De leibaankrachten zijn minder.MichelVH schreef:Langere drijfstang = minder bigend belasting?
Meer gewicht met dezelfde snelheid is meer kracht lijkt me?
Kop die in de cilinder valt lijkt mij persoonlijk niet echt wat, omdat het ontzettend luchtdicht moet zijn anders krijg je een soort valse lucht. Maar op zich centreert het wel makkelijk. Afdraaien vd cilinder is voor mij geen werk want ik doe dat op de CNC frees.
47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.
Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.
Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Ed.P schreef:Dat is dan voor het eerst.MichelVH schreef:Ik luister
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
2 posts verder en nog weinig infoEd.P schreef:Dat is dan voor het eerst.MichelVH schreef:Ik luister
Dat snap ik maar leibaankrachten zijn zijdelings, dit is toch enkele tienden van de enorme zuigerkracht die op het Bigend komt te staan?RvRT schreef:De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.
Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij
Welke speling moet ik aannemen voor zo een kop die in de cilinder zakt?
mvg
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Ik zie nu dat er ook nog een VHM zuiger is voor KTM SX 85. Deze kost wel €50 meer, bijna 2x zo duur. Maar dan heb ik wel een kwaliteitszuiger zonder zo'n coating. Of is dat zo slecht nog niet?MichelVH schreef:Overigens spreekt het idee van een gecoate zuiger me niet echt aan, zou ik ook gewoon een smeedzuiger zonder coating kunnen nemen?
- marwin98
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
- Locatie: Leiden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Maak dan wel even een fatsoenlijke opstelling (spandoorn o.a.). Zoals je vorige keer je cilinder had vastgekikkert aan het bed en had "vlakgefreest" staat opzeker niet haaks op je boring. Niet geheel onbelangrijk Op de draaibank is makkelijker en nauwkeuriger.MichelVH schreef:Langere drijfstang = minder bigend belasting?
Meer gewicht met dezelfde snelheid is meer kracht lijkt me?
Kop die in de cilinder valt lijkt mij persoonlijk niet echt wat, omdat het ontzettend luchtdicht moet zijn anders krijg je een soort valse lucht. Maar op zich centreert het wel makkelijk. Afdraaien vd cilinder is voor mij geen werk want ik doe dat op de CNC frees.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Kantelbaar machinebed
Maar dan zal ik het deze keer gewoon met een spandoorn proberen, kan geen kwaad om het zo te doen.
Maar dan zal ik het deze keer gewoon met een spandoorn proberen, kan geen kwaad om het zo te doen.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
wat is er mis met de coating dan?MichelVH schreef:Ik zie nu dat er ook nog een VHM zuiger is voor KTM SX 85. Deze kost wel €50 meer, bijna 2x zo duur. Maar dan heb ik wel een kwaliteitszuiger zonder zo'n coating. Of is dat zo slecht nog niet?MichelVH schreef:Overigens spreekt het idee van een gecoate zuiger me niet echt aan, zou ik ook gewoon een smeedzuiger zonder coating kunnen nemen?
vhm leuk merk maar wössner ,cp of wiseco zou ik eerder vertrouwen. Ervaring van vdb tuning zeer goed met alle en me oom met de sierra's en manta's ook altijd de wössner en wiseco's erin gehad.
timo
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Hi,
Wössner heft Wiseco smedstukken ....
het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?
of weet iemand noog een Firma ?
VHM is ma een gietzuiger veel te konisch find ik
VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM
Wössner heft Wiseco smedstukken ....
het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?
of weet iemand noog een Firma ?
VHM is ma een gietzuiger veel te konisch find ik
VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Eifelyeti schreef:Hi,
Wössner heft Wiseco smedstukken ....
het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?
of weet iemand noog een Firma ?
VHM is ma een gietzuiger veel te konisch find ik
VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM
- Bijlagen
-
- F9968AE0-AD5D-42AA-9FB4-179B8BCD9F58.jpeg (79.2 KiB) 3118 keer bekeken
-
- F7CA5282-D6C7-40BF-97C5-804B891730CB.jpeg (48.7 KiB) 3120 keer bekeken
-
- 0E57690D-2B92-4F65-9DCB-5E11F3E6DDD0.jpeg (42.69 KiB) 3120 keer bekeken
-
- 55287017-9745-45DF-B0D3-2D47FF19E102.jpeg (45.04 KiB) 3120 keer bekeken
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Ik maak hem zo dat hij handmatig nog in en uit de cilinder te halen is met zo weinig mogelijk speling.MichelVH schreef:2 posts verder en nog weinig infoEd.P schreef:Dat is dan voor het eerst.MichelVH schreef:Ik luister
Welke speling moet ik aannemen voor zo een kop die in de cilinder zakt?RvRT schreef:De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.
Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij
mvg
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
AssoWerke zuigers zijn goede zuigers. Malossi en Polini zuigers worden daar ook gemaakt.
VHM zuigers zijn ook goed.
Een VHM zuiger is vaak een kopie van Malossi alleen is een VHM zuiger écht rond en de bovengenoemde zuigers niet.
V.w.b. coniciteit spant Malossi meestal de kroon is mijn ervaring, zeker op 50cc gebied, en zit VHM daar juist iets onder.
VHM zuigers zijn ook goed.
Een VHM zuiger is vaak een kopie van Malossi alleen is een VHM zuiger écht rond en de bovengenoemde zuigers niet.
V.w.b. coniciteit spant Malossi meestal de kroon is mijn ervaring, zeker op 50cc gebied, en zit VHM daar juist iets onder.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Tjerry dsaar heb ik er nog een paar van liggen , eigenlijk nooit gereden met die zuigers hahaEnzo-tvdzijden schreef:Eifelyeti schreef:Hi,
Wössner heft Wiseco smedstukken ....
het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?
of weet iemand noog een Firma ?
VHM is ma een gietzuiger veel te konisch find ik
VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9315
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Hallp Rob,
een VHM zuiger van 43,96mm ist naar 1500-1800km versleten... dan ist die onder de 43,92mm. De cilinder heft ook ma 12,4pk van Rene....zuigergestuurd....
Ma het is ja een 47mm zuiger gefraagd.... ik weet ma wat van mijn Wössner...da heb ik ervaring mee...
Het sijn ook noog welke van TM 85cc ...hebben wel 13mm zuigerpen.... met een lager wel te doen..... LVS weet er meer van
Leopold rijd geen Malossis meer en Emilio ook niet....
een VHM zuiger van 43,96mm ist naar 1500-1800km versleten... dan ist die onder de 43,92mm. De cilinder heft ook ma 12,4pk van Rene....zuigergestuurd....
Ma het is ja een 47mm zuiger gefraagd.... ik weet ma wat van mijn Wössner...da heb ik ervaring mee...
Het sijn ook noog welke van TM 85cc ...hebben wel 13mm zuigerpen.... met een lager wel te doen..... LVS weet er meer van
Leopold rijd geen Malossis meer en Emilio ook niet....
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Oké dus ik zal maar beginnen op 0 speling en dan een beetje proberen.RvRT schreef:
Ik maak hem zo dat hij handmatig nog in en uit de cilinder te halen is met zo weinig mogelijk speling.
Zelf heb ik verder geen ervaring behalve Mahle Meteor bami en Barikit, dus ik zal maar vertrouwen op jullie ervaring. Ik heb nog genoeg andere dingen aan het project te doen, dus ik stel de keuze voor zuiger nog even uit.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
MichelVH schreef:Ik luister
De krachten op de kruktap/bigend zullen door de grotere massa enorm toenemen.
De zuiger is trager in de dode punten en staat daar dan ook meer krukasgraden waardoor de cil.druk toeneemt waardoor de detonatiegrens hoger komt te liggen omdat de zuiger de verbr.kamer langer klein houd.
Doordat de zuigersnelheid in de dode punten lager is zal dit op bv 90gr hoger zijn (Gem snelheid blijft gelijk) waardoor er sneller en dus meer lucht gepompt word.
Leibaankrachten zijn goed op te vangen dmv desaxtie.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Aha oké het gaat dus om de dimensies van de drijfstang en niet om de massa. Had ik even over het hoofd gezien. Bedankt voor de uitleg, begrijp het principe nu.
De Wössner SX85 zuiger is niet gedesaxeert volgens mij, welke is dan aan te raden?
For the record, het zal lopen met een 23mm carburateur en een Jamarcol chroompiepke, een enorm toerenmonster is niet de bedoeling.
De Wössner SX85 zuiger is niet gedesaxeert volgens mij, welke is dan aan te raden?
For the record, het zal lopen met een 23mm carburateur en een Jamarcol chroompiepke, een enorm toerenmonster is niet de bedoeling.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte
Heb goede verhalen gehoord over Wil-Bar. Deze is ook een optie, anders toch een opmaat pijp met zo veel mogelijk ori looks.
Laatst gewijzigd door MichelVH op 06 sep 2018, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.