tandwielverhoudingen - .

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door RicM » 01 okt 2002, 19:02

wat zijn de tandwielverhoudingen van een 4bak en van een 5bak??

gr,

richard,

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#2 Bericht door hermanp » 01 okt 2002, 23:31

Welke verhoudingen bedoel je? Van de kettingtandwielen? 12x36 voor een 4-bak en 13x33 voor een 5-bak(RS). Of inwendig, van de versnellingsbaktandwielen? Moet ik ff opzoeken. Of van krukas- en koppelingstandwiel? Ook ff opzoeken.....

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door SjorsT » 02 okt 2002, 09:04

Deze kwestie is in het verleden ook al eens aan bod gekomen en toen meende men dat de 5 van de 5-bak gelijk is aan de 4 van de 4-bak. Nu ik echter ook een 5-bak thuis heb heb ik vastgesteld dat de 5 op de 4 komt. Tenminste als je een directe 5-bak vergelijkt met een duitse directe 4-bak. Door het feit dat de 4-bak gewoon een schakelvork en een tandwiel mist tegenover de 5-bak. Bij de 4-bak zit de groef voor de 3de schakelvork er wel gewoon al in. De tussenas is gewoon het zelfde, met uitzondering van de koppelingsmontage. De uitgaande as mist dus gewoon het tandwiel van de 5.
Tandielverhoudingen 5-bak:
1.: 3,54, 2.: 2.1, 3.: 1,56, 4.: 1,27, 5: 1,11

Tandwielverhoudingen 4-bak:
1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4:1,27

Zie je, de eerste 4 zijn hetzelde. De 5 is een soort over-drive.
Trouwens deze beide hebben een primaire overbrenging van 1:3,95

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Mario TT » 02 okt 2002, 19:04

een 5 bak is meestal bedoelt voor motoren .. dus wat meer pk`s ... die kunnen iets meer trekken dan een brommer cilindertje  :;):

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#5 Bericht door hermanp » 02 okt 2002, 22:13

Gelden deze verhoudingen ook voor een nederlandse vierbak? En is de primaire overbrenging dan ook hetzelfde, of zit er in Nederland verschil tussen een 4- en een 5-bak qua primaire overbrenging?

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door SjorsT » 03 okt 2002, 10:59

Nederlandse RMC uit '75:

Primär: 1: 3,67  
Gänge: 1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4: 1,27

Een nederlandse 5-bak is er volgens mij niet. Tenminste de nederlandse RMC-s uit '81 had nog steeds een 4-bak.

Alleen de pimaire overbrenging is dus anders. De Nederlanse 4-bak is wel niet op die manier om te bouwen naar 5-bak. Bij de nederlanse versie moet je dus alles vervangen.

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#7 Bericht door hermanp » 05 okt 2002, 01:10

In Nederland werden natuurlijk wel de RS en TM met vijfbak geleverd, hadden deze andere verhoudingen dan de Duitse vijfbakken?
Van de RMC ken ik eigenlijk alleen de volgende verhoudingen;
primair; 1:3,95,   1: 3,21  2:1,95  3:1,46  4:1,27

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door SjorsT » 05 okt 2002, 09:18

In Nederland werden natuurlijk de motorfietsen wel met 5-bak geleverd, de brommers niet. Ik neem aan (weet het zeker) dat de RS en TM die in Nederland te vinden waren de zelfde verhoudingen hadden. Immers, waarom zou je als fabrikant voor ieder land andere tandwielverhoudingen gaan maken?
Die verhoudingen die jij noemt zijn die voor directe of indirecte Nederlandse bakken?

Wat ik zowieso al vreemd vind is dat een Nederlandse directe bak er van binnen anders uit ziet dan een duitse directe bak.(de bak dus, het startsysteem effe buiten beschouwing)  
Ze hadden volgens mij het beste alle 4-bakken hetzelfde moeten maken en alleen dus voor nederland het startsysteem moeten wijzigen.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Sander » 05 okt 2002, 09:46

dit is niet bij alle directe 4-bakken met kickstarter het geval je hebt er zat waar je niet zomaar een tandwieltje wa ringetjes en een gaffel bij kunt zetten. Dit was alleen maar bij de later 4-bak blokken met kickstarter in de tijden dat het al wat slechter ging, want toen ging Kreidler voorraden opmaken. Meestal waren deze 4 bakken waar je een 5 bak van kon maken oostenrijkse.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door SjorsT » 05 okt 2002, 16:54

Na dat weet ik niet. Ik denk dat niemand dat precies kan zeggen. Volgens mij waren de 4 bak kickstarters van na '74 of '75 gewoon allemaal simpel om te bouwen.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#11 Bericht door Joris » 17 okt 2002, 20:53

Ik heb thuis een Kreidler florett RM staan.
Licht opgevoerd dus:Bos demper,hoge drug kop,12mm.
gaat 65.
De tandwielverhouding die ik gebruik is 13/33 is dit voor een RM orgineel?
Ik hoor het wel
Gr Joris  :;):

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#12 Bericht door Joris » 17 okt 2002, 20:54

PS dit is een Nederlandse 4 bak :)

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#13 Bericht door hermanp » 19 okt 2002, 01:07

12/36 is origineel.

Wimpressive
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 sep 2002, 21:41
Locatie: Schoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Wimpressive » 19 okt 2002, 11:35

Hoe kun je eigenlijk het verschil zien tussen een directe of indirecte geschakelde bak?

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Danoontje » 19 okt 2002, 11:47

Een directe schakelbak heeft de as van je schekelpook direct het blok inlopen.

Een indirecte schakelbak heeft buiten het blok nog een mechanisme zitten. Dat zie je zo!!!

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Mario TT » 19 okt 2002, 12:44

dat klopt , een centreer mechanisme voor je pook , een indirecte heeft ook een langere slag nog in de versnelling te komen dan een directe.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
tip:

een indirecte is ook wat slijtage gevoelig i.v.m. vuil zoals modder en olie resten daar op gaan liggen. om de zoveel tijd schoonmaken met een goeie ontvetter en dan weer opnieuw goed invetten .

Wimpressive
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 sep 2002, 21:41
Locatie: Schoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Wimpressive » 19 okt 2002, 20:41

Straks eens zien of ik direct of indirect heb.

Plaats reactie