Benzine tanken
- Robert1
- Berichten: 2333
- Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
- Locatie: Ergens in Flevoland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Benzine tanken
Als al je spullen in orde zijn en gewoon goed afgesteld dan is die mengverhouding prima!dj--joen schreef:dus voor mijn parmakit 1 op 45
en me vaders brommer(2.9pk) 1op50
en alle bij euro95
Woon overigens niet in Dronten, wel vlakbij .
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19184
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 495 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Benzine tanken
Duitsland vervangt Euro95 door E10 biobrandstof.
maandag 13 december 2010
Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.
Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.
In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%.
Daar waar in Europa 'E5' biobrandstof (benzine met 5% bio-ethanol) dus gemeengoed is geworden gaat men in Frankrijk en vanaf 1 januari in Duitsland al verder door toepassing van 'E10' biobrandstof, waarbij het concentraat bio-ethanol is verhoogd naar 10%. In tegenstelling tot E5 is de nieuwe E10 biobrandstof echter niet geschikt voor alle auto's en motoren, omdat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.
In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart en is E10 voorlopig nog slechts bij enkele tankstations verkrijgbaar.
Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten.
Om te checken of je E10 brandstof kunt tanken heeft de RAI vereniging in samenwerking met de BOVAG de website jebentalsnelduuurzaamopweg gelanceerd waar dit eenvoudig kan worden gecontroleerd, maar daar is momenteel alleen voor auto's de check te doen. Volgens een woordvoerder van de BOVAG wordt momenteel hard gewerkt om de website voor motorfietsen uit te breiden, maar is momenteel hiervoor nog niet alle informatie beschikbaar. Men verwacht dit binnen enkele maanden te realiseren.
Ben je echter voor die tijd van plan met de motor naar het buitenland te gaan en wil je weten of je motor geschikt is voor de nieuwe E10 biobrandstof, neem dan contact op met je lokale dealer of de importeur. Ook kan het instructieboekje uitsluitsel geven, daarin staat aangegeven voor welke typen brandstoffen je motorfiets geschikt is
maandag 13 december 2010
Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.
Nadat in Frankrijk al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro95 is vervangen door E10 bio-ethanol, stappen rond de jaarwisseling tankstations in Duitsland ook over op de nieuwe brandstof, die daar als 'E10' wordt aangeduid. Vooral oudere motoren kunnen hierdoor in de problemen komen.
In 2003 werden in Europees verband richtlijnen uitgeschreven die het gebruik van biobrandstoffen moesten stimuleren. Deze regelgeving zorgde ervoor dat alle lidstaten tegen 2010 een percentage gemengde biobrandstoffen van 5,75% haalden. In 2009 werd richtlijn over vernieuwbare energie (2009/28/CE) van kracht, waarin is vastgelegd dat het aandeel bio-ethanol in benzine tegen 2020 moet zijn verhoogd naar 20%.
Daar waar in Europa 'E5' biobrandstof (benzine met 5% bio-ethanol) dus gemeengoed is geworden gaat men in Frankrijk en vanaf 1 januari in Duitsland al verder door toepassing van 'E10' biobrandstof, waarbij het concentraat bio-ethanol is verhoogd naar 10%. In tegenstelling tot E5 is de nieuwe E10 biobrandstof echter niet geschikt voor alle auto's en motoren, omdat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast.
In Duitsland blijft Euro95 voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar, maar in Frankrijk is volgens de ANWB Euro95 langs de snelweg nauwelijks nog verkrijgbaar. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor het octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10% bio-ethanol. Motoren die niet geschikt zijn voor deze brandstof zullen de duurdere E98 premiumbrandstof moeten tanken. In Nederland loopt het nog niet zo'n vaart en is E10 voorlopig nog slechts bij enkele tankstations verkrijgbaar.
Met benamingen als E10 in Duitsland en SP95-E10 in Frankrijk is voorlopig aan de pomp de E10 biobrandstof nog duidelijk herkenbaar, maar dat gaat in de nabije toekomst echter veranderen. Naar verwachting mag vanaf juni 2011 E10 biobrandstof gewoon als benzine worden verkocht, waardoor je extra alert zult moeten zijn. De huidige Euro95 (met 5% bio-ethanol) zal dan E5 gaan heten.
Om te checken of je E10 brandstof kunt tanken heeft de RAI vereniging in samenwerking met de BOVAG de website jebentalsnelduuurzaamopweg gelanceerd waar dit eenvoudig kan worden gecontroleerd, maar daar is momenteel alleen voor auto's de check te doen. Volgens een woordvoerder van de BOVAG wordt momenteel hard gewerkt om de website voor motorfietsen uit te breiden, maar is momenteel hiervoor nog niet alle informatie beschikbaar. Men verwacht dit binnen enkele maanden te realiseren.
Ben je echter voor die tijd van plan met de motor naar het buitenland te gaan en wil je weten of je motor geschikt is voor de nieuwe E10 biobrandstof, neem dan contact op met je lokale dealer of de importeur. Ook kan het instructieboekje uitsluitsel geven, daarin staat aangegeven voor welke typen brandstoffen je motorfiets geschikt is
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Benzine tanken
Hier was ik ook al bang voor,ik vraag me af hoe zich zoiets verhoudt met je mengolie?
In ieder geval ook een reden waarom ik voor een lage compressiewaarde kies!
In ieder geval ook een reden waarom ik voor een lage compressiewaarde kies!
- Hans van Kuijen
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 15:33
- Locatie: Den Haag - Zuid west
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Benzine tanken
wat is vlakbij dan
Vraag dat soort dingen voortaan via P.B. (heeft toch niets met het onderwerp te maken).
Vraag dat soort dingen voortaan via P.B. (heeft toch niets met het onderwerp te maken).
- kreidler rmx
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
- Locatie: In de tank van mijn dappie
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Benzine tanken
Wat een gezeik om olie en benzine zeg
euro 95 1:50 gesmeerd voor een orginele set
euro 95 1:50 gesmeerd voor een wat snellere set
euro 98 1:50 gesmeerd voor een erg snelle set
euro 98 1:45 gesmeerd voor een hele hele snelle set.
Lijkt me duidelijk en simpel zat olie is 1:50 vet zat, mocht je het niet vertrouwen ga je toch 1:40 smeren, nut heeft het toch niet. Zelfs de crossmotoren vandaag de dag smeren 1:50. Je moet gewoon zorgen dat je de juiste olie kiest (kwaliteit dus)
Een putoline mx5/ mx7 of een Castrol power rs, aan de aanduidingen op de olie kun je wel zien of het goed is ofniet,
Al die ervaringen op het forum, iedereen heeft een andere ervaring, en uiteindlijk willen we allemaal baas boven baas.
De aanduidingen zijn : API TC, JASO FC, JASO FD, ISO EGD, etc etc etc.
De hoogste zijn JASO FD en ISO EGD wil niet zeggen dat de rest slecht is, maar er zitten strenge normen aan, maar zoek gewoon olie waar een aantal van deze op staan
Castrol power rs: API TC, JASO FD, ISO EGD
Putoline mx5/mx7: JASO FD, TISI, API TC +
Mobil 2t extra: API TC,ISO EGC JASO FC
Staat 1 of meer van deze aanduidingen erop heb je gewoon goede olie te pakken, de een geeft wat meer vuil de ander wat minder, het is in iedergeval goed, en uiteindelijk moet je voor jezelf beste kwaliteit en prijs (en reuk) bepalen kunnen wij niet voor je doen de een heeft dit de ander dat niet ons probleem
Verder over de e10 benzine
Bij de BP heb je dacht ik Fuelsave, hier zit al meer bio ethanol in, ik heb dit 1x getankt met mijn Snelle set, en ik heb het vermoeden dat de cilinder ed warmer worden als normaal. verdere schade kan ik niet vast stellen. maar op de meer toegenomen hitte zie ik verder niet zo 1 punt. het mengde gewoon goed, en alles was lekker vet dus smeren doet het zeker.
euro 95 1:50 gesmeerd voor een orginele set
euro 95 1:50 gesmeerd voor een wat snellere set
euro 98 1:50 gesmeerd voor een erg snelle set
euro 98 1:45 gesmeerd voor een hele hele snelle set.
Lijkt me duidelijk en simpel zat olie is 1:50 vet zat, mocht je het niet vertrouwen ga je toch 1:40 smeren, nut heeft het toch niet. Zelfs de crossmotoren vandaag de dag smeren 1:50. Je moet gewoon zorgen dat je de juiste olie kiest (kwaliteit dus)
Een putoline mx5/ mx7 of een Castrol power rs, aan de aanduidingen op de olie kun je wel zien of het goed is ofniet,
Al die ervaringen op het forum, iedereen heeft een andere ervaring, en uiteindlijk willen we allemaal baas boven baas.
De aanduidingen zijn : API TC, JASO FC, JASO FD, ISO EGD, etc etc etc.
De hoogste zijn JASO FD en ISO EGD wil niet zeggen dat de rest slecht is, maar er zitten strenge normen aan, maar zoek gewoon olie waar een aantal van deze op staan
Castrol power rs: API TC, JASO FD, ISO EGD
Putoline mx5/mx7: JASO FD, TISI, API TC +
Mobil 2t extra: API TC,ISO EGC JASO FC
Staat 1 of meer van deze aanduidingen erop heb je gewoon goede olie te pakken, de een geeft wat meer vuil de ander wat minder, het is in iedergeval goed, en uiteindelijk moet je voor jezelf beste kwaliteit en prijs (en reuk) bepalen kunnen wij niet voor je doen de een heeft dit de ander dat niet ons probleem
Verder over de e10 benzine
Bij de BP heb je dacht ik Fuelsave, hier zit al meer bio ethanol in, ik heb dit 1x getankt met mijn Snelle set, en ik heb het vermoeden dat de cilinder ed warmer worden als normaal. verdere schade kan ik niet vast stellen. maar op de meer toegenomen hitte zie ik verder niet zo 1 punt. het mengde gewoon goed, en alles was lekker vet dus smeren doet het zeker.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Benzine tanken
Kreidler RMX,kreidler rmx schreef:Wat een gezeik om olie en benzine zeg
euro 95 1:50 gesmeerd voor een orginele set
euro 95 1:50 gesmeerd voor een wat snellere set
euro 98 1:50 gesmeerd voor een erg snelle set
euro 98 1:45 gesmeerd voor een hele hele snelle set.
Lijkt me duidelijk en simpel zat olie is 1:50 vet zat, mocht je het niet vertrouwen ga je toch 1:40 smeren, nut heeft het toch niet. Zelfs de crossmotoren vandaag de dag smeren 1:50. Je moet gewoon zorgen dat je de juiste olie kiest (kwaliteit dus)
Een putoline mx5/ mx7 of een Castrol power rs, aan de aanduidingen op de olie kun je wel zien of het goed is ofniet,
Al die ervaringen op het forum, iedereen heeft een andere ervaring, en uiteindlijk willen we allemaal baas boven baas.
De aanduidingen zijn : API TC, JASO FC, JASO FD, ISO EGD, etc etc etc.
De hoogste zijn JASO FD en ISO EGD wil niet zeggen dat de rest slecht is, maar er zitten strenge normen aan, maar zoek gewoon olie waar een aantal van deze op staan
Castrol power rs: API TC, JASO FD, ISO EGD
Putoline mx5/mx7: JASO FD, TISI, API TC +
Mobil 2t extra: API TC,ISO EGC JASO FC
Staat 1 of meer van deze aanduidingen erop heb je gewoon goede olie te pakken, de een geeft wat meer vuil de ander wat minder, het is in iedergeval goed, en uiteindelijk moet je voor jezelf beste kwaliteit en prijs (en reuk) bepalen kunnen wij niet voor je doen de een heeft dit de ander dat niet ons probleem
Verder over de e10 benzine
Bij de BP heb je dacht ik Fuelsave, hier zit al meer bio ethanol in, ik heb dit 1x getankt met mijn Snelle set, en ik heb het vermoeden dat de cilinder ed warmer worden als normaal. verdere schade kan ik niet vast stellen. maar op de meer toegenomen hitte zie ik verder niet zo 1 punt. het mengde gewoon goed, en alles was lekker vet dus smeren doet het zeker.
volgens mij is het doel van een forum om te discussiëren en van elkaar te leren.
Zeiken is iets anders.
En Fuelsave is volgens mij niet van BP maar van Shell.
Enzo
- kreidler rmx
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
- Locatie: In de tank van mijn dappie
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Benzine tanken
Ik ben een beetje uitgekeken op Fora maar dat wist jij volgens mij al wel
Nu verder over de bio ethanol brandstoffen.
Waar maken we ons druk om? Euro 98/V-power/Bp Ultimate blijven gewoon bestaan zonder toevoegingen
Nu verder over de bio ethanol brandstoffen.
Waar maken we ons druk om? Euro 98/V-power/Bp Ultimate blijven gewoon bestaan zonder toevoegingen
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Benzine tanken
Precies BP Ultimate is mijn ding.kreidler rmx schreef:Ik ben een beetje uitgekeken op Fora maar dat wist jij volgens mij al wel
Nu verder over de bio ethanol brandstoffen.
Waar maken we ons druk om? Euro 98/V-power/Bp Ultimate blijven gewoon bestaan zonder toevoegingen
Enzo
- kreidler rmx
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
- Locatie: In de tank van mijn dappie
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Benzine tanken
Ethanol in een kleine verhouding in de benzine geeft bij 's winters over laten staan met een halve tank problemen met de waterdamp uit de lucht. Ethanol trekt water aan en in je tank waar het de hele winter stil staat zal het zelfs dusdanig kunnen opbouwen dat je er een laag water in krijgt die je tank aanvreet. Gek genoeg is een 10% mix benzine-ethanol weer minder problematisch dan een kleinere verhouding omdat bij 1-2 % ethanol het eerder verzadigd zal zijn en het water met hulp van de zuurstof in de lucht erboven aan het ijzer van je tank roest gaat vormen.
Bron: Oldtimer-Praxis van april (kan het evt. nog nazoeken).
De Kreidler met een volle tank wegzetten, liefst met Super 98 is het devies voor winterstalling.
Mvg,
Eric
Bron: Oldtimer-Praxis van april (kan het evt. nog nazoeken).
De Kreidler met een volle tank wegzetten, liefst met Super 98 is het devies voor winterstalling.
Mvg,
Eric
- kreidler rmx
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
- Locatie: In de tank van mijn dappie
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Benzine tanken
Rijd je je tank leeg en doe je je tank dop los,
geen last van water, en geen last van roest.
geen last van water, en geen last van roest.