Heren tuners,
we zijn bezig met het maken van een aantal expansie uitlaten. We willen uitlaten maken a la Homoet, dus met een geperforeerde tailpipe. Alleen nu komt het vraagstuk, is dit ook kant en klaar te koop in bepaalde diameters? Zelf maken kan eventueel ook van geperforeerde plaat, maar ik denk dat ons walsje daar niet geschikt voor is. Na een uurtje googlen kom ik niet verder dan geperforeerde pijpen voor b.v. motorfietsdempers, dus diameters vanaf 40mm ofzo.
(Gezien er er hier op kreidler.nl een hoop knappe tuning koppen zitten, met een hoop zelfbouw ervaring, stel ik hier m'n vraag )
Tailpipe
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Tailpipe
Zover ik weet is de tailpipe nooit geperforeerd en altijd glad , jij heb het over de demper. Je zou een scooter demper als donor kunnen gebruiken even zoeken op mp bijvoorbeeld. Ik heb ook een keer een uitlaat gemaakt en heb toen zelf een paar honderd gaatjes geboort omdat ik niets anders kon vinden.
Gr Thijs
Gr Thijs
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Tailpipe
Tailpijp en demper houd ik ook altijd los van elkaar v.w.b. inwendige diameters. Beide hebben ook verschillende diameters hoe kort de tailpijp soms ook is.
Ik maak / buig / klop beide opmaat als ik geen makkelijk alternatief heb.
Ik maak / buig / klop beide opmaat als ik geen makkelijk alternatief heb.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Tailpipe
De tailpijp is een afvoer weerstand, die het vrij ontsnappen van de uitlaatgassen voorkomt.
Deze weerstand wordt gevormd door de diameter, de lengte en de gladheid van de wand (perforatie)
De tailpijp is veel gevoeliger voor het wijzigen van de diameter dan de lengte.Maar wordt de diameter te klein, of de lengte te groot, dan neemt te weerstand teveel toe, waardoor de motortemperatuur sterk toeneemt.(schade)
Het is dus goed mogelijk om een geperforeerde tailpijp als onderdeel voor de demper te gebruiken.
Voorbeelden genoeg Homoet 4 en 6 p Gebben.
Het is echter eenvoudiger om eerst een goede tailpijp te bepalen en daarna hierachter een demper met groter diameter te monteren.Probleem kan dan weer de lengte zijn.
Deze weerstand wordt gevormd door de diameter, de lengte en de gladheid van de wand (perforatie)
De tailpijp is veel gevoeliger voor het wijzigen van de diameter dan de lengte.Maar wordt de diameter te klein, of de lengte te groot, dan neemt te weerstand teveel toe, waardoor de motortemperatuur sterk toeneemt.(schade)
Het is dus goed mogelijk om een geperforeerde tailpijp als onderdeel voor de demper te gebruiken.
Voorbeelden genoeg Homoet 4 en 6 p Gebben.
Het is echter eenvoudiger om eerst een goede tailpijp te bepalen en daarna hierachter een demper met groter diameter te monteren.Probleem kan dan weer de lengte zijn.
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Tailpipe
Tnx mannen! We gaan er mee aan de slag. Het wordt dus wss lekker met het handje gaan boren of een losse demper. Esthetisch gezien vind ik zelf een Homoet achtige oplossing mooier. Mogelijk dat het dus een combinatie wordt van een normale tailpipe en een geperforeerde pijp (grotere diameter) met een lange huls tot aan de eindconus eroverheen.
Als er resultaten zijn post ik hier wel wat foto's
Als er resultaten zijn post ik hier wel wat foto's