tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10322
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#1 Bericht door Andy » 03 jul 2012, 20:32

Wie heeft er eerder een kleine iskra op een kreidler gezet en wat zijn de resultaten geweest ...

Andy,

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#2 Bericht door erik de l » 03 jul 2012, 21:36

Ik heb lang geleden een 12v 50w punten onsteking v tomos op mn Kreid gezet
Ging goed , Moest alleen t vliegwiel afdraaien aan de onderkant / kwam nl tegen t carter aan.

.Erik

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#3 Bericht door josku » 03 jul 2012, 23:01

Andy,

Je hebt zelf voor mij de foto's van mijn project op de site gezet waarbij de Iskra is gemonteerd op de malossi kit.

Met een normale "t/m std breitwand" prima, daar boven gesputter. (kon het gewoon niet bijhouden)

succes Jos
Bijlagen
iskra ontsteking.jpg
iskra ontsteking.jpg (65.43 KiB) 8730 keer bekeken

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#4 Bericht door SwiffMeister » 04 jul 2012, 00:36

Mijn broer rijdt er 1 op een 70cc cilinder.
Geen enkel probleem, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoeveel toeren dat ding draait. Ik heb zelf nooit met zijn Kreidler gereden. Heb wel van diverse mensen gehoord dat het ding behoorlijk hoogtoerig te werk kan gaan. Er zit een vrij zware veer op de punten, dus me dunkt dat hij sowieso veel meer toeren kan hebben dan een normale puntenontsteking.

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#5 Bericht door josku » 04 jul 2012, 15:25

SwiffMeister schreef:Mijn broer rijdt er 1 op een 70cc cilinder.
Geen enkel probleem, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoeveel toeren dat ding draait. Ik heb zelf nooit met zijn Kreidler gereden. Heb wel van diverse mensen gehoord dat het ding behoorlijk hoogtoerig te werk kan gaan. Er zit een vrij zware veer op de punten, dus me dunkt dat hij sowieso veel meer toeren kan hebben dan een normale puntenontsteking.


Welke punten ,dit is electronisch.

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#6 Bericht door SwiffMeister » 04 jul 2012, 17:10

josku schreef:
SwiffMeister schreef:Mijn broer rijdt er 1 op een 70cc cilinder.
Geen enkel probleem, maar moet eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb hoeveel toeren dat ding draait. Ik heb zelf nooit met zijn Kreidler gereden. Heb wel van diverse mensen gehoord dat het ding behoorlijk hoogtoerig te werk kan gaan. Er zit een vrij zware veer op de punten, dus me dunkt dat hij sowieso veel meer toeren kan hebben dan een normale puntenontsteking.


Welke punten ,dit is electronisch.
:oops: :oops: Overheen gelezen, sorry!

Gebruikersavatar
Hegu-Dennis
Berichten: 1013
Lid geworden op: 23 nov 2009, 09:39
Locatie: Sint Pancras
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#7 Bericht door Hegu-Dennis » 05 jul 2012, 09:46

Ik heb zo´n ontsteking op mijn crosser gehad. Ik heb de motor inmiddels verkocht, maar hij reed er prima op. Het gesputter, waar een vorig forumlid over sprak is een kwestie van afstellen.
Je moet volgens mij wel een ontsteking hebben van een Tomos brommer en geen snorbrommer. Daar zit een ingebouwde begrenzer in.
De Kreidler crosser die ik had had een getunde 154399 cilinder met 28mm Mikuni. Had zo´n 8,5 pk.
De ontsteking is compacter dan bijv. een Bosch ontsteking, maar heeft toch voldoende vliegwielwerking. Wel even de grondplaat aanpassen, zodat je deze met 3 ipv 1 boutje kan bevestigen.

Gewoon proberen dus! Groeten van Dennis

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3748
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: tomos onsteking (iskra electronisch) op kreidler

#8 Bericht door jamojamo » 18 mar 2014, 22:19

Vergeef me dit topic-schopje maar ik heb een aanvullende vraag over een dergelijke ontsteking. Ik heb er vanmiddag 1 overgenomen zonder bobine/cdi. Op het 4-bakje dat ik heb op de Mustang gebruik ik een Tomos punten ontsteking en deze 2-draads elektronische stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Er is veel over ontstekingen te lezen op internet en vaak kijk ik even op motelek.net maar daar staat precies deze niet genoemd (of ik kan 'm niet vinden).
Nu de vraag: kan ik met een normale bobine rijden zonder cdi met deze ontsteking?
Ik gebruik op de (12v) puntenontsteking deze:
Bobineblauw.jpg
Bobineblauw.jpg (31.36 KiB) 6981 keer bekeken
Als het een cdi/bobine moet zijn is er geëxperimenteerd met verschillende? Voor slechts 20,95 koop je een :"snelle" Tomos-cdi bij diverse aanbieders maar misschien werkt een ander merk wel beter.

Alvast bedankt,
Eric

Plaats reactie