Wel of geen expansie uitlaat ?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#51 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 10:24

Ik meen dat HGS zich liever seriematig bezig houdt met uitlaten? Jilles een blokfluit krijg je niet stil als je het wil combineren met een bigbore (uitzonderingen daargelaten), helaas..en daarbij geven de anderen uitlaten die jij noemt het typische tweetakt karakter en is de powerband duidelijk merkbaar is. Ik kon dat ook merken met m'n tamme bigbore, er was, bij de 6p de verlengde 4p en ook bij de Kiesler GP3 (wel minder sterk bij die laatste) duidelijk weer een powerband aanwezig, het geluid bij de 6 en de 4p was niet om aan te horen, de GP3 was nog redelijk stil bij mij. En en de GP3 had nog het meeste een een rustig karakter die ook rustig toeren toelaat, bij de anderen is het meer jagen, maar hij verbeterde de RS uitlaat helaas niet (hoewel, het is wel een enorme kachelpijp) vanaf stationair met wegrijden is de RS uitlaat duidelijk beter bij de les.

Marcel dat klopt maar ten dele vaak word dat onder de snelle mannen als excuus gebruikt als men is 'los' gereden, de waarheid zit hem meer in het postuur en houding van de rijder, zelfs met Colin achterop kom ik nog goed weg en heeft hij wel duidelijk meer moeite maar haalt nagenoeg dezelfde topsnelheid, totaal gewicht op de brommer is dan zo,n 180kg.....waar hebben we het dan over?

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#52 Bericht door emilio » 16 jul 2015, 10:33

HGS maakt geen individuele uitlaten of je moet echt bij Henri in bed liggen....en ik kan het weten :mrgreen: ..

Jullie gaan voorbij aan het feit dat de inlaat van het open luchtfilter juist de meeste herrie maakt en niet de uitlaat. Ik weet niet of ik er te veel over kan zeggen maar wellicht wil Roman er iets over kwijt..... die is met een voortreffelijk initiatief bezig om een "stil" luchtfilter te maken die toch voldoende lucht doorlaat voor een snelle Kreidler. Ik heb er in ieder geval zwaar vertrouwen in dat daar iets goeds uit gaat komen....

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#53 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 10:37

Een 90 graden bochtje naar beneden gericht achteraan de demper maken scheelt behoorlijk in geluid.

Optie:

Maak een expansie-uitlaat zoals je hem wilt hebben, koop een Jammerrrrcol blokfluit-uitlaat, zaag deze doormidden en las hem achter op de expansie-uitlaat.
Even naar de verchromerij en klaar...

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#54 Bericht door midde » 16 jul 2015, 10:53

Dat de inlaat met schuimfilter of zelfs geen filter veel herrie maakt is zeker waar. Roman heeft al eens in zijn topic wat laten zien, ik zou er zeker interesse in hebben. Ik ben zelf ook al eens aan het vouwen geweest maar er zit behoorlijk wat in de weg om een grote kast achter de carburateur te maken. Een bekende van mij is pas zijn einddemper verloren zonder dat hij het in de gaten had , hij rijd ook met een twin-air. Is de Jager ook niet met zo'n koker bezig geweest ?

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#55 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 10:56

Wietse dat kan ook, maar dan krijg je meer een uitlaatwerking als een expansie..ik zeg niet dat de standaard uitlaat geen expansie uitlaat is, want dat is niet waar natuurlijk. Maar in de werking ervan zit wel een heel groot verschil, er zit namelijk zo'n steil reflector schot in de standaard uitlaat ipv een eindconus....dus wat gebeurt er (voor zover ik het begrijp) de uitlaatpuls die uit je cilinder komt kaatst tegen dat schot aan, de terugkerende puls (die je cilindervulling optimaal moet krijgen) wordt verzwakt door dat steile tussen schot, maar de puls wordt er ook veel langer van! En dat laatste geeft het door mij gewenste karakter, je hebt een breed en lineair vermogen, de piek in het vermogen ben je dus wel kwijt en je hebt ook geen optimum van de cilindervulling (vandaar dat hij geen piekvermogen heeft dan) maar de uitlaat werkt over een groter gebeid. Je kan dan ook makkelijker een idioot zware tandwyielverhouding kiezen, niet dat hij er gelijk harder mee gaat, maar je kunt te toeren wel drukken, zonder dat je je gelijk helemaal suf hoeft te schakelen.

Ik vind dat heel prettig rijden, velen vinden het maar niks en rijden liever op een opwind kreidler ( oke dat heeft natuurlijk ook wel wat). Dus eigenlijk zou je hetgeen, de standaard RS uitlaat moeten 'opschalen' ..maar ja wie kan dat en wie durft dat? dan komt het geduld en de euro's om de hoek kijken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#56 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 11:00

Thijs dat klopt, maar die doen er naar mijn weten verder niks mee, Willem de groot wilde ook zo'n luchtfilter....maar das al enkele jaren geleden en helaas. De oplossing laat vaak een veel grotere ' koker' zien waarop je de kappen moet aanpassen.... maar als je niet te extreem gaat en gewoon de bing blijft gebruiken kun je ook met een koker blijven rijden, steek er onderin een stukje pv pijp is, of een frametule en je hebt geen merkbare toename van inlaatgeluid maar je krijgt wel beduidend meer lucht door.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#57 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 11:01

Het blijft een expansie Pascal..

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#58 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 11:03

dat heb ik ook niet ontkent, maar hij werkt wel over een breder gebeid, dus vind het geen goede stelling om er een conventionele expansie eronder te schroeven, dan wel net zoals de standaard RS uitlaat, met dat steile reflectorshot erin.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#59 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 11:09

Dat reflectorschot komt dan na de tailpipe Pascal en heeft dan geen reflecterende werking meer.. Dus heeft dan alleen nog een dempende werking.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#60 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 11:17

nou echt niet dus, dat zit zo halverwege de uitlaat, de demper komt daarna pas. of bedoel je wat anders?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#61 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 11:19

Maak een expansie-uitlaat zoals je hem wilt hebben, koop een Jammerrrrcol blokfluit-uitlaat, zaag deze doormidden en las hem achter op de expansie-uitlaat.
Even naar de verchromerij en klaar...

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#62 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 11:22

Juist ja, dan niet meer. Maar zoals ik het wil is de rs uitlaat opgeschaald, dus dat is veel complexer om uit te voeren. (ik wil die werking van de steile reflector schot erin hebben) en nogmaals wel het beste is valt denk ik alleen te bereiken door veel te testen op een testbank.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#63 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 11:31

Een belangrijke eigenschap bij een tweetakt uitlaat is de afstand van de zuiger tot aan de reflector. Bij een expansie-uitlaat is dit deel conisch en bij een standaard pijp is dit de bewuste vlakke reflectorplaat. Kies een uitlaatttiming en het toerental waar je maximum vermogen wilt hebben en pas de lengte vanaf de zuiger tot het reflectiedeel er op aan. Hier is een mooie berekening voor met de snelheid van het geluid en zo... Je kunt dus ook variëren met het demperschot maar doordat deze vaak recht is (bij Jamarcol is hij al iets conisch) is de powerband klein.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#64 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 11:34

nozems schreef:Juist ja, dan niet meer. Maar zoals ik het wil is de rs uitlaat opgeschaald, dus dat is veel complexer om uit te voeren. (ik wil die werking van de steile reflector schot erin hebben) en nogmaals wel het beste is valt denk ik alleen te bereiken door veel te testen op een testbank.
Het beste is je reflectorschot conisch maken i.p.v. vlak

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#65 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 12:00

Klopt voor het optimale/maximale vermogen wel.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#66 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 12:48

nozems schreef:Klopt voor het optimale/maximale vermogen wel.
Niet voor het maximale vermogen, wel voor je powerband en dus rijdbaarheid.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#67 Bericht door Zatopek » 16 jul 2015, 13:37

nozems schreef:Jilles een blokfluit krijg je niet stil als je het wil combineren met een bigbore (uitzonderingen daargelaten), helaas..en daarbij geven de anderen uitlaten die jij noemt het typische tweetakt karakter en is de powerband duidelijk merkbaar is.
Pascal...........iedereen heeft zo zijn beleving hierin. Wat is stil en wat is herrie? Mijn Originele Blokfluit op mijn STANDAARD KT60 cc is verrassend stil. Verrassend hè :wink: Dat wil dus niet zeggen dat ie niet knettert of geen herrie maakt maar alleszins acceptabel IN MIJN BELEVING. Ben wel anders gewend van deze pijpen. Ik wil het hierbij laten, het word zo'n verhaal....... :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#68 Bericht door kreidler844 » 16 jul 2015, 14:40

Ach, het is wel leuk een beetje discussiëren over dit soort onderwerpen, leer je van...
Je kunt een standaard RS pijp verbeteren door het rechte schot te vervangen door een conus. Voor meer cc's zou je eigenlijk een dikkere RS pijp moeten maken of pak die van een 80cc Kreidler,Zundapp of Hercules.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#69 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 14:53

Leuk topic inderdaad, ik hou wel van de benadering om stil en rijbaar te tunen, waarbij niet het maximale vermogen en of snelheid voorop staat. En het is wellicht het mooiste om inderdaad, bij een bigbore er een 80cc uitlaat van bv een Hercules onder te plakken, de immi ks80 valt voor mij af, die schijnt toch niet zo denderend te functioneren.

Jilles waarom zou je het hierbij laten? Leuk onderwerp toch! Waarom pb je me anders plat met vragen
Over uitlaten, bochtlengtes en weet ik wat. Nu kan iedereen er wat van meepikken :)

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#70 Bericht door Zatopek » 16 jul 2015, 17:59

Pascal.......... ik denk dat er behoorlijk wat mensen zijn die er doodmoe van worden. Ik word er zelf al moe van, laat staan een ander :mrgreen: ! Op elke reactie van wie dan ook komt er een ellenlang verhaal terug, vaak hetzelfde. Over platmailen met vragen? Heb het even nagekeken ..... Blijkbaar heb je ook daar een totaal andere beleving in :wink:

Op 13 en 14 juli heb ik je 2 PB's gestuurd, inderdaad. Maar niet met vragen, puur om samen van gedachten te wisselen over onze prachtige hobby waarvan ik dan denk dat deze PB's totaal geen toegevoegde waarde bieden in het topic. Blijkbaar lees jij het anders, is me al vaker opgevallen.

Reuze interessant topic maar nu weet ik het wel dus ik laat het hierbij.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#71 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 18:11

Haha zo ken ik weer. Als ik zeg dat ik het een intressant topic vind spreek ik toch echt namens mezelf, wat een ander daarvan vind boeit mij niet zoveel, maar kom dan ook geen 'gedachten' uitwisselen via pb, volgens mij kun je prima zelf een brommer afstellen. En eindelijk leeft er weer wat op het verder erg doodse Kreidler forum.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#72 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 18:20

En men is mij wellicht allang zat, maar weet je wat je zegt? Er is haast in elke reactie van jou in diverse topics te lezen over hoe enorm tevreden jij bent over je fluor brommer, en als je het niet schreeuwt in topics is het wel weer tussen de regels door te lezen, dus ik weet het niet hoor. En tegelijk ben je weer geheel ontevreden over de fluor je loopt alweer te kloten met de carburateur en ook al de uitlaat las ik ergens, wordt jij nooit eens moe van jezelf Jilles? :) oke ik hou er nu ook mee op.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#73 Bericht door Zatopek » 16 jul 2015, 18:46

Neem eerst ff een pilletje in. We spreken het volgende af : ik ga inhoudelijk never nooit meer in op jouw oeverloze gezemel over alles wat met die orgels te maken heeft en over je 80cc bigbore die zo fantastisch rijdt en over je standaard RS uitlaat en weet ik al noet meer. Inmiddels weet ik dat jij de afgelopen jaren al heel veel blokken en cilinders er doorheen hebt gejaagd, nietwaar? Omdat je zo tevreden bent :wink:

Laat mij alsjeblieft voortaan met rust, begrijpend lezen kan je niet en zelfkennis en humor heb je al helemaal niet! We hebben in het verleden al vaker van dit soort akkefietjes gehad. Telkens weer reik ik je de hand, stel me kwetsbaar op maar jij hebt blijkbaar het satanische genoegen om mij telkens weer op de kast te jagen met je op de man gespeelde reacties in het topic zelf. Daar zijn PB's voor, weet je wel :wink:

Niemand hier op het forum zit op dergelijke stekelige reacties van jou jegens mij te wachten. Ik ben er echt volledig klaar mee. Ik laat het hierbij voordat ik me verlaag tot een bedenkelijk niveau. Dat ik pissed off ben is wel duidelijk. Laat me dus met rust verder.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#74 Bericht door nozems » 16 jul 2015, 18:48

Haha spreek je 7 augustus wel :)

fladderak
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Wel of geen expansie uitlaat ?

#75 Bericht door fladderak » 16 jul 2015, 19:01

emilio schreef:HGS maakt geen individuele uitlaten of je moet echt bij Henri in bed liggen....en ik kan het weten :mrgreen: ..

Jullie gaan voorbij aan het feit dat de inlaat van het open luchtfilter juist de meeste herrie maakt en niet de uitlaat. Ik weet niet of ik er te veel over kan zeggen maar wellicht wil Roman er iets over kwijt..... die is met een voortreffelijk initiatief bezig om een "stil" luchtfilter te maken die toch voldoende lucht doorlaat voor een snelle Kreidler. Ik heb er in ieder geval zwaar vertrouwen in dat daar iets goeds uit gaat komen....
Heb je bij Henri in bed gelegen dan ?

Maar er zijn meer en betere uitlaten bouwers als HGS.

Plaats reactie