Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#151 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 mei 2018, 12:34

RS69 schreef:Dank je Gideon,

Ben erg blij met het resultaat, nog wat dingen te doen de komende tijd, o.a. ook nog mijn naven netter maken, dus de wielen gaan t.z.t. dan nog weer uit elkaar om te polijsten, remmen doen ze al als de beste.
Vanmiddag een proefrit maken, ben benieuwd hoe hij het op de weg doet.

Gr :rs
Let wel op dat spaken van Campagnolo kan zorgen dat de trommel wat vervormt en hij ineens niet meer zo goed remt.

ten tweede zijn de naven ori verre van glimmend in tegenstelling tot Leleu.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#152 Bericht door kreidler844 » 14 mei 2018, 12:45

Enzo-tvdzijden schreef:
RS69 schreef:Dank je Gideon,

Ben erg blij met het resultaat, nog wat dingen te doen de komende tijd, o.a. ook nog mijn naven netter maken, dus de wielen gaan t.z.t. dan nog weer uit elkaar om te polijsten, remmen doen ze al als de beste.
Vanmiddag een proefrit maken, ben benieuwd hoe hij het op de weg doet.

Gr :rs
Let wel op dat spaken van Campagnolo kan zorgen dat de trommel wat vervormt en hij ineens niet meer zo goed remt.

ten tweede zijn de naven ori verre van glimmend in tegenstelling tot Leleu.

Enzo
Ik weet niet Tjerry welke idioot ze dan spaakt maar dat hoort niet te gebeuren, je draait ze dan veel te strak en niet gelijkmatig.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#153 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 mei 2018, 13:23

Bedrijf in Duitsland.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#154 Bericht door kreidler844 » 14 mei 2018, 13:24

Enzo-tvdzijden schreef:Bedrijf in Duitsland.

Enzo
noooooit meer doen......

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#155 Bericht door RS69 » 14 mei 2018, 13:46

Ja klopt Enzo, maar deze zijn ooit door iemand gepareld en zijn niet echt mooi, dus zit nog wel een beetje werk aan.
En inderdaad goed oppassen met het herspaken, en niet te strak.
Zojuist nog even de uitlaatsteun iets verbogen, de uitlaat zat bijna tegen de achteras aan.
Denk je dat je alles goed gecontroleerd heb met demonteren [-X , maar was me niet opgevallen.
Nee Bertus er is niets beschadigd [-o< ik had de steun helemaal afgeplakt met rubbers en toen een lange buis erop.

Gr :rs

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#156 Bericht door gideon » 15 mei 2018, 22:08

Als ze gepareld zijn zou ik ze lekker laten hoogglans verdichten. Kost wat maar scheelt ook enorm veel schuurwerk. En het komt op veel plekken waar jij bijna niet bij komt.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#157 Bericht door RS69 » 19 mei 2018, 20:25

Hoe werkt dat hoogglans verdichten, en wat zouden 2 naven kosten?
Die van mij moeten tzt wel wat mooier worden., jammer dat ze gepareld zijn maar goed dat wist ik.

Gr :rs

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#158 Bericht door gideon » 19 mei 2018, 21:02

Hoogglans verdichten gaat door middel van korrels in een vloeistof. Dat schud heel lang en door verschillende korrels te gebruiken krijg je uiteindelijk een gepolijst resultaat. Gewoon polijsten kan natuurlijk ook maar met iets wat gestraald heb je wat meer schuurwerk.
Bijlagen
image-2018-03-25 (3).jpg
image-2018-03-25 (3).jpg (167.38 KiB) 4799 keer bekeken

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#159 Bericht door gideon » 19 mei 2018, 21:06

Het is niet goedkoop maar die keuze moet je zelf maken.
http://www.toons50cc.nl/care-en-repair
Telefoonnummer staat linksonder. Je kuntook foto's appen naar dat nummer voor een prijsopgave.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#160 Bericht door RS69 » 19 mei 2018, 21:29

Oké moet maar es kijken, gaat bij mij alleen om de naven en het moet ook weer niet te worden.

Gr :rs

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#161 Bericht door RS69 » 19 mei 2018, 21:30

Oké dank voor de link.

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#162 Bericht door gideon » 19 mei 2018, 21:38

Geen dank. Gewoon je eigen ding doen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#163 Bericht door Caspar » 20 mei 2018, 12:30

Bij hoogglans verdichte aluminium word het materiaal dichtgetrommeld.
Het blijft véél langer mooi.
Mijn aluminium velgen en de geforceerde koelkap heb ik ook laten doen.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#164 Bericht door Flocke » 20 mei 2018, 12:50

Sicher ganz praktisch, aber ist meiner Meinung nach Geschmackssache ...
Original sieht das nicht unbedingt aus.

Zudem denke ich, dass die original vorhandenen scharfen Kanten zum Teil gerundet, weichgespült werden (z.B. an Griffstücken).
Das kann man beim händischen Polieren sicher besser steuern, so wie auch den Glanzgrad.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#165 Bericht door RS69 » 20 mei 2018, 13:34

@caspar,
Ja het resultaat is mooi, maar voor mij net iets te mooi.

@ Flocke,
Als je het polijst heb je het proses zelf in de hand, maar veel meer werk en moeilijk in de hoekjes.
Moet nog even kijken wat het word, mooi winterklusje.

Gr :rs

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#166 Bericht door Flocke » 20 mei 2018, 14:42

Ja, ist etwas Arbeit, wie alles am Oldtimer, aber wenn man es selbst gemacht hat, ist auch eine schöne Sache. :D
Und so viele Teile an einer Kreidler muß man ja auch nicht polieren, wenn man es wie original halten will.

Die Gebläsehaube meiner Eiertank z.B. habe ich auch selbst poliert. War eine alte "TM"-Haube, die nicht mehr schön war. Erst mit Wasser-Schmirgelpapier die Unebenheiten heraus geschliffen, dann immer feiner und zum Schluß poliert.
Kann man nach 1 - 2 Jahren nochmal mit Politur drüber gehen, wenn man will. Ich persönlich finde es aber authentischer, wenn es nicht so stark glänzt. Sieht für meinen Geschmack mehr nach Metall als nach einer Weihnachtskugel aus. :wink:

Für mich reicht es auch, wenn der Sichtbereich poliert ist, ist ja ohnehin nur eine optische Sache.

Radnaben kann man doch ganz einfach in der Drehbank oder Standbohrmaschine polieren, aufspannen kann man die mit einer modifizierten Schraube. Große Unterlegscheiben dazwischen legen.

Groet

Carsten
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 14.15.09.jpg
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 14.15.09.jpg (185.09 KiB) 4737 keer bekeken
Schraube für Nabe 1k.jpg
Schraube für Nabe 1k.jpg (176.29 KiB) 4737 keer bekeken
Schraube für Nabe 2k.jpg
Schraube für Nabe 2k.jpg (189.56 KiB) 4737 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#167 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 mei 2018, 18:56

RS69 schreef:@caspar,
Ja het resultaat is mooi, maar voor mij net iets te mooi.

@ Flocke,
Als je het polijst heb je het proses zelf in de hand, maar veel meer werk en moeilijk in de hoekjes.
Moet nog even kijken wat het word, mooi winterklusje.

Gr :rs
Ik zou het afgeronde ook niet willen. Maar het is zeker mooi.

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#168 Bericht door Flocke » 20 mei 2018, 19:14

Ist auch häufig ein Thema bei neu verchromten Teilen:

Neu verchromte Scheinwerferhalter für die 73er RS zum Beispiel erkennt man sofort an den rundgeschliffenen Blechkanten, anders als original wie bei diesem Neuteil.

Der eine findet das unerheblich, der andere nicht ... :wink:

Carsten
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 19.07.04.jpg
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 19.07.04.jpg (181.09 KiB) 4711 keer bekeken
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 19.16.03.jpg
Bildschirmfoto 2018-05-20 um 19.16.03.jpg (169.2 KiB) 4711 keer bekeken

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#169 Bericht door RS69 » 23 mei 2018, 22:22

@ Floke,

Je kunt ze inderdaad in de kolomboormachine doen, en dan kan dat heel mooi met jou boutje :clap
Gebläsehaube/koelkap ziet er mooi uit en moet niet te veel glimmen inderdaad en is ook mijn smaak.

Nog even een update over de Oranje buffel, ben al een poosje aan het klungelen met de afstelling/een storing?.
Hij start perfect (zelfs zonder schoke en vlotter bij koude start) en loopt prima stationair, de standaard Mahle cilinder 15.43.99 met 20 mm ori Bing 1/20/59 en 78 sproeier pakt Super op in alle versnellingen (vertanding 13/34) en loopt in de 5e zo door naar de 80/85 km. Voor de zekerheid nog een Bing 1/20/100 met 75 sproeier geprobeerd, maar geen verandering/verbetering.
Maar boven in de toeren wil hij af en toe happeren en dat geeft nog geen vertrouwen voor een langere rit. Ik heb al 3 ontstekingen geprobeerd waaronder een 4 polige MHz ontsteking. Op dit moment doet hij het beste op een punten ontsteking met buiten bobine.
Het lijkt wel of af en toe de benzine toevoer aan de krappe kant is, maar de bougie heeft een prachtige licht bruine kleur.
We gaan morgen nog maar es de benzinekraan inspecteren, word vervolgd.

Gr :rs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#170 Bericht door Caspar » 25 mei 2018, 10:15

Benzineslang lostrekken en in een kan hangen , kraan open en kijken of het zonder haperen doorloopt.
Tankdop ontluchting kán haperen.

Ook brandstof peil in het vlotterbakje eens controleren , anders vlotter richten

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#171 Bericht door RS69 » 25 mei 2018, 12:02

Inderdaad allemaal al geprobeerd, ik laat het even rusten tot volgende week.
Ik heb de benzinekraan uit elkaar gehad en in het (onderste) kleine zeefje zat nog wat vuil, maar heeft geen verbetering opgebracht. Eigenlijk loopt hij prima, alleen dat af en toe iets inhouden staat me nog niet aan.

Gr :rs

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#172 Bericht door jamojamo » 25 mei 2018, 14:09

Ik heb eens het volgende euvel gehad: complete uitval gedurende 10 seconden en daarna weer oppakken. Deed zich alleen voor bij lange warme ritten. Met een originele Oude Bosch bougie die origineel was voor een RS uit de fundus van Henk 3bakvoet deed het zich niet meer voor. De NGK heb ik toen maar weggeknikkerd. Alhoewel ik door een cilinderkop met binnenkopje die ik monteerde nu verplicht met een bougie rijdt met lange schacht (NGK) irridium) vond ik het toen wel frappant.
Misschien heb je wat aan deze info.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#173 Bericht door RS69 » 25 mei 2018, 15:10

Ik heb er nu een Bosch W260 T1 in originele kan niet :D en werden door Kreidler oa voorgeschreven in mijn origineel nog voorhanden zijnde instructie boekjes uit 1969. en 1971 en herinner ik mij nog uit die tijd.
Ga nog wel een nieuwe/ongebruikte proberen je weet maar nooit, hoewel de 260 T 1 nagenoeg nieuw is en ik ook al een gebruikte W 3 AC geprobeerd heb.


Gr :rs

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#174 Bericht door hermanp » 26 mei 2018, 00:58

In mijn snellere Kreidlers had ik doorgaans een Bosch W5AC.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Spuiten of Coaten kreidler RS K54 53 1971.

#175 Bericht door RS69 » 26 mei 2018, 19:15

Ik maak een vergissing, het was de W4.
In de vergelijkingtabel is de W240 en W250 de nieuwe W4 van Bosch.
En de W260 en W280 is nu de W3.

Gr :rs

Plaats reactie