3.546.247 K 54/31 CH - Kreidler Florett TM 1968 - 1972 1970

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Oepie
Berichten: 220
Lid geworden op: 04 mei 2003, 00:15
Locatie: Bollenstreek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#26 Bericht door Oepie » 29 aug 2003, 23:08

Hmmm, morgen op Verhikel dan maar TLHM stickers kopen :lol: :wink:

Mario ik zie je volgende week zaterdag, ik gaat ook mee, ik ben dus Oepie, Mr. Twister is die ander :wink:

Groeten Mike.

Gebruikersavatar
kce
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 sep 2002, 11:00
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#27 Bericht door kce » 30 aug 2003, 07:42

dat is een leuke uitvoering vooral, omdat er tussen de verschillende onderdelen 6 a 7 jaar verschil zit, het frame zal wel orgineel zijn, maar de rest?(nieuw type tank, campangola naven, chroome lamporen, 3 bak hand)

geen wonder dat je hier over een discussie krijgt.

vr.groet

kce

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#28 Bericht door Jdt » 31 aug 2003, 08:39

verplaatst naar :arrow: Chat area

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#29 Bericht door Dimage » 31 aug 2003, 12:27

Ik heb even de hele topic opgeschoond, d.w.z. berichten verwijderd of aangepast.

Ondanks het feit dat deze topic nu in de chat staat, zou ik toch iedereen vriendelijk willen vragen alleen nog maar reacties te plaatsen die daadwerkelijk een nuttige toevoeging m.b.t. dit onderwerp hebben.
Indien dit niet gebeurt dan zal ik mij genoodzaakt voelen deze topic te sluiten.

De vraag was als volgt;
Het betreft hier een Kreidler met het type nr: K54/31 CH en framenummer: 3.546.247
Welk type is dit nu en in hoeverre is deze Kreidler origineel.

Er is op dit moment de onenigheid of het nu een TM of LH is.
Deze onenigheid is mijns inziens te danken aan het feit dat het niet duidelijk aangegeven staat op het Duitse Kreidlermuseum.
Zowel de TM's als de LH's beginnen daar met het framenr. 36
Bij het type K54/31 (zonder CH) staat bij het Zwitserse gedeelte LH, maar als verkoopnaam TM.
Bij het type K54/31 CH staat overal TM - driebak hand (er zijn dus wel degelijk TM's uitgebracht met een driebak hand en 3,6 PK).
Als ik echter de aangegeven link van Epp erbij pak op het Kreidlermuseum (Sitemap > Fahrgestell.nr. >) en je zoekt daar het betreffende framenummer op, dan staat daar wel degelijk weer LH en dat deze info van de lijst van Louis (Maloud) afkomt, dit terwijl hij weer in de lijst van Louis als TM staat.
Kortom de verwarring is compleet en dan is het ook geen wonder dat hier een discussiepunt over ontstaat.
Ik vind het echter dan weer jammer dat zo'n discussie uit de hand loopt en wil jullie dan ook vragen in het vervolg dit gewoon even per PB met elkaar uit te praten en dit niet op het forum te doen, dit geldt ook voor acties van mods waar je het niet mee eens bent, dit komt alleen maar de sfeer op het forum ten goede.
Terugkomend op de tegenstrijdigheden op het Kreidlermuseum;
Ik heb Dhr Stegemann en Louis (Maloud) een berichtje gestuurd of zij zich hier in kunnen verdiepen en ons duidelijkheid kunnen verschaffen.
Er zit ergens wat fout op de site en het lijkt mij dan reden genoeg om even te wachten met verdere reacties totdat we van hun kant uitsluitsel hebben.
Overigens kwamen er in Zwitserland wel meer vreemde modellen Kreidlers op de markt, zo ook een TM van een oude maat van mij die niet te vinden is op het Kreidlermuseum en waarbij na een aardige lange speurtocht te voorschijn kwam dat deze origineel zo uitgebracht was maar met slechts een oplage van enkele tientallen.

MVG
Laatst gewijzigd door Dimage op 31 aug 2003, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#30 Bericht door hermanp » 01 sep 2003, 21:45

Is duidelijk, maar nog niet wat voor brommer het nu is. Het lijkt me dat degene die er een heeft, er het beste over kan oordelen....

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#31 Bericht door Dimage » 01 sep 2003, 22:14

Voorlopig weet degene waarvan deze Kreidler is het zelf ook niet en aangezien deze post niet echt een nuttige toevoeging heeft (wat ook mijn verzoek was) gaat deze topic op slot.
Wanneer iemand echt iets zinnigs heeft dan hoor ik het graag via de PB.

Gebruikersavatar
hallo-stege
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2003, 10:15
Locatie: D - Satrup
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#32 Bericht door hallo-stege » 06 sep 2003, 20:11

Hallo zusammen,

Das ist wahrscheinlich eine Schweiz - Export LH (Leichtmotorrad - Handschaltung), siehe:

http://www.kreidler-museum.de/75lh-ch.htm

Der Tank ist ab 1977. Die Maschine kann auch etwas neuer sein, dann würde der Tank stimmen, aber meines Wissens nach wurden die Schweizer Gebläsemodelle ab 1977 nur noch in schwarz - silber ausgeliefert. Um das genau festzustellen müsste man nähere Daten am Fahrzeug ablesen.

Eine TM (Tourenmodell) hat immer Fußschaltung, eine LH Handschaltung. TM und LH sind für die Schweiz bis 1982 gebaut worden. Die LH für die Schweiz hat 3,6 PS und ~ 65 km/h. In Deutschland hat die LH nur 2,9 PS und 40 km/h.

In den Schweizer Prospekten von 1973 - 1979 ist das Modell mit 3 Gang in der Rubrik TM erwähnt, aber nicht mehr abgebildet. In den Prospekten 1967 - 1969 steht sie mit Bild als "Leichtmotorrad" (ohne
nähere Typenbezeichnung) und die TM ausdrücklich als TM (mit Bild).

Ich habe folgende Maschinen aus der Schweiz hier zuhause:

Eine 5 - Gang TM von 1969. Dort steht "TM" auf dem Rahmen.

Ein 3 - Gang Leichtmotorrad von 1971/72, dort steht nichts auf dem Rahmen.

Jeweils eine 5 - Gang TM von 1975, 1977, 1981, dort steht TM auf dem Rahmen bzw.
auf den Seitenkästen

Ein 3 - Gang Leichtmotorrad von 1976, dort stand LH auf dem Tank.

Die 3 Gang wurde in der Schweiz nicht viel verkauft, ich habe nach den
Fahrgestellnummern ~ 1000 Stück pro Jahr geschätzt. Deswegen hat Kreidler sich
um die Modelle wahrscheinlich auch nicht viel gekümmert und nicht viel Werbung
dafür gemacht. Da sie aber im Wesentlichen auf der deutschen LH basiert,
bezeichne ich dieses Modell als LH Export.

Ich hoffe, das hilft etwas weiter. Eventuell kann Frans meinen Text übersetzen ...

Viele Grüsse von Frank


(aus dem Urlaub zurück)
--------------------------
Auf allen Strassen zu Hause: Kreidler Florett
www.kreidler-museum.de

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#33 Bericht door Dimage » 06 sep 2003, 20:38

Bij deze dus de door mij gevraagde reactie van Frank Stegemann van het Duitse Kreidler museum.
Ik zal zo (in de pauze van de voetbal) deze tekst vertalen voor degenen die wat minder in de Duitse taal zijn.

MVG

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Hierbij de beloofde vertaling

#34 Bericht door Dimage » 06 sep 2003, 21:34

Hallo allemaal,

Dit is naar alle waarschijnlijkheid een Zwitserse Export LH (Lichte motorfiets – Handschakeling) zie;

http://www.kreidler-museum.de/75lh-ch.htm

De tank is vanaf 1977. De Kreidler kan wat nieuwer zijn, in dat geval klopt de tank, echter voor zover ik weet werd het zwitserse geforceerde model vanaf 1977 alleen nog maar in de kleuren zwart – zilver geleverd.
Om dit precies vast te stellen zal men het bouwjaar moeten achterhalen.

Een TM (Toermodel) heeft ten alle tijden voetschakeling, een LH handschakeling. De TM en de LH zijn voor Zwitserland tot 1982 gebouwt. De LH had in Zwitserland 3,6 PK met een top van 65 km/u. In Duitsland had de LH “slechts„ 2,9 PK en een top van 40 km/u.

In de Zwitserse folders van 1973 t/m 1979 is het model met drie versnellingen in de rubriek TM geplaatst, maar echter niet meer afgebeeld. In de folders van 1967 – 1969 staat deze met foto afgebeeld als zijnde lichte motorfiets (zonder verdere type aanduiding) en de TM uitdrukkelijk als TM (met foto).

Ik heb zelf meerdere Zwitserse Kreidlers hier thuis;

Een 5 versnellingen TM uit '69. Hier staat TM op het frame.

Een 3 versnellingen lichte motorfiets van ‘71/'72, zonder benaming op het frame.

Verder een 5 versnellingen TM uit 1975, 1977, 1981 daar staat TM op het frame of de zijkastjes.

De drie versnellingen werden in Zwitserland niet veel verkocht, ik heb aan de hand van de framenummers +/- 1.000 stuks per jaar geschat. Hierom heeft Kreidler zich waarschijnlijk niet veel bekommerd en er niet veel reclame voor gemaakt. Daar ze echter in wezen op de duitse LH gebaseerd zijn, benoem ik dit model als LH Export.

Ik hoop dat dit jullie wat verder helpt, eventueel kan Frans mijn tekst vertalen.

Groeten van Frank,

(terug van vakantie)

-------------------------------
Op elke straat thuis; Kreidler Florett
www.kreidler-museum.de
Ik hoop dat ik jullie hiermede van dienst heb kunnen zijn.
Verder heb ik nog een scan van Dhr Stegemann mogen ontvangen m.b.t. het model driebak hand wat op een TM folder beschreven werd.
Dit is het type zonder modelaanduiding.
Ik zal deze op mijn website plaatsen zodat jullie deze kunnen bekijken, link volgt nog.

MVG

Ps: Ik hou deze topic voorlopig gesloten als iemand nog een nuttige toevoeging heeft voor deze topic dan hoor ik dit gaarne per PB.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#35 Bericht door Dimage » 06 sep 2003, 22:38

De scan heb ik inmiddels geplaatst en kan je op de navolgende link vinden;

http://www.great-picture.com/kreidler/tm

MVG

Gesloten