Grotere carburateur K54/32d
- berryjansen
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:12
- Locatie: uden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Grotere carburateur K54/32d
Hallo heren,
ik zal mijn eigen eens voorstellen:
Mijn naam is Berry Jansen woonachtig in Uden.
Ik heb een Kreidler K54/32D uit 1971 in mijn bezit na het overlijden van mijn vader.
De kleur stelling is Antraciet/cremewit.
Motor Type: B15-4-2,90
Cilindernr.: 15.53.90
Carburateur: Bing 1/14/998
KM stand 10.547 (is dit veel?)
Hij is geheel orgineel en loopt +/- 55/60 op de teller.
De schommelas incl. bussen heb ik inmiddels vernieuwt.
Nu slipt de versnellingbak (3-bak voet direckt), de olie is naar mijn weten 10 jaar niet vervangen geweest.
Als ik de olie ververs is dit probleem dan op gelost?
Nu wil ik hem iets harder laten lopen.
Kan dit d.m.v. een Bing 1/16/59?
En als ik deze monteer moet ik dan iets aan de ontsteking doen en hoe moet dat?
Groet Berry.
ik zal mijn eigen eens voorstellen:
Mijn naam is Berry Jansen woonachtig in Uden.
Ik heb een Kreidler K54/32D uit 1971 in mijn bezit na het overlijden van mijn vader.
De kleur stelling is Antraciet/cremewit.
Motor Type: B15-4-2,90
Cilindernr.: 15.53.90
Carburateur: Bing 1/14/998
KM stand 10.547 (is dit veel?)
Hij is geheel orgineel en loopt +/- 55/60 op de teller.
De schommelas incl. bussen heb ik inmiddels vernieuwt.
Nu slipt de versnellingbak (3-bak voet direckt), de olie is naar mijn weten 10 jaar niet vervangen geweest.
Als ik de olie ververs is dit probleem dan op gelost?
Nu wil ik hem iets harder laten lopen.
Kan dit d.m.v. een Bing 1/16/59?
En als ik deze monteer moet ik dan iets aan de ontsteking doen en hoe moet dat?
Groet Berry.
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Grotere carburateur K54/32d
Hoi Berry,
Welkom op het forum.
Jezelf voorstellen kun je het beste hier doen: viewforum.php?f=45
Een paar foto's plaatsen zou niet gek zijn. En voor eventuele hulp aan huis is een woonplaats vermelden ook niet verkeerd.
In elk geval heb je een Buffeltank, en dat is hoe dan ook een mooie brommer.
10.500 km is niet veel, het is goed mogelijk dat het 110.500 is.
Olie van 10 jaar oud zou ik zeker vervangen.
Ik denk dat je de koppeling bedoeld(t) die slipt, dat is met nieuwe olie hoogstwaarschijnlijk iet opgelost.
Maar wacht even de reacties af, de specialisten op dit forum moeten schijnbaar nog wakker worden .
Normaal gesproken zijn ze sneller
Ik elk geval veel plezier gewenst met je brommer.
Groet, HermaNN
Welkom op het forum.
Jezelf voorstellen kun je het beste hier doen: viewforum.php?f=45
Een paar foto's plaatsen zou niet gek zijn. En voor eventuele hulp aan huis is een woonplaats vermelden ook niet verkeerd.
In elk geval heb je een Buffeltank, en dat is hoe dan ook een mooie brommer.
10.500 km is niet veel, het is goed mogelijk dat het 110.500 is.
Olie van 10 jaar oud zou ik zeker vervangen.
Ik denk dat je de koppeling bedoeld(t) die slipt, dat is met nieuwe olie hoogstwaarschijnlijk iet opgelost.
Maar wacht even de reacties af, de specialisten op dit forum moeten schijnbaar nog wakker worden .
Normaal gesproken zijn ze sneller
Ik elk geval veel plezier gewenst met je brommer.
Groet, HermaNN
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Grotere carburateur K54/32d
Hij komt uit Uden.
Koppelingsplaten kosten heel weinig en zijn simpel te vervangen.
Kreidlers maak je niet sneller door aan de ontsteking te rommelen of een grotere carburateur monteren. Je zal de cilinder moeten wisselen door 1 met grotere gaten of de bestaande cilinder en kop te laten tunen.
Enzo
Koppelingsplaten kosten heel weinig en zijn simpel te vervangen.
Kreidlers maak je niet sneller door aan de ontsteking te rommelen of een grotere carburateur monteren. Je zal de cilinder moeten wisselen door 1 met grotere gaten of de bestaande cilinder en kop te laten tunen.
Enzo
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Grotere carburateur K54/32d
Ik was zo enthousiast aan het typen, en dacht dat vraag ik ook maar evenEnzo-tvdzijden schreef:Hij komt uit Uden.
Enzo
- berryjansen
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:12
- Locatie: uden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
Ik heb het e.e.a. gevonden over de werkwijze om ze te vervangen via de zoek functie rechtsboven.
Waar kan in de koppelingsplaten bestellen ik kan ze niet vinden op het www.
Gr. Berry.
Waar kan in de koppelingsplaten bestellen ik kan ze niet vinden op het www.
Gr. Berry.
- RS69
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
- Locatie: Zuidoost Gelderland
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
Re: Grotere carburateur K54/32d
Welkom Berry,
De koppelingsplaten zouden aan elkaar kunnen plakken na zoveel jaar, ik zou de olie (als er nog wat in zit) in ieder geval verversen nadat je de motor warm hebt gereden. Is je koppeling kabel goed afgesteld op 4 mm speling bij het handvat, als ze dan nog plakken/slippen zul je de koppeling platen moeten controleren op slijtage. Als ik het goed heb hoort op jou cilinder(4,2 PK) de 1/16/59 dus je kunt het altijd uit proberen als je er toevallig een hebt, let wel op dat je er geen te kleine sproeier in zet want dan loopt hij vast. Je hoeft de ontsteking niet aan te passen er van uit gaande dat hij juist afgesteld staat. Mooiste zou zijn als iemand met kennis van het afstellen( met name de juiste sproeier) van de carburateur je even kan helpen, omdat je geen ervaring hebt met sleutelen/afstellen denk ik. Ik heb ergens ook wel eens gelezen dat de cilinder die je hebt 3,6 PK is, mocht dat zo zijn dan hoort die 14 mm er op en zal een 16 mm waarschijnlijk geen verbetering brengen. Misschien dat iemand van het forum die ervaring met deze cilinder heeft er iets over zeggen kan.
Hier nog even de link naar http://www.kreidlerparts.com/ voor de koppeling platen indien nodig.
Gr
De koppelingsplaten zouden aan elkaar kunnen plakken na zoveel jaar, ik zou de olie (als er nog wat in zit) in ieder geval verversen nadat je de motor warm hebt gereden. Is je koppeling kabel goed afgesteld op 4 mm speling bij het handvat, als ze dan nog plakken/slippen zul je de koppeling platen moeten controleren op slijtage. Als ik het goed heb hoort op jou cilinder(4,2 PK) de 1/16/59 dus je kunt het altijd uit proberen als je er toevallig een hebt, let wel op dat je er geen te kleine sproeier in zet want dan loopt hij vast. Je hoeft de ontsteking niet aan te passen er van uit gaande dat hij juist afgesteld staat. Mooiste zou zijn als iemand met kennis van het afstellen( met name de juiste sproeier) van de carburateur je even kan helpen, omdat je geen ervaring hebt met sleutelen/afstellen denk ik. Ik heb ergens ook wel eens gelezen dat de cilinder die je hebt 3,6 PK is, mocht dat zo zijn dan hoort die 14 mm er op en zal een 16 mm waarschijnlijk geen verbetering brengen. Misschien dat iemand van het forum die ervaring met deze cilinder heeft er iets over zeggen kan.
Hier nog even de link naar http://www.kreidlerparts.com/ voor de koppeling platen indien nodig.
Gr
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
hallo Berry.
wat noem je een beetje sneller???
55-60 is een mooie snelheid met een standaard buffeltank,vind ik.
als hij netjes loopt zou ik het wel weten!
wil je 10km.sneller op een verantwoorde manier,kost je al een dot geld!
wil je 20km.sneller,kost het je bakken geld!!
moet je net als ik voor alle motorische veranderingen naar een deskundige,knip dan de bodem maar uit je portomonnee.
en wat schiet je er in de regel mee op?na een maand een beetje sneller,wil je meer!
met alle respect voor de snelle jongens hier op het forum,een beetje sneller met een kreidler kost je als leek veel te duur.
het is geen kwestie van even een andere carburateur,en gaan met dat ding.
voor 20 km sneller komt veel meer om de hoek kijken.
10 jaar de zelfde olie?tel er maar een blokrevisie bij,want ga je hem sneller maken,moet allereerst de basis top zijn.
carburateur,cilinder,uitlaat,ontsteking,ketting en tandwielen,en wat denk je van betere remmen,vering en dergelijke?
neen,ik zou het wel weten.....
Toon.
wat noem je een beetje sneller???
55-60 is een mooie snelheid met een standaard buffeltank,vind ik.
als hij netjes loopt zou ik het wel weten!
wil je 10km.sneller op een verantwoorde manier,kost je al een dot geld!
wil je 20km.sneller,kost het je bakken geld!!
moet je net als ik voor alle motorische veranderingen naar een deskundige,knip dan de bodem maar uit je portomonnee.
en wat schiet je er in de regel mee op?na een maand een beetje sneller,wil je meer!
met alle respect voor de snelle jongens hier op het forum,een beetje sneller met een kreidler kost je als leek veel te duur.
het is geen kwestie van even een andere carburateur,en gaan met dat ding.
voor 20 km sneller komt veel meer om de hoek kijken.
10 jaar de zelfde olie?tel er maar een blokrevisie bij,want ga je hem sneller maken,moet allereerst de basis top zijn.
carburateur,cilinder,uitlaat,ontsteking,ketting en tandwielen,en wat denk je van betere remmen,vering en dergelijke?
neen,ik zou het wel weten.....
Toon.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Grotere carburateur K54/32d
Die 14 mm is voldoende om 75 te halen, het probleem zit hem in de cilinder.
Ik zou hem overigens ook mooi zo laten, rijdt toch heerlijk relax....
@Toon, jij vind zeker 50 Euro al een hoop geld.
Wietse
Ik zou hem overigens ook mooi zo laten, rijdt toch heerlijk relax....
@Toon, jij vind zeker 50 Euro al een hoop geld.
Wietse
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
Toon vind 50 euro geen hoop geld!!!!kreidler844 schreef:Die 14 mm is voldoende om 75 te halen, het probleem zit hem in de cilinder.
Ik zou hem overigens ook mooi zo laten, rijdt toch heerlijk relax....
@Toon, jij vind zeker 50 Euro al een hoop geld.
Wietse
Toon weet wel wat je met 50 euro kan doen aan een kreidler!!!!
niks nada noppes!!!!
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Grotere carburateur K54/32d
Dat bedoel ik Toon, voor 50 Euro peuter je wel 65-70 Km/uur uit zo'n cilinder, mits uiteraard zo'n blokje in orde is.
Wietse
Wietse
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:03
- Locatie: Viersel - België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
Ik heb hetzelfde type kreidler, alleen twee jaar jonger en met een andere cilinder 15 23 92.
Nu wou ik hem ook iets harder laten lopen en ik had gelezen dat er oorspronkelijk een 15 53 90 cilinder op zit, dezelfde als Berry heeft dus.
Maar als hij met die dezelfde snelheid haalt weet ik niet of ik deze dan wel zou kopen. Nu klopt mijn teller wel niet met de werkelijke snelheid, alleszinds toch niet als ik voorbij een snelheidsmeter rijd.
Ik zou graag ongeveer 60 kunnen rijden, welke cilinder en kop raden jullie dan aan?
Mijn basis zoals Toon aangeeft is in orde.
Mvg Matthias
Nu wou ik hem ook iets harder laten lopen en ik had gelezen dat er oorspronkelijk een 15 53 90 cilinder op zit, dezelfde als Berry heeft dus.
Maar als hij met die dezelfde snelheid haalt weet ik niet of ik deze dan wel zou kopen. Nu klopt mijn teller wel niet met de werkelijke snelheid, alleszinds toch niet als ik voorbij een snelheidsmeter rijd.
Ik zou graag ongeveer 60 kunnen rijden, welke cilinder en kop raden jullie dan aan?
Mijn basis zoals Toon aangeeft is in orde.
Mvg Matthias
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Grotere carburateur K54/32d
de genoemde 15.53.90 cilinder is met een 15.03.06 kop en 14mm Bing een 3,6pk setje.
Met een 15.53.06 kop en 16mm Bing is het een 4,2pk set.
Die kop maakt een wezenlijk verschil , dat zou ik adviseren.
Met de 16mm Bing gaat het wel harder , maar ik vind het minder relaxed rijden. Zelf houd ik het bij een 14mm
Met een 15.53.06 kop en 16mm Bing is het een 4,2pk set.
Die kop maakt een wezenlijk verschil , dat zou ik adviseren.
Met de 16mm Bing gaat het wel harder , maar ik vind het minder relaxed rijden. Zelf houd ik het bij een 14mm
- berryjansen
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:12
- Locatie: uden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
RS69 schreef:Welkom Berry,
De koppelingsplaten zouden aan elkaar kunnen plakken na zoveel jaar, ik zou de olie (als er nog wat in zit) in ieder geval verversen nadat je de motor warm hebt gereden. Is je koppeling kabel goed afgesteld op 4 mm speling bij het handvat, als ze dan nog plakken/slippen zul je de koppeling platen moeten controleren op slijtage. Als ik het goed heb hoort op jou cilinder(4,2 PK) de 1/16/59 dus je kunt het altijd uit proberen als je er toevallig een hebt, let wel op dat je er geen te kleine sproeier in zet want dan loopt hij vast. Je hoeft de ontsteking niet aan te passen er van uit gaande dat hij juist afgesteld staat. Mooiste zou zijn als iemand met kennis van het afstellen( met name de juiste sproeier) van de carburateur je even kan helpen, omdat je geen ervaring hebt met sleutelen/afstellen denk ik. Ik heb ergens ook wel eens gelezen dat de cilinder die je hebt 3,6 PK is, mocht dat zo zijn dan hoort die 14 mm er op en zal een 16 mm waarschijnlijk geen verbetering brengen. Misschien dat iemand van het forum die ervaring met deze cilinder heeft er iets over zeggen kan.
Hier nog even de link naar http://www.kreidlerparts.com/ voor de koppeling platen indien nodig.
Gr
Heb ze binnen wel meteen de aluminium besteld. Bedankt voor je link.
Groet Berry.
- berryjansen
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:12
- Locatie: uden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Grotere carburateur K54/32d
Ik ben er achter gekomen dat de zuiger 1 i.p.v. de 2 veren heeft.Caspar schreef:de genoemde 15.53.90 cilinder is met een 15.03.06 kop en 14mm Bing een 3,6pk setje.
Met een 15.53.06 kop en 16mm Bing is het een 4,2pk set.
Die kop maakt een wezenlijk verschil , dat zou ik adviseren.
Met de 16mm Bing gaat het wel harder , maar ik vind het minder relaxed rijden. Zelf houd ik het bij een 14mm
Ik zal eerst 2 nieuwe zuigveren bestellen, dan zal hij wel beter lopen.
Gr. Berry.