Brandstof mengsel

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Brandstof mengsel

#1 Bericht door Writer » 07 jul 2013, 21:52

Vandaag in Neede met aantal duitse collega's gereden uit solingen en Bochum, een uit Bochum had op zij Hercules een mengsel meter gekoppels aan lambda sonde in uitlaat. Gaf keurig mengsel aan waarbij je gewaarschuwd word als hij boven een in te stellen bereik komt, dit kan ernstige schade (warmlopen) voorkomen. Heeft iemand op het forum hier ervaring mee? En welke fabrikaten zijn er geschikt voor tweetakt uitlaatgassen?

Paul

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brandstof mengsel

#2 Bericht door haddiewaddie » 07 jul 2013, 22:05

Hmmmm naar mijn idee zijn er geen lambda sondes geschikt voor tweetakt uitlaatgassen....

Is het niet een CO probe?

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brandstof mengsel

#3 Bericht door haddiewaddie » 07 jul 2013, 22:10

Kijk eens op:

Www.AIM-sportline.com

Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Brandstof mengsel

#4 Bericht door Rein » 07 jul 2013, 23:07

Er is 14,7kg lucht nodig om 1kg benzine volledig te kunnen verbranden deze verhouding noemt men lambda 1

Daar komt de naam lambda sensor vandaan en deze meet of de brandstof luchtverhouding 14.7 : 1 is.

Wordt het mengsel rijker of armer grijpt het motormanagement in om de waarde 14.7 : 1 te handhaven.

Dit is een ideale verbrandingswaarde om een zo schoon mogelijke verbranding te krijgen en schoon is niet direct snel of zuinig.
Als een lamda sensor in een 2 tact wordt gemonteerd zal er geen regeling (er moet minimaal een brandstof regeling zijn) zijn om de ideale lamda waarde te behouden dus de sensor meet altijd een te rijk of arm mengsel hij zal soms bij toeval het juiste mengsel meten.
Deze sensoren kunnen niet tegen langdurig rijk of arm mengsel en ook niet tegen olie.

Dus kort gezegd een lamda sensor in een 2 tact zonder elektronische regeling en met mengsmering kan niet.

Uiteraard meet de sensor een waarde waar je electronica aan kan hangen die bij een arm mengsel waarschuwt, maar of dit langdurig werkt?

Ben wel nieuwsgierig, met al mijn wijsneuzerigheid sta ik ook vaak voor verrassingen.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Brandstof mengsel

#5 Bericht door erik de l » 08 jul 2013, 09:21

@ Paul, Dat had je aan die Duitser moeten vragen..
Iki denk idd dat ie nooit zuiver aan kan geven zoals rein zegt

@ Rein, 1 op 14,7 word altijd gezegd maar is niet exact zo. Super heeft een andere waarde dan normaal. zou het moeten opzoeken wat het precies is.
Komt nog bij dat met de acceleratie een brandstof overschot wenselijk is voor een betere acceleratie en of koeling.
Ik ben in het verleden nogal bezig geweest met VW G60 motoren , ook Sprinten enzo.. stelde de motor af op lamda 0,95 . Turbo motoren worden nog rijker afgesteld voor meer interne koeling. Maar dat weet je misschien ook wel..

,Erik

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Brandstof mengsel

#6 Bericht door Writer » 08 jul 2013, 10:43

http://www.kosoeurope.com/files/downloa ... 851600.jpg

Zie hier met een adapter voor 2takt, heb daar ook de vraag neergelegd en om installatie voorschrift gevraagd.

Paul

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Brandstof mengsel

#7 Bericht door Caspar » 08 jul 2013, 11:09

Ik weet niet precies wat die Duitse meneer er voor sensor op had zitten , maar een Lambda sonde is niet (lang) bestand tegen 2takt dampen.
Dat is ook 1 van de problemen die je tegenkomt als je brandstof injectie op je 2takt wil monteren.

Oplossing is om een verwarmde Lambda sonde te monteren die zich zelf steeds reinigd door verhitting.
Maar dan komt er nog veel meer bij kijken aan electronica , bedrading en accu.

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Brandstof mengsel

#8 Bericht door Writer » 09 jul 2013, 16:58

http://www.koso.com.tw/products-detail. ... =en&id=313

zie gegevens koso wel voor twostroke?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brandstof mengsel

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jul 2013, 17:11

Caspar schreef:Ik weet niet precies wat die Duitse meneer er voor sensor op had zitten , maar een Lambda sonde is niet (lang) bestand tegen 2takt dampen.
Dat is ook 1 van de problemen die je tegenkomt als je brandstof injectie op je 2takt wil monteren.

Oplossing is om een verwarmde Lambda sonde te monteren die zich zelf steeds reinigd door verhitting.
Maar dan komt er nog veel meer bij kijken aan electronica , bedrading en accu.
In ieder geval heeft hij het al jaren lang. Ik heb ooit ook nog eens de eerste foto's van zijn pijp met zuurstofsnuffelaar geplaatst.

Enzo

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Brandstof mengsel

#10 Bericht door tombo » 21 jul 2013, 16:37

Zit er in een Aprilia Di-tech geen lambdasensor, of is dat een closed loop systeem

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Brandstof mengsel

#11 Bericht door hermanp » 21 jul 2013, 22:05

tombo schreef:Zit er in een Aprilia Di-tech geen lambdasensor, of is dat een closed loop systeem
Di-tech is een kwetsbaar (=slecht) systeem. De meesten zijn al omgebouwd naar carburateur.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Brandstof mengsel

#12 Bericht door tombo » 24 jul 2013, 23:13

Dat wist ik niet.
En ik lees nu trouwens ook dat een di-tech geen lambdasensor heeft.

Plaats reactie