. Het is wel mijn idee wat straks vertaald gaat worden....toch heb ik daarom enorm veel respect voor Mark, die toch mooi maar alles even zelf maakt.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#39 Bericht door pax00l » 28 mei 2012, 19:48

Kijk je ben al op de helft,en de ideeën zijn goed joh je moet zo maar denken, denk nou niet dat zelf maken goed koop is,ik heb in begin ook een hoop gekloot en dan ga je toch denken kan ik het wel,maar dat is al een langen tijd geleden,soms is weg brengen als ze de goede spullen er voor hebben beter als dat je zelf wat maak,je weet ik rij zelf ook 80cc maar dat is een stage 6 cilinder waterkoeling,maaar ik denk dat ik een radiatuur er bij zet hij blijf te warm met dit weer,maar ik zie het wel NOZEMS succes

GR LOUIS

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#40 Bericht door nozems » 28 mei 2012, 21:39

Zo denk ik er ook wel een beetje over Louis, en dank je.
Gr Pascal

Gebruikersavatar
Markde2e
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
Locatie: Nijmegen
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#41 Bericht door Markde2e » 31 mei 2012, 19:24

nozems schreef:Hoi Louis,

Daar ontbreekt het bij mij aan vooral de machines, maar ook voor een deel aan kennis en ervaring, en ook mijn ruimte is erg beperkt in deze...maar ik snap wat je bedoelt, zelf maken is mooier....hoewel, eigenlijk kan ik niet op tegen het vakwerk van de mensen die ik benader om mijn ideeën te realiseren. Het is wel mijn idee wat straks vertaald gaat worden....toch heb ik daarom enorm veel respect voor Mark, die toch mooi maar alles even zelf maakt.
Nou dank je,
Maar moet nog wel zeer veel dingen leren hoor en als ik zie hoe sommige mensen het aanpakken met hun kreidler blokken..
En onderdelen maken, zoals complete krukassen die gebalanceerd zijn en al; vind ik dat erg knap..

Binnenkort eerst maar eens de krukas uit het blok halen en deze zien te richten, want dat is toch ook best belangrijk :oops: :mrgreen:

Succes!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#42 Bericht door nozems » 31 mei 2012, 19:55

Mark ik heb daar oprecht bewondering voor, voorlopig ben ik weer back to basic met een standaard 50cceetje, dat is een 'leen' blok, mijn eigen reserve 60cc blok heeft teveel averij opgelopen.....eerst ga ik mij richten op dit project, wat alles bij elkaar weer genoeg zal gaan kosten, de 60cc komt wel weer in orde...

Dankje.

formule kreidler
Berichten: 452
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:00
Locatie: nieuw-buinen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#43 Bericht door formule kreidler » 02 jun 2012, 19:13

benbenieuwt

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#44 Bericht door huib » 14 jun 2012, 22:26

bezit van de zaak is vaak het eind van het vermaak ;-) Pascal nieuw plan, altijd leuk ik ga het volgen, misschien dat ik je ooit ga naapen ;-) Als mijn zuigers op zijn bv ... groetje huib

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#45 Bericht door nozems » 14 jun 2012, 23:56

Huib je kent me, maar hoop wel leer getrokken te hebben want zo´n project is toch weer een ingreep, ook financieel. Heb mijn keuze dus echt wel gemaakt nu :wink: hopelijk in het najaar weer updates, of zelfs de eerste klappen te laten horen hier :D

En Huib ik vindt die barrikit van Emot er erg goed uitzien, mooie zuiger met vele mogelijkheden voor een mooie betaalbare prijs, daar kun je je voordeel nog eens mee doen, mocht je eens zover zijn 8)

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler RS 80CC

#46 Bericht door Rommats » 15 jun 2012, 04:20

Komt er en bus in de cilinder???.
Ik heb ook nog een giet stuk liggen maar als ik daar een gat van 48mm in
zou moeten maken dan hou je toch wel erg weinig vlees over ????

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#47 Bericht door nozems » 15 jun 2012, 11:17

Nee dit wordt geen verbuste cilinder, aan de voet wordt ie opgelast aan het hemd en afgedraaid tot 54MM, zodat het hemd altijd genoeg vlees heeft. Mogelijk dat ie bij de spoelpoorten ook iets opgelast moet worden, hoewel het bij m,n oude 47MM boring goed ging, maar dat is iets wat bekeken moet worden tijdens het bewerken van het gietstuk.

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#48 Bericht door huib » 18 aug 2012, 21:35

nog nieuws?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#49 Bericht door nozems » 18 aug 2012, 22:54

Helaas, hoewel ik al m,n pijlen nog steeds gericht heb op dit project, zal mijn geduld nog flink beproefd worden, Claus heeft het erg druk, en kan er daardoor niet eerder aan beginnen dan eind Oktober, en als ie er dan aan kan beginnen is er nog veel te doen...dus geduld is een schone zaak :wink: :)

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler RS 80CC

#50 Bericht door nozems » 24 okt 2012, 13:35

Toch weer nieuws, onlangs had Claus de tijd om te kijken naar mijn project, maar helaas waren er nogal wat obstakels, het gietstuk welke ik had aangeboden bleek een gietstuk voor een Franse 4.2 cilinder te zijn, geen enkel probleem om er wat moois van te maken, maar geen 48MM boring....de spoelpoorten komen dan bloot te liggen, net zoals bij bv een Puch Maxi, en dat wil ik niet. Ook blijkt het moeilijk te zijn om de cilinder te voorzien van de eerder genoemde 4spoelkanalen, omdat het zuigerveerslotje te ver uit het midden versprongen zit en hij in de extra poort terecht zal komen wat ik niet wel, maar het zou wel kunnen. Maar aangezien ik toch al niet voor 'grote' spoelkanalen wil gaan laat ik de extra spoelers vervallen..... nu stond ik voor de keuze ander gietstuk, maar dat werd me te gek en nu kan ik een 'oude' 2.9pk cilinder gebruiken.
Een andere zuiger was ook nog een optie, maar aangezien ik er al 3 van gekocht had vindt ik het zonde om voor een andere te gaan, andere 48mm zuigers blijken nogal duur en moeilijk als reserve te verkrijgen.
En toen zat ik nog met de carters, maar wie wat bewaart die heeft wat, dus dat is opgelost.

De 80cc waaraan ik vasthoud wordt er dus een met 2spoelkanalen, net zoals een normale SB, de timingen komen een fractie scherper te staan als een 15.43.99, net zoals de 70cc in het begin was.

Of het beoogde vermogen van ca 10pk zo gehaald gaat worden is nog maar zeer de vraag......dat heb ik dus maar even naast me neer gelegd, en je moet het toch maar net zien of eruit komt wat je ervan verwacht.
Het gaat mij vooral om wat meer trekkracht onderin en een top van ca 100km/h maximaal (dus wind mee/plat erop, ik zal ongetwijfeld nog vaak op ritjes te horen krijgen dat het onzin is omdat ie geen 130km/h ++ gaat, omdat het toch een 80cc is...en blablabla. maar zoals vaker gezegd is het mij niet om een hoge topsnelheid te doen)

En of dit alles mooi voor mij voor volgend jaar haalbaar wordt is ook nog maar de vraag, Claus heeft het nogal druk...als het meezit heeft ie eind dit jaar pas de tijd om er weer naar te kijken....geduld is een schone zaak zeg ik maar.

Plaats reactie