Brandstof mengsel
- Writer
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Brandstof mengsel
Vandaag in Neede met aantal duitse collega's gereden uit solingen en Bochum, een uit Bochum had op zij Hercules een mengsel meter gekoppels aan lambda sonde in uitlaat. Gaf keurig mengsel aan waarbij je gewaarschuwd word als hij boven een in te stellen bereik komt, dit kan ernstige schade (warmlopen) voorkomen. Heeft iemand op het forum hier ervaring mee? En welke fabrikaten zijn er geschikt voor tweetakt uitlaatgassen?
Paul
Paul
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Brandstof mengsel
Hmmmm naar mijn idee zijn er geen lambda sondes geschikt voor tweetakt uitlaatgassen....
Is het niet een CO probe?
Is het niet een CO probe?
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Rein
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
- Locatie: Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Brandstof mengsel
Er is 14,7kg lucht nodig om 1kg benzine volledig te kunnen verbranden deze verhouding noemt men lambda 1
Daar komt de naam lambda sensor vandaan en deze meet of de brandstof luchtverhouding 14.7 : 1 is.
Wordt het mengsel rijker of armer grijpt het motormanagement in om de waarde 14.7 : 1 te handhaven.
Dit is een ideale verbrandingswaarde om een zo schoon mogelijke verbranding te krijgen en schoon is niet direct snel of zuinig.
Als een lamda sensor in een 2 tact wordt gemonteerd zal er geen regeling (er moet minimaal een brandstof regeling zijn) zijn om de ideale lamda waarde te behouden dus de sensor meet altijd een te rijk of arm mengsel hij zal soms bij toeval het juiste mengsel meten.
Deze sensoren kunnen niet tegen langdurig rijk of arm mengsel en ook niet tegen olie.
Dus kort gezegd een lamda sensor in een 2 tact zonder elektronische regeling en met mengsmering kan niet.
Uiteraard meet de sensor een waarde waar je electronica aan kan hangen die bij een arm mengsel waarschuwt, maar of dit langdurig werkt?
Ben wel nieuwsgierig, met al mijn wijsneuzerigheid sta ik ook vaak voor verrassingen.
Daar komt de naam lambda sensor vandaan en deze meet of de brandstof luchtverhouding 14.7 : 1 is.
Wordt het mengsel rijker of armer grijpt het motormanagement in om de waarde 14.7 : 1 te handhaven.
Dit is een ideale verbrandingswaarde om een zo schoon mogelijke verbranding te krijgen en schoon is niet direct snel of zuinig.
Als een lamda sensor in een 2 tact wordt gemonteerd zal er geen regeling (er moet minimaal een brandstof regeling zijn) zijn om de ideale lamda waarde te behouden dus de sensor meet altijd een te rijk of arm mengsel hij zal soms bij toeval het juiste mengsel meten.
Deze sensoren kunnen niet tegen langdurig rijk of arm mengsel en ook niet tegen olie.
Dus kort gezegd een lamda sensor in een 2 tact zonder elektronische regeling en met mengsmering kan niet.
Uiteraard meet de sensor een waarde waar je electronica aan kan hangen die bij een arm mengsel waarschuwt, maar of dit langdurig werkt?
Ben wel nieuwsgierig, met al mijn wijsneuzerigheid sta ik ook vaak voor verrassingen.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Brandstof mengsel
@ Paul, Dat had je aan die Duitser moeten vragen..
Iki denk idd dat ie nooit zuiver aan kan geven zoals rein zegt
@ Rein, 1 op 14,7 word altijd gezegd maar is niet exact zo. Super heeft een andere waarde dan normaal. zou het moeten opzoeken wat het precies is.
Komt nog bij dat met de acceleratie een brandstof overschot wenselijk is voor een betere acceleratie en of koeling.
Ik ben in het verleden nogal bezig geweest met VW G60 motoren , ook Sprinten enzo.. stelde de motor af op lamda 0,95 . Turbo motoren worden nog rijker afgesteld voor meer interne koeling. Maar dat weet je misschien ook wel..
,Erik
Iki denk idd dat ie nooit zuiver aan kan geven zoals rein zegt
@ Rein, 1 op 14,7 word altijd gezegd maar is niet exact zo. Super heeft een andere waarde dan normaal. zou het moeten opzoeken wat het precies is.
Komt nog bij dat met de acceleratie een brandstof overschot wenselijk is voor een betere acceleratie en of koeling.
Ik ben in het verleden nogal bezig geweest met VW G60 motoren , ook Sprinten enzo.. stelde de motor af op lamda 0,95 . Turbo motoren worden nog rijker afgesteld voor meer interne koeling. Maar dat weet je misschien ook wel..
,Erik
- Writer
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: Brandstof mengsel
http://www.kosoeurope.com/files/downloa ... 851600.jpg
Zie hier met een adapter voor 2takt, heb daar ook de vraag neergelegd en om installatie voorschrift gevraagd.
Paul
Zie hier met een adapter voor 2takt, heb daar ook de vraag neergelegd en om installatie voorschrift gevraagd.
Paul
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Brandstof mengsel
Ik weet niet precies wat die Duitse meneer er voor sensor op had zitten , maar een Lambda sonde is niet (lang) bestand tegen 2takt dampen.
Dat is ook 1 van de problemen die je tegenkomt als je brandstof injectie op je 2takt wil monteren.
Oplossing is om een verwarmde Lambda sonde te monteren die zich zelf steeds reinigd door verhitting.
Maar dan komt er nog veel meer bij kijken aan electronica , bedrading en accu.
Dat is ook 1 van de problemen die je tegenkomt als je brandstof injectie op je 2takt wil monteren.
Oplossing is om een verwarmde Lambda sonde te monteren die zich zelf steeds reinigd door verhitting.
Maar dan komt er nog veel meer bij kijken aan electronica , bedrading en accu.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Brandstof mengsel
In ieder geval heeft hij het al jaren lang. Ik heb ooit ook nog eens de eerste foto's van zijn pijp met zuurstofsnuffelaar geplaatst.Caspar schreef:Ik weet niet precies wat die Duitse meneer er voor sensor op had zitten , maar een Lambda sonde is niet (lang) bestand tegen 2takt dampen.
Dat is ook 1 van de problemen die je tegenkomt als je brandstof injectie op je 2takt wil monteren.
Oplossing is om een verwarmde Lambda sonde te monteren die zich zelf steeds reinigd door verhitting.
Maar dan komt er nog veel meer bij kijken aan electronica , bedrading en accu.
Enzo
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Brandstof mengsel
Zit er in een Aprilia Di-tech geen lambdasensor, of is dat een closed loop systeem
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: Brandstof mengsel
Di-tech is een kwetsbaar (=slecht) systeem. De meesten zijn al omgebouwd naar carburateur.tombo schreef:Zit er in een Aprilia Di-tech geen lambdasensor, of is dat een closed loop systeem
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Brandstof mengsel
Dat wist ik niet.
En ik lees nu trouwens ook dat een di-tech geen lambdasensor heeft.
En ik lees nu trouwens ook dat een di-tech geen lambdasensor heeft.