Tailpipe

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Tailpipe

#1 Bericht door tombo » 01 nov 2014, 22:07

Heren tuners,
we zijn bezig met het maken van een aantal expansie uitlaten. We willen uitlaten maken a la Homoet, dus met een geperforeerde tailpipe. Alleen nu komt het vraagstuk, is dit ook kant en klaar te koop in bepaalde diameters? Zelf maken kan eventueel ook van geperforeerde plaat, maar ik denk dat ons walsje daar niet geschikt voor is. Na een uurtje googlen kom ik niet verder dan geperforeerde pijpen voor b.v. motorfietsdempers, dus diameters vanaf 40mm ofzo.

(Gezien er er hier op kreidler.nl een hoop knappe tuning koppen zitten, met een hoop zelfbouw ervaring, stel ik hier m'n vraag ;))

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Tailpipe

#2 Bericht door kreidler844 » 01 nov 2014, 23:50

Het eerste stuk tailpipe maken van gladde buis.
18 mm cv...

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Tailpipe

#3 Bericht door midde » 02 nov 2014, 07:19

Zover ik weet is de tailpipe nooit geperforeerd en altijd glad , jij heb het over de demper. Je zou een scooter demper als donor kunnen gebruiken even zoeken op mp bijvoorbeeld. Ik heb ook een keer een uitlaat gemaakt en heb toen zelf een paar honderd gaatjes geboort omdat ik niets anders kon vinden.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Tailpipe

#4 Bericht door kreidler844 » 02 nov 2014, 09:39

Bij een geperforeerde tailpipe kom je thermisch in de problemen.

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Tailpipe

#5 Bericht door RvRT » 03 nov 2014, 18:24

Tailpijp en demper houd ik ook altijd los van elkaar v.w.b. inwendige diameters. Beide hebben ook verschillende diameters hoe kort de tailpijp soms ook is.
Ik maak / buig / klop beide opmaat als ik geen makkelijk alternatief heb.

lbs
Berichten: 404
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Tailpipe

#6 Bericht door lbs » 05 nov 2014, 17:53

De tailpijp is een afvoer weerstand, die het vrij ontsnappen van de uitlaatgassen voorkomt.
Deze weerstand wordt gevormd door de diameter, de lengte en de gladheid van de wand (perforatie)
De tailpijp is veel gevoeliger voor het wijzigen van de diameter dan de lengte.Maar wordt de diameter te klein, of de lengte te groot, dan neemt te weerstand teveel toe, waardoor de motortemperatuur sterk toeneemt.(schade)
Het is dus goed mogelijk om een geperforeerde tailpijp als onderdeel voor de demper te gebruiken.
Voorbeelden genoeg Homoet 4 en 6 p Gebben.
Het is echter eenvoudiger om eerst een goede tailpijp te bepalen en daarna hierachter een demper met groter diameter te monteren.Probleem kan dan weer de lengte zijn.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Tailpipe

#7 Bericht door tombo » 11 nov 2014, 20:22

Tnx mannen! We gaan er mee aan de slag. Het wordt dus wss lekker met het handje gaan boren of een losse demper. Esthetisch gezien vind ik zelf een Homoet achtige oplossing mooier. Mogelijk dat het dus een combinatie wordt van een normale tailpipe en een geperforeerde pijp (grotere diameter) met een lange huls tot aan de eindconus eroverheen.
Als er resultaten zijn post ik hier wel wat foto's :)

Plaats reactie