Inhouden bij gas los.. - lees maar...

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Robbert
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#1 Bericht door Robbert » 24 okt 2002, 20:53

Ik heb door naar mijn idee de tegenvallende prestatie's van mijn oude athena cilinder, hem laten getuned. Gewoon het standaard werk, extra spoelpoorten en de oude groter gemaakt, en een race zuiger erin en de wand laten vervangen. Tevens de zuiger aan de inlaat zijde 4.7 mm ingekort. Dit alles zorgt er alleen voor als ik rijd, ongeacht welke snelheid, en ik laat mijn gas los bijv. voor een bocht. Dan remt hij gewoon echt hard. Ik schuif dan zelfs iets naar voren op me zadel. Ik hoef dan ook amper me remmen te gebruiken, bij lage snelheid. Echter word het wel minder als ik harder rijd. Als ik 75 km/h rijd en ik laat het los dan is het het minste, maar rijd ik weer boven de 80 dan is het weer vrij erg?!

Hoe zou dit kunnen komen, heb het tevens ook met mijn andere zeer snelle kreidler waar het helemaal vervelend is...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Steven » 24 okt 2002, 21:04

draaien je wielen wel lekker dan?? versleten lagers of je rem te strak gesteld??

anders zou ik het niet weten... ???

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door ErnstJan » 24 okt 2002, 22:50

zuiger te ver ingekort.
Hoe hard rijdt het dan bij jou na de bewerking??
Sproeier te klein??
Heb bij mijn athena het zelfte, als je het gas los laat en direkt weer gas geeft dat er een tussen ruimte is waar die even niets doet en inhoud. Daarna pakt het direkt weer op en rijd goed over de weg. Dit heb ik kunnen verminderen door er een grotere sproeier in te draaien.

Gr ErnstJan

Robbert
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Robbert » 26 okt 2002, 18:34

Ik rij met een 88 sproeier en als ik een 90 erin heb dan smoort hij heel erg. En soms slaat zelfs mijn bougie nat... dus een 88 is absoluut het grootste... Ik heb een 18mm Bing. Mijn rem staat niet te strak afgesteld en me wielen draaien ook goed, de lagers zijn allemaal nieuw!

Ik rijd op teller bij 90, en op auto teller zo'n 83 km/h. (beetje voorover gebogen, heb wel een race stuurtje dus lig er zowieso aardig plat op). Ik heb het nog steeds niet verholpen, en snap het dan ook niet.. En idd zoals je zegt ErnstJan. Bij gaslos en dan weer gas erop. Ik rij trouwens met een 13x16.

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#5 Bericht door LeoJ » 26 okt 2002, 22:14

beste Robbert, ik denk dat je een tikfoutje gemaakt heb, en 13x36 bedoeld. Zo ver ik het kan lezen uit je verhaal, heeft het alles te maken met het afstellen van de carburateur. Helaas denken vele dat het afstellen van een carburateur een kinderklusje is, maar helaas. Als je met een opgevoerde cilinder rijdt, moet je toch al naar een tenminste 20mm carburateur. Zelf rij ik met een 23,5 mm carburateur, het scheelt je echt kracht. Verder is je sproeiermaat ook wat aan de kleine kant, maar e.e.a. is sterk afhankelijk met welke uitlaat je rijdt. Met een "echte" RS uitlaat kan wel naar de 92 toe, heb je een homoetuitlaat, dan kan je naar 97 of 98 sproeier.
Succes,,

leo.jordaan@planet.nl

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door ErnstJan » 27 okt 2002, 13:45

98 sproeier??? wel wat groot is dat voor een 18mm??
Wat voor naald sproeier gebruik je dan eigenlijk???

Gr ErnstJan

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door ErnstJan » 27 okt 2002, 13:47

Ik rijdt met een 17mm carburateur, zelfte vorm als de 14mm bing.
Er zit nu een 80 sproeier in, het scheeld wel iets, maar het euvel is er nog steeds alleen in mindere maten.

Gr ErnstJan

Robbert
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Robbert » 27 okt 2002, 19:58

LeoJ schreef:beste Robbert, ik denk dat je een tikfoutje gemaakt heb, en 13x36 bedoeld. Zo ver ik het kan lezen uit je verhaal, heeft het alles te maken met het afstellen van de carburateur. Helaas denken vele dat het afstellen van een carburateur een kinderklusje is, maar helaas. Als je met een opgevoerde cilinder rijdt, moet je toch al naar een tenminste 20mm carburateur. Zelf rij ik met een 23,5 mm carburateur, het scheelt je echt kracht. Verder is je sproeiermaat ook wat aan de kleine kant, maar e.e.a. is sterk afhankelijk met welke uitlaat je rijdt. Met een "echte" RS uitlaat kan wel naar de 92 toe, heb je een homoetuitlaat, dan kan je naar 97 of 98 sproeier.
Succes,,

leo.jordaan@planet.nl

Nou dat slaat echt nergens op wat je nu zegt... Op een 5.2 pk Athena blok ga ik geen 20mm ophangen het zijn wel Bing carb. ik weet niet of dat uitmaakt maar goed. En zoals ik al zei als ik een grotere sproeier neem, dan smoort hij en slaat me bougie nat. Ik rij met een echte jamacol fluisterpijp zundapp lang model met een 32 =-= 28 mm bocht. Ik heb een 88 sproeier en is eigenlijk aan de grote kant....Dus leoJ een grotere carb. en sproeier das echt onzin....

[edit]Ik heb met mijn snelle kreidler 6.25 Sb tuned.. andere wand en 2 extra spoelpoorten tevens zuiger ingekort alleen nu 5mm. Hij liep altijd perfect, alleen sinds ik ben gaan kloten met sproeiers is het erger geworden. Zit een 20mm Carb op, met een 92 sproeier. En trouwens je hebt meerdere sproeiers misschien ben je daarmee in de war of snap je me verkeerd. Hij heeft trouwens een homoet p6 uitlaat een zwarte, en topt 135 km/h op de teller... Is ene 6-bak van crosskreidler, en een afgedraait vliegewiel, tevens een race zuiger..Er zit een elect. ontsteking op, met een variabele tijdschakelaar. Vertanding 15x36




Edited By Robbert on 1035745475

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Danoontje » 27 okt 2002, 20:06

NEEj, ben ik het niet mee eens: een grotere carb heeft een grote ruimte waar de lucht en je benzine-olie mengsel samen komen. Daarnaast is ook de lucht inlaat groter EN het spruitstuk is groter.

ALs je een 16mm carb hebt met een 88 sproeier dan is de verhouding lucht-mengsel veel groter voor het mengsel (bijv 1:3 (fictief voorbeeld). Bij een 20mm carb met 88 sproeier zal dit 2:3 (fictief voorbeeld) zijn.

Verder zal de benzine nevel minder samengedrukt worden in een groter spruitstuk en dus ook nevel blijven. In een klein spruitstuk krijg je dus druppelvorming.


verbeter me als ik het fout heb, maar logischerwijs lijkt me dit te kloppen

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door Wouter » 27 okt 2002, 20:25

op een standaard 5.3pk hoort standaard al een 17 of een 18mm carb.

en hij is flink getuned met extra poorten dan is een 20mm zeker niet te groot maar goed. misschien is die wel te ver getuned of slecht getunede of je zuiger te ver ingekort

als je hem inkort betekend dat dat de inlaat langer openstaatdna komt er dus veel meer benz in misschien is die tever gevijld probeer het is om een standaard zuiger er in te zetten die neit is ingekort

misschien helpt dat

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Mario TT » 27 okt 2002, 21:20

een 5,3 daar hoort een 18mm op , en een 72 sproeier , dat is een mahle , ik rij zelf met een 5,2 mahle en 18mm bing en homoetpijp en een 80 sproeier  , ik denk dat als die getuned is dat ie wel groter moet ?!? maar je hebt een 88 dus lijkt me dat wel goed zitten ?!? kijk even je bougie na wat voor kleur die heeft , haal ook ff je andere sproeier eruit , naast je stationair schroefje.. en blaas die ff schoon met een compressor of een heel dun draadje.. dat helpt soms ook wel!

en misschien is ie wel te ver getuned ?!?

een grotere carb zou je kunnen proberen , dat omdat je cilinder getuned is..

je mengselschroefje 1 tot 1,5 slag opendraaien en dan kijken hoe die gaat en dan kan je hem altijd nog ff bijstellen.

Wouter
Berichten: 1166
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:28
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#12 Bericht door Wouter » 28 okt 2002, 17:07

wie heeft hem getuned trouwens

Plaats reactie