5bak en voetsteunen

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

5bak en voetsteunen

#1 Bericht door Ger » 29 sep 2003, 21:27

Vanwege de te invoeren bromfiets keuring, vraag ik me af of een Kreidler
bromfiets van 1971 wel wordt goed gekeurd met een blok met kickstarter
en voetsteunen. Weet iemand dit??? Ik praat over een orginele NL bromfiets.
Groeten Ger

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#2 Bericht door hermanp » 29 sep 2003, 21:38

Waarschijnlijk niet, de brommer moet voldoen aan de toen geldende eisen. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat een brommer met een dikke uitlaat wordt afgekeurd, maar met een compleet ander blok.... vóór 1984 mochten bromfietsen niet meer dan 4 versnellingen hebben.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Burning Tyre » 29 sep 2003, 22:02

Gewoon slecht afstellen met de excentreerschroef? Zodat ie niet alle versnellingen pakt? Is dat geen optie?

Gebruikersavatar
Haakie
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 sep 2002, 19:34
Locatie: Borne (Ov)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Haakie » 29 sep 2003, 22:10

Los van de vraag of die keuring er ooit komt.

Nee, dat gaat niet lukken. Je brommer wordt dan waarschijnlijk gekeurd conform de rijkskeur waaraan hij destijds voldeed. En toen zat er waarschijnlijk geen 4-gang kickstarter blok op.

Maar ik zou me niet al te druk maken. De kans dat die keuring er ooit komt wordt met de dag kleiner omdat dat geintje bakken geld gaat kosten en dát is nou net hetgene waar ome Bak-Ellende een hekel aan heeft...

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#5 Bericht door Dimage » 29 sep 2003, 23:13

Voor zover ik het laatst contact heb gehad met het OM, is de bekentekening van bromfietsen al zowiezo opgeschoven naar 2005.
Voorlopig is het idd de vraag of het er nog überhaupt van gaat komen.

MVG

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8291
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#6 Bericht door Melvin » 29 sep 2003, 23:41

Maar ALS ie er wel komt wil dat dus zeggen dat ik geen 5 bak met standaart cilinder meer onder mijn nederlandse rmc-s mag hebben?
Laatst gewijzigd door Melvin op 30 sep 2003, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Arjen » 30 sep 2003, 08:33

rs-gs is een motor #-o

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

#8 Bericht door Ries » 30 sep 2003, 08:34

mellie schreef:Maar ALS ie er wel komt wil dat dus zeggen dat ik geen 5 bak met standaart cilinder meer onder mijn nederlandse rsc-s mag hebben?
rsc-s? :|

rmcs bedoel je? denk gewoon een 4bak

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#9 Bericht door Dimage » 30 sep 2003, 08:38

mellie schreef:Maar ALS ie er wel komt wil dat dus zeggen dat ik geen 5 bak met standaart cilinder meer onder mijn nederlandse rsc-s mag hebben?
Klopt helemaal, je bromfiets behoort te zijn voorzien van de setup zoals beschreven in de typegoedkeuring en moet dus geheel origineel te zijn.

MVG

kees_SK
Berichten: 374
Lid geworden op: 08 sep 2002, 22:04
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door kees_SK » 30 sep 2003, 10:05

Ik denk dat ze, als ze hem gaan keuren, niet echt gaan letten op de orginele onderdelen (Versnellingsbak bedoel ik dan). Natuurlijk een snelle cilinder en andere uitlaat jha dat zal wel niet mogen.
Ze zullen wel letten op de remmen en je licht en al dat soort dingen.

Nou ja dat hoop ik dan want ik rij natuurlijkzelf ook met een 5-bak :wink: .

Gebruikersavatar
Kreidler4Life
Berichten: 1535
Lid geworden op: 14 apr 2003, 13:31
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#11 Bericht door Kreidler4Life » 30 sep 2003, 10:17

versnellingbak maak volgens mij niks uuit , als je maar geen getunede cilinder deronder leg , dus een normala 6.25 mag wel denk ik.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#12 Bericht door tombo » 30 sep 2003, 10:21

Ik weet niet hoor, een 6,25 is zowiezo al hier nooit als bromfiets cilinder geweest. Dus is hij getuned als je hem onder een bromfiets legt.

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#13 Bericht door Dimage » 30 sep 2003, 10:32

Keep on dreaming...

Het gaat er zowiezo al om dat je een NL goedgekeurd exemplaar behoort te hebben.
Is dit niet het geval dan zal je een motorkeuring en kenteken moeten aanvragen.
Om te zien of de bromfiets aan de typegoedkeuring voldoet zal er zeker naar de volgende zaken worden gekeken;

Controle frame en motornummer
Cilinder, kop en zuiger
ontsteking
Carberateur, spruitstuk en luchtfilter
Uitlaat + bocht
tandwielverhouding
aantal versnellingen
Wielmaat

Voor de bijbehorende keuring moet je uitgaan van een soort APK effect en er zal dus op zeker naar de volgende punten gekeken worden;

banden
remmen
stuurinrichting
vering
verlichting
werking tellers
lekkages (benzine/olie)

Voorlopig is het echter nog lang niet zover (als het er nog van komt), dus ik zal je niet te druk maken hierover...

MVG

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#14 Bericht door tombo » 30 sep 2003, 10:41

Over die uitlaat, Kreidler had toch origineel nog een kleinere bocht als 28mm? Die zie je nu nergens meer, hoe moeten we dan onze Hollandse brommers nog in originele staat krijgen? Als sommige onderdelen gewoon niet meer te verkrijgen zijn?

jan-willem
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:27
Locatie: maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door jan-willem » 30 sep 2003, 12:58

moooh


Ik ga er van uit dat ze alleen op de technische staat van je brommer gaan letten dus vooral de remmen , je snelheid ,je geluidniveau, je licht en volgens mij hoef je alleen maar een goed werkende km teller te hebben , want sommigeauto's hebben ook geen toerenteller.

Of je nou een steppe balk of trappers hebt maak volgens mij niks uit .

anders hadden ze dat ook nooit afgeschaft....

Btw tegen woordig hoef je er nie meer mee te kunnen fietsen dus mag je gewoon een vaste steppebalk hebben ...
:roll:



mzzzzl j-w

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#16 Bericht door tombo » 30 sep 2003, 13:40

Kmteller is dus niet verplicht, anders zou 80% van de snorfietsen niet goedgekeurd worden :\

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#17 Bericht door Dimage » 30 sep 2003, 14:10

Ik heb even het 1 en ander nagezocht en de bromfiets behoort te voldoen aan de permanente eisen zoals gesteld in het voertuigregelement, welke je op de navolgende link kan vinden;
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a6.htm

MVG

Gebruikersavatar
Arjen
Berichten: 1653
Lid geworden op: 07 sep 2002, 18:28
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#18 Bericht door Arjen » 30 sep 2003, 14:30

Haakie schreef: Maar ik zou me niet al te druk maken. De kans dat die keuring er ooit komt wordt met de dag kleiner omdat dat geintje bakken geld gaat kosten en dát is nou net hetgene waar ome Bak-Ellende een hekel aan heeft...

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8291
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 126 keren

#19 Bericht door Melvin » 30 sep 2003, 18:29

tombo schreef:Over die uitlaat, Kreidler had toch origineel nog een kleinere bocht als 28mm? Die zie je nu nergens meer, hoe moeten we dan onze Hollandse brommers nog in originele staat krijgen? Als sommige onderdelen gewoon niet meer te verkrijgen zijn?
de orginele nederlandse bromfiets uitlaat was 26 mm. Maar je kon de vernouwing eruit trekken waardoor je een 28 mm kreeg. dit deed eigenlijk iedereen.

maar het lijkt me echt niet dat degene die die bromfietsen zou gaan contoleren nou in een folder uit 70 gaat kijken hoeveel versnelling die had.
en een steppenbank is tegenwoordig niet meer illegaal. dus dat zal wel gewoon mogen.



btw ik bedoelde idd rmc-s. gebeurt wel vaker. Dan heb ik in mijn hoofd wat ik wil typen, en dan typ ik toch wat anders. net zoals met mijn achternaam Ik heet van de Kraats maar ik schrijf soms heel onopgemerkt kreidler op omdat ik het zo vaak type 8)

Gebruikersavatar
Dimage
Expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 15 mar 2003, 13:33
Locatie: Maassluis
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

#20 Bericht door Dimage » 30 sep 2003, 19:07

mellie schreef:maar het lijkt me echt niet dat degene die die bromfietsen zou gaan contoleren nou in een folder uit 70 gaat kijken hoeveel versnelling die had.
Is niet nodig, al deze gegevens staan opgeslagen onder de typegoedkeuring van de bewuste bromfiets.

MVG

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#21 Bericht door hermanp » 02 okt 2003, 00:24

Bovendien weet ieder toekomstig keuringsstation dat bromfietsen van vóór 1985 minder dan 5 versnellingen en trappers moet hebben. En de maximumsnelheid was toen ook beperkt tot 40km/u, i.p.v. 45 zoals het nu is.
Maar het zou wel mierenn**kerij zijn om een bromfiets af te keuren vanwege een versnelling teveel of pedalen te weinig. We zullen zien, als het ooit zover komt.

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1338
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 993 keren
Ontvangen waarderingen: 47 keren

#22 Bericht door Gps » 02 okt 2003, 00:43

maar het lijkt me echt niet dat degene die die bromfietsen zou gaan contoleren nou in een folder uit 70 gaat kijken hoeveel versnelling die had.
Helaas is het heel simpel. Kreidler brommers hadden 4 vesnellingen, geen 5. Ik vraag me wel af hoe dat zit met een John Bos Kriedler. Mag die dan alleen maar omdat hij nieuwer is, wel 5 versnellingen voeren. Tussen beide brommers is technisch geen verschil.

Dus we gaan allemaal een frame bestellen bij Jon Bos?

Vroeger werden juist veel kreidlers en Zundap brommers gepakt omdat er een kickstarter onder zat.

En die 45 km/u is niet belangrijk, een brommer die 50 rijd is geen probleem, dat was het nog nooit. En anders douw je voor een eventuele keuring de uitlaat dicht.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Sander » 02 okt 2003, 08:58

er zijn ook kreidler brommers met 5-bak denk maar aan de laatste RMC-S

Gebruikersavatar
Joris
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 3764
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:48
Locatie: Breda
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren
Contacteer:

#24 Bericht door Joris » 02 okt 2003, 15:57

johnie b
verkoop volgens mijn ook bromfietsen met een 5 bak mar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#25 Bericht door tombo » 02 okt 2003, 16:14

Ja klopt idd, maar die zijn weer apart gekeurd. Voor de wet is het een andere Kreidler RMC als die wij hebben, lekker vaag, idd ja

Plaats reactie