Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 1:25 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 6:16 pm
Berichten: 780
Is de vorm van de ruimte in de cilinder(binnen)kop van belang? Waar moet sowieso op gelet worden als er een (binnen)kop wordt gemaakt?

De vorm in de ruimte van de cilinderkop komt helemaal niet overeen met de vorm van de bovenkant van de zuiger.


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 1:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
Hier is ook al erg veel over geschreven .

viewtopic.php?p=680507&sid=66f5fd8ffcd525cb6530f719a28dd8a6#wrapheader

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 1:39 pm 
Offline

Geregistreerd: zo sep 08, 2002 6:16 pm
Berichten: 780
Dat klopt Johan, en dat heb ik ook allemaal gelezen, maar echt duidelijk is het mij niet. Er wordt geschreven dat je de juiste ronding van de zuiger moet hebben om de squish te bepalen. Als ik dan naar het plaatje eronder kijk, komen de vormen van de zuiger en de bolling in de cilinderkop niet overeen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 2:16 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
De piston radius is de ronding van de zuiger deze wordt in het squish vlak overgenomen .
De ruimte tussen deze 2 is je squiqh door middel van pakkingen of de cilinder afdraaien is deze op de juiste waarde te krijgen .


Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: zo feb 08, 2015 4:09 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8739
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Daar kun je hele boeken over schrijven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2015 2:27 pm 
Caspar schreef:
Daar kun je hele boeken over schrijven


Die zijn er al geschreven :roll:


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: ma feb 09, 2015 8:39 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:01 am
Berichten: 100
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.

Voor een gemiddelde straat uitvoering ligt het wat eenvoudiger.
- Met een squishoppervlak van ca. 50% van de boring zit je aardig goed.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
- Ga voor een luchtgekoelde cilinder niet te krap met de zuiger-/kopspeling en niet te hoog met de compressieverhouding. Anders krijgt hij last van de teveel warmte en daar houdt een 2-takt niet bepaald van.
- Als het een watergekoelde cilinder betreft (met een goede circulatie en genoeg radiateur oppervlak) kan het allemaal wat kritischer en ontwerp de kop dan zo dat er koelwater over de kop kan stromen en rondom de bougie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 11:08 am 
RvRT schreef:
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.


- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.



Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan :cry:


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 6:34 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:01 am
Berichten: 100
Als de squishspleet nauwer wordt neem ik aan want zuiver parallel is echt het beste.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 7:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 06, 2006 12:28 am
Berichten: 3440
Woonplaats: Scharendijke
Dat ben ik met je eens ik heb ook de beste resultaten met een gelijk blijvende / evenwijdige squish spleet .

Johan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: di feb 10, 2015 7:38 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 24, 2013 10:53 am
Berichten: 294
fladderak schreef:
RvRT schreef:
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.


- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.



Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan :cry:


Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 3:12 pm 
haddiewaddie schreef:
fladderak schreef:
RvRT schreef:
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.


- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.



Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan :cry:


Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??


Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 8:17 pm 
Offline

Geregistreerd: do jan 24, 2013 10:53 am
Berichten: 294
Ik heb een computersimulatie nog geen 22 pk op de testbank zien leveren ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2015 8:40 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:01 am
Berichten: 100
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
[/quote]


Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan :cry:[/quote]

Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??[/quote]

Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.[/quote]

Ik heb geen simulatie programma maar alleen praktijk ervaring.
Daar blijkt dat parallel het meeste vermogen genereert en daar denkt één van de meest aansprekende (Nederlandse tuners) hetzelfde over.
De squishrand moet daarbij niet te breed zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2015 10:44 am 
RvRT schreef:
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.



Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan :cry:[/quote]

Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??[/quote]

Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.[/quote]

Ik heb geen simulatie programma maar alleen praktijk ervaring.
Daar blijkt dat parallel het meeste vermogen genereert en daar denkt één van de meest aansprekende (Nederlandse tuners) hetzelfde over.
De squishrand moet daarbij niet te breed zijn.[/quote]

Ik trek ook niet in twijfel dat zo het meeste vermogen wordt gegenereerd maar heb ook een filmpje van de simulatie gezien van HRC.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 12:58 pm 
Offline

Geregistreerd: zo apr 27, 2008 9:41 am
Berichten: 2340
Even een vraagje van een leek op dit gebied ,

Is die squish- band ( in de cilinder kop) dan ook rond , dus gelijk aan de zuiger ronding
of gewoon Vlak ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 10:19 pm 
Offline

Geregistreerd: di nov 29, 2005 2:44 pm
Berichten: 2510
Kan beide maar bij een vlakke squishband zal een gemiddelde moeten nemen waardoor je de squishband moet openen anders is er grote kans op een ingesloten ruimte.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2015 10:49 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:01 am
Berichten: 100
Ik probeer hem zo goed mogelijk met de bolling van de zuiger mee te laten lopen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2015 9:18 pm 
Offline

Geregistreerd: vr dec 04, 2009 11:55 pm
Berichten: 13
Woonplaats: friesland
Een simpele manier om de squish 100% parallel te maken is, de zuigerkop minimaal af te draaien zodat er aan de buiten omtrek een vlak randje ontstaat.
Als de squish rand b.v 7mm moet worden kun eerst even een streepje aftekenen 3,5mm van de buitenrand.
Dan neem je een gradenboog en meet je de hoek die ontstaat als het ene been van de gradenboog haaks op het afgetekende streepje,en het andere op het zuigerhemd aanligt.
Als je de zuiger op de gemeten hoek afdraaid,en het randje niet breder maakt dan de beoogde 7mm ,verzwak je de zuiger maar minimaal.
Pas je cilinder(binnenkop)hier op aan en je bent zeker van een mooie squisrand.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: za feb 14, 2015 10:30 pm 
Offline

Geregistreerd: di nov 29, 2005 2:44 pm
Berichten: 2510
De zuiger zou ik vanaf blijven CNC of een stiggel werkt ook goed.


Bijlagen:
Boldraaien3 small.jpg
Boldraaien3 small.jpg [ 161.85 KiB | 9017 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2017 4:34 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 20, 2008 12:47 am
Berichten: 2452
Woonplaats: Beverwijk
Ik vond een pracht van een filmpje dat uitlegt hoe bij montage van een nieuwe cilinder de squish te bepalen:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7Z3k1ozFAc
Nu maar hopen dat ie werkt

Eric


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Cilinder (binnen)kop
BerichtGeplaatst: vr jan 20, 2017 10:48 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 28, 2007 5:12 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Heemskerk
Niks mee, met de werkwijze in het filmpje. Echter wanneer men een goed lopende afstelling heeft, is het handig, om voordat men de kop demonteerd eerst de squish op te meten. Dit om na montage van de cilinder te kunnen bepalen of alles weer gemonteerd zit als voor de demontage.
Hiervoor neemt men een stukje soldeertin en buigt dit haaks om. Draai de zuiger naar beneden.
Steek het haakse deel van het soldeertin door het bougiegat en draai de krukas een maal rond.
Het uiteinde van het soldeertin is dan geplet, net zoals in het filmpje.
Het platgedrukte uiteinde heeft de hoogte van de squish.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!