Met verbazing de reacties gelezen over de mengsmering. De verklaring waarom er vroeger inloop olie of iets vetter werd gesmeerd is van zuiver mechnische aard.
De hoon groeven in de cilnder werden vroeger onder een grotere (stijlere) hoek gemaakt en bovendien waren de hoon groeven dieper. Tijdens de "inrij" periode (500 - 1000 km) werden door de zuigerveren (welke ook gegroefd waren) de ergste obstakels afgesleten, waarna een zogenaamd "gepaarde" zuiger en cilinder ontstond.
Hieraan gerelateerd was het veel hogere brandstof (en voor viertakt motoren) en olie gebruik. Meestal na de inrij periode daalde, vooral bij viertakt motoren, het olieverbruik spectaculair.
Ook werd tijdens de inrij periode door de verbrande olie op sommige plekken een extra "afdichting" verzorgd, door de kool/koek aanslag.
De huidige smeerolieën zijn dermate volgestopt met allerlei "dopes" dat extra smeren niet echt meer nodig is.
Dit in tegestelling tot de vroeger, veel gebruikte, Castor olieën. Vooral niet verwarren met de Castrol olie. Hoewel deze er wel erg veel op leek.
Op racecirquits ruik je dit nog wel eens. Je kan het bij een ouwerwetse drogist soms nog kopen. Als hij niet weet wat Castor olie is, vraag dan naar "Wonderolie".
Inderdaad tank ik ook gewoon bij de tweetakt pomp. Deze heeft echter een smeer verhouding van 1:50, wat ik iets te mager vind, dus gaat er op iedere volle tank een beetje Castrol Tweetakt mengsmeerolie bij.
Ik hoop dat iedereen zich in deze verklaring en uitleg kan vinden.
mengsmering ?
-
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
- Locatie: meestal in het kreidler hok
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Bijsmering/inrijden
Er wordt bijgesmeert ? bij een reeds kennelijk ingelopen motor,de reden is mij nog onbekend.
Een scheut is meer denk ik zo dan die 2o/o ofwel 4cc
IK zie voorals nog geen reden om het fabrieks-advies naast me neer te leggen, wetend dat dit dus tijdelijke en een mini.hoeveelheid is.dus
Een scheut is meer denk ik zo dan die 2o/o ofwel 4cc
IK zie voorals nog geen reden om het fabrieks-advies naast me neer te leggen, wetend dat dit dus tijdelijke en een mini.hoeveelheid is.dus
-
- Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
die minihoeveelheid maakt niet zoveel uit hoor Aad minimaal ik denk niet dat je motor daar anders van reageert of minder slijt of meer van die 4cc op 1250cc .. als je normaal mengt heb je dat verschil automatisch al , de ene keer meer en de andere keer minder je kan nooit exact gaan meten tenzij je een lege tank hebt en met maatbekers gaat werken..
- JohanDennis
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
- Locatie: Tilburg!
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Alle theorien die hier te berde zijn gebracht hebben allen een kern van waarheid. Ieder moet dat doen wat hij denkt wat goed is voor zijn brommer. De een hecht aan een oorspronkelijk instructieboek de ander aan studieboeken, weer ander heeft jarenlang ervaring. En dan zijn er nog, die de mening van bv. Shell afdoen als commercieel. We zullen er nooit uitkomen. Ik blijf in ieder geval zonder zorgen aan de pomp mengsmering tanken met al mijn brommers. Groeten uit Tilburg.