Cilinder snel maken
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Nee. Dit is niet lullig bedoeld, maar het is niet verkeerd om eens de werking van het een en ander in je Kreidler blok proberen te snappen. Dan zul je erachter komen dat je er niets aan hebt, immers het mengsel zal door de gaatjes in de zuiger gewoon tegen de cilinderwand stoten en zal dus niet boven de zuiger in de verbrandingsruimte komen en de spoeling bevorderen. Het gaat er om zoveel mogelijk mengsel boven de zuiger te krijgen en wel op een zo gunstig mogelijke manier. de spoelpoorten hebben niet alleen de taak om het mengsel boven de zuiger de verbrandingsruimte in te krijgen(de cilinder "te vullen"), maar hebben ook de taak de stoming van het verse mengsel zo te sturen, dat zoveel mogelijk verbrandingsgassen van de vorige verbranding eruit "gespoeld" worden. De spoeling heeft dus te maken met de richting van poorten, het moment van spoelen (timing) en de hoeveelheid mengsel die per tijdseenheid door de poorten kan ( de breedte van de poorten) Te veel van alles is ook niet goed, er moet een balans gevonden worden tussen deze factoren om een zo gunstig mogelijk motor karakter te krijgen. En daar gaat het om bij tuning. :;):
- Michiel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Ik heb wel eens een zeta standaard cil. bewerkt.
De uitlaatpoort flink groter gemaakt.
ca 3mm naar de zijkanten en ca 2mm naar boven.
Daarna alle poorten met schuurpapier heel erg glad gemaakt.
De zuiger heb ik aan de inlaatkant afgezaagd tot de inkepingen aan de zijkant.
Met 28mm uitlaat en 12mm carburateur loopt dit ongeveer 75 a 80.
Let op! wel netjes werken!!
Anders bladdert de chroomwand af enzo.
Hiermee ben ik zo'n anderhalf jaar lang op en neer mee naar school gereden.
Daarna mijn neef ook nog eens een jaar.
Hij staat nu nog steeds bij hem in de schuur en is nog steeds 100%
De uitlaatpoort flink groter gemaakt.
ca 3mm naar de zijkanten en ca 2mm naar boven.
Daarna alle poorten met schuurpapier heel erg glad gemaakt.
De zuiger heb ik aan de inlaatkant afgezaagd tot de inkepingen aan de zijkant.
Met 28mm uitlaat en 12mm carburateur loopt dit ongeveer 75 a 80.
Let op! wel netjes werken!!
Anders bladdert de chroomwand af enzo.
Hiermee ben ik zo'n anderhalf jaar lang op en neer mee naar school gereden.
Daarna mijn neef ook nog eens een jaar.
Hij staat nu nog steeds bij hem in de schuur en is nog steeds 100%