47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#26 Bericht door hermanp » 03 sep 2018, 20:27

MichelVH schreef:Langere drijfstang = minder bigend belasting?

Meer gewicht met dezelfde snelheid is meer kracht lijkt me?

Kop die in de cilinder valt lijkt mij persoonlijk niet echt wat, omdat het ontzettend luchtdicht moet zijn anders krijg je een soort valse lucht. Maar op zich centreert het wel makkelijk. Afdraaien vd cilinder is voor mij geen werk want ik doe dat op de CNC frees.
De leibaankrachten zijn minder.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#27 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 20:28

Ja dus minder cilinder slijtage maar bigend slijtage wordt daar toch niet door beinvloedt?

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#28 Bericht door Ed.P » 03 sep 2018, 20:48

Langere drijfstang brengt veel belangrijkere zaken met zich mee.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#29 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 21:05

Ik luister :lol:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#30 Bericht door Ed.P » 03 sep 2018, 21:38

MichelVH schreef:Ik luister :lol:
Dat is dan voor het eerst.

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#31 Bericht door RvRT » 03 sep 2018, 21:42

De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.

Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#32 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 sep 2018, 21:49

Ed.P schreef:
MichelVH schreef:Ik luister :lol:
Dat is dan voor het eerst.
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#33 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 22:23

Ed.P schreef:
MichelVH schreef:Ik luister :lol:
Dat is dan voor het eerst.
2 posts verder en nog weinig info :thumbsup
RvRT schreef:De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.

Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij :wink:
Dat snap ik maar leibaankrachten zijn zijdelings, dit is toch enkele tienden van de enorme zuigerkracht die op het Bigend komt te staan?

Welke speling moet ik aannemen voor zo een kop die in de cilinder zakt?

mvg

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#34 Bericht door MichelVH » 04 sep 2018, 07:42

MichelVH schreef:Overigens spreekt het idee van een gecoate zuiger me niet echt aan, zou ik ook gewoon een smeedzuiger zonder coating kunnen nemen?
Ik zie nu dat er ook nog een VHM zuiger is voor KTM SX 85. Deze kost wel €50 meer, bijna 2x zo duur. Maar dan heb ik wel een kwaliteitszuiger zonder zo'n coating. Of is dat zo slecht nog niet?

Gebruikersavatar
marwin98
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
Locatie: Leiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#35 Bericht door marwin98 » 04 sep 2018, 10:42

MichelVH schreef:Langere drijfstang = minder bigend belasting?

Meer gewicht met dezelfde snelheid is meer kracht lijkt me?

Kop die in de cilinder valt lijkt mij persoonlijk niet echt wat, omdat het ontzettend luchtdicht moet zijn anders krijg je een soort valse lucht. Maar op zich centreert het wel makkelijk. Afdraaien vd cilinder is voor mij geen werk want ik doe dat op de CNC frees.
Maak dan wel even een fatsoenlijke opstelling (spandoorn o.a.). Zoals je vorige keer je cilinder had vastgekikkert aan het bed en had "vlakgefreest" staat opzeker niet haaks op je boring. Niet geheel onbelangrijk :wink: Op de draaibank is makkelijker en nauwkeuriger.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#36 Bericht door MichelVH » 04 sep 2018, 12:13

Kantelbaar machinebed ;-)

Maar dan zal ik het deze keer gewoon met een spandoorn proberen, kan geen kwaad om het zo te doen.

Timo_iepsma
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#37 Bericht door Timo_iepsma » 04 sep 2018, 17:54

MichelVH schreef:
MichelVH schreef:Overigens spreekt het idee van een gecoate zuiger me niet echt aan, zou ik ook gewoon een smeedzuiger zonder coating kunnen nemen?
Ik zie nu dat er ook nog een VHM zuiger is voor KTM SX 85. Deze kost wel €50 meer, bijna 2x zo duur. Maar dan heb ik wel een kwaliteitszuiger zonder zo'n coating. Of is dat zo slecht nog niet?
wat is er mis met de coating dan?
vhm leuk merk maar wössner ,cp of wiseco zou ik eerder vertrouwen. Ervaring van vdb tuning zeer goed met alle en me oom met de sierra's en manta's ook altijd de wössner en wiseco's erin gehad.


timo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#38 Bericht door Eifelyeti » 04 sep 2018, 19:54

Hi,

Wössner heft Wiseco smedstukken ....

het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?

of weet iemand noog een Firma ?


VHM is ma een gietzuiger :( veel te konisch find ik

VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM :shock:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#39 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 sep 2018, 20:03

Eifelyeti schreef:Hi,

Wössner heft Wiseco smedstukken ....

het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?

of weet iemand noog een Firma ?


VHM is ma een gietzuiger :( veel te konisch find ik

VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM :shock:
Bijlagen
F9968AE0-AD5D-42AA-9FB4-179B8BCD9F58.jpeg
F9968AE0-AD5D-42AA-9FB4-179B8BCD9F58.jpeg (79.2 KiB) 3118 keer bekeken
F7CA5282-D6C7-40BF-97C5-804B891730CB.jpeg
F7CA5282-D6C7-40BF-97C5-804B891730CB.jpeg (48.7 KiB) 3120 keer bekeken
0E57690D-2B92-4F65-9DCB-5E11F3E6DDD0.jpeg
0E57690D-2B92-4F65-9DCB-5E11F3E6DDD0.jpeg (42.69 KiB) 3120 keer bekeken
55287017-9745-45DF-B0D3-2D47FF19E102.jpeg
55287017-9745-45DF-B0D3-2D47FF19E102.jpeg (45.04 KiB) 3120 keer bekeken

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#40 Bericht door RvRT » 04 sep 2018, 20:11

MichelVH schreef:
Ed.P schreef:
MichelVH schreef:Ik luister :lol:
Dat is dan voor het eerst.
2 posts verder en nog weinig info :thumbsup
RvRT schreef:De leibaankrachten zijn minder en dus, vanzelfsprekend, ook de druk/belasting op het big-end. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen.
Het beetje extra gewicht staat totaal niet in verhouding.
Na ca 30 jaar tuningservaring (met resultaat) durf ik te schrijven dat dit klopt.
Hetzelfde geldt voor mijn bericht over de binnenkop.

Kijk anders even, behoudens 2017, naar de eindejaars S&S uitslag van de afgelopen jaren met onze 50cc Zundapp en 1 jaar met de 50c Derbi erbij :wink:
Welke speling moet ik aannemen voor zo een kop die in de cilinder zakt?

mvg
Ik maak hem zo dat hij handmatig nog in en uit de cilinder te halen is met zo weinig mogelijk speling.

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#41 Bericht door RvRT » 04 sep 2018, 20:18

AssoWerke zuigers zijn goede zuigers. Malossi en Polini zuigers worden daar ook gemaakt.
VHM zuigers zijn ook goed.
Een VHM zuiger is vaak een kopie van Malossi alleen is een VHM zuiger écht rond en de bovengenoemde zuigers niet.
V.w.b. coniciteit spant Malossi meestal de kroon is mijn ervaring, zeker op 50cc gebied, en zit VHM daar juist iets onder.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#42 Bericht door erik de l » 04 sep 2018, 22:55

Enzo-tvdzijden schreef:
Eifelyeti schreef:Hi,

Wössner heft Wiseco smedstukken ....

het sijn ma noog 3 die smeedstukken kunnen maaken..., Mahle, Asso en Wiseco...
Maakt dan Asso noog smeedzuigers?

of weet iemand noog een Firma ?


VHM is ma een gietzuiger :( veel te konisch find ik

VHM is een qualitaitzuiger....? en Wiseco of Wössner niet ??? oh, ok...dan moet ik snel een gietzuiger koopen van VHM :shock:
Tjerry dsaar heb ik er nog een paar van liggen , eigenlijk nooit gereden met die zuigers haha

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#43 Bericht door Eifelyeti » 05 sep 2018, 06:29

Hallp Rob,

een VHM zuiger van 43,96mm ist naar 1500-1800km versleten... dan ist die onder de 43,92mm. De cilinder heft ook ma 12,4pk van Rene....zuigergestuurd....


Ma het is ja een 47mm zuiger gefraagd.... ik weet ma wat van mijn Wössner...da heb ik ervaring mee...

Het sijn ook noog welke van TM 85cc ...hebben wel 13mm zuigerpen.... met een lager wel te doen..... LVS weet er meer van

Leopold rijd geen Malossis meer en Emilio ook niet....

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#44 Bericht door MichelVH » 05 sep 2018, 07:35

RvRT schreef:
Ik maak hem zo dat hij handmatig nog in en uit de cilinder te halen is met zo weinig mogelijk speling.
Oké dus ik zal maar beginnen op 0 speling en dan een beetje proberen.

Zelf heb ik verder geen ervaring behalve Mahle Meteor bami en Barikit, dus ik zal maar vertrouwen op jullie ervaring. Ik heb nog genoeg andere dingen aan het project te doen, dus ik stel de keuze voor zuiger nog even uit.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#45 Bericht door Eifelyeti » 05 sep 2018, 20:00

MichelVH schreef:

.................
0 spelling met een gietzuiger?? :shock:

uiuiuih...

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#46 Bericht door MichelVH » 05 sep 2018, 20:11

Neeeeee :lol:

ging over de binnenkop

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#47 Bericht door Ed.P » 05 sep 2018, 22:21

MichelVH schreef:Ik luister :lol:

De krachten op de kruktap/bigend zullen door de grotere massa enorm toenemen.

De zuiger is trager in de dode punten en staat daar dan ook meer krukasgraden waardoor de cil.druk toeneemt waardoor de detonatiegrens hoger komt te liggen omdat de zuiger de verbr.kamer langer klein houd.

Doordat de zuigersnelheid in de dode punten lager is zal dit op bv 90gr hoger zijn (Gem snelheid blijft gelijk) waardoor er sneller en dus meer lucht gepompt word.
Leibaankrachten zijn goed op te vangen dmv desaxtie.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#48 Bericht door MichelVH » 05 sep 2018, 22:57

Aha oké het gaat dus om de dimensies van de drijfstang en niet om de massa. Had ik even over het hoofd gezien. Bedankt voor de uitleg, begrijp het principe nu.

De Wössner SX85 zuiger is niet gedesaxeert volgens mij, welke is dan aan te raden?

For the record, het zal lopen met een 23mm carburateur en een Jamarcol chroompiepke, een enorm toerenmonster is niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#49 Bericht door Caspar » 06 sep 2018, 10:10

Dat chroompiepke heeft zo zijn beperkingen , maar dat wist je al

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#50 Bericht door MichelVH » 06 sep 2018, 10:29

Heb goede verhalen gehoord over Wil-Bar. Deze is ook een optie, anders toch een opmaat pijp met zo veel mogelijk ori looks.
Laatst gewijzigd door MichelVH op 06 sep 2018, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie