60cc: Mahle of KT?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hendrik68
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 mei 2012, 15:23
Locatie: Gemeente Haaglanden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 60cc: Mahle of KT?

#26 Bericht door hendrik68 » 17 mei 2013, 17:14

Hoi Johan ik ben 1 maat sproeier omlaag gegaan omdat ik met een aangepast standaard luchtfilter ben gaan rijden,kreeg een beetje problemen met de Politie hier omdat mede door het open luchtfilter het geluid wel een beetje te werd.
Hij doet het super ,blok ook trouwens. :thumbleft

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: 60cc: Mahle of KT?

#27 Bericht door lazy rider » 18 mei 2013, 10:38

hendrik68 schreef:Hoi Johan ik ben 1 maat sproeier omlaag gegaan omdat ik met een aangepast standaard luchtfilter ben gaan rijden,kreeg een beetje problemen met de Politie hier omdat mede door het open luchtfilter het geluid wel een beetje te werd.
Hij doet het super ,blok ook trouwens. :thumbleft

Goed te horen Henk ,

Dat de getunde 6 poorter KT 60 CC met Barikit zuiger en speciaal naaldlager goed bevalt 8)

Johan

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 60cc: Mahle of KT?

#28 Bericht door RCD » 18 mei 2013, 18:31

KT cilinders zijn van een zeer goede kwaliteit. Een beetje nabewerking om de timing goed vast te leggen is nodig en een kwaliteits zuiger van een goede fabrikaat maakt het karwei af. Kost wat meer. Een ParmaKit is ook prima, echter de boring,nieuw is soms 40.03 - 40.05 nominaal, KT(referentie is de meting van 3 nieuwe cilinders) blijft hangen op 40.01 maximaal. Beter voor de overmaat later en de bepaling voor een vervangende zuiger. Nadeel van een ouder Mahle is dat deze helemaal opnieuw uitgeslepen dient te worden..ze hebben meestal een grote boodschap achter de rug. Het schijnt zelfs dat de precisiehydrauliek, servo techniek een groot aandeel heeft van dezelfde fabriek voor vele fabrikanten. Een kraanarm, marinekanon, landinggestel op positie zetten zonder dat deze een seconde of wat natrilt door de lekverliezen.. wordt over het algemeen niet op prijs gesteld :x

Gebruikersavatar
KeesvL
Berichten: 122
Lid geworden op: 21 okt 2007, 23:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: 60cc: Mahle of KT?

#29 Bericht door KeesvL » 09 jun 2013, 16:19

Caspar schreef:In vermogen zal er best verschil in zitten , maar ik heb het niet gemerkt.
Door de korte zuiger word je inlaattiming al eigenlijk iets teveel van het goede.
Met de langere zuiger corigeer je dat weer.
Resultaat: Meer koppel onderin , makkelijker af te stellen , beter stationair , betere gasresponse, minder gejengel bij gas los en minder terugspugen in het luchtfilter.
Kortom een veel beter rijdbare Kreidler.

Weet er iemand maten van een lange en korte zuiger?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: 60cc: Mahle of KT?

#30 Bericht door lazy rider » 09 jun 2013, 16:36

KeesvL schreef:
Caspar schreef:In vermogen zal er best verschil in zitten , maar ik heb het niet gemerkt.
Door de korte zuiger word je inlaattiming al eigenlijk iets teveel van het goede.
Met de langere zuiger corigeer je dat weer.
Resultaat: Meer koppel onderin , makkelijker af te stellen , beter stationair , betere gasresponse, minder gejengel bij gas los en minder terugspugen in het luchtfilter.
Kortom een veel beter rijdbare Kreidler.

Weet er iemand maten van een lange en korte zuiger?
Deze vraag komt natuurlijk na de vragen en antwoorden uit een ander topic .

De te korte meteor zuigers zijn 47,68 m/m lang en de uitsparing aan de inlaatzijde ligt op 44,68 m/m

De juiste barikit zuigers zijn 51,46 m/m lang en de uitsparing aan de inlaat zijde zal je er zelf in moeten vijlen , de juiste maat hiervan is 48,90 m/m dan heb je een axceptabele inlaattiming .

Je kunt het al aan de binnenzijde van de zuiger zien daar hoort en rand te zitten van ongeveer 5 m/m die uitgedraaid is .
Bij de bewerkte te korte zuiger kun je zien dat deze rand van 5 m/m bijna helemaal weg is .

Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere factoren die mee spelen maar met deze maatvoeringen moet het goed lopend te krijgen zijn .

Je kunt het beste de inlaat timing nog even controleren met de graden schijf .

Johan

Plaats reactie