Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#1 Bericht door Maarten » 09 dec 2009, 07:59

Bron: http://www.bloggen.be/6oog/archief.php?ID=567950

"VAN DE WAL IN DE SLOOT"

Eind `69 begin `70 had ik wat vrienden in de Paulus Potterstraat. Je had daar een onwijs grote speeltuin in het midden van de straat, via een poort kon je daar komen, deze speeltuin liep naar de rembrandstraat, vanwaar je ook via een poort deze speeltuin kon bereiken. Voor de pubers in die tijd was het hun verzamelplek. aan het eind van deze speeltuin lag een groot sportveld van asphalt, zomers speelde daar regelmatig bandjes, en was het dansen en de grietjes achterna zitten, er werd dan voor zo`n avond een kleine entree prijs aan het hek gerekend om binnen tekunnen komen.

Zondags s`morgens werd er met de brommer verzameld aan de poort in de paulus. Ik was net 15 en had al een brommer, die ik in een dronken bui van mijn vader had gehad. Bij mooi weer gingen wij altijd op zo`n zondag met een hele groep naar hoek van holland, waar we een vast tentje hadden, en altijd een tijdje bleven zitten, patatje eten, colatje, beetje dollen met de grietjes waarvan er ook altijd wel een paar met ons mee gingen.

Zo ook op deze zondag morgen, het was mooi weer en we stonden al met een behoorlijke groep aan de poort, er werd besloten om naar de hoek tegaan, ( hoek van holland) Ook deze keer gingen er weer een paar grietjes mee, die vonden het prachtig om achterop een brommer tekunnen zitten. Willem had altijd het leukste grietje achterop, hij had namelijk de mooiste kreidler, dus hoe mooier je brommer was, des teleuker was het grietje dat achterop zat. Theotje had zo`n italiaans race monstertje met zo`n race kuipie voorop, nou anneke wilde dan wel bij theo achterop. Ik vond mary uit de poort wel leuk, maar die had dan altijd eerst ruzie met haar moeder of ze wel mee mocht, wat uiteindelijk dan toch altijd wel goed gevonden werd. John reed altijd alleen op een oude politie dkw, achterop z`n bagagerek een gereedschap kist die vast zat met snelbinders, want john kreeg nog wel eens pech onder weg, zodat hij hem zelf onderweg kon repareren, zodat wij dan even een shaggy konden roken. Eenmaal opweg naar de hoek hadden wij de gang er goed inzitten, op een gegeven moment wilde theotje john inhalen, maar bleef net even met zijn racekuip achter de gereedschapkist van john haken, gelijk schoot hij weer los, waar door theo de macht over het stuur verloor, Via het gras veld dat naast het fietspad lag belande theo, met zijn brommer en anneke in de sloot. Zijn brommer lag er half in, dus die deed het gewoon nog,De hele groep lag nu dubbel van het lachen , waardoor theo zich helemaal afreageerde op anneke, Hij wilde haar ook niet meer achterop hebben, en als het aan hem had gelegen, had hij haar daar laten staan. Een jongen uit de groep die ook alleen reed vond dit lullig, en nam anneke verder achterop. Door waternat waren theo en anneke , dus werd er besloten om terug naar de paulus tegaan. Zo maakte wij zondags altijd wel iets geks mee.

Dus niet alleen nu heb je hangplekken, waar in deze tijd nog al moeilijk over gedaan wordt, hangplekken zijn er altijd geweest, het waren de plekken waar je elkaar tegen kwam, en van waaruit dingen werden ondernomen, of je bleef gewoon de hele middag of avond op zo`n plek hangen. Nou en een ieder die zo`n hangplek hebt meegemaakt weet dan wel waar het zo`n beetje over ging in zo`n groep. Wat dat betreft is er weinig veranderd, toen had je door heel denhaag hangplekken, en zo is dit nu nog steeds, het enige verschil nu is, het is allemaal veel harder geworden, met ook weinig respect naar elkaar toe. De wet van de straat nu is........... Overleven.
Bijlagen
lekkah-haags.jpg
lekkah-haags.jpg (25.57 KiB) 19905 keer bekeken

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door rick rol » 09 dec 2009, 08:25

leuk stukje

RR

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Erwin_1965 » 09 dec 2009, 08:28

herkenbaar :clap

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#4 Bericht door dijk » 09 dec 2009, 16:31

de foto is erg klein maarten :!:

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Robert1 » 09 dec 2009, 16:32

dijk schreef:de foto is erg klein maarten :!:
Dijk, jij hebt vast dat Telegraaf artikel wel, daar staat deze foto in het groot op!

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door Lacsap » 09 dec 2009, 16:34

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Leuk verhaal, ik zat het net met plezier op school te lezen.
Hoort er echt allemaal bij die verhalen.... :lol:

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Andre » 09 dec 2009, 16:56

toch is deze foto al een jaar of 10 oud en heeft al eerder in de krant gestaan.

dit zijn leden van kcon.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#8 Bericht door freaky_ferry » 09 dec 2009, 17:49

klopt andre

ik heb de foto op een krantenartikel staan die op mijn kamer hangt

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#9 Bericht door dijk » 09 dec 2009, 18:23

Robert1 schreef:
dijk schreef:de foto is erg klein maarten :!:
Dijk, jij hebt vast dat Telegraaf artikel wel, daar staat deze foto in het groot op!
dat klopt nu je het zegt robert :wink:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Maarten » 09 dec 2009, 19:28

Ik zet dit soort artikelen die in de pers voorbij komen en waar het woord Kreidler in voorkomt, zo af en toe op de site.
Dat er een grotere foto van is wist ik niet, plaats maar hier aub of stuur naar maarten@kreidler.nl

Ik woonde zelf het grootste deel van mijn jeugd in het enigszins bekakte Voorburg, toch was ik wel eens vaker te vinden in de hier boven genoemde straten in Den Haag.

Ten eerste gingen we (mijn vrienden, broer en ik) vaak naar het Kikkerstraatje in Den Haag voor onze onderdelen, bij de firma van Zijl.

Ten tweede waren we veel te vinden op de Lange Beestenmarkt, waar de gebroeders Paulus en Bertus de Vries veel brommers, onderdelen en brommerspullen verkochten.

Ook in hartje Schilderswijk kwamen we wel, in de Paulus Potterstraat had je Leo Kok die allerlei supergave brommers had staan. (moeten we maar eens vragen aan Wilco of zo).

Tegenover Kok had je ook een winkeltje van Ben Korsel, die had ook een heleboel troep en oude motorfietsen en allerlei projecten, zoals een Kreidler sprinter in opbouw, in de kleur parelmoer.

De Paulus Potterstraat was berucht, je kon er ook mooi vuurwerk gaan halen... beetje sterker spul dan wat je kon krijgen in de gewone winkel en je hoefde ook geen 16 te zijn.

Erwin_1965
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Erwin_1965 » 09 dec 2009, 19:31

Maarten schreef:Ik zet dit soort artikelen die in de pers voorbij komen en waar het woord Kreidler in voorkomt, zo af en toe op de site.
Dat er een grotere foto van is wist ik niet, plaats maar hier aub of stuur naar maarten@kreidler.nl

Ik woonde zelf het grootste deel van mijn jeugd in het enigszins bekakte Voorburg, toch was ik wel eens vaker te vinden in de hier boven genoemde straten in Den Haag.

Ten eerste gingen we (mijn vrienden, broer en ik) vaak naar het Kikkerstraatje in Den Haag voor onze onderdelen, bij de firma van Zijl.

Ten tweede waren we veel te vinden op de Lange Beestenmarkt, waar de gebroeders Paulus en Bertus de Vries veel brommers, onderdelen en brommerspullen verkochten.

Ook in hartje Schilderswijk kwamen we wel, in de Paulus Potterstraat had je Leo Kok die allerlei supergave brommers had staan. (moeten we maar eens vragen aan Wilco of zo).

Tegenover Kok had je ook een winkeltje van Ben Korsel, die had ook een heleboel troep en oude motorfietsen en allerlei projecten, zoals een Kreidler sprinter in opbouw, in de kleur parelmoer.

De Paulus Potterstraat was berucht, je kon er ook mooi vuurwerk gaan halen... beetje sterker spul dan wat je kon krijgen in de gewone winkel en je hoefde ook geen 16 te zijn.

boefje :wink:

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

#12 Bericht door Maarten » 09 dec 2009, 19:46

Erwin_1965 schreef:boefje :wink:
Viel wel mee Erwin, wij waren iets te braaf en waren op onze hoede in die straten in de Schilderswijk.

Over die Ben Korsel in de Paulus Potterstraat: Ik vroeg ooit eens aan hem naar een mooie Kreidler cilinder, een Super Breitwand. Die had Ben wel, maar die moest hij even op gaan halen... moesten we maar even een paar uurtjes wachten, zei Ben, en dan was die cilinder er. Nou ja, gingen we maar weer even bij Bert de Vries naar binnen, was bijna om de hoek. Bertus zei ons op een bepaald moment: "jongens, even niets zeggen, maar Ben komt zo die cilinder ophalen"... die cilinder lag dus om de hoek bij Bertus de Vries in zijn winkeltje. En die konden we een uurtje later gaan ophalen (kopen) bij Ben Korsel in de Paulus Potterstraat. Weer aangekomen bij Ben zei hij: "Ik heb die cilinder even op de motor opgehaald op in Antwerpen, even 200 op de autobaan".

We waren dan wel groentjes, maar we snapten de (typisch Haagse) bluf van Ben ook wel. We zeiden maar niets natuurlijk, de cilinder hebben we gekocht geloof ik... staat en zo weet ik niet meer... Wel lachen natuurlijk.

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

#13 Bericht door LeoJ » 11 dec 2009, 02:00

Maarten, al is het stukje niet uit je eigen jeugd, toch heel herkenbaar en altijd leuk om dit soort dingen te lezen.
Onderaan het stukje staat "De wet van de straat nu is........... Overleven.", en helaas is dit de werkelijkheid. Heb nog twee zoons van 13 en 18 jaar en hoor geregeld wat er gebeurd. Gelukkig lijken de jongen op pa van vroeger, zij hebben er niet zo veel last van, Maar vele andere van de jeugd hebben hier wel problemen. Regelmatig halen zij de stukjes van mijn Kreidlerjeugd aan, die op mijn site te lezen zijn, als wij aan tafel zitten, Steevast krijg je dan te horen "Jij was vroeger ook niet zo'n lieverdje als je doet voorkomen" en gelijk hebben zij.

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door A.v.d.Els » 11 dec 2009, 06:47

hoek van holland.
zomervakantie 1969.
ik was net 16,en had zoals bijna iedereen had ik een nieuwe puch.
iemand van mijn vriendenclubje had op tv.iets van hoek van holland gezien.de meesten van ons waren nog nooit verder geweest dan zo"n twintig km. buiten helmond,dus hoek was voor ons echt de andere kant van de wereld.met 6 vrienden vertrokken we richting hoek,zonder kaart of kennis.het was echt een rit van een hele,lange dag.
de rijkste van ons had zo"n 25 gulden op zak,en de armste 10 gulden.
we zouden 2 nachten in hoek blijven,en daarna weer terug.
ik herinner me nog dat we gelogeerd hadden in jeugdherberg de staalduinhoeve,voor 2,25 per nacht met ontbijt.
na die 2 nachten had niemand van ons zin om terug naar helmond te rijden,en zochten we een ander onderkomen.
ons oog was gevallen op een bunker in een oud bosperceeltje.
daar hebben we voor 10 dagen ons kamp opgeslagen.
omdat het beetje geld wat we hadden al ne 3 dagen op was gingen we bij een boer oude fruitbomen rooien voor 5 gulden per man per dag.
omdat enkele ouders na enkele dagen toch wel ongerust werden[niemand was op het idee gekomen iets te laten weten]werden we op een gegeven moment door de politie opgepakt,en naar huis gestuurd.
dit was al bij al voor die tijd een geweldig avontuur,wat altijd bij blijft.
mvg.Toon.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#15 Bericht door Maarten » 18 mar 2013, 14:09

In de categorie "Lekkah Haags", erg leuk om dit terug te zien, ook het pand van Leo Kok in de Paulus Potterstraat te Den Haag, anno 1980.

Zündapp van Tony, gekocht bij Leo Kok.
Bijlagen
Zündapp van Tony, gekocht bij Leo Kok
Zündapp van Tony, gekocht bij Leo Kok
Zundapp van Tony het verhaal Leo Kok.jpg (361.16 KiB) 19906 keer bekeken

Gebruikersavatar
vrouwenverwarmer
Berichten: 520
Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
Locatie: Katwijk
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#16 Bericht door vrouwenverwarmer » 18 mar 2013, 17:37

Zeker leuk om terug te zien, ben er in 1980/81 ook een aantal malen geweest, ook diverse dingen daar verkocht, er waren toen veel RS- en en 125 cc zundapps.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#17 Bericht door Maarten » 18 mar 2013, 19:23

Kreeg de foto's ook nog apart toegestuurd.
Bijlagen
Zundapp-Tony-1.jpg
Zundapp-Tony-1.jpg (117.22 KiB) 19674 keer bekeken
Zundapp-Tony-2.jpg
Zundapp-Tony-2.jpg (120.28 KiB) 19674 keer bekeken
Zundapp-Tony-3.jpg
Zundapp-Tony-3.jpg (115.52 KiB) 19674 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#18 Bericht door hermanp » 18 mar 2013, 20:06

Mooi verhaal, sneue afloop.
Tegenwoordig mag je de gestolen brommer houden, de rechtmatige eigenaar kan fluiten naar zijn eigendom.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#19 Bericht door Parlotti » 18 mar 2013, 22:29

hermanp schreef:Mooi verhaal, sneue afloop.
Tegenwoordig mag je de gestolen brommer houden, de rechtmatige eigenaar kan fluiten naar zijn eigendom.
yep, mits de koop is gesloten voor een geloofwaardig aankoopbedrag en de koper moeite heeft gedaan om zich er van te vergewissen dat het voertuig niet van diefstal afkomstig was. Als het object dermate laag geprijsd is dat er redelijkerwijs kon worden aangenomen dat er iets niet klopt (heling dus), dan kan het anders lopen. Maar we weten allemaal dat dit in de praktijk niet zo 1, 2, 3 is te bewijzen, zeker niet bij twijfelgevallen. Geen wonder dat juristen als Sponcovitch of Doedema zoveel geld verdienen.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re:

#20 Bericht door Parlotti » 18 mar 2013, 23:07

Maarten schreef: Ik woonde zelf het grootste deel van mijn jeugd in het enigszins bekakte Voorburg, toch was ik wel eens vaker te vinden in de hier boven genoemde straten in Den Haag.
Nou Maarten, bij mij was het net andersom. Ik ben geboren en getogen in Den Haag. Van Moerwijk naar Mariahoeve en later een (v)echtgenote uit de Schilderswijk. Wilde jaren in wilde buurten met beruchte namen. Maar ik kan mij nog heel goed herinneren dat Voorburg in de roaring seventies bepaald niet bekakt was. Sterker: vanuit de Haagse wijk Mariahoeve reden wij met minimaal drie (zwarte) Kreidlers door de Heurnepleur (= de Van Heurnestraat in Voorburg), want in je eentje liep je het risico dat je er vanaf werd geslagen. Maar goed, ik woon nu in jouw oude wijkje en ik moet toegeven: er wonen er hier een paar :roll:

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot

#21 Bericht door Volldampf » 27 mar 2013, 09:59

:mrgreen: meine "Erste" Dappi -Combinette (mit größeren Kühlrippen und Caburateur optimiert, natürlick!!!) 2 Gang ! the Beginning :wink: Wo waren die süßesten "Küken" auch bei "uns" ging die "Jagd" langsam" los,aber war schwierig mit Problem in Duitschland,die "Brummfitz-Fahrer (auch Puch mit 15) waren nix für "brave" ha,ha Töchter und die "Rocker" mit ihren heiß geliebten Moppeds! ps. die "Küken" die süßen haben sich aber manchmal anders entschieden,Gott sei Dank,lebt Euer Leben,macht heute noch genauso Spass, wir schaffen auch das Gesetz der Straße "Überleben" mit neuen Freunden egal welcher Hautfarbe aber mit Ihnen am besten mit Fußball und Brummfietz ab und zu "gestohlen" dann gibt es wieder "Ersatzteile" haha!!groetjes immer "Ehrlich" bleiben heute! Euer ganz Schlimmer-FRÜHER!!!und heute..........! :mrgreen:

m.vandervet
Berichten: 632
Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:40
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

Hobbema straat met lieverdjes.

#22 Bericht door m.vandervet » 14 jan 2014, 21:38

Oude foto met Kreidlers : Hobbemastraat met lieverdjes.
Den-Haag
Schilderswijk 1970

De bron : https://www.facebook.com/groups/186935537999023/
Bijlagen
77011_10151162465463471_1175699980_n.jpg
77011_10151162465463471_1175699980_n.jpg (49.78 KiB) 18369 keer bekeken

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hobbema straat met lieverdjes.

#23 Bericht door drika » 14 jan 2014, 22:15

schitterend dit en o zo herkenbaar
dirk

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Hobbema straat met lieverdjes.

#24 Bericht door hermanngas » 14 jan 2014, 22:22

Ik denk minstens 1973

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Hobbema straat met lieverdjes.

#25 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 jan 2014, 22:23

Daar moest je het niet mee aan de stok krijgen Dirk :lol:
Ik denk minstens 1973
Hermann, dan had die linker een rijke vader.

Plaats reactie