Handleiding testkast ontsteking
- Melvin
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Handleiding testkast ontsteking
Goedenavond.
We hebben afgelopen week een testkast voor ontstekingen aangeschaft.
Handig om te checken of de ontstekingsspoel/condensator/bobine/spoel nog goed is.
Nou zijn we er al wel achter gekomen hoe we een bobine/ontstekingsspoel moeten testen. maar nu de rest nog...
Helaas zat er geen handleiding bij de kast, vandaag dit topic.
Is er iemand die ook zo'n testkast heeft, of weet hoe ik alle functies moet gebruiken? Heb me op google al scheel gezocht naar een handleiding van het ding, maar ik kan niks vinden.
alvast bedankt.
gr melvin.
We hebben afgelopen week een testkast voor ontstekingen aangeschaft.
Handig om te checken of de ontstekingsspoel/condensator/bobine/spoel nog goed is.
Nou zijn we er al wel achter gekomen hoe we een bobine/ontstekingsspoel moeten testen. maar nu de rest nog...
Helaas zat er geen handleiding bij de kast, vandaag dit topic.
Is er iemand die ook zo'n testkast heeft, of weet hoe ik alle functies moet gebruiken? Heb me op google al scheel gezocht naar een handleiding van het ding, maar ik kan niks vinden.
alvast bedankt.
gr melvin.
- Bijlagen
-
- DSC01490 (Small).JPG (76.78 KiB) 18834 keer bekeken
-
- DSC01492 (Small).JPG (45.98 KiB) 18834 keer bekeken
-
- DSC01502 (Small).JPG (39.08 KiB) 18834 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Vraag Ewald van www.kreidler-verein.de of www.motelek.netMelvin schreef:niemand die ook maar enig idee heeft wie zo'n kast heeft, of genoeg verstand heeft van electronica om mij de functies uit te leggen?
Die weet het zeker
Enzo
- Melvin
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Zitten ook een hoop kabeltjes aanMichielJanson schreef:Ik kan ook mijn broer eens voor je vragen. Die is erg handig met dit soort apparatuur. Ik zie "maar" 5 knoppen dus het zal toch nooit zo moeilijk moeten zijn
3 weten we waar ze voor zijn (voor de ontstekingsspoel (1 op de massa, 1 op de uitgang van de bobine (bougikabel/dop) en 1 op de ingang van de bobine.
Van bovenop nog een + en een -
en ernaast nog een stekker met een aansluiting zoals je die ook op de digitale aflezing van een frees/draaibank kan vinden. Zitten ook 2 bekjes aan.
Alvast bedankt michiel
@ azzink. tnx zal arnold is mailen
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Om een condensator te testen moet je hem laden en dan moet de meter op een bepaalde waarde blijven staan voor onbepaalde tijd.
Daarom zit er een knopje laden en ontladen op, altijd de condensator ontladen voordat je hem loskoppelt.
De diode is van de gelijkrichter, daarmee test je of de diodes heel zijn.
Diodes mogen maar naar één kant doorlaten, van de anode naar de kathode.
De bobine testen is niet zo moeilijk, zet er een pulserende spanning op en dat ding begint te vonken.
Je kan de spoelen testen met wisselspanning, nooit met gelijkspanning.
Hoe je spoelen met dat kastje kan testen is me een raadsel omdat je de spoelen alleen kan testen als je een magnetischveld bij de spoel kan opwekken.
Mvg, Rob
Daarom zit er een knopje laden en ontladen op, altijd de condensator ontladen voordat je hem loskoppelt.
De diode is van de gelijkrichter, daarmee test je of de diodes heel zijn.
Diodes mogen maar naar één kant doorlaten, van de anode naar de kathode.
De bobine testen is niet zo moeilijk, zet er een pulserende spanning op en dat ding begint te vonken.
Je kan de spoelen testen met wisselspanning, nooit met gelijkspanning.
Hoe je spoelen met dat kastje kan testen is me een raadsel omdat je de spoelen alleen kan testen als je een magnetischveld bij de spoel kan opwekken.
Mvg, Rob
- michel1990
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 03 aug 2008, 23:17
- Locatie: nieuwerkerk A/D ijssel(z-h)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Melvin
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
had ik maar een schema...theove schreef:Ehh... wakker worden... ja, na de 14 pk van Ed.P is het zo stil hier in de Betuwe dat ik in slaap ben gevallen
Zonder gekheid; ik sluit mij aan bij de bevindingen van Rob. Een schema zou meer duidelijkheid brengen....
Dat is nu net het probleem, er zit niks bij
@ Rob.
De werking van een condensator en hoe je hem test is mij nu duidelijk.
Ik neem aan dat als die ''afpist'', dat die aan zijn einde is.
Nu nog even de goede kabeltje vinden. Of moet ik gewoon de + en - nemen die ik ook gebruik om de ontstekingsspoel te testen?
Dan nog 1 vraagje, waar in een ontsteking zit een diode?
Dit zal waarschijnlijk alleen op de electronische/digitale versie's zitten neem ik aan?
Spoelen testen gaat perfect.
Je kan mooi zien of die aan vervanging toe is. Ik heb er een aantal doorgemeten, en mij is iets bevestigd wat ik al wist; De RS buitenbobines waren allemaal nog in perfecte staat. Misten amper een vonkje en dat met een behoorlijke afstand tussen de elektrodes.
De bromfietsspoelen daarintegen zaten veel rotte appelen tussen, die na een minuutje lopen het beduidend minder gingen doen en vonken gingen missen
- Melvin
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 47 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
De buitenbobines geen verschil.
Bij de binnenbobines zitten er een aantal tussen dus het dan amper meer doen. Brommertje van theo deed het niet lekker en sloeg steeds af. Wij dachten steeds dat het de condensator was, maar het was dus de bobine. Dit was ook een buitenbobine (van een ducati ontsteking) en was 5000km oud (de brommer had maar 5000 gelopen). Zelfs daar zitten dus nog wel is kapotte tussen
Bij de binnenbobines zitten er een aantal tussen dus het dan amper meer doen. Brommertje van theo deed het niet lekker en sloeg steeds af. Wij dachten steeds dat het de condensator was, maar het was dus de bobine. Dit was ook een buitenbobine (van een ducati ontsteking) en was 5000km oud (de brommer had maar 5000 gelopen). Zelfs daar zitten dus nog wel is kapotte tussen
-
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 04 jul 2008, 21:57
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Onder spoelen testen versta ik iets anders dan onder een bobine testen.
De spoelen zitten in het blok en wekken de spanning op voor de bobine en het licht.
Tevens kan er een spoel aanwezig, incl diodes, zijn welke als dynamo werkt om de accu te laden.
De ontsteekspoel moet tussen de 400 en 600 Volt opwekken en de lichtspoel 6 (12) Volt.
Het is duidelijk te zien wat de onsteekspoel is, nl veel windingen van heel dun draad en wat de lichtspeol is, weinig windingen en dikker draad.
Zou je deze spoelen willen testen, dan moet je ze op een grondplaat monteren en het vliegwiel gaan aandrijven met bv een snaar en een ruitenwisser of aanjager motortje van de sloop.
De afstand tussen het vliegwiel en de spoelen is zeer belangrijk.
Is de afstand te groot, dan zullen de spoelen minder spanning opwekken.
Bobines welke door de ontsteekspoel gevoed worden hebben een weerstands verhouding die kan liggen tussen de 1:400 en de 1:700.
Eea is sterk afhankelijk van de spanning die opgewekt wordt in de ontsteekspoel.
Wekt de ontsteekspoel ~400 Volt op, dan zal je een bobine moeten hebben met een verhouding van 1:700.
Wekt de ontsteekspoel ~600 Volt op dan is het 1:400.
400 Volt x 700 = 28.000 Volt en 600 Volt x 400 = 24.000 Volt.
Bobines die gevoed worden uit een accu is een ander verhaal, daar ligt de wikkelvehouding nog hoger en gebruikt men dikker wikkeldraad in de primairekant (6/12 Volt) om het vermogen in de bobine te kunnen opwekken.
De onsteekspanning ligt wel lagen bij dit soort bobines, tussen de 12.000 en 18.000 Volt.
Het nadeel bij deze accu gevoede ontstekingen is dat als de puntjes gesloten zijn terwijl je het contact aan hebt staan dat de bobine verbrand.
De vonkafstand geeft aan hoeveel spanning de bobine afgeeft.
Je hebt 1000 Volt nodig om 1mm te overbruggen.
Het testen van bobines gaat dus niet zomaar, je moet terdegen weten met welk type bobine je te maken hebt.
Wanneer je een bobine hebt die gevoed wordt uit de onsteekspoel van 400 Volt, dan zal hij nauwelijks een vonk produseren bij een spanning van 6 of 12 Volt.
De bobine is dan beslist niet stuk !!
Dan hebben we nog de zgn magneet bobines.
Dit zijn bobines die binnen het vliegwiel gemonteerd zijn en waar de bougiekabel direct op aangesloten is.
Je vindt deze bobines meestal in kettingzagen ed.
Er komt maar één draad van de bobines en deze wordt via de contactpuntjes naar massa geschakeld.
Deze zijn niet te testen zonder dat je ze bekrachtigd met een magnetischveld, het vliegwiel.
In deze twee topics (engels en post onder de naam bigboat) leg ik uit hoeveel Joule er nodig is om een goede vonk te verkrijgen.
Let even niet op de linken naar mijn website, die komt na zaterdag pas weer online.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_3422690/tm.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_4344316/tm.htm
Nog even over de condensator, als deze inderdaad *leegloopt* als hij geladen is, dan is hij stuk.
De condensator kan rustig maanden zijn spanning vast houden, zelfs na jaren kan je nog een behoorlijke vonk trekken bij een goede condensator.
Mvg, Rob
De spoelen zitten in het blok en wekken de spanning op voor de bobine en het licht.
Tevens kan er een spoel aanwezig, incl diodes, zijn welke als dynamo werkt om de accu te laden.
De ontsteekspoel moet tussen de 400 en 600 Volt opwekken en de lichtspoel 6 (12) Volt.
Het is duidelijk te zien wat de onsteekspoel is, nl veel windingen van heel dun draad en wat de lichtspeol is, weinig windingen en dikker draad.
Zou je deze spoelen willen testen, dan moet je ze op een grondplaat monteren en het vliegwiel gaan aandrijven met bv een snaar en een ruitenwisser of aanjager motortje van de sloop.
De afstand tussen het vliegwiel en de spoelen is zeer belangrijk.
Is de afstand te groot, dan zullen de spoelen minder spanning opwekken.
Bobines welke door de ontsteekspoel gevoed worden hebben een weerstands verhouding die kan liggen tussen de 1:400 en de 1:700.
Eea is sterk afhankelijk van de spanning die opgewekt wordt in de ontsteekspoel.
Wekt de ontsteekspoel ~400 Volt op, dan zal je een bobine moeten hebben met een verhouding van 1:700.
Wekt de ontsteekspoel ~600 Volt op dan is het 1:400.
400 Volt x 700 = 28.000 Volt en 600 Volt x 400 = 24.000 Volt.
Bobines die gevoed worden uit een accu is een ander verhaal, daar ligt de wikkelvehouding nog hoger en gebruikt men dikker wikkeldraad in de primairekant (6/12 Volt) om het vermogen in de bobine te kunnen opwekken.
De onsteekspanning ligt wel lagen bij dit soort bobines, tussen de 12.000 en 18.000 Volt.
Het nadeel bij deze accu gevoede ontstekingen is dat als de puntjes gesloten zijn terwijl je het contact aan hebt staan dat de bobine verbrand.
De vonkafstand geeft aan hoeveel spanning de bobine afgeeft.
Je hebt 1000 Volt nodig om 1mm te overbruggen.
Het testen van bobines gaat dus niet zomaar, je moet terdegen weten met welk type bobine je te maken hebt.
Wanneer je een bobine hebt die gevoed wordt uit de onsteekspoel van 400 Volt, dan zal hij nauwelijks een vonk produseren bij een spanning van 6 of 12 Volt.
De bobine is dan beslist niet stuk !!
Dan hebben we nog de zgn magneet bobines.
Dit zijn bobines die binnen het vliegwiel gemonteerd zijn en waar de bougiekabel direct op aangesloten is.
Je vindt deze bobines meestal in kettingzagen ed.
Er komt maar één draad van de bobines en deze wordt via de contactpuntjes naar massa geschakeld.
Deze zijn niet te testen zonder dat je ze bekrachtigd met een magnetischveld, het vliegwiel.
In deze twee topics (engels en post onder de naam bigboat) leg ik uit hoeveel Joule er nodig is om een goede vonk te verkrijgen.
Let even niet op de linken naar mijn website, die komt na zaterdag pas weer online.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_3422690/tm.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_4344316/tm.htm
Nog even over de condensator, als deze inderdaad *leegloopt* als hij geladen is, dan is hij stuk.
De condensator kan rustig maanden zijn spanning vast houden, zelfs na jaren kan je nog een behoorlijke vonk trekken bij een goede condensator.
Mvg, Rob
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Handleiding testkast ontsteking
ben sinds kort ook in het bezit van een ontsteking testkast met nagenoeg allen functies
- Bijlagen
-
- ondsteking tester.jpg (87.37 KiB) 14452 keer bekeken
Laatst gewijzigd door de wilde 13 op 03 sep 2014, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Handleiding testkast ontsteking
Dat was heel mooi Marcel. Alles kan je er op meten. Is officieel een testkast voor grasmaaiers. Dus alles aanwezig om 2-takt motoren te testen.
Bobines, condensatoren, vonk trekken, elektronische ontstekingen, toerental op inductie, diodes, weerstanden enz. enz.
Hier even de LF aan de stekker. Netjes 1.200 rpm
Enzo
Bobines, condensatoren, vonk trekken, elektronische ontstekingen, toerental op inductie, diodes, weerstanden enz. enz.
Hier even de LF aan de stekker. Netjes 1.200 rpm
Enzo
- Bijlagen
-
- foto(279).JPG (107.12 KiB) 14442 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Handleiding testkast ontsteking
Vanavond hadden we het al over een bovenfrees om te kotteren, boren, frezen.Ed.P schreef:Dat word al professioneler daar in Zoetermeer nog even en er staat een dyno
Maar goed een hele nette nog vrij moderne nieuwe kast met prachtig boek erbij hoe en wat.
En vanavond nog een kaal blok met afgekeurde carters een krukas in gezet. Bij deze laat ik het carter naar 50mm kotteren en op brede steek zetten voor mijn tweede meetblok voor Super Breitwand.
Dan heb ik een smalle en brede steek meetblok.
Enzo
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Handleiding testkast ontsteking
Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html
Johan
Mooi stukje gereedschap weer
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html
Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 03 sep 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- de wilde 13
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 17 keren
Re: Handleiding testkast ontsteking
zo hé' schrik wel van de prijs zeg..[ik heb hem van me collega gehad].lazy rider schreef:Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html
Johan
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Handleiding testkast ontsteking
de wilde 13 schreef:zo hé' schrik wel van de prijs zeg..[ik heb hem van me collega gehad].lazy rider schreef:Een goede multimeter heeft deze mogelijkheden ook .
Mooi stukje gereedschap weer
flinke investering http://www.agroluxeshop.nl/nl/Gereedsch ... IC-80.html
Johan
Dat vond ik ook een behoorlijke prijs , om zomaar even aan te schaffen .
Ik blijf het wel op mijn oude manier doen , dat werkt tot nu toe ook goed .
Je moet er net ééntje tegenkomen voor een redelijk prijsje .
Johan