Gieten - alu

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door RicM » 15 okt 2002, 22:40

Kan iemand mij uitleggen hoe het gieten van cilinders precies in z'n werk gaat, van welk materiaal maakt men de mallen, en hoe wordt het aluminium gegoten????

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door SjorsT » 16 okt 2002, 15:32

De cilinders van kreidler, de Mahle cilinders dus worden vervaardigd volgens het spuitgiet principe( "druck-guss"-procede):

Bij het spuitgieten wordt het vloeibare metaal onder hoge druk in een metalen vorm (de matrijs) gespoten. Dit proces is volledig gemechaniseerd. Iets over de machine:
De spuitgietmachine bestaat uit een pompgedeelte dat het vloeibare metaal in de vorm perst en het mechanisme dat de metalen vorm sluit, de druk tijdens het gieten opvangt en aan het einde van de gietcyclus de matijs opent en het gietstuk (in dit geval de cilinder) uitstoot.

De cilinders worden volgens de koudportaal methode gegoten (er is nog een methode , de warmportaal methode, maar deze is niet geschikt voor aluminiumlegeringen omdat door de hogere temp. het injectiesysteem te veel zal worden aangetast, dus alleen geschikt voor lood en zinklegeringen)

Hierbij wordt het injectiekanaal voor zeg maar elk schot van de benodigde hoeveelheid vloeibaar metaal voorzien. Deze methode leent zich in tegenstelling tot de warmportaalmethode goed voor aluminium en (nog net)magnesiumlegeringen, en zal dus hoogstwaarschijnlijk ook door Mahle gebruikt worden.  Trouwens de drukken varieren van 70 to 200 MPa (MegaPascal, dus hoog). De levenduur van de gietvorm, de matrijs is ongeveer 50.000- 250.000 stuks , afhankelijk van de gewenste oppervlakte kwaliteit.

Met het spuitgiet proces kunnen zeer complexe en dunwandige (<0,5mm) gietstukken worden gemaakt, mits ze lossend zijn en door uitstootpennen gemakkelijk uit de matrijs zijn te verwijderen. Alleen metalen matrijzen, die lossend zijn kunnen gebruikt worden omdat zandkernen door de hoge druk kapotgespoten zullen worden. Het maken van de matrijs is een kostbare zaak. Daardoor loont het zich alleen om grote series te maken.
De afmetingen van de gietstukken zijn begrenst, in verband met de hoge spuitdrukken en de daarmee samenhangende hoge sluitkrachten. De grens ligt bij een op het deelvlak  geprojecteerd oppervlak van ca. 0,5m2.

Het voordeel van spuitgieten is dat er bijna geen nabewerking nodig is (kijk maar naar je cilinder of kop, je kunt geen freessporen ontdekken, de producten komen gaaf en mooi glad uit de vorm), de hoge productiecapaciteit en maat-naukeurigheid. Carterhelften worden ook op deze manier gemaak.
Een nadeel is dat er grote en dure machines voor nadig zijn. Zundapp had in '66 al een grote Triulzi spuitgietmachine voor het gieten van de lichtmatalen frames.
Het aanbrengen van een hardverchroomde wand (nicasil weet ik niet, dat zal denk ik niet veel verschillen): De cilinders gaan 3 uur lang  in een  chroomzout bad  met een stoomsterkte van 60 amp. per cilinder. De dikte van de chroomlaag bedraagd dan ca. 0,18mm. Na het op maat honen blijft er een dikte over van 0,12-0,13mm.  

Hiermee moet je vraag beantwoord zijn denk ik.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

#3 Bericht door maloud » 16 okt 2002, 16:57

Hoewel ik een technische opleiding heb gehad en wel "ongeveer" wist hoe het proces werkte, is dit een bijzonder complete uitleg over het principe van het spuit-gieten.

Mijn complimenten !!!!
Louis Dörr

(After Sales Manager bij een grote Hyundai-dealer
Ex 1e monteur - ex schade-expert, ex revisiemonteur, ex prototype bouwer, ex scheepsdiesel monteur.)Dörr - Kreidler - Amstelveen

Gebruikersavatar
RicM
Berichten: 323
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:04
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door RicM » 16 okt 2002, 18:46

bedankt voor de uitleg, het zelf gieten van cilinders zit er dus nog niet in ?????

thomas
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 sep 2002, 21:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door thomas » 16 okt 2002, 22:11

ja idd een interessant stukje Sjorst, heb ik nooit geweten hoe het proces verliep!

:D

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door SjorsT » 16 okt 2002, 22:56

Na het kopen van het juiste lot uit de loterij..
Zo nu geen grapjes meer.
Ik heb echter wel eens gelezen dat er mensen zijn/waren die zelf hun cilinder goten. Bedenk wel dat spuitgieten puur een manier is om veel producten in een korte tijd te maken. Dat hoeft dus niet als je zelf maar 1 exemplaar zou maken. Dus misschien zou het toch kunnen. Gerard Mosterd had het er toch eens over om samen met iemand een cilinder te gieten?De spuitgietmachine geeft wel een zeer verfijde afwerking. Van een luchtgekoelde cilinder gieten zul je daarom denk ik moeten af zien.Een watergekoelde cilinder heeft in dat opzicht een veel simpelere vorm. Van gips vermengt met baksteengruis kun je goed een mal maken, dat heeft mijn neef eens gebruikt om brons in te gieten. Je moet eerst een mal voor de mal maken, dus iets om het gips in te gieten. Of je kunt een massieve blok van gips met baksteengruis gieten en die vervolgens zo bewerken tot je het gewenste resultaat met betrekking tot de vorm hebt.
Verder zul je je moeten verdiepen (ik ook) in het materiaalgedrag tijdens en na het gieten. Bijvoorbeeld denk ik dat je voor je het vloeibare aluminium in de vorm giet de mal ook moet verwarmen, en na het gieten dus mal en product samen langzaanm zou moeten laten afkoelen. De mal moet je verwarmen omdat tijdens het gieten het materiaal op de bodem en bij de mal al begint te stollen. Hierdoor krijg je een slechter structuur en introduceer je al breuk tijdens het gieten. Ik denk dat het dus te doen moet zijn.
Ik heb een beetje opgezocht in een boek:
Volgens mij is het de volgende aluminiumlegering die gebruikt is: (Gerard Mosterd zei in een email eens dat er een aluminium legering met 12% silicium gebruikt werd)
G-AlSi12
GK-AlSi12
GD-AlSi12
O.k hier hebben we niet veel aan maar nu volgt de beschijving:
Uiversele legering met hoge rek en kerftaaiheid, uitstekend gietbaar en lasbaar, zeer goede corrosiebestendigheid; voor ingewikkelde, dunwandige, drukdichte en vermoeiingsterke gietstukken: motorhuizen , schijfwielen, stators, loopwielen.
Materiaalnummer 3.2581.01
Het smeltpunt van Aluminium ligt op 660 graden Celcius. Met de legering van silicium zal het smelttraject niet veel daarvan af liggen. Waarmee wil je het aluminium smelten?
Je gebruikt zeker een oude Mahle bromfiets cilinder om te smelten?
Als je een goede oven hebt en de mal klaar hebt dan moet er toch zeker iets te proberen zijn. Dus de mal gewoon mee in de oven denk ik.
Ik zou best wel eens mee willen werken aan zo'n project, is reuze interessant.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door SjorsT » 17 okt 2002, 11:03

Richard hier volgen enkele foto's van gietmallen, negatieven etc. van Van Veen race onderdelen:
Afbeelding

De originele Van Veen cilinder 1978:
Afbeelding

3D CAD-model van de cilinderkop:
Afbeelding

Laser sinterdeel met binnenstuk van de cilinderkop:
Afbeelding

Het kunsthars afgietsel uit de silikonen vorm:
Afbeelding

Gietmodellen van de cilinder in negatief dus:
Afbeelding

Afbeelding

Kanaalkern voor de watergekoelde roterende inlaat cilinder:
Afbeelding

Koppelingsdeksel:
Afbeelding

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door SjorsT » 17 okt 2002, 19:02

Het lasersinterdeel:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hylke
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 sep 2002, 14:24
Locatie: Oudewater,Utrecht,Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Hylke » 17 okt 2002, 21:26

Moet je ze perse laten gieten? Of kan je zo'n cilinderkop of cilinder ook frezen?

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door SjorsT » 18 okt 2002, 07:20

Een cilinderkop zou je misschien nog kunnen draaien een frezen, maar bij de cilinder zou het heel moeilijk worden i.v.m de kanalen.

Plaats reactie