Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Bijzondere motorblokken - 2 cylinder Kreidler blok !!!

#1 Bericht door RicM » 24 sep 2002, 22:33

hallo,

heeft er misschien iemand foto's van 'exotische' 50cc blokken zoals deze tweecilinder. Heb je misschien foto's van erg aparte en misschien zeldzame 50cc blokken zet dan je foto hieronder:
Suzuki_twin[1].jpg
Suzuki_twin[1].jpg (55.28 KiB) 62751 keer bekeken

Trefwoorden: motorblok tweecylinder tweecilinder bijzonder byzonder 2-cilinder 2-cylinder

Trefwoorden: 2-cylinder, 2-cilinder, tweecilinder, tweecylinder, twee-cilinder, twee-cylinder, twin

Felix
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:39
Locatie: Borne
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Felix » 14 okt 2002, 10:02

met twee cilnders heb je toch veel meer vermogen?

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door RicM » 14 okt 2002, 12:42

Op de foto zie je een suzuki 2x25cc blok (50cc dus) het is ook watergekoeld en heeft twee roterende inlaten en 12 versnellingen

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Steven » 14 okt 2002, 12:47

tof! :laugh:

is 2x 25cc nou sneller dan 1x 50cc ?

ik zie namelijk wel 2 spuitstukjes (volgens mij) voor 2 carbrateurs :D

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door SjorsT » 14 okt 2002, 16:41

Tegen de 2 cilinders kon geen 1 cilinder tegen op. Zelfs de  Kreidlers toendertijd. Later werd het regelement zo aangepast dat de 2 cilinders niet meer meer konden rijden en vanaf toen deed Van Veen succesvol mee aan de races.
Honda deed er met dat 2 cilinder gebeuren trouwens nog een schepje bovenop: 2 cilinder, 4 klepjes per cilinder en draaide makkelijk 20.000 toeren.   Een 2 cilinder 4-takt dus i.p.v een 2 cilinder 2-takt.  Yamaha had ook een 2 cilinder klaar staan, maar die is nooit op het circuit gekomen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Steven » 14 okt 2002, 16:49

20 000 toeren?!?! jezus da's best veel :O

hoeveel pk haalt zoiets wel niet? dan hoop je echt wel dat je geen rollerbank tegenkomt :cool:

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door RicM » 14 okt 2002, 19:15

met de huidige technieken zou zo'n tweecilinder een berg vermogen leveren, deze twee cilinders hadden geen extreem vermogen omdat de kennis er toen nog gewoon nog niet was, men kon wel een 2cilinder blok maken, maar nog niet 'optimaal' tunen.......

floris
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2002, 19:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door floris » 14 okt 2002, 19:23

ej ik heb fotos van een 50cc  2 cilinder 4 takt blok met 4 kleppen per cilinder.En draait 21000rpm super vet.

oud honda race blok das pas cool 8 kleppen in totaal en 2 nokkenassen kun je na gaan hoe klein 25cc en 4 kleppen

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#9 Bericht door maloud » 14 okt 2002, 22:09

De motor met 2 cilinder 50 cc is een seizoen bereden door ...... Hans Georg Anscheidt, jawel de fabriekscoureur van Kreidler. Toen hij wereldkampioen was geworden (met Kreidler) heeft hij één seizoen voor Suzuki gereden. Daarna was hij weer snel terug op het "oude honk", maar heeft daarna nooit meer een wereldkampioenschap behaalt voor Kreidler.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#10 Bericht door maloud » 14 okt 2002, 22:12

Trouwens wat te denken van deze?
Bijlagen
Opengewerkt motorblok Florett RS 1974
Opengewerkt motorblok Florett RS 1974
opengewerkt-motorblok-florett.jpg (124.41 KiB) 40595 keer bekeken

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#11 Bericht door maloud » 14 okt 2002, 22:13

Was al eens eerder vertoond
TonK op 28-09-2008 schreef:Even de tweepitter van Francois Moissen uit de digitale doos geplukt, deze was in 1969 te zien tijdens de Belgische GP op Spa-Francorchamps in de 125cc klasse.

De Kreidler raceafdeling in Kornwestheim heeft ook ooit een experimentele tweecilinder gebouwd, tot de direktie dat in de gaten kreeg, die was daar niet blij mee omdat het niets met het standaard produkt te maken had. Een overbekende Nederlandse coureur heeft daar foto's van. :wink:
Bijlagen
Tweecilinder Kreidlerblok Linkerzijde
Tweecilinder Kreidlerblok Linkerzijde
tweecilinder-kreidlerblok-linkerzijde.jpg (93.03 KiB) 60879 keer bekeken
Tweecilinder Kreidlerblok Rechterzijde
Tweecilinder Kreidlerblok Rechterzijde
tweecilinder-kreidlerblok.jpg (50.76 KiB) 60888 keer bekeken
kreidler_2_2.jpg
kreidler_2_2.jpg (47.94 KiB) 65759 keer bekeken

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#12 Bericht door maloud » 14 okt 2002, 22:14

Het bekende raceblok
Bijlagen
Kreidler_motor__64.jpg
Kreidler_motor__64.jpg (24.14 KiB) 65741 keer bekeken

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Steven » 14 okt 2002, 22:38

hey maloud, dat exploded view blokje is supertof!! had em al wel eens eerder ergens gezien op internet :)

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door RicM » 14 okt 2002, 22:54

Deze fotos heb ik allemaal al eens eerder gezien, ook die "v-twin kreidler" maar dat is geen 50cc'er. Ook mooie eencilinder foto's zijn natuurlijk welkom. Geen standaard blok met roterende inlaat, maar misschien heeft er iemand foto's van 50cc'ers met bijzondere constructies of leuke expirimenten die misschien nooit gereden hebben, oftewel: 'gewoon iets bijzonders'

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#15 Bericht door joost » 15 okt 2002, 18:43

maloud schreef:De motor met 2 cilinder 50 cc is een seizoen bereden door ...... Hans Georg Anscheidt, jawel de fabriekscoureur van Kreidler. Toen hij wereldkampioen was geworden (met Kreidler) heeft hij één seizoen voor Suzuki gereden. Daarna was hij weer snel terug op het "oude honk", maar heeft daarna nooit meer een wereldkampioenschap behaalt voor Kreidler.
mmmm... Maloud ! Je hebt niet helemaal gelijk, denk ik.
Anscheidt werd in 1966, 1967, 1968 wereldkampioen 50cc op de Suzuki Twin.... Alhoewel hij er op Assen in 1968 wel aan moest geloven en het aflegde tegen de Jamathi, bereden door Paul Lodewijkx.

Ik geloof dat het zo is, dat H-G Anscheidt één jaar voor het Suzuki fabrieksteam heeft gereden. Later heeft hij de machine zelf overgenomen omdat Suzuki uit de 50cc stapte. (correct me if i'm wrong)

Wel knap, dat je met het wegvallen van een volledig technisch raceteam van Suzuki een complexe motor nog zo goed kan laten lopen.

hier trouwens nog een fotootje van een bekend 2cilinder kreidlerblokje: (dit is geen photo-shop kunst, maar een heleboel werk & creativiteit !!)
Bijlagen
Tweecilinder Kreidlerblok
Tweecilinder Kreidlerblok
tweecilinder-kreidlerblok-2.jpg (28.16 KiB) 60886 keer bekeken

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door RMC groen » 15 okt 2002, 21:42

geen kunst........weet je dat zeker ???

Gebruikersavatar
joost
Berichten: 1357
Lid geworden op: 01 sep 2002, 02:33
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#17 Bericht door joost » 15 okt 2002, 23:06

Deze is ook al een paar keer voorbijgekomen, maar is wel erg bezienswaardig vind ik.. Een omgekeerd kreidler-blok, met droge koppeling.
Bijlagen
omgekeerd blok
omgekeerd blok
blok.jpg (74.65 KiB) 65708 keer bekeken

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door SjorsT » 17 okt 2002, 10:41

Speciale 8-versnellings trekspie versnellingbak voor Kreidler  

(Foto's van de site van Thorsten Stroh http://www.kreidler-van-veen.de/ )
Bijlagen
Nr-10.jpg
Nr-10.jpg (25.85 KiB) 62739 keer bekeken
Nr-7.jpg
Nr-7.jpg (30.96 KiB) 62739 keer bekeken
Nr-8.jpg
Nr-8.jpg (32.51 KiB) 62739 keer bekeken
Getriebe%201.jpg
Getriebe%201.jpg (28.2 KiB) 62739 keer bekeken

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door SjorsT » 17 okt 2002, 19:06

het 1965 wereldrecord motorblok:
Bijlagen
Rekord-2.jpg
Rekord-2.jpg (21.31 KiB) 62742 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#20 Bericht door Luc » 17 okt 2002, 19:58

Hallo Joost,
2 jaar reed HG Anscheidt voor de Suzuki fabriek. In 1968 trokken alle Japanse fabrieken zich terug uit de wegracesprort.
Anscheidt kreeg de 50cc twin mee voor de GP's in 1968 en werd ook toen voor de 3e keer WK.
De Kreidler 12V is helaas nooit WK geworden. Dat heeft het merk te danken aan Jan Huberts die in 1962 de Franse GP inpikte en ook in Assen voor Anscheidt eindigde op de 2e plaats (geen fabrieks stalorders). Kreidler was aanvankelijk dat jaar bijna niet te kloppen in 1962, maar daar kwam verandering in toen Ernst Degner tijdens de TT op het eiland Man eens goed aan die Suzuki cylinders ging werken, vanaf dat moment werden deze ook voor Kreidler te snel.
Suzuki had al in 1968 een 50cc 3 cylinder, boring 28mm en slag 27 mm de RM-68, ca 19 pk 20.000rpm en 14 versnellingen. Deze heeft echter nooit 1 GP gereden, door het hiervoor al genoemde gezamelijk terugtrekken van de Japanse fabrieken.
Honda had in 1966 de RC 116 met 2 cylinders 4 kleppen per cylinder en 16pk bij 21.500rpm er ging in 1967 geruchten dat er aan een 3 cylinder gewerkt werd, maar die hebben we nooit gezien.
Yamaha was van plan om in 1969 te starten met 50cc racen onder de nieuwe FIM regelementen 1 cylinder max 6 versnellingen, ook deze heeft nooit een GP gezien maar was voor het eerst tijdens de Centenial in 1998 in Assen te zien. Ook in het blad bromfiets heeft een uitgebreide reportage gestaan.
Tohatsu had in 1963 de eerste 50cc 2 cyl., maar met zuigergestuurde inlaten. Ook deze zijn nooit ingezet op de GP's. De gehele fabrieksvloot werd eind 1964 door Jan Meyerdrees naar Nederland gehaald en Piet van den Goorbergh (vader van Jurgen) reed in 1965 hiermee voor het NL kampioenschap. Voor foto's zie Drivers gallery van den Goorbergh http://fullspeed.to/50cc-racing
Ook de Jamathi waren zeer bijzondere 50cc racers, aanvankelijk uitgerust met 9 versnellingen. Ik weet bijna wel zeker dat als de FIM de regels niet gewijzigd had dat er ook een Jamathi 2 cylinder geweest zou zijn.

Groeten Luc

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#21 Bericht door Maarten » 10 jan 2004, 07:38

Afbeelding

Kreidler V2 Engine

Picture sent by Wilbert from Germany.
Wilbert wrote: (06/04/2001)

Hoi Maarten,

wat ik nou zie heb ik nog nooit gezien een V2 Kreidler 100 cc. Ken je zoiets??wordt aangeboden voor minimaal 4000,- DM op ebay.de onder artikelnummer 575798818ben benieuwd naar je reactie!
Met vriendelijke groeten,

Wilbert van den Hengel.
Luebben, Duitsland
Bijlagen
Tweeclinder Kreidlerblok
Tweeclinder Kreidlerblok
tweecilinder-kreidlerblok-3.jpg (13.69 KiB) 60883 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maarten op 28 sep 2008, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Maarten voor dit bericht:
Mark1234 (08 dec 2020, 20:02)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#22 Bericht door Maarten » 10 jan 2004, 07:40

Afbeelding

Afbeelding

Kreidler 2 cylinder engines

Pictures sent by Joost from Holland.
Joost wrote: (12/04/2001)

Hallo !

Een tijdje geleden las ik dit berichtje, dat gepost werd op de kreidler mailinglist over eenKreidler V2 motorblok (zie boven).Ik heb het bekeken en het kwam me zeer bekend voor. Ik ben ffe wat gaan speuren in oude motorbladenen vond ook nog de volgende afbeeldingen: Allebei heel strak werk, als je bedenkt hoeveel werkhet met zich mee brengt 2 blokken aan elkaar te verbinden.Ik vraag me af: Is de motor op het onderste plaatje dezelfde als dat bovenste motorblok?
Gegroet,

Joost.

--------------------------------------------------------------------------------
1 van de reakties op de motorblokken:

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Joost,
Twee schitterende 2 cylinder blokken. Die naast elkaar liggende zien er voor het oog toch wat beter uit.Er is echter ook een blok met 3 naast elkaar, dus 150cc , dat is gebouwd door Nico Kuiper,ik heb er echter geen foto van. Het blok lag in het 50 cc museum van Lexmond, maar ik hebhet de laatste keer niet gezien. Dat zag er ook zeer fraai uit. Overigens liggen daar veelmeer mooie Kreidler en half Kreidler werkstukken. Veel racecylinders open en bloot en de bouwselsvan Herman Meyer die je echt gezien moet hebben.Ook heeft Peter van Dalen in Leidschendam nog een V-twin blok, maar die is nog steeds niet afgemaaktmisschien als hij dat nog eens doet. Zelf vind ik zo'n twin ook 'n leuke uitdaging maar heb er nogsteeds geen tijd voor, ze zouden dan wel roterend moeten worden.
Groeten Luc Foekema.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 812 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#23 Bericht door Maarten » 10 jan 2004, 07:42

Afbeelding
Kreidler 2 cylinder engine

Picture sent by Hans from Holland.
Hans wrote: (13/04/2001)

Ik weet niet wat nu op eens die ophef is maar ik rij al twee jaar met me 2-T special.100 cc goed voor 17 pk top 145 km.Voor de juiste prijs is wil ik hem wel verkopen.
Gegroet,

Hans.


--------------------------------------------------------------------------------

Okay, leuk gedaan Hans, die fotobewerking
Bijlagen
Tweecilinder Kreidlerblok (Photoshop)
Tweecilinder Kreidlerblok (Photoshop)
tweecilinder-kreidlerblok-photoshop.jpg (20.25 KiB) 60881 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Maarten op 28 sep 2008, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

2 cylinder Kreidler blok !!!

#24 Bericht door dijk » 09 jan 2008, 20:58

http://link.marktplaats.nl/140013280 wat voor blok is dit. :!: :!:


Dit is een zeer apart watergekoelde staande 2 cylinder 100CC Kreidlerblok met membraaninlaat.
:D
Bijlagen
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-3.jpg
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-3.jpg (58.12 KiB) 62737 keer bekeken
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-2.jpg
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-2.jpg (46.58 KiB) 62737 keer bekeken
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-1.jpg
marktplaats-2-cylinder-kreidlerblok-1.jpg (48.19 KiB) 62737 keer bekeken

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#25 Bericht door tombo » 09 jan 2008, 20:59

Wow :P
ik vraag me af wat er alleen nog kreidler aan is? Alleen de versnellingsbak waarschijnlijk :P

Plaats reactie