Squishband breedte.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ruud rvs
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
Locatie: voorschoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Squishband breedte.

#1 Bericht door ruud rvs » 04 jan 2014, 17:21

Wat doet een smalle squishband (40%)?
Wat doet een brede squishband (60%)?
Is dit afhankelijk van toerental,
dus laag toerental brede squish?
Veel trekkracht onderin?

Groeten Ruud..............

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Squishband breedte.

#2 Bericht door marinus » 05 jan 2014, 20:14

Weinig reacties, het is een gevoelige kwestie blijkbaar. :shock:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Squishband breedte.

#3 Bericht door Caspar » 05 jan 2014, 21:16

Mijn enige ervaring is dat hij met een brede squish wat minder makkelijk toeren wil draaien.
Maar dat betreft hier 1 enkel vergelijkingsgeval , ik ben geen expert/tuner.

Gebruikersavatar
ruud rvs
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
Locatie: voorschoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Squishband breedte.

#4 Bericht door ruud rvs » 05 jan 2014, 22:24

Hoi Marinus, misschien hebben heel weinig mensen
zich hier in verdiept!??
Het 'standaard' verhaal is meestal als je 50 % aanhoudt dan zit je goed.
Maar ik denk wel dat je toerental en boring hierbij een rol spelen!? Grote boring= meer squish. Laag toerental= meer squish!?
Mijn set up: 54mm boring 48mm slag. Toerental max 11000. Na enig leeswerk is mijn idee een squishbandbreedte van 55% een goede keus!? Wie heeft er tips?????

Groeten Ruud. ....

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#5 Bericht door LVS » 05 jan 2014, 23:02


Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#6 Bericht door lazy rider » 06 jan 2014, 10:19

ruud rvs schreef:Hoi Marinus, misschien hebben heel weinig mensen
zich hier in verdiept!??
Het 'standaard' verhaal is meestal als je 50 % aanhoudt dan zit je goed.
Maar ik denk wel dat je toerental en boring hierbij een rol spelen!? Grote boring= meer squish. Laag toerental= meer squish!?
Mijn set up: 54mm boring 48mm slag. Toerental max 11000. Na enig leeswerk is mijn idee een squishbandbreedte van 55% een goede keus!? Wie heeft er tips?????

Groeten Ruud. ....
Als ik jouw was ging ik niet op een squish breedte van 55 % zitten , maar je heb veel meer gegevens nodig om een juiste kop te kunnen maken.


Misschien is er al heel veel over verteld op het forum .
En hebben de mensen die het kunnen weten , er geen zin in om elke keer in herhaling te moeten vallen .
Als je werkt met een kop berekening programma kun je mooi zien wat er gebeurd als je de squish breedte vergroot ,of de radius van de verbrandingskamer , diepte, hoogte breedte of bolling veranderd .
het belangrijkste is dat je een kop berekend met een goede compressie verhouding en een maximale MSV van 25 m/s anders is de kans groot op detonatie .En hoe hoger je toeren des te smaller is je squish rand maar ook dit is afhankelijk van vele factoren en als die allemaal kloppen heb je een goede basis , de rest is een kwestie van testen op de bank en vele verschillende kopjes maken tot de beste eruit komt .
Je kunt ook diversen verschillende trappen in de cilinderkop maken , stage 1,2,3 dan werk je dus met verschillende kamers in een kop

Johan
Bijlagen
JWB.JPG
JWB.JPG (108.11 KiB) 8272 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 06 jan 2014, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#7 Bericht door lazy rider » 06 jan 2014, 15:07

En als je het helemaal goed wil doen bereken je gelijk een goede uitlaat erbij zodat de berekende kop maximaal effect heeft .

Johan
Bijlagen
uitlaatberekening blair.jpg
uitlaatberekening blair.jpg (165.83 KiB) 8214 keer bekeken

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#8 Bericht door lazy rider » 06 jan 2014, 17:03

En als je dit dan allemaal voor elkaar heb , kun je 3 a 4weken op de testbank gaan staan een tientallen wijzingen uitvoeren aan de kopjes en uitlaat en 100 tal aan runs maken op de bank dan heb je de juiste set-up met het maximale wat eruit te halen is , behalve als je iets veranderd aan de set-up of ontsteking dan kun je weer opnieuw beginnen .

Ik heb 7 weken op de testbank gestaan en honderden runs gemaakt om de juiste uitlaat en kop te maken , dus ik spreek uit ervaring .

:arrow: Ik wil je hiermee duidelijk maken dat het niet zomaar iets lezen is op een forum of uit een bladje , er komt echt heel wat meer (techniek) bij kijken .
Er komt heel veel kennis en ervaring bij kijken om het juist te doen .

johan

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Squishband breedte.

#9 Bericht door marinus » 06 jan 2014, 20:13

Gevoelige kwestie dus, het is gewoon komplex.
En natuurlijk zijn er mensen die hier de weg in weten.
Het heeft geen zin om deze kennis te projecteren op je weg kreidler, het gaat dan gewoon stuk.

Voor de gem. weg kreidler luchtgekoeld: niet boven 1:13 niet boven een breedte van 40% 1% open en een gewoon bol kopje.
Als er iets stuk gaat zal hier het probleem niet zitten.
En ja er zij veel geheimen, als je die toepast op 98% van de hier opgevoerde brommers gaat het niet goed.
Met de boven genoemde waarden kan echt hard rijden, als alle andere zaken in orde zijn.
De complexiteit die Johan beschrijft is zeker niet overdreven.

Groet,

Marinus

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#10 Bericht door lazy rider » 07 jan 2014, 12:32

En toen werd het stil .

johan

Gebruikersavatar
ruud rvs
Berichten: 206
Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
Locatie: voorschoten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Squishband breedte.

#11 Bericht door ruud rvs » 07 jan 2014, 19:58

Dank jullie voor de uitleg!

Johan, ik weet dat je er niet zomaar wat pktjes bij krijgt.
Hier gaan eerst berekeningen aan vooraf en daarna
nog veel meer testwerk.(heel veel).
Wat ik zocht was een basis als leidraad en eventueel
wat ervaring van andere.
Ik kan geen kop en ook geen uitlaat berekenen.
Ook is het niet mijn bedoeling om meerdere uitlaten
en kopjes te maken.
Mocht ik niet het maximale vermogen eruit halen is
het niet erg.( Ik ga er niet mee racen.)
Als de basis maar redelijk in orde is.

Groeten Ruud............

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Squishband breedte.

#12 Bericht door lazy rider » 08 jan 2014, 09:51

ruud rvs schreef:Dank jullie voor de uitleg!

Johan, ik weet dat je er niet zomaar wat pktjes bij krijgt.
Hier gaan eerst berekeningen aan vooraf en daarna
nog veel meer testwerk.(heel veel).
Wat ik zocht was een basis als leidraad en eventueel
wat ervaring van andere.
Ik kan geen kop en ook geen uitlaat berekenen.
Ook is het niet mijn bedoeling om meerdere uitlaten
en kopjes te maken.
Mocht ik niet het maximale vermogen eruit halen is
het niet erg.( Ik ga er niet mee racen.)
Als de basis maar redelijk in orde is.

Groeten Ruud............
Dan is de boodschap goed over gekomen :wink:
:arrow: Voor is het belangrijk om te melden dat er heel kennis voor nodig is om het goed te doen , en dat het niet zomaar iets lezen is op een forum er komt veel techniek bij kijken.

Vergeet niet dat elke setup weer anders is ,wat bij iemand anders goed werk kan bij jouw totaal niet werken .
Neem 2 dezelfde blokjes waar echt! alles het zelfde van is , en toch zit er 3 pk verschil in ?
Hier wil ik mee zeggen dat je het geschikt moet maken voor jouw set-up .

johan

Plaats reactie