meer kracht

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pitser
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jul 2010, 09:18
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

meer kracht

#1 Bericht door pitser » 31 jul 2016, 15:29

Ik heb een originele cilinder waar ik niet aan wil vijlen, maar wil wat meer kracht voor hier in het heuvelland en dat hij niet terug valt met wat tegenwind, hij hoeft dus niet harder te rijden, 60 km/uur vind ik zat. Wat voor cilinder moet ik hier voor aanschaffen, 50cc snel of 60cc? :D

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: meer kracht

#2 Bericht door Caspar » 31 jul 2016, 16:20

Voor een bromfiets is 57 km/u de limiet.
Daarboven komt je kenteken in gevaar door een w.o.k. status.
Tot zover de preek.

De cilinders die te koop zijn , zitten allemaal rond de 6pk of meer.
Zelf heb ik een versleten originele 2pk cilinder opgestuurd naar een tuner hier op het forum.
Die heeft de cilinder naar 4pk getuned en er een nieuwe NiCaSil wand in laten zetten en een nieuwe zuiger erbij gezocht.
In het heuvelland loopt dat prima met een 14mm bing , 11/36 tandwielen en de originele 28mm uitlaat loopt dat prima.
De topsnelheid begrens je met een lange dunne uitlaatbocht.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: meer kracht

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jul 2016, 17:02

Caspar schreef:Voor een bromfiets is 57 km/u de limiet.
Daarboven komt je kenteken in gevaar door een w.o.k. status.
Tot zover de preek.

De cilinders die te koop zijn , zitten allemaal rond de 6pk of meer.
Zelf heb ik een versleten originele 2pk cilinder opgestuurd naar een tuner hier op het forum.
Die heeft de cilinder naar 4pk getuned en er een nieuwe NiCaSil wand in laten zetten en een nieuwe zuiger erbij gezocht.
In het heuvelland loopt dat prima met een 14mm bing , 11/36 tandwielen en de originele 28mm uitlaat loopt dat prima.
De topsnelheid begrens je met een lange dunne uitlaatbocht.
En het 11 tandwieltje ipv 12 help ook mee aan je doel, koppel en begrenzen.

Enzo

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: meer kracht

#4 Bericht door polite » 31 jul 2016, 17:20

Ik lees zo niet WAT voor origineel cilindertje je hebt. Toevallig een 15-13-91?? Wanneer de cilinder en zuiger goed zijn, zou je de cilinder aan de bovenkant kunnen "laten" afdraaien. Wordt hij ook een stuk sterker van. :lol:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: meer kracht

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jul 2016, 17:59

polite schreef:Ik lees zo niet WAT voor origineel cilindertje je hebt. Toevallig een 15-13-91?? Wanneer de cilinder en zuiger goed zijn, zou je de cilinder aan de bovenkant kunnen "laten" afdraaien. Wordt hij ook een stuk sterker van. :lol:
Deze is 70mm dus je kan er zo 2 mm afhalen.

Enzo

pitser
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jul 2010, 09:18
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: meer kracht

#6 Bericht door pitser » 02 aug 2016, 20:05

Mijn cilinder heeft nr 150391......

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: meer kracht

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 aug 2016, 20:51

pitser schreef:Mijn cilinder heeft nr 150391......
Duitse 2,9 pk

Die zijn ca. 69,5 mm

Enzo

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: meer kracht

#8 Bericht door polite » 03 aug 2016, 00:16

Enzo-tvdzijden schreef:
pitser schreef:Mijn cilinder heeft nr 150391......
Duitse 2,9 pk

Die zijn ca. 69,5 mm

Enzo
die zou toch redelijk makkelijk de 60 km/h moeten halen?? Ook bij heuvel(tje) op. Jammer dat er ook niet wat meer info wordt gegeven, zoals kettingwiel verhouding, en carb gebruik.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: meer kracht

#9 Bericht door Caspar » 03 aug 2016, 08:23

Vergeet het maar.
Duitse bromfietsen met 2.9pk liepen ook maar 40km/u.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5548
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 237 keren
Contacteer:

Re: meer kracht

#10 Bericht door kreidler844 » 03 aug 2016, 10:37

60 km is te halen.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: meer kracht

#11 Bericht door Zatopek » 03 aug 2016, 13:11

Ik had ooit een 5-bak direct Bromfiets met een 14mm carburateur, volgens mij met 13/36, beresterk onderin. Cilinder was wel afgedraaid voor extra compressie. Verder niet aan gerommeld. Met een 66 hoofdsproeier, ja, rijkelijk klein maar was verder OK. 74 was veel te groot, 70 ook nog. Uitlaat 28 mm en die plastic wit crème buis in de koker van het luchtfilter de kliko in. Top van 65 makkelijk, rechtop en ook met tegenwind.

pitser
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 jul 2010, 09:18
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: meer kracht

#12 Bericht door pitser » 03 aug 2016, 20:20

Ik haal 60-65 km, maar bij wat tegenwind valt hij terug. 14mm carburateur 76 sproeier -28mm uitlaat blokfluit- 12-36 tandwielen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: meer kracht

#13 Bericht door Caspar » 04 aug 2016, 15:20

Je hele setup ziet er verder prima uit.
Cilinder afdraaien en poorttiming wat aanpassen : klaar.

Plaats reactie