Wel of geen expansie uitlaat ?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#26 Bericht door emilio » 13 jul 2015, 22:18

midde schreef:Een 4p geeft volgens mij net zoveel geluid als een 6p dus ook net zoveel als een sp60 of een ktp 60. Dus dan ben je weer terug bij af. Tenzij deze mechanisch gedempt is.
Ik heb pas wel een filmpje gezien van een 70cc met originele uitlaat en deze reed op de teller 120.
Ook de Duitsers zijn er inmiddels achter dat er in de video behoorlijk gemanipuleerd is....

http://www.kreidler-service.de/tuning-f ... t3397.html

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#27 Bericht door midde » 13 jul 2015, 22:23

Mooie link maar het is voor mij forbidden. Wat is er dan gemanipuleerd ? Of wat zou er gemanipuleerd zijn ? Of is dit beter niet in het openbaar te schrijven.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#28 Bericht door emilio » 13 jul 2015, 22:29

Meld je maar even aan Thijs.... der zijn 8 pagina's over volgeschreven met interessante informatie. Wat Pascal schrijft over de 140 kmh video bleek ook een reclamestunt doordat het achteraf bergaf ging (wat je op de video niet goed kunt zien).

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#29 Bericht door Andy » 13 jul 2015, 23:04

Ik heb 2 70cc. op mijn kreidlers 1getund door Claus en 1getund door PvdG. allebei uitpoort 188graden en lopen allebei super mooi en snel met een standaard blokfluitpijp.

Bij S&S op de testbank geen enkele dip en een mooi stijgende lijn tot bijna 11pk.

En het belangrijkste geen herrie aan me kop.

Kwestie van goed afstellen zeg ik maar.

Andy,

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#30 Bericht door Parlotti » 13 jul 2015, 23:22

Zatopek schreef:Leuk hè zo'n tweetakt :mrgreen: :roll: Als je geen problemen wilt en altijd safe wil rijden, info bij Henk3Bakvoet :wink:
:lol: Kreidler -> tuning -> uitlaten -> afstellen :wink: geef nou maar toe mannen; het genot zit 'm in de ontbering: pijn is fijn, jeuk is leuk en bloed moet. Maar als het dan uiteindelijk lekker loopt en je hoort die unieke Kreidler-schreeuw :-({|= tja: er is maar 1 ding lekkerder. En zelfs als er iets anders komt dan blijf ik het er nog bij doen 8)

Gr. Marcel

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#31 Bericht door Zatopek » 14 jul 2015, 08:24

Andy schreef:Ik heb 2 70cc. op mijn kreidlers 1getund door Claus en 1getund door PvdG. allebei uitpoort 188graden en lopen allebei super mooi en snel met een standaard blokfluitpijp.

Bij S&S op de testbank geen enkele dip en een mooi stijgende lijn tot bijna 11pk.

En het belangrijkste geen herrie aan me kop.

Kwestie van goed afstellen zeg ik maar.

Andy,
Ik weet ook dat het mogelijk is maar wat heb je nu daadwerkelijk? 60cc, 63cc, 67 of 70cc. Staat me iets van bij dat je een 67cc hebt met 46,5 zuiger, toch? Wat betreft die blokfluituitlaten.... zijn dat Zündapp uitlaten die ietsje langer zijn of gewoon de ori blokfluit Kreidlerpijp die ik ook heb? De 60cc KT die ik nu standaard erop heb rijdt geweldig lekker alleen net 10km te langzaam............

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#32 Bericht door nozems » 14 jul 2015, 15:40

Kreeg via via te weten dat de immi KS80- uitlaat ook niet alles is. Bij Andy werkt een blokfluit dus beter dan een standaard RS uitlaat, ik heb ook met de betreffende blokfluit gereden en ook dat viel niet tegen, maar bij mij knettert hij veel harder bij mij als die van Andy, en dat vind ik eigenlijk net niet mooi, maar als je dus wel boven de 180graden zit is zo'n blokfluit dus nog goed toepasbaar, wel zul je iet lichter moeten vertanden als je een standaard 5bak heb, maar ook dat verschilt per set en van de wensen berijder.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#33 Bericht door nozems » 14 jul 2015, 15:57

Ik zit het terug te lezen wat Johan heeft geplaatst, en daar bevestigen ze wat ik al ondervonden heb....het is dus echt larie om te denken dat je lachend 120km/h rijdt met een standaard uitlaat..door de bank genomen 10pk en iets van 100km/h als top

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#34 Bericht door emilio » 14 jul 2015, 16:47

Nu heeft er eentje geschreven dat hij die set met standaard slag heeft (dus 70cc) met mini membraan en geen expansie pijp rechtop 90-95 rijdt. Waldmann zou hem een korte 5 (!) hebben geadviseerd.... pppffff..... enne das wat anders dan 120 op de video..

bij de omschrijving van de video staat:


KW 70ccm Zylinder Satz von Waldi Racing mit 47 mm Kolben und Minimembrane+ Kalotten Kopf,passt auf Original Motorgehäuse ohne änderung,
20mm Bing Vergaser,Nachbau RS Jamacol Auspuff,MHKZ Bosch Zündung ,Übersetzung 15 zu 35 Zähne

Und in diesem fährt er laut tacho 120Km/h

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#35 Bericht door nozems » 14 jul 2015, 17:46

Ik had het ook gelezen, wat wel opvallend is is dat een dergelijke set wel lekker taai kan rijden, en zelfs een zeer zware eindoverbrenging is mogelijk, dat hoef je bij een hoogtoerige setup niet te proberen, nee dan komt 12/35 eerder om de porrie in zijn 5de over te houden, rijdt erg 'relaxed' met windje in de rug in de zuiging van druk verkeer op bv een 80km/h weg :p maar het rijdt wel 'spannender'

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#36 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 09:56

Thijs je leest bij mij dus een sceptische ondertoon, ik probeer je alleen je goed te laten overdenken wat je wenst, want zoals ik je ken ben je ook redelijk competitief ingesteld, dus graag voorop rijden e.d...want stel je besluit het te gaan doen heb je straks een Kreidler die fijn, soepel en sterk 90/95km/h loopt, dan wens te toch gauw dat hij liever 10km sneller was....en dan begint de ellende, toch maar weer verder tunen, bochtlengte inkorten, nog meer gaten in je koker, of toch maar weer de twinair erop, bing 20mm eraf en weer de mikuni 26mm erop...en ja hoor je hebt krap 10km/h extra gevonden.....maar eigenlijk ben je weer terug bij af, een zooi pokkeherrie in je helm van het varkensgeluid wat je twinair maakt en je moet weer met veel koppelingsslip en veel toeren wegrijden bij het stoplicht, en hij liep met die expansie toch weer net ff beter.....

Dus denk er goed over na, en bedenk dat de meeste rs rijders alleen af en toe gezamenlijke snelle ritten rijden, tja wat heb je dan aan 'kracht' onderin en weinig herrie in je helm? en daarbij is het rijden met oordopjes op de motor eigenlijk ten alle tijden een must, is het niet vanwege de herrie die je kreidler bv maakt, maar vergeet de rijwind ook niet!

Lees dat je ook een 2de aan het opbouwen bent? dan ben je makkelijker af, een snelle herrie brommer en die ander maak je een rustige toerbrommer van.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#37 Bericht door midde » 15 jul 2015, 10:09

Ik ben mss wel compertief ingesteld maar vooraan rijden ? Dat is wel het mooiste plekje maar ik zoek toch meestal de rust op en plak er achteraan. Ik begrijp je argumenten en ik zet het plan van een stille kreidler nog ff in de koelkast. Dat komt ooit wel goed.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#38 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 10:19

Ik dik het ook een beetje aan, maar het geeft je te denken en dat is goed. Ik ken mezelf onderhand een beetje en anderen ook daarin, het is nooit genoeg, want stel het lukt jouw om 100/110 te halen met een standaard pijp icm een 60cc setup (wat echt wel mogelijk is) en pietje rijdt met een 50cceetje net zo hard, of zelfs iets harder....dan ga jij denken ho is even dan moet dat 60cceetje toch eigenlijk wel de 120km/h halen dan..en dan begint het circus weer. Het kan een onderdeel van je hobby zijn, maar je kan er ook teleurgesteld door raken en niet zelden doet het je knip ook geen goed...en dan raak je de sjeu van je hobby kwijt en ben je eigenlijk verkeerd bezig.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#39 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 13:09

Ik zet net de blokfluit te bekijken, maar halverwege zit er al een dicht reflector schot waarin die 'fluit' demper huist en het geheel bestaat uit 3 kamers (misschien niet goed omschreven) maar het werkelijke volume is dan vrij klein van die blokfluit uitlaat, bij de standaard RS uitlaat zit er ook halverwege zo'n reflectorschot, maar daarin zitten dan gaten waarlangs de gassen naar de demper kunnen, en dus ook het deel wat na het reflectorschot zit doet dan ook mee met het uitlaatvolume, alleen bij de blokfluit gooit hij z,n gassen er sneller uit, vandaar dat hij ook zo knettert en pro saldo dat het bij een snellere setup ook goed kan werken...maar of het een effectieve uitlaat is zo?

Wellicht is het handig om eens een imitatie jamercol uitlaat te pakken, de gaten in het reflectorschot groter te maken (mag je een lange boor hebben) en in het eerste gedeelte van de demper de gaten ook groter maken, waardoor ook dat deel mee kan doen mbt het volume en hij makkelijker z'n gassen kwijt kan zonder dat hij veel meer herrie gaat maken., dan kun je eventueel met de bochtlengte het gewenste toerental opzoeken? zomaar een idee Thijs.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#40 Bericht door midde » 15 jul 2015, 16:31

Ik ga er wel eens mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#41 Bericht door Zatopek » 15 jul 2015, 17:01

Hogere uitlaatkunde in het kwadraat, ik ben ook een uitlatenman maar ik heb mijn meester wel gevonden :wink: :mrgreen: Nuttige info :clap

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#42 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 17:49

Nou dit heeft niks met kunde van doen, dit komt gewoon van doen en kijken wat er gebeurt.., ik durf er mn hand voor in het vuur te steken dat er geen tuner is die een uitlaat kan maken zoals ik het wil, tot nu toe heeft alleen mn standaard rs uitlaat mij het gewenste karakter gegeven.., komt gewoon door de lage timingen en een expansie kan dan niet effectief zn werk doen en je krijgt daarbij zoals altijd een gebeid waarin je een resonantie verstoring krijgt, het bekende dipje zoals de meesten dat kennen... Daar heb je met een standaard pijp geen of minder last van. Nogmaals zelfs een bekende tuner vind het geen gek idee, om een standaard uitlaat te gebruiken bij een bigbore, alleen houdt de timing laag en knijp hem niet teveel op de demping, maar ook niet te ruim want dan is het weg vermogen ...

Zodra je wil knallen met je Kreidler is er gemakkelijker vermogen te vinden als dat je het vermogen bij een heel laag toerental wilt, breed vermogen en zeker geen adrupt vermogen, anders heb je nog zo'n aan uit ding... Rijdt nerveus.

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#43 Bericht door RvRT » 15 jul 2015, 19:10

Wederom; Nozems (Pascal) heeft het goed verwoord denk ik.
Wij (2-takt liefhebbers) willen het liefst een soepele en ook nog snelle 2-takt. Met een grote(re) cilinderinhoud is dat in verhouding makkelijker te bereiken dan met bijvoorbeeld een (kleinere) 50 cc set.
Wil je uit een 2-takt een serieus vermogen genereren dan ontkom je niet aan een (goede) resonatie uitlaat. De powerband tekent zich in de praktijk vervolgens duidelijk af; wel/geen vermogen. Dit zie je bij een racer en minder vaak bij een set voor op de openbare weg.
Afhankelijk van alle poorttimingen en poortoppervlak (en nog belangrijker de vorm van de diverse kanalen!) en uitlaat ontwerp is er nog altijd een redelijk 'berijdbare' set te maken voor de openbare weg incl. een (altijd nerveuzer) op maat gemaakte resonantie uitlaat.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#44 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 19:21

Bedankt voor jouw aanvulling Rob, zo zie je maar dat de werking van een tweetakt behoorlijk complex is.

Vind dit wel een heel leuk topic!

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#45 Bericht door midde » 15 jul 2015, 20:09

Ik heb al een tijdje met de gedachten gelopen om er een stillere kreidler bij te bouwen, nu zag ik dus pas het filmpje van waldi/kiesler en ben wat gaan zoeken op Internet. Bij een rustige machine met wel de snelheid kom je al snel op een grotere slag en boring uit wat toch ook weer redelijke kosten met zich mee brengt. De kiesler cilinder zou een mooie uitkomst zijn gezien de prestaties in het filmpje. Maar als een verkoper stunt met een filmpje wat waarschijnlijk niet de waarheid laat zien pas ik. Ik heb de afgelopen dagen een aantal mails verstuurd naar kiesler en waldi maar heb tot op heden nog geen reactie. Als je zo graag wilt verkopen en mails niet beantwoord is het voor mij klaar en dan ook nog de vraagtekens of dit wel zo presteert als ze doen voorkomen. Het kan natuurlijk zijn dat deze personen door omstandigheden nu niet kunnen reageren maar dan zouden ze dat op zijn minst op hun site kunnen vermelden. Bij de wensen van een dergelijke machine bied het andere merk wel uitkomst maar daar heb ik tot op heden nog geen behoefte aan. En anders is er ook nog de laverda. De kiesler cilinder zou ook een mooi begin kunnen zijn maar als deze niet geeft wat er wel verkondigd word kom je idd op Pascal zijn verhaal, je gaat proberen om wel te krijgen wat word beweerd en binnen de kortste keren heb je er een opmaat onder. Ik laat het voorlopig bij een 60cc met herrie en oordoppen en de snelheid die ik prettig vind. De middel vingers waar Henk wel eens over spreekt heb ik nog niet gezien en zullen er ongetwijfeld zijn maar als je een beetje fatsoen heb en probeert je geluid te minderen op plekken waar dit gewenst is en je snelheid daarbij aanpast is er volgens mij niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#46 Bericht door Andy » 15 jul 2015, 20:47

Een homoet racing uitlaat is behoorlijk stil, ideaal voor een 60cc cilindertje.

Of een gewone homoet 6p. uitlaat verbouwenmet een stillere demper.

Andy,
Bijlagen
Afb0522%20(Small).jpg
Afb0522%20(Small).jpg (58.23 KiB) 11101 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#47 Bericht door nozems » 15 jul 2015, 21:10

Wat Andy oppert kan ook, is denk ik wel goedkoper en gemakkelijk te proberen. Nu moet ik zeggen dat de mijne ook niet superstil is, door de aanpassingen en het grotere slagvolume geeft hij een beduidend zwaarder geluid, maar ik heb daar geen oordoppen bij nodig, het is ook geen schel of knetterend geluid wat vaak eerder door omstanders als hinderlijk wordt ervaren, net als een open inlaat.

En dan nog altijd de snelheid, ik heb ook weleens over de 120km/h gereden, zeeburger tunnel naar beneden! Of wat dacht je van constant tussen de 102 en 103km/h op de gps dik 35km lang (collega reed er vlak achteraan met de motor plus de gps) reed rechtop op de snelweg.....,, maar wel bij positieve verkeersdruk en weinig tot geen wind! Je ziet als je je brommertje aantrapt en met 4a5 Beaufort die snelheid echt niet meer terug op je tellertje als de wind tegen heb in bv de kop van Noord-Holland, nee dan wenste je echt dat je ineens 30pk had.

En als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat vaak ook zo. En bij twijfel niet inhalen zeg ik dan altijd maar.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#48 Bericht door Parlotti » 15 jul 2015, 23:45

Los van het geluid mis ik in de technische beschouwingen van de prestatie het menselijke aspect: het is nogal een verschil of de berijder 75 kg. weegt of 100+

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#49 Bericht door Zatopek » 16 jul 2015, 08:41

Een speciale Foekema/Besseling 60cc uitlaat is ook "stil". Zelfs een blokfluit demper kun je redelijk "rustig" maken en dan heb ik het over het geknetter. Een mechanische 6p valt ook alleszins mee. Als je daarentegen met een TwinAir luchtfilter gaat rijden......tsja...... dan staan de mensen juichend aan de kant van de weg te applaudiseren #-o [-X

@Parlotti : tuurlijk maakt dat uit maar minder dan jij denkt. Met wegkomen bij het stoplicht ben je als zwaargewicht in het nadeel maar een maal op gang maakt het geen reet uit, sterker nog, door meer massa blijft je snelheid langer behouden.

fladderak
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#50 Bericht door fladderak » 16 jul 2015, 09:46

Als je een stille uitlaat wilt moet je een dubbelwandige enduro uitlaat door een uitlaten specialist laten maken, dus niet de normale Kreidler aanbieders, deze wordt dan op jouw settings gemaakt.

HGS - VH Special Exhausts - Doma etc.

Plaats reactie