upgrade cilinders voor geforceerde koeling

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Byenary
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 jun 2005, 17:36
Locatie: GENT !
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#1 Bericht door Byenary » 31 okt 2016, 20:32

Hey,

Ik rij met een GT'67 5-bak, 5,2Pk, 18mm Bing, orginele setup dus.
Nu ben ik zelf aan de grote en stevige kant :-)
Ik dacht misschien moet ik is kijken voor een 60cc of zo en cilnder upgraden maar die zijn precies niet zo te verkrijgen...
Of zijn er andere eenvoudige ingrepen om op geforceerde koeling er net iets meer uit te halen zonder heel de boel te verbouwen?
Merci :clap

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#2 Bericht door kreidler844 » 31 okt 2016, 20:34

Daar is wel iets voor te maken.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#3 Bericht door gcge » 31 okt 2016, 20:47

Wat je top nu en welke tandwielverhouding rijdt je?

Byenary
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 jun 2005, 17:36
Locatie: GENT !
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#4 Bericht door Byenary » 31 okt 2016, 20:52

12-33, bij 70-75 is het redelijk op...

kreidlertwin
Berichten: 295
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#5 Bericht door kreidlertwin » 01 nov 2016, 10:02

13 of 14T voortandwiel uitproberen,heb je meer topvermogen,alleen trekkracht wordt iets minder.Even uitproberen hoe hij het dan doet met tegenwind.Je kunt eventueel ook t.w.v 13-36 proberen.

Gr,Peter

Frédéric
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 dec 2015, 10:02
Locatie: Kortrijk
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#6 Bericht door Frédéric » 01 nov 2016, 10:22

Laat je cilinder wat tunen, simpel toch?
Een goede afstelling van ontsteking en carburateur kunnen ook wonderen doen.

Byenary
Berichten: 117
Lid geworden op: 18 jun 2005, 17:36
Locatie: GENT !
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#7 Bericht door Byenary » 01 nov 2016, 17:16

Ik heb nog een 15.63.94 -> https://kreidlerdatabase.nl/40000/41000/156394_A.html liggen.
Hoeveel kan je daar uithalen met behouden van orginele carburateur en uitllaat? 7PK ?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#8 Bericht door Caspar » 01 nov 2016, 17:33

originele Zwitserse uitlaat die hierbij hoort is een beperkende factor.
Maar 7pk is haalbaar , met de juiste uitlaat

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#9 Bericht door gcge » 01 nov 2016, 20:52

Het verschil tussen een 5,2 pk of 5,3 pk zul je echt niet merken.

Een standaard 5,3 pk geforceerd gekoelde cilinder loopt met 13x36 of 12 x33 rechtop bij een fors postuur maximaal 70/75. Wanneer je hem zwaarder gaat vertanden mis je te veel trekkracht en zakt hij met wind tegen nog verder terug. Bij een kleiner postuur of plat op de tank is 80/85 trouwens ook goed mogelijk.

In de praktijk is een 5,3 pk geforceerd gekoeld vergelijkbaar met een 5,3 pk RS cilinder.

Met tunen van deze cilinders heb ik zelf geen ervaring en je leest er ook weinig over

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: upgrade cilinders voor geforceerde koeling

#10 Bericht door Caspar » 02 nov 2016, 13:16

Ik heb de ervaring dat de geforceerde cilinders t/m 5,3 pk best sterk en relaxed te rijden zijn,
De 5,8pk is wat piekeriger met een smallere powerband.
Het is en blijft een compromis.
Of je moet het zoeken in meer cc.
Scootercilinders worden ook passend gemaakt voor geforceerde koeling.

Plaats reactie