Cilinder (binnen)kop
-
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Cilinder (binnen)kop
Is de vorm van de ruimte in de cilinder(binnen)kop van belang? Waar moet sowieso op gelet worden als er een (binnen)kop wordt gemaakt?
De vorm in de ruimte van de cilinderkop komt helemaal niet overeen met de vorm van de bovenkant van de zuiger.
De vorm in de ruimte van de cilinderkop komt helemaal niet overeen met de vorm van de bovenkant van de zuiger.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Cilinder (binnen)kop
Hier is ook al erg veel over geschreven .
viewtopic.php?p=680507&sid=66f5fd8ffcd5 ... wrapheader
Johan
viewtopic.php?p=680507&sid=66f5fd8ffcd5 ... wrapheader
Johan
-
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Dat klopt Johan, en dat heb ik ook allemaal gelezen, maar echt duidelijk is het mij niet. Er wordt geschreven dat je de juiste ronding van de zuiger moet hebben om de squish te bepalen. Als ik dan naar het plaatje eronder kijk, komen de vormen van de zuiger en de bolling in de cilinderkop niet overeen.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Cilinder (binnen)kop
De piston radius is de ronding van de zuiger deze wordt in het squish vlak overgenomen .
De ruimte tussen deze 2 is je squiqh door middel van pakkingen of de cilinder afdraaien is deze op de juiste waarde te krijgen .
Johan
De ruimte tussen deze 2 is je squiqh door middel van pakkingen of de cilinder afdraaien is deze op de juiste waarde te krijgen .
Johan
Re: Cilinder (binnen)kop
Die zijn er al geschrevenCaspar schreef:Daar kun je hele boeken over schrijven
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.
Voor een gemiddelde straat uitvoering ligt het wat eenvoudiger.
- Met een squishoppervlak van ca. 50% van de boring zit je aardig goed.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
- Ga voor een luchtgekoelde cilinder niet te krap met de zuiger-/kopspeling en niet te hoog met de compressieverhouding. Anders krijgt hij last van de teveel warmte en daar houdt een 2-takt niet bepaald van.
- Als het een watergekoelde cilinder betreft (met een goede circulatie en genoeg radiateur oppervlak) kan het allemaal wat kritischer en ontwerp de kop dan zo dat er koelwater over de kop kan stromen en rondom de bougie.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.
Voor een gemiddelde straat uitvoering ligt het wat eenvoudiger.
- Met een squishoppervlak van ca. 50% van de boring zit je aardig goed.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
- Ga voor een luchtgekoelde cilinder niet te krap met de zuiger-/kopspeling en niet te hoog met de compressieverhouding. Anders krijgt hij last van de teveel warmte en daar houdt een 2-takt niet bepaald van.
- Als het een watergekoelde cilinder betreft (met een goede circulatie en genoeg radiateur oppervlak) kan het allemaal wat kritischer en ontwerp de kop dan zo dat er koelwater over de kop kan stromen en rondom de bougie.
Re: Cilinder (binnen)kop
RvRT schreef:Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Cilinder (binnen)kop
Dat ben ik met je eens ik heb ook de beste resultaten met een gelijk blijvende / evenwijdige squish spleet .
Johan
Johan
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Cilinder (binnen)kop
Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??fladderak schreef:RvRT schreef:Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan
Re: Cilinder (binnen)kop
Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.haddiewaddie schreef:Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??fladderak schreef:RvRT schreef:Wil je zoveel mogelijk rendement uit je cc's blijkt een 2-takt een aardig cijferslot.
Met een kleine 23 pk uit 50 cc doe we het dan niet verkeerd denk ik.
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
[/quote]
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan [/quote]
Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??[/quote]
Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.[/quote]
Ik heb geen simulatie programma maar alleen praktijk ervaring.
Daar blijkt dat parallel het meeste vermogen genereert en daar denkt één van de meest aansprekende (Nederlandse tuners) hetzelfde over.
De squishrand moet daarbij niet te breed zijn.
[/quote]
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan [/quote]
Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??[/quote]
Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.[/quote]
Ik heb geen simulatie programma maar alleen praktijk ervaring.
Daar blijkt dat parallel het meeste vermogen genereert en daar denkt één van de meest aansprekende (Nederlandse tuners) hetzelfde over.
De squishrand moet daarbij niet te breed zijn.
Re: Cilinder (binnen)kop
RvRT schreef:- Houdt de squishspleet (ruimte tussen zuiger en kop) zuiver parallel dus niet uitlopend richt het hart van de boring. Andersom is nog veel erger.
Geavanceerde simulatie software laat dan juist zien dat er gassen worden opgesloten en detonatie kan ontstaan [/quote]
Daar heb je geavanceerde computersimulatie voor nodig??[/quote]
Ja, want deze simulatie programma laat zien dat er gassen blijven zitten vlak tegen de cilinderwand aan ook bij parallel lopende squish en niet bij uitlopende squish.[/quote]
Ik heb geen simulatie programma maar alleen praktijk ervaring.
Daar blijkt dat parallel het meeste vermogen genereert en daar denkt één van de meest aansprekende (Nederlandse tuners) hetzelfde over.
De squishrand moet daarbij niet te breed zijn.[/quote]
Ik trek ook niet in twijfel dat zo het meeste vermogen wordt gegenereerd maar heb ook een filmpje van de simulatie gezien van HRC.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Even een vraagje van een leek op dit gebied ,
Is die squish- band ( in de cilinder kop) dan ook rond , dus gelijk aan de zuiger ronding
of gewoon Vlak ?
Is die squish- band ( in de cilinder kop) dan ook rond , dus gelijk aan de zuiger ronding
of gewoon Vlak ?
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Kan beide maar bij een vlakke squishband zal een gemiddelde moeten nemen waardoor je de squishband moet openen anders is er grote kans op een ingesloten ruimte.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 dec 2009, 22:55
- Locatie: friesland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Cilinder (binnen)kop
Een simpele manier om de squish 100% parallel te maken is, de zuigerkop minimaal af te draaien zodat er aan de buiten omtrek een vlak randje ontstaat.
Als de squish rand b.v 7mm moet worden kun eerst even een streepje aftekenen 3,5mm van de buitenrand.
Dan neem je een gradenboog en meet je de hoek die ontstaat als het ene been van de gradenboog haaks op het afgetekende streepje,en het andere op het zuigerhemd aanligt.
Als je de zuiger op de gemeten hoek afdraaid,en het randje niet breder maakt dan de beoogde 7mm ,verzwak je de zuiger maar minimaal.
Pas je cilinder(binnenkop)hier op aan en je bent zeker van een mooie squisrand.
Als de squish rand b.v 7mm moet worden kun eerst even een streepje aftekenen 3,5mm van de buitenrand.
Dan neem je een gradenboog en meet je de hoek die ontstaat als het ene been van de gradenboog haaks op het afgetekende streepje,en het andere op het zuigerhemd aanligt.
Als je de zuiger op de gemeten hoek afdraaid,en het randje niet breder maakt dan de beoogde 7mm ,verzwak je de zuiger maar minimaal.
Pas je cilinder(binnenkop)hier op aan en je bent zeker van een mooie squisrand.
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Ik vond een pracht van een filmpje dat uitlegt hoe bij montage van een nieuwe cilinder de squish te bepalen:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7Z3k1ozFAc
Nu maar hopen dat ie werkt
Eric
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 7Z3k1ozFAc
Nu maar hopen dat ie werkt
Eric
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Cilinder (binnen)kop
Niks mee, met de werkwijze in het filmpje. Echter wanneer men een goed lopende afstelling heeft, is het handig, om voordat men de kop demonteerd eerst de squish op te meten. Dit om na montage van de cilinder te kunnen bepalen of alles weer gemonteerd zit als voor de demontage.
Hiervoor neemt men een stukje soldeertin en buigt dit haaks om. Draai de zuiger naar beneden.
Steek het haakse deel van het soldeertin door het bougiegat en draai de krukas een maal rond.
Het uiteinde van het soldeertin is dan geplet, net zoals in het filmpje.
Het platgedrukte uiteinde heeft de hoogte van de squish.
Hiervoor neemt men een stukje soldeertin en buigt dit haaks om. Draai de zuiger naar beneden.
Steek het haakse deel van het soldeertin door het bougiegat en draai de krukas een maal rond.
Het uiteinde van het soldeertin is dan geplet, net zoals in het filmpje.
Het platgedrukte uiteinde heeft de hoogte van de squish.