Cilinder snel maken

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#26 Bericht door Joris » 15 okt 2002, 19:53

Ik wil mischien bij een kennis van me (Dick)
Mijn zuiger opvoeren.
wat voor ervaringen hebben jullie daarmee.
Wat moet je veranderen aan je onsteking carb.enz?

Ik hoor het wel Groetjes Joris

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#27 Bericht door Danoontje » 15 okt 2002, 20:03

je zuiger opvoeren??????????????? das nieuw voor mij....vraag me echt af hoe je dat wilt doen..brommer opvoeren, ok...cilinder bewerken, ok.......zuiger vuilen, ok.....maar zuiger opvoeren??????????

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#28 Bericht door Joris » 15 okt 2002, 20:28

sorry
daar bedoel ik mee zo'n inkeping maken in de zuiger.
bij de inlaat kant.

Trouwens ik heb met mijn 4 bak de tandwiel combinatie
13/33
is dit goed??

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#29 Bericht door thomas » 15 okt 2002, 23:02

heeft dat wel nut bij een standaard cilinder (als je die zou hebben) extra booster poortjes te maken in de zuiger ?

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#30 Bericht door SjorsT » 16 okt 2002, 18:25

Nee. Dit is niet lullig bedoeld, maar het is niet verkeerd om eens de werking van het een en ander in je Kreidler blok proberen te snappen. Dan zul je erachter komen dat je er niets aan hebt, immers het mengsel zal door de gaatjes in de zuiger gewoon tegen de cilinderwand stoten en zal dus niet boven de zuiger in de verbrandingsruimte komen en de spoeling bevorderen. Het gaat er om zoveel mogelijk mengsel boven de zuiger te krijgen en wel op een zo gunstig mogelijke manier. de spoelpoorten hebben niet alleen de taak om het mengsel boven de zuiger de verbrandingsruimte in te krijgen(de cilinder "te vullen"), maar hebben ook de taak de stoming van het verse mengsel zo te sturen, dat zoveel mogelijk verbrandingsgassen van de vorige verbranding eruit "gespoeld" worden. De spoeling heeft dus te maken met de richting van poorten, het moment van spoelen (timing) en de hoeveelheid mengsel die per tijdseenheid door de poorten kan  ( de breedte van de poorten)  Te veel van alles is ook niet goed, er moet een balans gevonden worden tussen deze factoren om een zo gunstig mogelijk motor karakter te krijgen. En daar gaat het om bij tuning.   :;):

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#31 Bericht door Joris » 17 okt 2002, 20:48

Oke dus het is aan te raden.
Alleen met kleine beetjes beginnen aan die zuiger dus.
En niet meteen 5 mm eraf.
Ik ga het proberen!!!!
:;):  :p

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#32 Bericht door ErnstJan » 17 okt 2002, 23:32

Nou thomas liever een mahle dan een athena.
Deze cilinders kosten 125 tot 140 euro, een mahle van de beurs kost 20 euro, ik weet het wel.

Gr ErnstJan

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#33 Bericht door Michiel » 23 okt 2002, 21:26

Ik heb wel eens een zeta standaard cil. bewerkt.
De uitlaatpoort flink groter gemaakt.
ca 3mm naar de zijkanten en ca 2mm naar boven.
Daarna alle poorten met schuurpapier heel erg glad gemaakt.
De zuiger heb ik aan de inlaatkant afgezaagd tot de inkepingen aan de zijkant.

Met 28mm uitlaat en 12mm carburateur loopt dit ongeveer 75 a 80.

Let op! wel netjes werken!!
Anders bladdert de chroomwand af enzo.

Hiermee ben ik zo'n anderhalf jaar lang op en neer mee naar school gereden.
Daarna mijn neef ook nog eens een jaar.
Hij staat nu nog steeds bij hem in de schuur en is nog steeds 100%

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door thomas » 23 okt 2002, 22:15

Ernst Jan,

ik bedoel uiteraard wel een onbewerkte in goede staat verkerende mahle ??? die, op de brommer hoort te zitten orgineeel megeleverd .
dan veil ik liever aan zo'n rag cilindertje zoals zo'n zeta of een athena! :p , dat deert me niks.

Plaats reactie