tandwielverhoudingen - .
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Deze kwestie is in het verleden ook al eens aan bod gekomen en toen meende men dat de 5 van de 5-bak gelijk is aan de 4 van de 4-bak. Nu ik echter ook een 5-bak thuis heb heb ik vastgesteld dat de 5 op de 4 komt. Tenminste als je een directe 5-bak vergelijkt met een duitse directe 4-bak. Door het feit dat de 4-bak gewoon een schakelvork en een tandwiel mist tegenover de 5-bak. Bij de 4-bak zit de groef voor de 3de schakelvork er wel gewoon al in. De tussenas is gewoon het zelfde, met uitzondering van de koppelingsmontage. De uitgaande as mist dus gewoon het tandwiel van de 5.
Tandielverhoudingen 5-bak:
1.: 3,54, 2.: 2.1, 3.: 1,56, 4.: 1,27, 5: 1,11
Tandwielverhoudingen 4-bak:
1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4:1,27
Zie je, de eerste 4 zijn hetzelde. De 5 is een soort over-drive.
Trouwens deze beide hebben een primaire overbrenging van 1:3,95
Tandielverhoudingen 5-bak:
1.: 3,54, 2.: 2.1, 3.: 1,56, 4.: 1,27, 5: 1,11
Tandwielverhoudingen 4-bak:
1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4:1,27
Zie je, de eerste 4 zijn hetzelde. De 5 is een soort over-drive.
Trouwens deze beide hebben een primaire overbrenging van 1:3,95
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Nederlandse RMC uit '75:
Primär: 1: 3,67
Gänge: 1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4: 1,27
Een nederlandse 5-bak is er volgens mij niet. Tenminste de nederlandse RMC-s uit '81 had nog steeds een 4-bak.
Alleen de pimaire overbrenging is dus anders. De Nederlanse 4-bak is wel niet op die manier om te bouwen naar 5-bak. Bij de nederlanse versie moet je dus alles vervangen.
Primär: 1: 3,67
Gänge: 1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4: 1,27
Een nederlandse 5-bak is er volgens mij niet. Tenminste de nederlandse RMC-s uit '81 had nog steeds een 4-bak.
Alleen de pimaire overbrenging is dus anders. De Nederlanse 4-bak is wel niet op die manier om te bouwen naar 5-bak. Bij de nederlanse versie moet je dus alles vervangen.
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
In Nederland werden natuurlijk de motorfietsen wel met 5-bak geleverd, de brommers niet. Ik neem aan (weet het zeker) dat de RS en TM die in Nederland te vinden waren de zelfde verhoudingen hadden. Immers, waarom zou je als fabrikant voor ieder land andere tandwielverhoudingen gaan maken?
Die verhoudingen die jij noemt zijn die voor directe of indirecte Nederlandse bakken?
Wat ik zowieso al vreemd vind is dat een Nederlandse directe bak er van binnen anders uit ziet dan een duitse directe bak.(de bak dus, het startsysteem effe buiten beschouwing)
Ze hadden volgens mij het beste alle 4-bakken hetzelfde moeten maken en alleen dus voor nederland het startsysteem moeten wijzigen.
Die verhoudingen die jij noemt zijn die voor directe of indirecte Nederlandse bakken?
Wat ik zowieso al vreemd vind is dat een Nederlandse directe bak er van binnen anders uit ziet dan een duitse directe bak.(de bak dus, het startsysteem effe buiten beschouwing)
Ze hadden volgens mij het beste alle 4-bakken hetzelfde moeten maken en alleen dus voor nederland het startsysteem moeten wijzigen.
- Sander
- Berichten: 4003
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
dit is niet bij alle directe 4-bakken met kickstarter het geval je hebt er zat waar je niet zomaar een tandwieltje wa ringetjes en een gaffel bij kunt zetten. Dit was alleen maar bij de later 4-bak blokken met kickstarter in de tijden dat het al wat slechter ging, want toen ging Kreidler voorraden opmaken. Meestal waren deze 4 bakken waar je een 5 bak van kon maken oostenrijkse.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 21:41
- Locatie: Schoten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
dat klopt , een centreer mechanisme voor je pook , een indirecte heeft ook een langere slag nog in de versnelling te komen dan een directe.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
tip:
een indirecte is ook wat slijtage gevoelig i.v.m. vuil zoals modder en olie resten daar op gaan liggen. om de zoveel tijd schoonmaken met een goeie ontvetter en dan weer opnieuw goed invetten .
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
tip:
een indirecte is ook wat slijtage gevoelig i.v.m. vuil zoals modder en olie resten daar op gaan liggen. om de zoveel tijd schoonmaken met een goeie ontvetter en dan weer opnieuw goed invetten .
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 21:41
- Locatie: Schoten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0