Handleiding testkast ontsteking

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

Handleiding testkast ontsteking

#1 Bericht door Melvin » 01 mar 2009, 02:19

Goedenavond.

We hebben afgelopen week een testkast voor ontstekingen aangeschaft.
Handig om te checken of de ontstekingsspoel/condensator/bobine/spoel nog goed is.

Nou zijn we er al wel achter gekomen hoe we een bobine/ontstekingsspoel moeten testen. maar nu de rest nog...

Helaas zat er geen handleiding bij de kast, vandaag dit topic.
Is er iemand die ook zo'n testkast heeft, of weet hoe ik alle functies moet gebruiken? Heb me op google al scheel gezocht naar een handleiding van het ding, maar ik kan niks vinden.

alvast bedankt.
gr melvin.
Bijlagen
DSC01490 (Small).JPG
DSC01490 (Small).JPG (76.78 KiB) 18834 keer bekeken
DSC01492 (Small).JPG
DSC01492 (Small).JPG (45.98 KiB) 18834 keer bekeken
DSC01502 (Small).JPG
DSC01502 (Small).JPG (39.08 KiB) 18834 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#2 Bericht door Melvin » 04 mar 2009, 03:44

niemand die ook maar enig idee heeft wie zo'n kast heeft, of genoeg verstand heeft van electronica om mij de functies uit te leggen?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 mar 2009, 05:50

Melvin schreef:niemand die ook maar enig idee heeft wie zo'n kast heeft, of genoeg verstand heeft van electronica om mij de functies uit te leggen?
Vraag Ewald van www.kreidler-verein.de of www.motelek.net
Die weet het zeker :!:

Enzo

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door marinus » 04 mar 2009, 08:17

Maak Theove eens wakker :wink:

Marinus

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door MichielJ » 04 mar 2009, 08:59

Ik kan ook mijn broer eens voor je vragen. Die is erg handig met dit soort apparatuur. Ik zie "maar" 5 knoppen dus het zal toch nooit zo moeilijk moeten zijn :-k

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

#6 Bericht door azzink » 04 mar 2009, 09:18

arnold heeft ook zo'n ding. Die zal het vast ook wel weten.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#7 Bericht door Melvin » 04 mar 2009, 15:33

MichielJanson schreef:Ik kan ook mijn broer eens voor je vragen. Die is erg handig met dit soort apparatuur. Ik zie "maar" 5 knoppen dus het zal toch nooit zo moeilijk moeten zijn :-k
Zitten ook een hoop kabeltjes aan :lol:
3 weten we waar ze voor zijn (voor de ontstekingsspoel (1 op de massa, 1 op de uitgang van de bobine (bougikabel/dop) en 1 op de ingang van de bobine.

Van bovenop nog een + en een -
en ernaast nog een stekker met een aansluiting zoals je die ook op de digitale aflezing van een frees/draaibank kan vinden. Zitten ook 2 bekjes aan.

Alvast bedankt michiel

@ azzink. tnx zal arnold is mailen :)

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door Gompy » 04 mar 2009, 16:21

Om een condensator te testen moet je hem laden en dan moet de meter op een bepaalde waarde blijven staan voor onbepaalde tijd.
Daarom zit er een knopje laden en ontladen op, altijd de condensator ontladen voordat je hem loskoppelt.
De diode is van de gelijkrichter, daarmee test je of de diodes heel zijn.
Diodes mogen maar naar één kant doorlaten, van de anode naar de kathode.
De bobine testen is niet zo moeilijk, zet er een pulserende spanning op en dat ding begint te vonken.
Je kan de spoelen testen met wisselspanning, nooit met gelijkspanning.
Hoe je spoelen met dat kastje kan testen is me een raadsel omdat je de spoelen alleen kan testen als je een magnetischveld bij de spoel kan opwekken.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
michel1990
Berichten: 561
Lid geworden op: 03 aug 2008, 23:17
Locatie: nieuwerkerk A/D ijssel(z-h)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door michel1990 » 04 mar 2009, 17:07

www.oldtimerdelen.com heeft er ook 1 staan dacht ik

mvg michel

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Theove » 04 mar 2009, 17:14

Ehh... wakker worden... ja, na de 14 pk van Ed.P is het zo stil hier in de Betuwe dat ik in slaap ben gevallen :oops:

Zonder gekheid; ik sluit mij aan bij de bevindingen van Rob. Een schema zou meer duidelijkheid brengen....

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#11 Bericht door Melvin » 05 mar 2009, 01:41

theove schreef:Ehh... wakker worden... ja, na de 14 pk van Ed.P is het zo stil hier in de Betuwe dat ik in slaap ben gevallen :oops:

Zonder gekheid; ik sluit mij aan bij de bevindingen van Rob. Een schema zou meer duidelijkheid brengen....
had ik maar een schema...
Dat is nu net het probleem, er zit niks bij :wink:

@ Rob.

De werking van een condensator en hoe je hem test is mij nu duidelijk.
Ik neem aan dat als die ''afpist'', dat die aan zijn einde is.
Nu nog even de goede kabeltje vinden. Of moet ik gewoon de + en - nemen die ik ook gebruik om de ontstekingsspoel te testen?

Dan nog 1 vraagje, waar in een ontsteking zit een diode?
Dit zal waarschijnlijk alleen op de electronische/digitale versie's zitten neem ik aan?

Spoelen testen gaat perfect.
Je kan mooi zien of die aan vervanging toe is. Ik heb er een aantal doorgemeten, en mij is iets bevestigd wat ik al wist; De RS buitenbobines waren allemaal nog in perfecte staat. Misten amper een vonkje en dat met een behoorlijke afstand tussen de elektrodes.
De bromfietsspoelen daarintegen zaten veel rotte appelen tussen, die na een minuutje lopen het beduidend minder gingen doen en vonken gingen missen :wink:

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#12 Bericht door Ries » 05 mar 2009, 07:20

wat doen ze als ze warm worden? zit ook nog verschil in he

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8297
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#13 Bericht door Melvin » 05 mar 2009, 10:29

De buitenbobines geen verschil.
Bij de binnenbobines zitten er een aantal tussen dus het dan amper meer doen. Brommertje van theo deed het niet lekker en sloeg steeds af. Wij dachten steeds dat het de condensator was, maar het was dus de bobine. Dit was ook een buitenbobine (van een ducati ontsteking) en was 5000km oud (de brommer had maar 5000 gelopen). Zelfs daar zitten dus nog wel is kapotte tussen

Gompy
Berichten: 876
Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#14 Bericht door Gompy » 05 mar 2009, 11:34

Onder spoelen testen versta ik iets anders dan onder een bobine testen.
De spoelen zitten in het blok en wekken de spanning op voor de bobine en het licht.
Tevens kan er een spoel aanwezig, incl diodes, zijn welke als dynamo werkt om de accu te laden.

De ontsteekspoel moet tussen de 400 en 600 Volt opwekken en de lichtspoel 6 (12) Volt.
Het is duidelijk te zien wat de onsteekspoel is, nl veel windingen van heel dun draad en wat de lichtspeol is, weinig windingen en dikker draad.
Zou je deze spoelen willen testen, dan moet je ze op een grondplaat monteren en het vliegwiel gaan aandrijven met bv een snaar en een ruitenwisser of aanjager motortje van de sloop.
De afstand tussen het vliegwiel en de spoelen is zeer belangrijk.
Is de afstand te groot, dan zullen de spoelen minder spanning opwekken.

Bobines welke door de ontsteekspoel gevoed worden hebben een weerstands verhouding die kan liggen tussen de 1:400 en de 1:700.
Eea is sterk afhankelijk van de spanning die opgewekt wordt in de ontsteekspoel.
Wekt de ontsteekspoel ~400 Volt op, dan zal je een bobine moeten hebben met een verhouding van 1:700.
Wekt de ontsteekspoel ~600 Volt op dan is het 1:400.
400 Volt x 700 = 28.000 Volt en 600 Volt x 400 = 24.000 Volt.

Bobines die gevoed worden uit een accu is een ander verhaal, daar ligt de wikkelvehouding nog hoger en gebruikt men dikker wikkeldraad in de primairekant (6/12 Volt) om het vermogen in de bobine te kunnen opwekken.
De onsteekspanning ligt wel lagen bij dit soort bobines, tussen de 12.000 en 18.000 Volt.
Het nadeel bij deze accu gevoede ontstekingen is dat als de puntjes gesloten zijn terwijl je het contact aan hebt staan dat de bobine verbrand.

De vonkafstand geeft aan hoeveel spanning de bobine afgeeft.
Je hebt 1000 Volt nodig om 1mm te overbruggen.

Het testen van bobines gaat dus niet zomaar, je moet terdegen weten met welk type bobine je te maken hebt.
Wanneer je een bobine hebt die gevoed wordt uit de onsteekspoel van 400 Volt, dan zal hij nauwelijks een vonk produseren bij een spanning van 6 of 12 Volt.
De bobine is dan beslist niet stuk !!

Dan hebben we nog de zgn magneet bobines.
Dit zijn bobines die binnen het vliegwiel gemonteerd zijn en waar de bougiekabel direct op aangesloten is.
Je vindt deze bobines meestal in kettingzagen ed.
Er komt maar één draad van de bobines en deze wordt via de contactpuntjes naar massa geschakeld.
Deze zijn niet te testen zonder dat je ze bekrachtigd met een magnetischveld, het vliegwiel.

In deze twee topics (engels en post onder de naam bigboat) leg ik uit hoeveel Joule er nodig is om een goede vonk te verkrijgen.
Let even niet op de linken naar mijn website, die komt na zaterdag pas weer online.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_3422690/tm.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_4344316/tm.htm


Nog even over de condensator, als deze inderdaad *leegloopt* als hij geladen is, dan is hij stuk.
De condensator kan rustig maanden zijn spanning vast houden, zelfs na jaren kan je nog een behoorlijke vonk trekken bij een goede condensator.

Mvg, Rob

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#15 Bericht door de wilde 13 » 02 sep 2014, 21:50

ben sinds kort ook in het bezit van een ontsteking testkast met nagenoeg allen functies
Bijlagen
ondsteking tester.jpg
ondsteking tester.jpg (87.37 KiB) 14452 keer bekeken
Laatst gewijzigd door de wilde 13 op 03 sep 2014, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 sep 2014, 22:15

Dat was heel mooi Marcel. Alles kan je er op meten. Is officieel een testkast voor grasmaaiers. Dus alles aanwezig om 2-takt motoren te testen.
Bobines, condensatoren, vonk trekken, elektronische ontstekingen, toerental op inductie, diodes, weerstanden enz. enz.

Hier even de LF aan de stekker. Netjes 1.200 rpm

Enzo
Bijlagen
foto(279).JPG
foto(279).JPG (107.12 KiB) 14442 keer bekeken

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#17 Bericht door Ed.P » 02 sep 2014, 22:25

Dat word al professioneler daar in Zoetermeer nog even en er staat een dyno :thumbleft

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 sep 2014, 22:28

Ed.P schreef:Dat word al professioneler daar in Zoetermeer nog even en er staat een dyno :thumbleft
Vanavond hadden we het al over een bovenfrees om te kotteren, boren, frezen.

=P~ =P~

Maar goed een hele nette nog vrij moderne nieuwe kast met prachtig boek erbij hoe en wat.

En vanavond nog een kaal blok met afgekeurde carters een krukas in gezet. Bij deze laat ik het carter naar 50mm kotteren en op brede steek zetten voor mijn tweede meetblok voor Super Breitwand.
Dan heb ik een smalle en brede steek meetblok.

Enzo

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Handleiding testkast ontsteking

#19 Bericht door lazy rider » 03 sep 2014, 14:10

Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer :thumbleft
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html

Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 03 sep 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Handleiding testkast ontsteking

#20 Bericht door lazy rider » 03 sep 2014, 16:40

:D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 sep 2014, 16:59

lazy rider schreef::D
Inderdaad geen rotzooi. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Handleiding testkast ontsteking

#22 Bericht door de wilde 13 » 06 sep 2014, 17:32

lazy rider schreef:Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer :thumbleft
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html

Johan
zo hé' schrik wel van de prijs zeg..[ik heb hem van me collega gehad].

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Handleiding testkast ontsteking

#23 Bericht door lazy rider » 10 sep 2014, 22:24

de wilde 13 schreef:
lazy rider schreef:Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer :thumbleft
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html

Johan
zo hé' schrik wel van de prijs zeg..[ik heb hem van me collega gehad].

Dat vond ik ook een behoorlijke prijs , om zomaar even aan te schaffen .
Ik blijf het wel op mijn oude manier doen , dat werkt tot nu toe ook goed .
Je moet er net ééntje tegenkomen voor een redelijk prijsje .

Johan

Plaats reactie