Het merk Kreidler is onlosmakelijk verbonden met begrippen als opvoeren, hoge snelheden, racen en sleutelen. Denk daarbij aan het roemruchte verleden van Kreidler, waarin Kreidler zelf het wereldsnelheidsrecord 50 cc op 210 km/uur zette. Of de fabrieksteams van Kreidler die, met groot succes, meededen aan de wegrace, sprintrace, motorcross en tal van andere activiteiten op het gebied van motorsport, op officiële circuits.
Kreidler promootte zich zelf ook op het gebied van duurzaamheid, door het laten zien dat een van de eerste Kreidlers, de "Roller", zo ongeveer de hele wereld rond reed. En op het gebied van snelheid en betrouwbaarheid, door te laten zien dat twee (standaard) RS'jes sneller waren dan de D-trein, op het traject van Hamburg naar Wenen.
Maar Kreidler zette niet aan tot racen op de openbare weg, of het opvoeren van Kreidlers voor het gebruik op de openbare weg.
We weten allemaal dat er gevaren verbonden zijn aan het rijden op een motorfiets of bromfiets. Niet voor niets wordt er op de rijopleiding veel aandacht besteed aan de veiligheid. Zowel voor de berijder van het motorvoertuig zelf, als voor zijn medeweggebruikers.
Dat er gevaren zijn, hebben we helaas in de praktijk al moeten constateren. Er zijn helaas al serieuze ongevallen geweest tijdens toerritten waar het nog niet eens ging om de snelheid. Maar ook tijdens een evenement waarbij de rijders even de ruimte kregen om wat harder te gaan rijden, ging het minstens een keer goed mis.
Het mag duidelijk zijn dat we allemaal onze waarden en normen hebben. Bijvoorbeeld auto- of motorrijden met alcohol op, is iets wat in meerderheid gezien wordt als “not done„ en als onaanvaardbaar en ontoelaatbaar, denkend aan de veiligheid van de persoon die rijdt, maar vooral ook aan zijn of haar onschuldige medeweggebruikers. Je kinderen zullen maar aangereden worden door een persoon die onder invloed is…
Deze inleiding brengt ons bij de kern van mijn verhaal; Het rijden op een Kreidler met hoge snelheden, of zelfs het rijden van snelheidswedstrijden op de openbare weg. Mede onder invloed van het huidige niveau van opvoeren, en de daarmee samenhangende, bereikte motorvermogens en topsnelheden, vind ik het onaanvaardbaar en ontoelaatbaar om het rijden van races en hoge snelheden op de openbare weg, via het forum van Kreidler.nl aan te moedigen of te promoten.
De “gekte„ is in alle hevigheid losgebarsten, de huidige vermogenswedloop en competitie om de snelste te zijn, heeft er toe geleid dat er momenteel motorblokken ontwikkeld worden die straks minimaal 25 pk gaan leveren.
Kreidler.nl distantieert zich bij deze van activiteiten die uitgevochten worden op de openbare weg. De risico's die er genomen worden zijn onaanvaardbaar.
Kreidler.nl geeft expliciet aan geen enkele aansprakelijkheid te aanvaarden voor schade of ongevallen die ontstaan tijdens het racen of met te hoge snelheden rijden op de openbare weg.
Het rijden van een Kreidler is geheel voor eigen risico.
Het opvoeren van je Kreidler is geheel voor je eigen risico, Kreidler.nl aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade aan je motorblok naar aanleiding van tips en ideeën die je hebt opgedaan op het forum van Kreidler.nl
Voor de snelle jongens onder ons, die graag op competitieniveau willen racen of die willen laten zien tot waar ze zelf, en of hun Kreidler, toe in staat zijn, heb ik de volgende suggesties om op legale manieren toch aan hun trekken te komen:
- Testbankdagen, zoals de jaarlijkse dag bij S&S, zijn een legale methode om te laten zien wat jouw Kreidler in huis heeft.
- Officieel georganiseerde sprintraces: Hierbij is een stuk weg afgezet, is er een organisatie en zijn er veiligheidsmaatregelen genomen. Een goede methode om te meten en te demonstreren wat jij en jouw Kreidler presteren.
- Brommerraces, bijvoorbeeld georganiseerd door de SOBW. Hier kun je naar hartenlust racen tegen soortgelijke snelheidsduivels.
- Cupraces
- Racen bij de klassieke wegrace, zoals de CRT en de HMV, voor als je van hoge snelheden houdt.
- Evenementen die georganiseerd worden om te gaan rijden op een circuit, zoals er nu sprake van is om te gaan rijden op het circuit van Mettet in België. Hierbij worden er goede eisen gesteld aan de veiligheid van deelnemers en publiek, en wordt er officieel op een circuit gereden, dat daar voor bedoeld is.
- Niet in de laatste plaats kun je gaan motorcrossen, dat is niet alleen een uitputtingsslag voor je motorblok, maar je eigen vaardigheden en je lichamelijk conditie moeten ook goed in orde zijn. Ook in de lichte klasses wordt er nog van alles georganiseerd waar je aan mee kunt doen.
Uit de mails die ik de afgelopen tijd heb ontvangen, maak ik op dat meerdere mensen het eens zijn met bovenstaande uiteenzetting. Zij wezen, terecht, op de gevaren.
En zeker niet in de laatste plaats, hoewel Kreidler.nl geen enkele aansprakelijkheid aanvaardt bij ongevallen, voel ik mij, als beheerder en oprichter van Kreidler.nl, persoonlijk toch verantwoordelijk voor eventuele ongevallen waarbij op een dag Kreidlerrijders of onschuldige medeweggebruikers, het slachtoffer zijn.
Mijn besluit is genomen na hier goed over nagedacht te hebben. Gevolg is dat ik de organisatie van illegale straatraces niet zal toestaan via het openbare forum van Kreidler.nl.
Met vriendelijke groet,
Maarten Hoogervorst
Beheerder en oprichter van Kreidler.nl