mengsmering ?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 sep 2002, 08:14
Locatie: Rijen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#51 Bericht door Han » 23 jun 2003, 09:00

Andy,

Het geluid van een GT herken je uit duizenden een diepe mooie senore klank af en toe zie er nog wel een rijden. Bij de kawa 3 pitters is ook goed herkenbaar deze geeft een heze klank. Ik heb er nog steeds lol in. aaf en toe een wheelie.

Mario,

Een gat in de zuiger kwam ook vaak voor als het weer vrij warm is want dan kan de motor gaan detoneren vooral bij veel gas. Compressie verhouding is niet van toepassing omdat deze machines niet getuned werden. Dit was ook niet nodig want een Suzuki GT750 had 67pk en 70pk en de Kawa h2 had 74pk. Dit is natuurlijk nu lachen maar in 1972 was dit veel vermogen en met Kawa blies je werkelijk alles van de weg. Je moet je ook voorstellen
frame, remmen en weg gedrag was ook na van hand want jappers blonken daar toen niet in uit. Ben nu 42 jaar en heb een wat rustigere rijstijl vergeleken met de jeugd.

Mvgr,

Han

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#52 Bericht door Mario TT » 23 jun 2003, 10:44

ja vroeger was dat veel pk`s , en opzich rijden de oudere dingen beter vind ik zelf dan de nieuwere maar dat is een kwestie van smaak , tegenwoordig kan je ook niet zoveel meer zelf doen aan zo`n ding jammer genoeg. overigens bedoel ik met beter , de hele belevenis van zo`n ding is anders en mooier maja je moet echt van oud houden..

oja en over die gat in de zuiger , detonatie word niet veroorzaakt door teweinig olie... dat bedoelde ik .. maar ik denk dat er wel oplossingen zijn gekomen in de loop der jaren daar tegen??

Gebruikersavatar
Kommerzijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 sep 2002, 07:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#53 Bericht door Kommerzijl » 03 jul 2003, 11:56

Je moet van oud houden...woorden die klinken als muziek...Inderdaad dankzij de Kreidler is mijn intresse gewekt in 2 t motorfietsen. Ik heb inmiddels 2 GT250-ers (nu mijn motorrijbewijs nog). Prachtige techniek en niet veel duurder (lees: goedkoper) dan Kreidler. Legaal hard rijden...

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#54 Bericht door Kreidler » 03 jul 2003, 18:54

He jongens ik heb nu 1:50 in me tank zitten maar wil een keer zelf mengen kijken hoe het gaat maar ken ik zomaar er 1:40 bij doen ken je dit zomaar doen of moet ik eerst de benzine 1:50 er uithalen??? :?

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#55 Bericht door Arjen » 03 jul 2003, 18:58

je KEN dat er zo bijdoen... maarja dan smeer je eerst 1:45-> 1:44 -> 1:43 -> etc. etc.

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#56 Bericht door Kreidler » 03 jul 2003, 19:21

hoe zo dan waar niet gelijk 1:40 dan ken ik toch beter me tank leeg maken gaat sneller

Gebruikersavatar
proton
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 apr 2003, 16:54
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#57 Bericht door proton » 03 jul 2003, 19:26

gewoon schatten wat in je tank zit en dan uitrekenen hoeveel erbij moet, op deze manier:

5 liter in tank van 1:50 is 100cc olie, voor 10 liter van 1:40 heb je 250cc nodig, dus je moet 150 cc erbij gooien en dan 5 liter Euro95 erbij tanken. (ongeveer dan).
Heb je een 7 liter tank, dan 7:40 = 175cc, dus 2 liter euro95 en 75cc olie erbij.
Dan je Kreid goed schudden :D

Of leeg rijden en in 1 x 7 liter met 175cc erbij

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#58 Bericht door Kreidler » 05 jul 2003, 11:43

Ah nu snap ik het bedankt Freddie :mrgreen:

Gebruikersavatar
proton
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 apr 2003, 16:54
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#59 Bericht door proton » 05 jul 2003, 11:57

En dat terwijl ik 5,8 voor Wiskunde had op de middelbare school.... :mrgreen:

Ps Dit zijn natuurlijk geen exacte cijfers, allemaal ongeveer.
Als je bij 10 liter benzine 250cc olie gooit is het 10,25 liter geworden, dus waarschijnlijk 1 op 39,5649376 , of zoiets.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kreidler
Berichten: 2339
Lid geworden op: 10 apr 2003, 21:21
Locatie: Wateringen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#60 Bericht door Kreidler » 05 jul 2003, 15:08

ja oke maar ik snapte eerst niks van dat mengen maar nu is het mij wat duidelijker geworden.

Gebruikersavatar
proton
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 apr 2003, 16:54
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#61 Bericht door proton » 05 jul 2003, 15:36

wat ik gedaan heb is een 10 litter jerrycan kopen, die vul ik met 9 liter, ik meng 1 op:35 dus gaat er ongeveer 260cc bij mij in, geen 10 liter want dan is er geen ruimte meer in de jerrycan voor de olie en om te schudden :D

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#62 Bericht door tombo » 05 jul 2003, 19:32

Tja, dat probleem had ik dus eerst, een 6 liter jerrycan vol getankt tot de nok toe vol, dus 6 liter. Kon ik geen mengsmering ermeer in doen #-o, heb dus eerst mijn tank bijna leeg moeten rijden en toen pas in de tank kunnen mengen, stomme ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Mengsmering

#63 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jul 2003, 21:31

Ik rij een John Bos Kreidler 2003 en mij is het advies gegeven om de Castrol Super TT te mengen 1:50. Afgeraden is de Castrol TTS voor een standaard bromfiets 50Km/h. Dat kan je beter voor een RS gebruiken.
Dus meng ik altijd 4,9 liter ongelood 95 met 100 ml ( = 0,1 liter) Super TT in de 5 Liter jerrycan. Schudden maar en je hebt weer vele kilometers rijplezier.

Enzo

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#64 Bericht door Mario TT » 05 jul 2003, 22:49

tis een half om half olie , synthetisch en mineraal ... en het beste is om synthetisch te rijden zoals TTS dat goed kan 1:50 op een standaart brommer.. voor snellere moet je 1:40 . Maar daar lopen de meningen zeer over uit een.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#65 Bericht door Joris » 11 jul 2003, 15:10

synthetisch samen met mineraal?
gaat dat niet vlokken?

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#66 Bericht door Mario TT » 11 jul 2003, 15:42

wat denk je zelf , castol is geen B keuze bedrijf :mrgreen:

alles is zo gemaakt dat jij je nergens zorgen om hoeft te maken dat doen die grote bedrijven wel. :D

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 566
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Gladde Mengsmering

#67 Bericht door bud » 17 jul 2003, 15:10

Misschien is dit een tip voor de toerrijders onder ons.Soms komt het voor dat je graag wilt-of moet-tanken,dan is het misschien handig om zelf een flesje olie mee te nemen (100cc+5liter benzine=1:50).gewoon in je binnenzak meenemen of indien mogelijk in een van de zijkappen opbergen.
De verhoudingen van 1:25 zoals "vroeger" vermeldt in de handleiding is,naar mijn idee een beetje achterhaald omdat de kwaliteit van de smeerolie dusdanig is toegenomen dat 1:50 voldoende is.Koop gewoon de goede merken zoals Castrol,Total,Shell,enz.

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#68 Bericht door Joris » 17 jul 2003, 15:51

dat is maar voor het inrijden is het raadzaam om een wat vetter mengsel te gebruiken
Toch?
gr
Joris

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 566
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#69 Bericht door bud » 17 jul 2003, 16:36

als het een normale kwaliteit zuiger en cillinder is (nieuw) dan is de enigste restrictie niet te veel toeren draaien en de carbu even wat rijker afstellen,zodat de zuiger en cillinderwand wat beter hun eventuele "schraapdeeltjes"kwijt kunnen.het rijker maken van de mengverhouding heeft als nadeel dat de verbranding dusdanig traag verloopt zodat je het ene probleem verruilt met een andere.Nieuwe cillinder/zuiger,gebruik de normale voorgeschreven bougie carbu en luchtfilter.Zorg ervoor dat de motor normaal stationair draait en normaal af te stellen is,rij een kilometer of 10(geen top toerental) en draai de bougie eruit.is deze normaal van kleur (middelbruin) afstelling zo houden,wit/grijs sproeiermaat verhogen enz.Het belangrijkste meetpunt is nogmaals het rustig stationair draaien,stel daar je motor op af.Flauwekul verhalen zoals "me opa zeek altijd in z'n tank"en "slaolie" wuif die weg met een welgemeende Haudoe.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#70 Bericht door tombo » 17 jul 2003, 16:46

Flauwekul verhalen zoals "me opa zeek altijd in z'n tank"en "slaolie" wuif die weg met een welgemeende Haudoe.
Ok, nu wil ik meer weten :mrgreen: Wat is er met opa's en nog in te rijden brommers? :P

Gebruikersavatar
JohanDennis
Berichten: 290
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:56
Locatie: Tilburg!
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#71 Bericht door JohanDennis » 17 jul 2003, 19:27

Mahle cillinders en zuigers kunnen volgens de instructieboekjes van Kreidler/Zundapp van nieuw af aan vol worden belast, inrijden is niet nodig. Dit staat tenminste in de boekjes en reclamefoders die ik heb. Sachs en ILO adviseren eerste 500 km grote sproeier dan naar de dealer voor beurt en kleinere. En ja, de olie die ze nu hebben is dusdanig goed dat 1op 50 gewoon kan. Dit is waarschijnlijk niet iedereen met me eens. Groeten uit Tilburg.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#72 Bericht door Mario TT » 17 jul 2003, 21:39

nooit inrijden met extra hoeveelheid olie omdat je dan langer moet inrijden , je hebt dan nog minder slijtage dan normaal is en dan moet je langer inrijden en ten tweede is het slecht voor je uitlaat die koekt wat sneller dicht en je bougie slipt wat sneller dicht , gewoon niet te veel toeren maken en rustig inrijden.

wil je het inrijden versnellen gebruik dan mineralen olie 100% mineraal dat versnelt het inslijt proces.

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#73 Bericht door Bolle Aad » 29 jul 2003, 13:03

3 o/o olie extra is goed.BEetje spelen m/h gas, geen top-toerentallen
300 km . is genoeg.

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#74 Bericht door Mario TT » 29 jul 2003, 13:05

GEEN EXTRA OLIE DUS!

Bolle Aad
Berichten: 3749
Lid geworden op: 13 sep 2002, 15:16
Locatie: meestal in het kreidler hok
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#75 Bericht door Bolle Aad » 29 jul 2003, 13:41

WEET jij het BETER DAN DE FABRIKANT VAN ZUIGERS ?????

Plaats reactie