Aankoopt tips

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Aankoopt tips

#1 Bericht door Dennis_RMC » 23 aug 2003, 22:19

Hoi, ik was pas geleden bij een man uit maastricht om wat zündapp onderdelen te kopen, toen zag ik dat hij ook een kreidler RMC had staat. Ik vind het een fantastisch ding en nu wil ik morgen terug gaan om het ding te kopen. Maar ik ben zelf niet zo bekend met het merk, eigenlijk alleen maar met zündapp. En nu had ik graag wat tips van waar ik op moet letten als ik er een koop: wat gaat er snel kapot? hoe zie ik dat? Zijn kreidlers eigenlijk moeilijk te reviseren?

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#2 Bericht door hermanp » 23 aug 2003, 22:31

Kreidler en Zündapp zijn qua constructie en kwaliteit niet echt verschillend. Ligt ook een beetje aan jaartal/type/uitvoering.
De zwakke punten van Kreidler zijn de achterbrug die wel eens speling wil vertonen, het big-end lager wat het zwakste deel van de motor is, en ook het moeilijkste te vervangen, en over het algemeen is de kwaliteit van de lak, en dan met name de zwart gelakte onderdelen zoals stander, uitlaatsteun, motorschermen en schokbrekers niet echt goed, of zelfs slecht te noemen.

Gebruikersavatar
Remco
Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 sep 2002, 16:49
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#3 Bericht door Remco » 24 aug 2003, 00:53

en niet te vergeten de trapas van de directe 4 bak met trappers.. probeer deze trapas axiaal te verschuiven, bij veel speling heb je mega grote kans dat je oliekeeringen lekken. Ook na vervanging blijft dit een probleem. Je zou het koperen klembusje wel kunnen vervangen, maar dan zou het blok in 2en moeten.

Controleer ook de rubbers van de voorvork, mochten deze kapot\beschadigd zijn controleer dan altijd de binnenpoten, als ze roest vertonen moet je de hele poot in zijn geheel vervangen ( compleet T-Stuk) Dit is een waanzinnig dure hobby..

Verder Succes met de aankoop en laat even weten wat nu lekkerder rijd, een zundapp of een kreidler...

Remco

Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Dennis_RMC » 24 aug 2003, 01:19

Remco schreef:Ook na vervanging blijft dit een probleem. Je zou het koperen klembusje wel kunnen vervangen, maar dan zou het blok in 2en moeten.
Is het dan moeilijk om een kreidlerblok te reviseren (of in ieder geval te splitsen?)
Remco schreef:Verder Succes met de aankoop en laat even weten wat nu lekkerder rijd, een zundapp of een kreidler...

Remco
Ik denk dat ik daar maar beter niets over kan zeggen ;) dat zouden óf jullie op dit forum of de mensen op het zündapp forum niet leuk vinden ;) en tjah, ik ben daar wel moderator :D

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#5 Bericht door Ries » 24 aug 2003, 09:52

1 tip,

Als je zelfgaat reviseren, is het fijn dat je de beschikking hebt over origineel kreidler gereedschap, zoals koppelings sleutel, lagertrekker... je moet ook een meetklokje hebben om de speling tussen de lagers uit te vullen, dan heb je ook nog eens een instelbare ruimer nodig om de bronzen bussen te ruimen op de maat van de schakelwals en de trap as.... ruimen doet paul hendriks wel voor je... met de montage handleiding van het forum kun je hem zelf wel uit en in mekaar doen....

Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Dennis_RMC » 24 aug 2003, 10:50

Is het dan moeilijk om aan origineel kreidler gereedschap te komen ?

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#7 Bericht door Ries » 24 aug 2003, 10:59

nee, maar wel duur

Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Dennis_RMC » 24 aug 2003, 14:37

ok nog ff ene vraagje, waar staat het nl. goedkeuringsnummer op een kreidler? en het framenummer? want ik wil niet bedrogen worden :)

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#9 Bericht door tombo » 24 aug 2003, 14:44

Framenummer: aan de rechterkant, onder het zadel. NL-keur, aan de rechterkant net iets boven de carburateur. Kijk daar idd goed naar!

Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Dennis_RMC » 24 aug 2003, 14:50

weet iemand wat geldige nl-nummers zijn? ik weet niet precies welk model het is, het is in ieder geval een rmc maar wat voor zou ik niet weten :oops:

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#11 Bericht door tombo » 24 aug 2003, 18:10

Op de site van Louis Dörr staat veel informatie over framenummers (http://www.xs4all.nl/~maloud/kreidler/0 ... index.html). klik links op framenummers, en je hebt de keuze uit een paar opties. Als je denkt dat het een Mokick of een Motorrad is, dan is het een Duitser, of dus een motor. Een duitser heeft vaste voetsteunen en een kickstart, of het is een motor (of de vorige eigenaar heeft onder een Nld frame een duits blok gehangen). Maar het NL-keurmerk moet in het frame zijn geslagen. Als de eigenaar met een stickertje komt, dan kan het wel eens een Duitser zijn, NL-keur stickertjes zijn namelijk te koop bij P. Hendriks (de kreidler-boer voor als je het nog niet wist :P). Veel succes!

Gebruikersavatar
Danoontje
Berichten: 961
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:19
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Danoontje » 24 aug 2003, 19:29

Hij heeft em gekocht ;)

Nu dus nog een RMC rijdend in Zuid limburg...helaas niet in Maastricht...maar ik zie em wel verschijnen Dennis, op een zundapp meeting ;)

Gebruikersavatar
Dennis_RMC
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 aug 2003, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Dennis_RMC » 24 aug 2003, 21:44

Of misschien kom ik zo wel eens langs :) als ik eens niets te doen heb :D

Plaats reactie