10 poorter
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
- Locatie: Drachten/Opeinde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
10 poorter
Ik heb het forum echt afgesneupt wat een 4 6 8 en of 10 poorter is,
nu in jipp en Janneke taal voor mij.
laat zeggen ori cilinder
inlaat(spruitstuk)
dan de zij spoelers
en uitlaat dit is een 4 poorter?
dan heb ik een cilinder,
1 inlaat(spruitstuk)
1 uitlaat
de zij spoelers met daarin 2 extra geboord.
en in de midden van de zuiger zit ook nog een extra (blinde spoeler? heb 3 gaten in de zuiger) is dit dan een 10 poorter?
of een 8 poorter.
heb deze gekocht als 10 poorter ik tel er 8 zou bij een 10 poorter er nog 2 extra uitlaat kanalen moeten worden geboord?
ik leg het wel wat briek uit maar graag hulp hierbij wat is dit nu? en wat is een 10 poorter?
alvast bedankt
nu in jipp en Janneke taal voor mij.
laat zeggen ori cilinder
inlaat(spruitstuk)
dan de zij spoelers
en uitlaat dit is een 4 poorter?
dan heb ik een cilinder,
1 inlaat(spruitstuk)
1 uitlaat
de zij spoelers met daarin 2 extra geboord.
en in de midden van de zuiger zit ook nog een extra (blinde spoeler? heb 3 gaten in de zuiger) is dit dan een 10 poorter?
of een 8 poorter.
heb deze gekocht als 10 poorter ik tel er 8 zou bij een 10 poorter er nog 2 extra uitlaat kanalen moeten worden geboord?
ik leg het wel wat briek uit maar graag hulp hierbij wat is dit nu? en wat is een 10 poorter?
alvast bedankt
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: 10 poorter
In principe tel je alleen de spoelers:
Dus standaard een 2 poorter
2 boosters er bij dan heb je een 4-poorter
2 overstroompoorten erbij dan heb je een 6 poorter
2 fluiters erbij dan heb je een 6 poorter met fluiters, sommige noemen dit een 8 poorter.
je kunt er nog 2 spoelpoorten bijmaken om beter van je uitlaat af te spoelen, dan zeg ik een 8-poorter met fluiters andere een 10-poorter.
Duidelijk?
Wietse
Dus standaard een 2 poorter
2 boosters er bij dan heb je een 4-poorter
2 overstroompoorten erbij dan heb je een 6 poorter
2 fluiters erbij dan heb je een 6 poorter met fluiters, sommige noemen dit een 8 poorter.
je kunt er nog 2 spoelpoorten bijmaken om beter van je uitlaat af te spoelen, dan zeg ik een 8-poorter met fluiters andere een 10-poorter.
Duidelijk?
Wietse
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: 10 poorter
Op de foto van Roman zijn nr. 9 en 10 de extra uitlaatpoortjes? Dan zouden deze volgens de meesten niet meegeteld moeten worden.
Het aantal poorten zegt ook niet zoveel.
Het aantal poorten zegt ook niet zoveel.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: 10 poorter
Sjoerd,
10 poorten hebben 20 zijkanten of spijlen.
De beste cilinder is die die met zo min mogelijk poorten (aantal) zo veel mogelijk poortoppervlakte heeft en daarbij in de juiste richtingen blijft spoelen.
Dat is wel de simpele uitleg ,er zijn nog wat factoren die meespelen ,maar in principe is het wel zo.
Spijlen zijn alleen maar plaatsen waar geen doorlaat zit en ook nog eens warmtewisselaars.
Daarom hadden alle 125 GP racemotoren ook slechts 5 spoelkanalen.
10 poorten hebben 20 zijkanten of spijlen.
De beste cilinder is die die met zo min mogelijk poorten (aantal) zo veel mogelijk poortoppervlakte heeft en daarbij in de juiste richtingen blijft spoelen.
Dat is wel de simpele uitleg ,er zijn nog wat factoren die meespelen ,maar in principe is het wel zo.
Spijlen zijn alleen maar plaatsen waar geen doorlaat zit en ook nog eens warmtewisselaars.
Daarom hadden alle 125 GP racemotoren ook slechts 5 spoelkanalen.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 923 keren
- Ontvangen waarderingen: 765 keren
Re: 10 poorter
ik ben tevreden met mijn eigen cilinder.... of die nu 6,8,10 poorten heft, maakt mij echt nix uit.....
ik weet ook niet wat voor vermoegen die heft op de testbank.....
die is voor mij snel genoeg.......
ik weet ook niet wat voor vermoegen die heft op de testbank.....
die is voor mij snel genoeg.......
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: 10 poorter
Laten we niet afdwalen: het gaat hier niet om het belang of rendement van het aantal spoelers. Sjoerd vraagt hoe we tot de benaming van het aantal poorten komen. En gelijk heeft hij, want deze discussie komt stelselmatig terug. Dat komt omdat we niet allemaal dezelfde definitie hanteren. Volgens mij heeft Wietse het bij het rechte eind en zouden we alleen het aantal spoelpoorten moeten tellen. Het voorbeeld van Sjoerd begint dus bij een 2-poorter, want dat is een onversleutelde cylinder. Zijn tweede voorbeeld is een 4-poorter. Zijn laatste voorbeeld is een interessante, want doorgaans werken we met even aantallen. Maar als ik het goed lees, dan heeft Sjoerd het over een 4-poorter met 1 extra blinde poort. Die wordt weliswaar gevoed door drie gaatjes in zijn zuiger, maar in feite is dit dus een 5-poorter.
-
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
- Locatie: Drachten/Opeinde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 10 poorter
Zo telde ik het ook, ik kwam ook op een 5 poorter, Heb chris homoet gister gebeld en hij zegt het zelfde als Parlotti het is een 5 poorter , ik vroeg hem idd ook naar de 3e blinde spoeler, hij deed dit wel meer zei hij, ik vroeg of hij geen extra uitlaatpoorten er bij kon maken voor ons, NEE doe ik nooit brengt te veel hitte in de cilinder wilde hij absoluut niet.
verder zei hij nog nooit een 10 poorter te hebben gebouwd.
verder zei hij nog nooit een 10 poorter te hebben gebouwd.
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: 10 poorter
Ik denk niet dat het van belang is wie er gelijk heeft maar eerder dat we elkaar begrijpen en het dus over hetzelfde hebben.
Een 10-poorter op marktplaats is meestal geen 10 of 8 poorter daarom zijn voor mij die cilinders meestal waardeloos tenzij ik weet waar hij vandaan komt.
Momenteel rij ik zelf met een 2 poorter en heb 110 op de GPS gehaald.
Dus zoals Martijn zegt het aantal poorten doet er meestal niet zoveel toe als het pakket maar klopt.
Wietse
Een 10-poorter op marktplaats is meestal geen 10 of 8 poorter daarom zijn voor mij die cilinders meestal waardeloos tenzij ik weet waar hij vandaan komt.
Momenteel rij ik zelf met een 2 poorter en heb 110 op de GPS gehaald.
Dus zoals Martijn zegt het aantal poorten doet er meestal niet zoveel toe als het pakket maar klopt.
Wietse
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: 10 poorter
Sjoerd-rs schreef:Zo telde ik het ook, ik kwam ook op een 5 poorter, Heb chris homoet gister gebeld en hij zegt het zelfde als Parlotti het is een 5 poorter , ik vroeg hem idd ook naar de 3e blinde spoeler, hij deed dit wel meer zei hij, ik vroeg of hij geen extra uitlaatpoorten er bij kon maken voor ons, NEE doe ik nooit brengt te veel hitte in de cilinder wilde hij absoluut niet.
verder zei hij nog nooit een 10 poorter te hebben gebouwd.
Ik sluit mij aan bij Snel inzake de spoelpoorten. Onze (bijna) 23 pk 50cc heeft ook 'slechts' 5 spoelpoorten.
Hulpuitlaatpoorten i.c.m. een enkele hoofdpoort geeft wel degelijk extra, betrouwbaar vermogen. Ik begrijp iemand niet als iemand zegt dat dit alleen problemen (hitte) geeft. Sterker nog; ze zijn echt nodig!