Andere carburateur.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Andere carburateur.

#51 Bericht door nozems » 05 jul 2016, 12:11

Bij een redelijk (flink) getunde 50cc is er amper meer sprake van vermogen in het middengebied (typisch een hoge toeren pk machine), de uitlaat zal daar ook zeker een rol in spelen, je kan wellicht nog wat pielen (voorzichtig!) met het ontstekingstijdstip.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#52 Bericht door Mach4 » 05 jul 2016, 16:10

Dat blijkt ook wel als je er mee rijd boven de 6000 begint het een beetje te trekken en pas vanaf de 10000 voel je echt een vermogenstoename.Rij je in zijn 5 en laat het gas los tot onder de 6000 en wil weer optrekken in zijn 5 dan gebeurd er niets
dan blijft hij hangen rond dat toerental.Een paar versnellingen terug en dan gaat hij weer.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Andere carburateur.

#53 Bericht door nozems » 05 jul 2016, 20:31

Dat klinkt niet gek, bij een standaard rs gebeurt er ook niet veel rond de 6000rpm. Goed op toeren houden en gaan met die banaan. Hoe hard kan ie?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#54 Bericht door Mach4 » 05 jul 2016, 22:08

Net nog even de kop gelicht,ik was toch nieuwsgierig hoe het er uit zag,het viel niet tegen alles zag er nog als nieuw uit,zonder rare
krassen of vreetsporen.
De zuigerkop was wel wat zwart van de kool en vreemd genoeg zat er geen kool aan de uitlaatkant daar was de zuiger schoon,
de verbrandingskamer van de kop was nog helemaal schoon.
@nozems,ik heb er 90 mee gereden in zijn 4,toen moest ik stoppen voor verkeer,niet gek als je bedenkt dat mijn lichte torso 140kg weegt :D ,zet er een muis op en hij vliegt dan aardig laag denk ik zo.Was overigens met tegenwind,ik schat de top onder gunstigere omstandigheden zo rond de 100 a 105 met mijn windvangende persoontje :lol:
Eigenlijk net zo hard als mijn oude 60cc met vrij tamme timing.

Nog een vraagje,een kop met o-ring met wat voor koppel kan je die het beste vastzetten?

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Andere carburateur.

#55 Bericht door midde » 06 jul 2016, 06:59

Ik zet mijn 60cc met 12NM vast en als hij lekker warm is geweest trek ik hem nog eens na met 12NM.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Andere carburateur.

#56 Bericht door nozems » 06 jul 2016, 09:35

Dat is echt niet onverdienstelijk! Dat zijn twee lichte personen die hij moet trekken, iemand van 70kg en 1m75 vliegt dan zo naar de 100! als ik jouw omschrijving vwb de kool hoor lijkt mij er weinig aan de hand te zijn, dipje je voor lief nemen en wat vakar schakelen.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#57 Bericht door Mach4 » 06 jul 2016, 09:51

@midde,ok bedankt .
@nozems,ja ik ben bang dat de beste tuning voor mij zal zijn ff 70kg afvallen :shock: :wink:
Word aan gewerkt,ik ben er al 10 kwijt sinds 4 maanden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Andere carburateur.

#58 Bericht door Caspar » 06 jul 2016, 19:18

Top !

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#59 Bericht door Mach4 » 06 jul 2016, 21:16

Ff een vraag aan de kenners betreffende mijn 1/20/59 carburateur hoort er bij dit model ook een plastic schermpje om de sproeierbuis net zoals bij een 23mm?

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Andere carburateur.

#60 Bericht door adrieh » 06 jul 2016, 21:46

10kg is ongeveer 1 pk.
Is me weleens verteld. #-o

Adrie.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#61 Bericht door Mach4 » 06 jul 2016, 22:20

Dan heb ik dus negatief vermogen :oops: 140kg is 14pk ,dat gaan we niet redden dan #-o :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Andere carburateur.

#62 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jul 2016, 22:31

Mach4 schreef:Dan heb ik dus negatief vermogen :oops: 140kg is 14pk ,dat gaan we niet redden dan #-o :wink:
70 kg is 7 pk toch :wink:

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2295
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Andere carburateur.

#63 Bericht door Zolenheuvel » 06 jul 2016, 22:44

Enzo-tvdzijden schreef:
Mach4 schreef:Dan heb ik dus negatief vermogen :oops: 140kg is 14pk ,dat gaan we niet redden dan #-o :wink:
70 kg is 7 pk toch :wink:
Ik lees dat de afslankproducten plotseling niet zijn aan te slepen... :mrgreen:

Gr Kees

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Andere carburateur.

#64 Bericht door mvl » 07 jul 2016, 00:21

Of alleen te koop met de vermelding "alleen voor circuit gebruik" :-)

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#65 Bericht door Mach4 » 07 jul 2016, 21:36

Gisteren een nog grotere sproeier gemonteerd,nu een 110 dat was voor boven de 6000
een verbetering,alleen stottert de motor nu rond de 5000 toeren,daar staat hij nu weer te rijk.
Ik zal maar eens een 105 proberen dat moet aardig in de buurt komen van ideaal (hoop ik).

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Andere carburateur.

#66 Bericht door midde » 07 jul 2016, 22:42

De motor heeft bij hoge toeren dus meer brandstof nodig, nu ga jij een kleinere hoofdsproeier monteren om het gestotter bij half gas te verminderen maar nu staat hij bij volgas mss wel te arm en zou hij kapot kunnen lopen. De hoofdsproeier is voor volgas de gasschuif, naald en sproeier buis is voor kwart tot driekwart gas en stationairsproeier tot kwart gas. Ik zeg jij heb een andere naald of gasschuif nodig.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#67 Bericht door Mach4 » 08 jul 2016, 01:22

De hoofdsproeier heeft ook invloed op halfgas alle systemen overlappen elkaar enigszins,
blijkbaar is het midden gebied nu te rijk afgesteld,het probleem is dat de gasnaald al in de onderste stand staat,
dus daar valt niets aan te verbeteren zonder inderdaad een andere gasnaald en sproeierbuis.
Het probleem is dan welke sproeierbuis en naald ik moet hebben en het moet ook nog te krijgen zijn.
Zonder testbank kom ik daar vrees ik niet achter.
Ook nog een vraag,klopt het dat de vlotter horizontaal moet staan met de carburateurrand bij een 20mm?,die van
mij hangt een flink stuk naar beneden als ik de vlotter op de naald laat rusten.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Andere carburateur.

#68 Bericht door midde » 08 jul 2016, 07:01

Dat de hoofdsproeier over het hele gebied mee doet weet ik maar de juiste maat vinden gebeurt op volgas. Op een testbank kom je er ook niet achter welke naald je nodig heb dit is gewoon proberen of gasschuif. Dat dit moeilijk of niet te verkrijgen is is vervelend en om dan maar een kleinere hoofdsproeier te nemen omdat hij anders in het midden te rijk staat lijkt mij een verkeerde keuze met het risico dat hij op volgas kapot loopt. Wellicht zou je over kunnen stappen naar een ander merk carburateur waar deze spullen wel van zijn te krijgen. Als hij met een 105 goed loopt bij half gas zou je wellicht een iets dikkere naald moeten hebben, dat is zo wie zo wel aan te raden omdat hij al helemaal onderin hangt. Mijn getunede 50cc had een 125 hoofdsproeier.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Andere carburateur.

#69 Bericht door midde » 08 jul 2016, 07:03

Of de hoofdsproeier de juiste maat heeft kan je zien aan de kleur van je bougie.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Andere carburateur.

#70 Bericht door Caspar » 08 jul 2016, 08:50

De vlotter moet idd horizontaal liggen als je de carburateur ondersteboven houd.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#71 Bericht door Mach4 » 08 jul 2016, 09:48

@midde,125 is behoorlijk groot,ik heb de zuiger en cilinder pas nog bekeken en die zag er niet uit alsof
hij te arm had gestaan eerder iets aan de rijke kant gezien de zwarte kop van de zuiger.
Een andere carb zat ik ook al aan te denken,een Dellorto black edition bijvoorbeeld.
@Caspar,dan zal ik dat eerst eens goed zetten,wie weet helpt dat met het afstellen in het middengebied.
Zo de vlotter weer goed gezet en de bougie ook bekeken,die was koffiebruin en tussen de elektroden zwart,
dus staat aardig goed nu.Nu nog even mee rijden of het middengebied beter is.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Andere carburateur.

#72 Bericht door Caspar » 08 jul 2016, 20:36

Te hoog brandstofnivo in de vlotterbak kan ook invloed hebben.
Vlotterbak kan ook overlopen in de richting van de cilinder.

DellOrto Black-Edition is een membraan carburateur , dat is aan te passen.
Houd er wel rekening mee dat hij véél lucht nodig heeft.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#73 Bericht door Mach4 » 09 jul 2016, 18:07

Zo hij rijd nu eindelijk goed,vlotterbak niveau goed gezet,koudere bougie een 9 in plaats van een 8 en een 5 maten
kleinere hoofdsproeier,hij vloog nu naar de 90 met flinke tegenwind en het middengebied is nu goed. :D

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Andere carburateur.

#74 Bericht door LeoJ » 09 jul 2016, 22:53

Ga niet af op de maten die op de sproeiers staan, of die nu origineel is of immitaite. Ik lees dat de afstelling van het motortje gebeurt met probeersels, lijkt mij niet handig, of veilig en vreet arbeidstijd. Ga voor het bepalen van de hoofdsproeier als volgt te werk. Zorg eerst voor de juiste bougie en een luchtfilter die voldoende lucht kan aanzuigen. Monteer dan een hoofdsproeier waarvan jij denk dat deze wel een beetje in de buurt komt. Ga een stukje rijden, zorg dat het motortje warm is en ga bv in de derde versnelling rijden bij een redelijk toerental. Draai de gashendel rustig op "volgas"en laat het motortje trekken tot aan het einde van de toeren. Gaat dit zonder haperen, dan moet de sproeiermaat omhoog. Hapert het motortje af en toe, dan een maatje naar beneden. De kleur van de bougie zegt mij helemaal niets bij het aftellen is slecht een indicatie. Het afstellen van het middengebied is een heel ander verhaal, het wel of niet doortrekken ligt ook aan je tandwielverhouding. Ik kan met mijn 60cc cilinder in de stad 50 km/pu rijden, en als ik dan gas geef trek het motortje gewoon naar de 90km p/u, waar andere één of twee versnellingen moeten terug schakelen.
Of te wel, wat wil je uit je motortje halen, bij storm mee en plat erop de 150km/pu maar met een flinke tegenwind niet harder dan 60km pu en constant schakelen, of wil je in alle omstandigheden de 85 á 90km p/u halen en relaxed rijden. Beide hebben geen ruk te maken met de afstelling van je carburateur maar wel met je tandwielverhouding. succes

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Andere carburateur.

#75 Bericht door Mach4 » 09 jul 2016, 23:07

@LeoJ,
Ik heb hem voor al een tand kleiner gezet,voor mijn gewicht de ideale verhouding,top zal nu zo rond de 100 zijn.
Meestal rij ik hier achter op de binnen wegen dan kan je toch maar korte stukjes vol gas geven,meestal rij ik tussen de 50 a 70.
Mooi zat want de kans dat een trekker plotseling voor mijn neus staat is zeer groot,of dat er zand of grind op de weg ligt.
En bij mooi weer stikt het van de fietsers,en die wil ik ook niet de schrik van hun leven bezorgen,ook zijn fietsers zo'n beetje
heilig hier in het wielerdorp van NL,dus enige voorzichtigheid is geboden als je niet gelyncht wil worden.

Plaats reactie