Wat is beter?? - athena of zeta

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mathijs
Berichten: 227
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:44
Locatie: Heinkenszand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door Mathijs » 09 okt 2002, 20:46

Hoi mensen ik heb is een vraag. Ik kan bij jacco witte een zeta cilinder kopen met een nieuw nicasil wand. Nu wil ik graag weten of dit beter is dan een nieuwe athena. graag hoor ik jullie reactie :cool:

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door RMC groen » 09 okt 2002, 20:53

zeta, zonder twijfel, houd het veel langer uit, slijt niet zo snel

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Mario TT » 10 okt 2002, 10:59

athena 50cc is beter , maar dan moet je wel een mahle zuiger erbij kopen ... dan is het 2 druppels water met een mahle.

Gebruikersavatar
alex
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:58
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door alex » 10 okt 2002, 12:22

Volgens mij is zeta op een gegeven moment eurocilinder geworden. Later is dat weer Athena geworden. Een zeta zal in het algemeen dus een wat oudere cilinder zijn. De kwaliteit van Athena moet heel behoorlijk zijn, omdat er nicasil op de cilinderwand zit in plaats van vroeger hardchroom (nicasil is slijtvaster).

De cilinder die jij kan kopen is waarschijnlijk opnieuw bekleed, de kwaliteit zal dan vergelijkbaar zijn met Athena. Dan is de prijs nog een punt, het valt me op dat soms behoorlijke prijzen voor een Zeta worden gevraagd (of ze dat er voor vangen weet ik niet). Een nieuwe Athena kan je als je even goed rond kijkt kopen voor 125 euro.

Groet,

Alex. :)

Joe Bar
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Joe Bar » 10 okt 2002, 12:40

Athena is dikker rommel. KCE heeft binnen 4 maand twee NIEUWE Arhena's kapotgereden. Bijden gewoon ouderwets vastgelopen. De eerste na 2km en de 2de na +- 3000km.  Het liep wel super hard maar gewoon zonder enige aanleiding POEF. Hardstikke vast. Goeie smering en dregelijke allemaal in orde. Je kan het wel eens proberen maar dan had ik in een d-cilinder een a-zuiger gezet. Want echt waar volgens mij zet die rommel uit. Nietnormaal.

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door thomas » 10 okt 2002, 13:00

hoewel ik met beide cilinders geen ervaring heb ik vaak gelezen dat de athena's beter waren dan de zeta cilinders. maar ja ik kan er zelf geen ervaring zoals ik al zij!

Gebruikersavatar
alex
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:58
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door alex » 10 okt 2002, 17:05

Ik heb KCE laatst gesproken. Hij zie hierover dat er een verkeerde partij met productiefouten op de markt is gekomen. Normaal gesproken is athena goed. Hoe je een cilinder uit zo'n slechte serie kan herkennen zou ik helaas niet weten.  :O

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door SjorsT » 10 okt 2002, 20:56

Een vastloper kan niet zomaar ontstaan. Rijden met een slechte (gebruikte) zuiger of geen/kapotgeboorde luchtfilter lokt dit uit. Van Zeta is ook bekend dat de zuigers zeer slecht zijn. Misschien zijn die van Athena dus ook minder. Met een gewone Mahle bromfiets zuiger moet het perfect zijn. Wel met nieuwe cilinders nieuwe zuigers gebruiken!

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door SjorsT » 10 okt 2002, 21:03

Trouwens Alex, in die lagen zit kwalitatief veel verschil. Een Mahle hardchrom is bijvoorbeeld erg goed, iedere kreidler (ook de eerste 6,25PK's) reed ermee tot 1972. Van een Athena nikasil is nu natuurlijk nog niets te zeggen omdat ze pas uit zijn. Het wil dus niet veel zeggen of je hardchroom of nikasil hebt.

Mathijs
Berichten: 227
Lid geworden op: 07 sep 2002, 15:44
Locatie: Heinkenszand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Mathijs » 10 okt 2002, 21:21

Hoi mensen die cilinder die ik kan kopen is een zeta met een nieuwe nikasil want en een goede zuiger. Jacco witte zei dat die nikasil want er in zetten met verzend kosten al 150 euro kost. Volgens mij is dit dan net zo goed als een nieuwe mahle.

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Jans » 11 okt 2002, 00:38

Let er evt. wel op, dat een ZETA veel meer uitzet dan een Mahle. Kun je niet net zo goed een gebruikte Mahle std. kopen en die tunen naar het gewenste vermogen? Kijk eens op markten of je niet één kunt vinden die reeds iets voorbewerkt is. De prijs is er dan ook meestal naar.

Dan heb je de gewenste mahle kwaliteit én een snelle cilinder.

Gebruikte goede std. mahle's zijn er (nog) wel.

Jannes

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door kce » 11 okt 2002, 03:51

goedendag hier de man met de twee vastlopers, wat me bij mij opviel was dat de zuiger in allebij de cilinder op precies de zelfde plek was vastgelopen net onder de spoelpoort je zou dus zeggen dat er rotzooi in gekomen is en dat dit via de spoelpoort de cilinder is ingekomen, athena ja het was van korte duur maar wel heftig en vooral duur ik heb er nou gewoon weer een 50cc mahle onder zitten goed wel eentje met 6 poorten en een homoetje maar dit loopt toch het mooist niet van dat gerammel en getik zoals met die athena maar goed ik wil er toch weer eentje proberen op een ander kreidlertje kijken wat die maar deze keer niet meer zo extreem 80km vind ik nu wel goed die ander liep 104 wel leuk maar ja het einde is nu wel bekend als er nog iemand de zelfde ervaring heeft met athena als ik zou ik dit graag horen.

met.vr.groet

kce :D

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door kce » 11 okt 2002, 03:53

oj nog even een antwoord op rijden met een mahle zuiger in een athena cilinder, ik denk dat het moeilijk wordt om een 63cc mahle zuiger te vinden en hou er rekening mee een athena zet heel wat meer uit dan een mahle.


kce

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door -Johnny- » 11 okt 2002, 17:51

Koop gewoon een nieuwe superzeta met schuine inlaat en laat die bewerken...(350,- gulden) inclusief zuiger...zuiger wegflikkeren en een asso zuiger kopen met 1 goetze zuigerveer (L-veer) bij Homoet, van de onderkant bij de inlaat 4 mm afhalen....loopt als een gek...ik heb er tenminste lang plezier van gehad!
die van mij koste samen met een paar cylinderkoppen en wat andere onderdelen 50,- gulden bij de bromfietshandelaar omdat hij er vanaf wilde vanwege verbouwing. spoelpoorten waren verknald, laten bewerken, liep ruim 85...(minder vermogen onderin, veel bovening, toeren bakken!!)

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door kce » 11 okt 2002, 17:56

voor 80 85 km laat ik echt geen cilinder bewerken voor 350 gulden, dat haal ik ook uit een tweedehands zeta van 50 piek.

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door thomas » 11 okt 2002, 21:38

oja geen asso zuigers veel negatieve berichten over gehoord!, zet er dan gewoon een goede mahle dan heb je een leuk setje ! :)

RMC1977
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 okt 2002, 18:53
Locatie: Garyp(Fryslan)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door RMC1977 » 12 okt 2002, 18:59

Ik heb ook een athena en ik heb er nu zo'n 5 a 6000 kilometer mee afgelegd en hij heeft met de meteor zuiger nog steeds ongeveer 9,5 bar compressie. :cool:

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door ErnstJan » 12 okt 2002, 22:59

Heb ook een athena gekocht, 70cc.
Volgens de bromfietshandelaar kon ik nog makkelijk wat van de uitlaat afhalen en de zuiger wat breder inkorten.(het inhammetje). volgens hem moest ik de uitlaat naar voren uit veilen, dus naar de cilinder kop.
Mijn theorie is altijd geweest dat je nooit naar voren moet veilen met de uitlaatpoort om te voorkomen dat je compressie verlies zou krijgen.
Moet ik nu naar voren of naar achteren uitveilen. (1 tot 2mm maar).
En moet de inlaat naar het blok toe uitgeveild worden?
Ik dacht van wel namenlijk voor als er nog eens blinde spoelpoorten ingefreest zou worden.

Zijn er mensen met wat ervaring, ik heb namenlijk 2 jaar geleden een zeta cilinder 70cc warm laten lopen die toch ook goed 95 km/h reedt en waarbij de inlaat en de uitlaat iets groter zijn dan bij de athena cilinder.

Zou ik deze als voorbeeld kunnen gebruiken?

Gr ErnstJan

Gebruikersavatar
RMC groen
Berichten: 594
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:13
Locatie: Hengelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door RMC groen » 13 okt 2002, 00:47

ut is gewoon zo dat je uitlaatpoort moet uitvijlen naar boven (richting cilinderkop)
en je inlaatpoort naar beneden (richting blok)
als je dat niet zou doen en precies andersom vliegen de uitlaatgassen de carb in waardoor die niet meer loopt......

voor blinde poorten moet je eens onder technical - opvoeren kijken op deze site
staat ook een schema van blinde poorten in




Edited By RMC groen on 1034462957

Plaats reactie