Kreidler RS 80CC
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Kreidler RS 80CC
Zoals sommigen al wisten van mij begin ik weer een nieuw bigbore project, een van de redenen is dat na wijziging van mijn vorige bigboreproject het nieuwe karakter mij niet kon bekoren, eens te meer werd ik erop gewezen dat mijn hart en gevoel veel meer licht bij het rustigere karakter van een standaard Kreidler RS motorfiets......maar! Een grote maar, en dat is dat een standaard Kreidler RS motorfiets in de regel net even teveel vermogen mist om lekker mee te komen met het verkeer op B-wegen, vooral als de wind ongunstig staat!
Nu is het gemakkelijk gezegd om dan maar te roepen koop een Kreidler LK600, of koop een KS125, maar op de LK600 wil ik niet gezien worden (kwestie van smaak) en met een Zundapp KS125 heb ik weer niks, trouwens een standaard LK600 wordt je ook niet vrolijk van, een standaard RSje zoeft daar zo aan voorbij, nee ik blijf bij mijn eigen Kreidler RS!
Genoeg pleidooi gehouden dacht ik zo.....
Doel, een Kreidler RS 80cc motorfiets maken alsof ze dat zo in Kornwestheim hadden kunnen bedenken en maken, een top van ca 100km/h max met een soepel en breed vermogen, zonder membraangeklepper en zonder expansie, precies zoals ze dat hadden kunnen bedenken in Kornwestheim.
De 80CC wordt bereikt door een boring x slag verhouding van 48X44MM.
Het project zal hoogstwaarschijnlijk in het najaar het leven kunnen zien.
Mensen die niks met een bigbore hebben, of mensen wie enkelt tuning interesseert met het hoogst haalbare vermogen, irriteer U niet, lees het niet, reageer niet
Nu is het gemakkelijk gezegd om dan maar te roepen koop een Kreidler LK600, of koop een KS125, maar op de LK600 wil ik niet gezien worden (kwestie van smaak) en met een Zundapp KS125 heb ik weer niks, trouwens een standaard LK600 wordt je ook niet vrolijk van, een standaard RSje zoeft daar zo aan voorbij, nee ik blijf bij mijn eigen Kreidler RS!
Genoeg pleidooi gehouden dacht ik zo.....
Doel, een Kreidler RS 80cc motorfiets maken alsof ze dat zo in Kornwestheim hadden kunnen bedenken en maken, een top van ca 100km/h max met een soepel en breed vermogen, zonder membraangeklepper en zonder expansie, precies zoals ze dat hadden kunnen bedenken in Kornwestheim.
De 80CC wordt bereikt door een boring x slag verhouding van 48X44MM.
Het project zal hoogstwaarschijnlijk in het najaar het leven kunnen zien.
Mensen die niks met een bigbore hebben, of mensen wie enkelt tuning interesseert met het hoogst haalbare vermogen, irriteer U niet, lees het niet, reageer niet
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 635 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Kreidler RS 80CC
heb een dergelijk blok al enige jaren in voorbereiding.
Alle spullen liggen gereed maar ik kom er niet aan toe en kan me er niet toe zetten
Martijn had een mooie WC cilinder op de plank, Lazy rider heeft een 44mm krukasje gemaakt.
Dit icm de Jager 6Versn. blok zal idd een lekker blokje opleveren. Koppel maar ook snelheid zitten er wel in.
Heb een tijd terug nog een 44mm krukasje gescoord waar een nieuwe drijfstang in moet...lengte ±90mm
Misschien deze winter....voorlopig rijd mijn RS nog goed genoeg.
Pascal ik blijft hem volgen, ben benieuwd of het mij de prikkel geeft om verder te gaan waar ik ben gebleven.
Alle spullen liggen gereed maar ik kom er niet aan toe en kan me er niet toe zetten
Martijn had een mooie WC cilinder op de plank, Lazy rider heeft een 44mm krukasje gemaakt.
Dit icm de Jager 6Versn. blok zal idd een lekker blokje opleveren. Koppel maar ook snelheid zitten er wel in.
Heb een tijd terug nog een 44mm krukasje gescoord waar een nieuwe drijfstang in moet...lengte ±90mm
Misschien deze winter....voorlopig rijd mijn RS nog goed genoeg.
Pascal ik blijft hem volgen, ben benieuwd of het mij de prikkel geeft om verder te gaan waar ik ben gebleven.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Ik ga jullie uitgebreid op de hoogte houden, en voor sommigen wie nerveus worden als alles niet direct openbaar wordt medegedeeld, frustreer uzelf niet, het is tenslotte mijn eigen topic en alles komt tzt wel te lezen hier.
Allereerst was ik opzoek naar een betaalbare en geschikte zuiger, dat is de Barrikit 48MM geworden van Emot racing, een erg mooie zuiger voor een mooie en betaalbare prijs.
foto's de zuiger kost 45,-euro...gelijk maar 3stuks aangeschaft.
Allereerst was ik opzoek naar een betaalbare en geschikte zuiger, dat is de Barrikit 48MM geworden van Emot racing, een erg mooie zuiger voor een mooie en betaalbare prijs.
foto's de zuiger kost 45,-euro...gelijk maar 3stuks aangeschaft.
- Bijlagen
-
- 1337796523NIMAG0085__1_.jpg (56.64 KiB) 24722 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
De krukas was nog een heel verhaal, lang had ik gedacht dat deze alleen bij De Jager vermaakt kon worden tot een 44MM slag, maar aangezien er nu een erg lange wachttijd geldt ben ik eens rond gaan kijken...en er waren natuurlijk meer bedrijven die dit konden doen....maar wat schetst mijn verbazing, ik kreeg een PB van Aad om eens bij Kreidlerparts te neuzen, en wat schetst mijn grote verbazing, die heeft de 44MM slag krukas gewoon in hun assortiment liggen!
En voor 161euro is dat nog een stuk betaalbaarder dan de huidige alternatieven, of ie kwalitatief ook zo goed is...we gaan het zien! Wel staan volgens mij de originele nummers erin en de krukas ziet er heel netjes bewerkt uit, ze komen bij John Bos vandaan...eens zien of het Spaanse staal het gaat houden
De lengte van de drijfstang is standaard 85MM, maar ik wil, om mechanisch tot een beter compromis te komen naar een 90MM lange drijfstang toe, en heb na veel overleg links en rechts toch besloten er een 90MM lange drijfstang in te doen..de leibaankrachten nemen fors toe bij een langere slag i.c.m een korte drijfstang, voordeel is wel dat je minder aan de cilinder hoeft te werken en je carterdruk hoger wordt, wat dus zorgt voor een hogere spoelsnelheid bij lage toeren, iets wat bij een laagtoerige setup wel wenselijk is.... maar ik denk, de lange slag + de dikke zuiger in ogenschouw nemende dat de boel al aardig in verhouding gaat komen met de standaard setup. (39.7X40MM)
foto's krukas
En voor 161euro is dat nog een stuk betaalbaarder dan de huidige alternatieven, of ie kwalitatief ook zo goed is...we gaan het zien! Wel staan volgens mij de originele nummers erin en de krukas ziet er heel netjes bewerkt uit, ze komen bij John Bos vandaan...eens zien of het Spaanse staal het gaat houden
De lengte van de drijfstang is standaard 85MM, maar ik wil, om mechanisch tot een beter compromis te komen naar een 90MM lange drijfstang toe, en heb na veel overleg links en rechts toch besloten er een 90MM lange drijfstang in te doen..de leibaankrachten nemen fors toe bij een langere slag i.c.m een korte drijfstang, voordeel is wel dat je minder aan de cilinder hoeft te werken en je carterdruk hoger wordt, wat dus zorgt voor een hogere spoelsnelheid bij lage toeren, iets wat bij een laagtoerige setup wel wenselijk is.... maar ik denk, de lange slag + de dikke zuiger in ogenschouw nemende dat de boel al aardig in verhouding gaat komen met de standaard setup. (39.7X40MM)
foto's krukas
- Bijlagen
-
- 1337796863NIMAG0088.jpg (36.44 KiB) 24696 keer bekeken
-
- 1337796802NIMAG0087.jpg (52.95 KiB) 24696 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Voor de cilinder gebruik ik een gietstuk welke ik nog had liggen...wie wat bewaart die heeft wat!
Voor de tuning heb ik Claus benaderd, en die gaat er mee aan de slag, de cilinder zal door de langere slag, maar vooral door de langere drijfstang wel opgelast moeten worden, dus daar zit nogal wat werk aan, alles op z,n tijd!
De timingen zullen waarschijnlijk gelijk worden aan de 'oude' 70cc, ca 145gr inlaat ca 177gr uitlaat en ca 118gr spoeling.
Voor de tuning heb ik Claus benaderd, en die gaat er mee aan de slag, de cilinder zal door de langere slag, maar vooral door de langere drijfstang wel opgelast moeten worden, dus daar zit nogal wat werk aan, alles op z,n tijd!
De timingen zullen waarschijnlijk gelijk worden aan de 'oude' 70cc, ca 145gr inlaat ca 177gr uitlaat en ca 118gr spoeling.
- Bijlagen
-
- 1337798107NIMAG0090.jpg (67.06 KiB) 24661 keer bekeken
-
- 1337798028NIMAG0089.jpg (62.83 KiB) 24661 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
En voor het blok gebruik ik het blok waar m'n 70cc onder heeft gezeten, die is al uitgekotterd bij het carter voor een bredere cilindervoet, en heeft al de extra hulpspoelers die ik erbij wil hebben.
- Bijlagen
-
- 1337798473NIMAG0091.jpg (49.64 KiB) 24655 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Zo dat was het wel weer even, nu maar hopen dat het gauw najaar wordt en dat mijn huidige blokje dit seizoen gaat overleven, de zuiger laat zich flink horen
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kreidler RS 80CC
Leuk project pascal, maar is het wel verstandig om bijna dezelfde timingen te nemen als je oude 70 cc?
Daar was je toen ook niet tevreden mee en ging ook aan het prutsen, niet een idee om iets totaal anders te doen? een bult spoelers en extra poorten er bij ofzo, dat kan ook best tam zijn.
Daar was je toen ook niet tevreden mee en ging ook aan het prutsen, niet een idee om iets totaal anders te doen? een bult spoelers en extra poorten er bij ofzo, dat kan ook best tam zijn.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Nee, vooral geen bult spoelers en grote poorten...dat heb ik nu wel geleerd dat is echt niet leuk voor de (ultra) lage toeren, althans zo pakte dat uit bij de laatste verandering...hetgeen waar ik toen niet tevreden over was was het slechte koud starten (moest altijd vlotteren) en het vrij hoge verbruik in relatie tot het vermogen.
Of dat nu beter gaat uitpakken valt inderdaad nog maar te bezien, maar van dat hele rustige karakter werd ik wel gelukkig hoor, dat wil ik echt weer hebben, die keuze is voor mij meer dan duidelijk geworden.
Of dat nu beter gaat uitpakken valt inderdaad nog maar te bezien, maar van dat hele rustige karakter werd ik wel gelukkig hoor, dat wil ik echt weer hebben, die keuze is voor mij meer dan duidelijk geworden.
- arno meijer
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
- Locatie: amersfoort
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RS 80CC
nou dit topic ga ik zeker in de gaten houden ,,, ik hou hier wel van mensen die eens wat anders maken en vooral die zich niet gek laten maken door andere mensen
ik wens je veel succes met de opbouw en hoop dat alles lukt..
ik wens je veel succes met de opbouw en hoop dat alles lukt..
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Onwaarschijnlijk, maar niet uitgesloten, een Bing is niet per definitie slecht voor laagtoerige zuigergestuurde motoren...maar ik wil wel geloven dat het verbruik en koude starten er positief door beïnvloed worden, dat verschil heb ik al kunnen merken tussen Bing's onderling.
- MichielJ
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
- Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler RS 80CC
Mooi project Pascal. Een 80cc moet een mooi koppel kunnen brengen bij lage toeren. Kijk maar naar een MB8. Geen hardloper in de regel maar wel sterker dan een standaard RS tegen wind.
Ik neem aan dat je nu tijdelijk met een ander blok rijd op je RS..anders wordt het wel een erg lange zomer
Ik neem aan dat je nu tijdelijk met een ander blok rijd op je RS..anders wordt het wel een erg lange zomer
- Markde2e
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 15 aug 2004, 20:36
- Locatie: Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler RS 80CC
Super, ziet er goed uit allemaal!
Edit: ik wist helemaal niet dat je zo standaard bij een webshop een 44mm slag kreidlerkrukas kon kopen.
Ziet er iig wel erg topracing achtig uit.
Dus lijkt me dat je er zowiesso goed aan doet om er die andere drijfstang in te zetten
Edit: ik wist helemaal niet dat je zo standaard bij een webshop een 44mm slag kreidlerkrukas kon kopen.
Ziet er iig wel erg topracing achtig uit.
Dus lijkt me dat je er zowiesso goed aan doet om er die andere drijfstang in te zetten
Laatst gewijzigd door Markde2e op 23 mei 2012, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Das ook mijn gedachte Michiel, ja ik rijdt weer met het oude 60cc blok, die heeft het altijd goed gedaan, al werd ie 2jaar vlak voor demontage wel wat rumoeriger, naar het zich laat horen is het vooral de zuiger die rammelt en in combinatie zonder dempingrubbers en dunne bakolie die ik gebruik is ie vrij gehorig zeg maar, maar heb inmiddels al wat stevige stukjes 'geknald' en het gerammel blijft gelijk, het bigend vertoonde ook geen spelling net als de krukaslagers....maar denk dat de eerdere 13.000km hem er niet nieuwer op hebben gemaakt
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Nou Mark, ik heb het vooral gedaan voor de leibaankrachten, die worden flink groter bij een langere slag en een korte drijfstang, wat meer wrijving en slijtage betekend en de krukashoek wordt ongunstiger, in beide gevallen betekend dat behalve mechanisch meer belasting ook enig verlies van vermogen in de vorm van wrijving, daarintegen wordt de carterdruk lager, wat weer een verlies aan vulling bij lage toeren kan betekenen, echter, als je de slaglengte en de drijfstanglengte vergelijkt met het origineel komt het bijna 1op1 overeen, en er zit straks een flink dikkere zuiger in ook...dus we zullen zien.
En ik vind de krukas van Kreidlerparts een mooi en zeer betaalbaar alternatief voor het huidige aanbod(hij is meer dan de helft goedkoper), of balansfactor e.d kloppen weet ik niet, maar ik laat de krukas balanceren door Claus.
En ik vind de krukas van Kreidlerparts een mooi en zeer betaalbaar alternatief voor het huidige aanbod(hij is meer dan de helft goedkoper), of balansfactor e.d kloppen weet ik niet, maar ik laat de krukas balanceren door Claus.
- Monsma
- Berichten: 4860
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
- Locatie: Harkema
- Gegeven waarderingen: 697 keren
- Ontvangen waarderingen: 300 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Pascal,
Prachtig project , ga hem met veel plezier volgen.
Leuke doeleinden, welke volgensmij ook wel te realiseren zijn met een 80 cc.
Wat ik mij afvraag ga je nu weer voor voor ori uitlaat?
Gr Anne
Prachtig project , ga hem met veel plezier volgen.
Leuke doeleinden, welke volgensmij ook wel te realiseren zijn met een 80 cc.
Wat ik mij afvraag ga je nu weer voor voor ori uitlaat?
Gr Anne
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Kreidler RS 80CC
We gaan het zien Pascal, de drijfstang had ik ook vervangen, of die 90mm echt gaat uitmaken, ik weet het niet.
Je gaat de cilinder ook op lassen, langer maken.
Je krijgt minder onderdruk en die is voor jou ook belangrijk omdat je lekker met weinig toeren wilt rijden.
Ik had in jou geval ook voor nog een grotere boring gekozen, met wat jij wilt.
Maar misschien is dit genoeg, we gaan het volgen.
Succes
Je gaat de cilinder ook op lassen, langer maken.
Je krijgt minder onderdruk en die is voor jou ook belangrijk omdat je lekker met weinig toeren wilt rijden.
Ik had in jou geval ook voor nog een grotere boring gekozen, met wat jij wilt.
Maar misschien is dit genoeg, we gaan het volgen.
Succes
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Kreidler RS 80CC
Mathieu, we gaan het zien, mechanisch is het zeker wel beter en theoretisch zou die ook in verhouding moeten blijven met het origineel, maar we gaan het zien hoe het in de praktijk zal uitpakken.
Voor wat ik wil moet dit zeker voldoende zijn en 80CC is een motorinhoud die Kreidler zelf bij hun andere modelllen had toegepast...hoe dan ook groter en bruter kan altijd nog, terug wordt vaak een stukje lastiger.
Voor wat ik wil moet dit zeker voldoende zijn en 80CC is een motorinhoud die Kreidler zelf bij hun andere modelllen had toegepast...hoe dan ook groter en bruter kan altijd nog, terug wordt vaak een stukje lastiger.