sb cilinder - afstellen

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#1 Bericht door ErnstJan » 25 sep 2002, 12:12

Ik heb een sb waar ik mee bezig ben af te stellen.

De onstekeing staat op 1,8 voor bdp. Is dit goed of moet dit 2 of misschien nog meer zijn??

Heb er een 20mm carburateur op zitten, en een homoet uitlaat.

Het probleem is dat het niet tot moeilijk start. Moet het gas vol in houden en dan start het moeilijk, zodra je deze weer los laat valt de brommer ook uit.

En heb het idee dat de onsteking niet helemaal goed staat, in verband met het fijt dat af en toe een soort zuig/plof geluid hoor.
maar goed wie heeft dit eerder gezien of gehoort??

Gr ErnstJan(kreidler freak)

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1636
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 104 keren

#2 Bericht door Richard B » 25 sep 2002, 12:50

dat zou heel goed wel eens je ontsteking kunnen zijn,maar omdat het ook aan je mengsel kan liggen dus wil ik je vragen wat voor sproeier en luchtfilter erop zit?

te weinig benzine veroorzaakt ook vaak plof geluiden namelijk

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door ErnstJan » 25 sep 2002, 20:05

Ik heb er een normaal luchtfilter achter zitten en een sproeier van 78. het is dus een 20mm bing carb.

Maar moet de ontsteking dan wel gewoon op 1,8 voor het bdp??  

Gr ErnstJan

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door franksuper » 25 sep 2002, 21:10

ja .

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door ErnstJan » 25 sep 2002, 21:42

wel dus ok.
Nou heb ik dus een sproeier van 78 erin zitten, is dit dan normaal voor een 20mm?
Of moet er een grotere of kleinere sproeier ingezet worden?

Het nummer van de sb is 15-43-99 past daar een 20mm op of zou ik een 18mm moeten proberen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??

Er is mij verteld dat dit goed moest kunnen lopen dus.

Elke reactie is er een dus reageer als je meer weet,

Gr ErnstJan

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door franksuper » 25 sep 2002, 23:35

duidleijk een geval dat je ontsteking niet goed is of staat , kijk je contactpunten na of die nog goed vlak zijn en niet ingebrand , verder moeten je punten 0,35  of 4,0 mm  afgesteld staan dit doe je met een voelermaat, je ontsteking moet 1,9 mm  voorontsteking staan.

SjorsT
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:29
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door SjorsT » 26 sep 2002, 09:15

ErnstJan, die super die je hebt werd standaard uitgerust met een 20mm Bing en 78 sproeier dus dit zou goed MOETEN lopen, behalve natuurlijk als je uitlaat en luchtfilter afwijkt van origineel RS. Dan kan moet hij ook mooi kunnen lopen, maar b.v met een andere sproeier. Uitgangspunt hierbij is natuurlijk dat de ontsteking goed staat!

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#8 Bericht door ErnstJan » 26 sep 2002, 10:23

Ik heb de voor ontsteking veranderd op 1,9 zodat het iets vroeger open gaat, punten zijn bij mij altijd 0,35 en de carburateur is bekent. Ik heb er een normaal luchtfilter op zitten, alleen de uitlaat is een Homoet.

Het resultaat is dat de brommer wel start, 2000 toeren maakt stationair maar als je gas wil geven zakt ie direct weg.

Ik denk dat het dan de gasnaald is die te laag staat, dat wil ik nog even proberen.
Wat voor sproeier grote moet ik anders proberen?

Gr ErnstJan

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door ErnstJan » 26 sep 2002, 17:39

resultaat is dat als ik nu gas geef de brommer alsnog heel lang 2000 toeren maakt en hem dan in eens pakt, Hij reageerd dus heel laat, heb geen vals lucht bij de uitlaat carburateur of dergelijke.

Zou ik dan een sproeier 80 moeten proberen???

Gr Ernstjan

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door udo » 26 sep 2002, 19:08

hey,

dit heb ik dus ook bij me super(99) ,

en hij rijdt nu het beste met een 17 mm bing (wartel)
sproeier 90 en twin air filter.

maar hij rijdt toch niet zo zuiver.

???

Horst.
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:02
Locatie: alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Horst. » 26 sep 2002, 19:45

Ernst Jan,

Setup RS 6.25 ps;

vergaser;

bing 1/20/100
Hauptdüse:75
Leerlaufdüse:35
Nadeldüse:1208
Düssennadel: 46-151
Nadelstellung:2
Luft-Reg.-Schraube: 1/2 offen
Schieber-Nr: 22-340

Ontstekking;

origineel een Bosch MHKZ
Zündzeitpunkt. 0,95 mm v.o.T. (voor ontstekking)

Ik rijd met een punten ontsteking op mijn RS met 1,2 mm voor ontstekking en een contaktpunt afstand van 0,35 mm, niet ideaal (veel afstellen) maar ik ben toch zeer tervreden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groeten Horst.

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door ErnstJan » 26 sep 2002, 20:00

Ok Horst, ik zal eens kijken of het bij mij ook wil werken.
Ik heb alleen een andere carburateur, een ander type nummer.

maar goed ik zal alles eens onder de loep nemen.

Gr ernstjan

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door -Johnny- » 29 sep 2002, 11:17

1.8 v BDP??? dat is voor een origineel RS cylinder veelste vroeg! te veel vooronsteking, daarom krijg je ook die plof in je uitlaat, cylinder word te heet, de hele zooi loopt warm etc. :(
zoals horst zei op 0,95 (?)  ???  zelf heb ik hem op 1,2 staan, is echt vroeg zat loopt ie mooi bij

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#14 Bericht door ErnstJan » 08 okt 2002, 18:37

heb de ontsteking afgesteld op 1,2 voor BDP en de sproeier is 78 orgineel. het is een 20mm

Rijd niet weg, maakt te weinig toeren, pakt dan slecht op als dat het geval is.
Wanneer ik de chokeplaat na beneden duw en weer gas geef pakt die wel weer op.

Mijn conclusie is dat er te weinig benzine na buiten gaat en te veel lucht, wanneer je vol gas geeft.

Nu wou ik er een 80 sproeier in doen, of kan ik verder nog wat stellen zodat het beter zou gaan lopen.

Help me!!!

Gr ErnstJan

Jans
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 sep 2002, 20:35
Locatie: Ommen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Jans » 08 okt 2002, 21:50

Heb je de stelschroef aan de linkerzijde van die 20mm Bing ook al afgesteld??? Kijk even hoever die nu uitgedraaid is, begin anders eens met 1 1/2 slag open. Warm rijden en middels een steeksleuteltje steeds iets verder in of uit, mer je dat het minder wordt, moet je de andere kant op.
Denk dat je iets verder in moet draaien richtin 3/4 of 1/2 slag uit.

Je bent er ff mee bezig, maar 't is de moeite waard.

Benieuwd wat er uit komt.

Jannes

4spgp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door 4spgp » 09 okt 2002, 10:26

Kan het misschien zo zijn dat je valse lucht trekt langs je krukaskeeringen, of zijn die nog in goede staat?

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#17 Bericht door ErnstJan » 15 okt 2002, 10:33

Het hele blok is gerevizeerd, dan zou er ook olie in de cilinder moeten komen en zou die enorm moeten roken. Dat doet die dus niet.

Ben zelf ook benieuwd wat het zal worden, net wat je zecht er zit wel even veel tijd in om het af te stellen, maar dan heb je ook wat.

zal dit nog eens na gaan kijken.

Gr ErnstJan

Gebruikersavatar
shalom
Berichten: 920
Lid geworden op: 01 okt 2002, 11:32
Locatie: Lent-Nijmeguhhhh
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door shalom » 16 okt 2002, 10:42

Ik zou er maar eens een veel grotere sproeier in gaan doen.
ik rij zelf met een 88 voor mijn 17 mm. (wel met powerfilter).
dus ik zou maar eens een sproeier van 90 proberen. Als je sproeier namelijk te klein is start ie slecht en heeft ie weinig kracht onderin. Als de brommer op toeren is loopt ie hoogst waarschijnlijk wel goed, maar zakt snel terug. Als dit precies jou probleem is doe er dan maar een veel grotere sproeier in.  Ik zou bij 90 beginnen. Sproeiers kosten toch maar 1 a 2 euro dus gewoon proberen

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door -Johnny- » 16 okt 2002, 17:05

De linkerkeerring aan de ontstekingszijde gaat snel kapot als je hem bijv. niet goed monteert...ik heb zelf ook eens nieuwe keerringen gemonteerd, en toen liep ie ineens slecht stationair, leek net of hij geen druk kon opbouwen (weinig fut in de moter)...later bleek dat diezelfde krukaskeerring eruit was geblazen....heb er een andere ingedaan met een rubberen randje. die eruitgeknald is was er 1 met een gewoon metalen rand aan de buitenkant (buitenste gedeelte wat dus direct contact met het blok heeft)

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door ErnstJan » 22 okt 2002, 17:22

Ik zal er eens een grotere sproeier in proberen, het lijkt me onwaarschijnlijk dat er een oliekeering kapot kan zijn aangezien alles er net nieuw in zit. Maar toch bedankt voor de reakties.

Gr ErnstJan

Mve@skynet.be
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:56
Locatie: Kalmthout Belgie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#21 Bericht door Mve@skynet.be » 22 okt 2002, 18:36

Zou ik je mogen vragen waar je hem gekocht hebt en of de laatste 99van 154399 op een iets dieper uitgevlakte cirkel gestanst is? Er zijn namelijk cilinders op de markt die eigenlijk nabewerkte rmc-s5 cilinders zijn qua uiterlijk gelijk aan SB 154399 maar zijn niet altijd volgens dezelfde maten als die RS cilinder "bewerkt". Indien dat het geval is kun je proberen tot je een ons weegt.

PS Voordat ik hierover commentaar krijg; JA er zitten ook redelijk goeie tussen, ik heb enkel bezwaar tegen de verkoopprijs die riekt naar echt en tegen het feit dat er bij verkoop niet altijd vermeld wordt van de hoed en de rand.

Gebruikersavatar
udo
Berichten: 1268
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:11
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door udo » 23 okt 2002, 16:56

hey MVE,

ik heb dus zo'n cil die jij beschrijft de laatste 2 cijfers die er in staan zijn 99 en die staan in een cirkeltje...
ik heb die cil/ motorblokken toch voor een kratje bier geruild.(dus ik de onderdelen en me buurman pils  :) )

Verder is die cilinder van mij zeer snel en ik haal er de 97 mee,op een 4 bak met een 17 mm bing...enzz

Het afstellen was wel ffies werk maar dat is de hobby,

gr udo

ErnstJan.
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2002, 23:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door ErnstJan. » 23 okt 2002, 23:30

:D Ik zal eens even kijken.
Ik heb mijn cilinder van Paul Hendriks gekocht. mag aan nemen dat hij het me anders wel verteld zou hebben.

Gr ErnstJan

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#24 Bericht door ErnstJan » 23 okt 2002, 23:52

Als je heel goed kijkt zie je een ligt circeltje, wat houd dat nou precies in dan???

Het is gewoon een Mahle cilinder, met het kreidler teken er in geponst.
Wat voor set up heb ik er verder nog bij nodig dan??
Ik bedoel de carburateur grote en de sproeier grote dan.

Er zit nu dus een 20mm bij, met normaal filter en power filter.

Gr ErnstJan

ErnstJan
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 sep 2002, 19:10
Locatie: Delden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#25 Bericht door ErnstJan » 30 okt 2002, 22:07

Nou jongens,
Ik heb er een 88 sproeier in gestopt, start aardig goed, is alleen niet erg snel vol in toeren, een 90 sproeier helpt niet echt. Zou ik nu een orgineel filter moeten proberen i.v.m. te veel aan lucht?
probeer nog even wat, het rijdt nu al verschrikkelijk hard heb er een 5 bak op zitten met 13-33 maar trekt hem er gewoon door met een lichtjes slippende koppeling, op een afstand van 700 meter heb ik de 4 en 5 nog niet gebruikt, enorm mooi geluid door de powerfilter.

Vertel wel hoe het er straks allemaal op zit en wat de resultaten zijn.

Gr ErnstJan

Plaats reactie