Benzine tanken

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Benzine tanken

#51 Bericht door Niekjuh » 12 dec 2010, 22:44

Dat moet nu inmiddels wel duidelijk wezen, lijkt me prima zo.
Je hoeft het geen 100x te vragen :P

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2333
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Benzine tanken

#52 Bericht door Robert1 » 12 dec 2010, 22:52

dj--joen schreef:dus voor mijn parmakit 1 op 45
en me vaders brommer(2.9pk) 1op50
en alle bij euro95
Als al je spullen in orde zijn en gewoon goed afgesteld dan is die mengverhouding prima!

Woon overigens niet in Dronten, wel vlakbij :wink: .

dj--joen
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 mei 2009, 16:10
Locatie: dronten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#53 Bericht door dj--joen » 13 dec 2010, 16:59

oke !
wat is vlakbij dan

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 495 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Benzine tanken

#54 Bericht door dijk » 13 dec 2010, 18:38

Duitsland vervangt Euro95 door E10 biobrandstof.
maandag 13 december 2010
Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.

Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.



In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%.

Daar waar in Europa 'E5' biobrandstof (benzine met 5% bio-ethanol) dus gemeengoed is geworden gaat men in Frankrijk en vanaf 1 januari in Duitsland al verder door toepassing van 'E10' biobrandstof, waarbij het concentraat bio-ethanol is verhoogd naar 10%. In tegenstelling tot E5 is de nieuwe E10 biobrandstof echter niet geschikt voor alle auto's en motoren, omdat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.

In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart en is E10 voorlopig nog slechts bij enkele tankstations verkrijgbaar.

Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten.

Om te checken of je E10 brandstof kunt tanken heeft de RAI vereniging in samenwerking met de BOVAG de website jebentalsnelduuurzaamopweg gelanceerd waar dit eenvoudig kan worden gecontroleerd, maar daar is momenteel alleen voor auto's de check te doen. Volgens een woordvoerder van de BOVAG wordt momenteel hard gewerkt om de website voor motorfietsen uit te breiden, maar is momenteel hiervoor nog niet alle informatie beschikbaar. Men verwacht dit binnen enkele maanden te realiseren.

Ben je echter voor die tijd van plan met de motor naar het buitenland te gaan en wil je weten of je motor geschikt is voor de nieuwe E10 biobrandstof, neem dan contact op met je lokale dealer of de importeur. Ook kan het instructieboekje uitsluitsel geven, daarin staat aangegeven voor welke typen brandstoffen je motorfiets geschikt is

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Benzine tanken

#55 Bericht door nozems » 13 dec 2010, 18:59

Hier was ik ook al bang voor,ik vraag me af hoe zich zoiets verhoudt met je mengolie?

In ieder geval ook een reden waarom ik voor een lage compressiewaarde kies!

Gebruikersavatar
Hans van Kuijen
Berichten: 817
Lid geworden op: 13 aug 2006, 15:33
Locatie: Den Haag - Zuid west
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#56 Bericht door Hans van Kuijen » 13 dec 2010, 19:29

wat is vlakbij dan

Vraag dat soort dingen voortaan via P.B. (heeft toch niets met het onderwerp te maken).

Gebruikersavatar
kreidler rmx
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
Locatie: In de tank van mijn dappie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#57 Bericht door kreidler rmx » 10 jul 2011, 22:16

Wat een gezeik om olie en benzine zeg

euro 95 1:50 gesmeerd voor een orginele set
euro 95 1:50 gesmeerd voor een wat snellere set
euro 98 1:50 gesmeerd voor een erg snelle set
euro 98 1:45 gesmeerd voor een hele hele snelle set.

Lijkt me duidelijk en simpel zat olie is 1:50 vet zat, mocht je het niet vertrouwen ga je toch 1:40 smeren, nut heeft het toch niet. Zelfs de crossmotoren vandaag de dag smeren 1:50. Je moet gewoon zorgen dat je de juiste olie kiest (kwaliteit dus)
Een putoline mx5/ mx7 of een Castrol power rs, aan de aanduidingen op de olie kun je wel zien of het goed is ofniet,
Al die ervaringen op het forum, iedereen heeft een andere ervaring, en uiteindlijk willen we allemaal baas boven baas.

De aanduidingen zijn : API TC, JASO FC, JASO FD, ISO EGD, etc etc etc.
De hoogste zijn JASO FD en ISO EGD wil niet zeggen dat de rest slecht is, maar er zitten strenge normen aan, maar zoek gewoon olie waar een aantal van deze op staan

Castrol power rs: API TC, JASO FD, ISO EGD
Putoline mx5/mx7: JASO FD, TISI, API TC +
Mobil 2t extra: API TC,ISO EGC JASO FC

Staat 1 of meer van deze aanduidingen erop heb je gewoon goede olie te pakken, de een geeft wat meer vuil de ander wat minder, het is in iedergeval goed, en uiteindelijk moet je voor jezelf beste kwaliteit en prijs (en reuk) :mrgreen: bepalen kunnen wij niet voor je doen de een heeft dit de ander dat niet ons probleem [-X


Verder over de e10 benzine

Bij de BP heb je dacht ik Fuelsave, hier zit al meer bio ethanol in, ik heb dit 1x getankt met mijn Snelle set, en ik heb het vermoeden dat de cilinder ed warmer worden als normaal. verdere schade kan ik niet vast stellen. maar op de meer toegenomen hitte zie ik verder niet zo 1 punt. het mengde gewoon goed, en alles was lekker vet dus smeren doet het zeker. :!: :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Benzine tanken

#58 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 jul 2011, 22:55

kreidler rmx schreef:Wat een gezeik om olie en benzine zeg

euro 95 1:50 gesmeerd voor een orginele set
euro 95 1:50 gesmeerd voor een wat snellere set
euro 98 1:50 gesmeerd voor een erg snelle set
euro 98 1:45 gesmeerd voor een hele hele snelle set.

Lijkt me duidelijk en simpel zat olie is 1:50 vet zat, mocht je het niet vertrouwen ga je toch 1:40 smeren, nut heeft het toch niet. Zelfs de crossmotoren vandaag de dag smeren 1:50. Je moet gewoon zorgen dat je de juiste olie kiest (kwaliteit dus)
Een putoline mx5/ mx7 of een Castrol power rs, aan de aanduidingen op de olie kun je wel zien of het goed is ofniet,
Al die ervaringen op het forum, iedereen heeft een andere ervaring, en uiteindlijk willen we allemaal baas boven baas.

De aanduidingen zijn : API TC, JASO FC, JASO FD, ISO EGD, etc etc etc.
De hoogste zijn JASO FD en ISO EGD wil niet zeggen dat de rest slecht is, maar er zitten strenge normen aan, maar zoek gewoon olie waar een aantal van deze op staan

Castrol power rs: API TC, JASO FD, ISO EGD
Putoline mx5/mx7: JASO FD, TISI, API TC +
Mobil 2t extra: API TC,ISO EGC JASO FC

Staat 1 of meer van deze aanduidingen erop heb je gewoon goede olie te pakken, de een geeft wat meer vuil de ander wat minder, het is in iedergeval goed, en uiteindelijk moet je voor jezelf beste kwaliteit en prijs (en reuk) :mrgreen: bepalen kunnen wij niet voor je doen de een heeft dit de ander dat niet ons probleem [-X


Verder over de e10 benzine

Bij de BP heb je dacht ik Fuelsave, hier zit al meer bio ethanol in, ik heb dit 1x getankt met mijn Snelle set, en ik heb het vermoeden dat de cilinder ed warmer worden als normaal. verdere schade kan ik niet vast stellen. maar op de meer toegenomen hitte zie ik verder niet zo 1 punt. het mengde gewoon goed, en alles was lekker vet dus smeren doet het zeker. :!: :wink:
Kreidler RMX,
volgens mij is het doel van een forum om te discussiëren en van elkaar te leren.
Zeiken is iets anders. :mrgreen:

En Fuelsave is volgens mij niet van BP maar van Shell. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler rmx
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
Locatie: In de tank van mijn dappie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#59 Bericht door kreidler rmx » 11 jul 2011, 13:30

Ik ben een beetje uitgekeken op Fora maar dat wist jij volgens mij al wel :wink:

Nu verder over de bio ethanol brandstoffen. :mrgreen:
Waar maken we ons druk om? Euro 98/V-power/Bp Ultimate blijven gewoon bestaan zonder toevoegingen :!: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Benzine tanken

#60 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jul 2011, 16:31

kreidler rmx schreef:Ik ben een beetje uitgekeken op Fora maar dat wist jij volgens mij al wel :wink:

Nu verder over de bio ethanol brandstoffen. :mrgreen:
Waar maken we ons druk om? Euro 98/V-power/Bp Ultimate blijven gewoon bestaan zonder toevoegingen :!: :mrgreen:
Precies BP Ultimate is mijn ding.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler rmx
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
Locatie: In de tank van mijn dappie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#61 Bericht door kreidler rmx » 11 jul 2011, 19:52

:clap :wink: :!:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Benzine tanken

#62 Bericht door jamojamo » 12 jul 2011, 09:25

Ethanol in een kleine verhouding in de benzine geeft bij 's winters over laten staan met een halve tank problemen met de waterdamp uit de lucht. Ethanol trekt water aan en in je tank waar het de hele winter stil staat zal het zelfs dusdanig kunnen opbouwen dat je er een laag water in krijgt die je tank aanvreet. Gek genoeg is een 10% mix benzine-ethanol weer minder problematisch dan een kleinere verhouding omdat bij 1-2 % ethanol het eerder verzadigd zal zijn en het water met hulp van de zuurstof in de lucht erboven aan het ijzer van je tank roest gaat vormen.
Bron: Oldtimer-Praxis van april (kan het evt. nog nazoeken).
De Kreidler met een volle tank wegzetten, liefst met Super 98 is het devies voor winterstalling.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler rmx
Berichten: 649
Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
Locatie: In de tank van mijn dappie
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Benzine tanken

#63 Bericht door kreidler rmx » 14 jul 2011, 17:34

Rijd je je tank leeg en doe je je tank dop los, :roll:
geen last van water, en geen last van roest. :wink: :!: :idea:

Plaats reactie