Taxeren

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Taxeren

#1 Bericht door maloud » 02 mei 2003, 17:22

Hallo, dit heb ik even van het "oude" forum gelopieëerd

Een taxatie van een object, of het nu een auto, een vliegtuig of een bromfiets is, kan uitgevoerd worden door een "erkende" taxateur. Deze worden in de regel register-expert genoemd. Deze hebben, net als een notaris een eed/gelofte afgelegd. De meeste grote expertise buro's hebben wel enkele in dienst. Probleem is natuurlijk de goede te vinden die een goed waarde oordeel kan vellen over het object. Schat hij deze te laag, is het wel leuk vor de premie die je moet betalen, maar je hebt spijt als het op uitbetalen aan komt. Omgekeerd geldt dit ook.

In de regel behoort van het object een behoorlijk rapport, aangevuld met één of meerdere foto's gemaakt te worden. Deze dient dan aan de verzekering opgestuurd te worden waar hij in het dossier wordt bewaard voor eventuele calamiteiten. Het origineel kun je behouden (met de mooie kleuren foto's en het kopie aan de verzekering sturen. Maar nu komt het probleem. Stel vandaag is mijn Kreidler "geschouwd" en over een jaar wordt hij gestolen, dan is het altijd handig dat een derde partij, bijvoorbeeld de bromfietshandelaar waar je altijd je spullen koopt kan laten zien dat de Kreidler "kort geleden" bij hem nog in service is geweest, en dat hij naar "eer en geweten" kan verklaren dat "het object getoond in het rapport, sterke gelijkenis vertond met het object waarvoor een claim is ingediend". Helemaal zou het perfect zijn als je zelf een rekening zou kunnen overleggen. Mijn advies, zorg goed voor je Kreidler, fotografeer hem ook af en toe, liefst met een krant (i.v.m. de datum) en laat hem ook eens aan een onpartijdig iemand zien.

ITEB in Gouda is het meest bekend met restauratie objecten

Succes Louis

Plaats reactie