Kleinere Carb op een TM uit '70 met 5.3 pk en 18 mm carb ?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kleinere Carb op een TM uit '70 met 5.3 pk en 18 mm carb ?

#1 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 14:13

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes :

Wie kan mij vertellen of het mogelijk is om een kleinere carb te zetten op een TM uit '70 met 5,3 pk en 18 mm carb..

En wat zijn de gevolgen van de kleinere carb ? beroerd lopen ? of gewoon een lagere top ?

En heeft iemand enig idee, wat voor carb erop moet om plusminus 65 a 70 te rijden ?

De TM rijdt nu veel te hard. Tegen de 100 aan, maar het is dan ook een motorfiets. Wil hem als brommer gaan verzekeren... Vandaar dus dat ik wil dat ie iets zachter gaat lopen...

Hoop graag wijzer te worden van jullie....

Erwin

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#2 Bericht door Melvin » 09 sep 2003, 14:34

als je hem als brommer wil gaan gebruiken. dan raad ik je aan een cilinder met wat minder pk te kopen. ook ivm de aankomende bromfietskeuring :wink:

Gebruikersavatar
Jdt
Berichten: 416
Lid geworden op: 07 sep 2002, 19:22
Locatie: Yerseke Provincie: Zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Jdt » 09 sep 2003, 18:21

Ik heb hier het een en ander opgeruimt, deze topic gaat over het plaatsten van een kleinere carb. niet over andere zaken....

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 18:23

dankjewel, hopelijk krijg ik nu de reacties die ik wil hebben ;-)

en is het mogelijk om met een standaard tm 5,3 pk 18 mm 100 te rijden ? of is dit inmogelijk ? misschien tellerafwijking ?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Steven » 09 sep 2003, 18:31

Mr. Twister schreef:dankjewel, hopelijk krijg ik nu de reacties die ik wil hebben ;-)

en is het mogelijk om met een standaard tm 5,3 pk 18 mm 100 te rijden ? of is dit inmogelijk ? misschien tellerafwijking ?
ik zet 5 euro in op de tellerafwijking... :roll: :wink:

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 18:32

ja ik denk het ook anders is het een versleuteld blok. en de verkoper biedt hem aan als onversleuteld

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#7 Bericht door Dimage » 09 sep 2003, 18:48

Ik heb hier het een en ander opgeruimt, deze topic gaat over het plaatsten van een kleinere carb. niet over andere zaken....
Zucht....

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#8 Bericht door hermanp » 09 sep 2003, 20:21

Blijkbaar zijn er niet zoveel personen hier die er ervaring mee hebben. Ik ook niet echt, heb alleen een sb gehad die met een 16mm vrijwel net zo hard liep als met een 20mm. Je zou dus nog kleiner moeten, naar bijvoorbeeld 12mm, maar dat past niet goed bij een 5.2pk cilinder en zal nooit zo mooi kunnen lopen als met de originele. Een betere optie is volgens mij om een kleinere carburateur te combineren met een kleinere uitlaat, zodat dat in ieder geval op elkaar afgestemd is. Dat wordt ook gedaan door fabrikanten, die een 6pk cilinder geschikt maken voor de Nederlandse wetgeving.

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 20:22

en andere vertanding ? is dat nog een optie

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door Mario TT » 09 sep 2003, 20:32

zet een 12:35 vertanding onder je TM , je originele uitlaat is begrenst genoeg om niet teveel toeren te maken en je rijdt dan hooguit 75km/uur maar ook wind tegen .. of verkoop je 5,3pk cilinder en 18mm bing en 32mm uitlaat en koop een originele 2,9pk met 28mm uitlaat en 14mm carburateur dat loopt hooguit 70km/uur en rijdt ook goed.

Gebruikersavatar
Oepie
Berichten: 220
Lid geworden op: 04 mei 2003, 00:15
Locatie: Bollenstreek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Oepie » 09 sep 2003, 20:38

Hmmm, nou dan maakt die 25 km/u ook niks uit, dan zou ik zeggen beetje gas terug en dan loopt tie ook 75 :lol: , hoef je niks te kopen en ook niks te versleutelen. :wink:

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 20:41

Ja dat dacht ik dus ook Oepie !

Wijze woorden.... :clap

Gebruikersavatar
Oepie
Berichten: 220
Lid geworden op: 04 mei 2003, 00:15
Locatie: Bollenstreek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#13 Bericht door Oepie » 09 sep 2003, 20:50

Zijn we het toch een keer eens met elkaar :lol:

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door Mr. Twister » 09 sep 2003, 20:52

Omdat ik eerst helemaal niet wist wat Mario net vertelde Oepie..

Vandaar de vraag.... :D

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door Rommats » 09 sep 2003, 23:07

Misschien is een langere gas kabel een optie,zodat je gasschuif niet helemaal opend
Ook een gouden tip voor al die ASOCIALE :roll: die Opgevoerd rijden ,gewoon een stelnippel tussen de gaskabel en die trek je eruit als je wordt aangehouden :roll:

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door Mr. Twister » 10 sep 2003, 04:14

Oh dus als je harder rijdt als mag ben je asociaal ? Goed dat ik het weet.... [-(

Mario TT
Gedeelde Winnaar Kreidlerverkiez.juli'03
Berichten: 1778
Lid geworden op: 07 sep 2002, 09:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Mario TT » 10 sep 2003, 07:28

hey ron , rijdt die ene SB van jouw al 110? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Rommats » 10 sep 2003, 10:31

Ik ben nog bezig met afstellen ,maar hij gaat heerlijk ASOCIAAl hard :wink:
De power en toeren die er in zitten zijn ongewoon en ik verwacht toch wel rond de 105 echte km uit te komen als hij helemaal goed is afgesteld.
Een verschrikkelijk genot om zoon kreidlertje over de 12000 toeren te trekken met een jankpijp eronder en leuk voor de buren :oops:
Het ging gisteren nog bijna helemaal mis.......door een braampje op de gasschijf ( door de stationair schroef)bleef deze helemaal openstaan na het starten......met een koude moter gelijk vol in de toeren,en dan geen uitknop of kontakt sleutel hebben........ :roll:
Maar als hij helemaal goed loopt wil ik hem op de test bank hebben en dan laat ik het wel zien op dit forum

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door Mr. Twister » 10 sep 2003, 10:47

:offtopic

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Rommats » 10 sep 2003, 11:23

:oops: Je hebt gelijk,sorry ik liet mij even mee slepen

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#21 Bericht door Mr. Twister » 10 sep 2003, 11:26

Geeft niet hoor ;-) Je kan het goed maken door antwoord te geven op de eigenlijke vraag.... :lol:

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#22 Bericht door Rommats » 10 sep 2003, 13:23

Als het een 5.3 is heeft deze een schuine inlaat en zijn er naar mijn weten geen passende spruitstukken voor een 12mm carb.
De beste optie lijkt mij gewoon een standaard cilinder monteren met bij passende carb.......Ik dacht dat jan bougie nog een aantal geforceerde koeling cilinders te koop had.....
Mocht je hem als brommer willen berijden heb je toch al een probleem als je aangehouden wordt want er staat geen type goedkeuring in het frame, kun je hem dus net zo goed hard laten lopen.......
Bij aanhouding heb je zowiezo kans op inbeslag name.......hoe hard hij ook loopt
bij een ongeval kans dat de verzekering niet uitkeerd..........
En hoe het met de opstapel staande kenteken keuring afkomt weet nog niemand.
Voorlopig lijkt mij de beste optie om ook een NL frame te gaan zoeken en alles om te bouwen om echt problemen te voorkomen
Ik denk niet dat ik je heb blij gemaakt maar toch nog een eerlijk antwoord

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door Rommats » 10 sep 2003, 13:31

Er is trouwens ook eens iemand geweest die zijn 6.3 s.b langzamer wilde laten lopen.
Staan allerlei tips bij kun je ook gaan bekijken........
met de zoek funktie

Mr. Twister
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 sep 2003, 23:26
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Mr. Twister » 10 sep 2003, 15:56

Nou ik ben er dan helemaal over uit. Het wordt geen TM voor mij, mede omdat de vraagprijs erg hoog is. Ik heb het er met meerderen over gehad en die raden het allemaal af..

Iedereen bedankt voor de hulp en informatie...

En wat mij betreft kan deze topic verwijderd worden..

Plaats reactie