Kreidler Mustang Cross met witte tank?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 17:36
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, want ik had nooit echt een Kreidler in mijn bezit, behalve dan een Kreidler Flory MP3, die al tijden in de schuur tussen 6 andere bromfietsen staat.
Maar nu ben ik mijn droom tegen gekomen bij de oud ijzer(!!!!) handelaar hier in de buurt. Ik wilde al jaren een '70-er crosser / enduro hebben om te rijden, maar was ook weer niet superfanatiek aan het zoeken. Maar nu dus gevonden: Een Kreidler Mustang Cross uit 1975, verkocht bij Phillipsen te Rotterdam. Hij is nog niet geheel compleet (mist de motorbeplating en het vliegwieldekseltje bv.) en de motor zat muurvast (geroest) bij de krukas.
Het blok is ooit door een debiel uit elkaar getrokken die zijn schroevendraaier tussen de boutoogjes heeft gewrongen en zo twee van deze oogjes half uit het carter had getrokken. Deze oogjes heb ik inmiddels aan de binnenzijde weer gelast, zie je niks meer van. Alle onderdelen hebben in de ultrasoon gezeten en zijn weer als nieuw (op de krukas na natuurlijk). Binnenkort even een lagersetje scoren, pakkingen en een krukas en dan kan het weer in elkaar.
Zo ga ik aan de slag met de mustang en dan eens een afspraak maken bij de RDW.
Maar nu heb ik als Kreidler-leek een paar vragen:
Deze Mustang heeft een witte tank, met zwarte striping, dit zie ik nergens anders maar het lijkt erg origineel, anders is het wel heel professioneel gedaan... Kan dat of heb ik met een serieus stuk huisvlijt te maken? Ik vind dit een erg mooie kleurcombinatie en ga het waarschijnlijk zo laten.
Het is een blok met trappers, zijn deze blokken altijd indirect geschakeld? Het schakelmechanisme mist nl. en ik weet niet hoe ik het verschil kan zien tussen direct en indirect. Ik geloof te hebben gezien dat een direct geschakeld blok met een klavertje (soort cirkel met inkepingen om de versnellingen vast te houden)in het blok werkt?
De Buddy-sit heeft geen strepen in de lengte, maar in de breedte, dat heb ik ook nog niet eerder gezien, klopt dit?
Kan iemand mij de maat-verschillen tussen brede en smalle tap vertellen? Ik heb een cilinder met uitlaatflens (zo'n pijpje waar de bocht omheen geklemd wordt)
De brommer heeft een NL-typegoedkeur, dus moet hij legaal op de Nl. wegen gebracht zijn en origineel in Nl. geleverd.
Er zitten ook knipperlichten op gemonteerd, maar de zijn er denk ik eigenhandig op geknutseld, want ze lijken verdacht veel op FS1 knippers.
Ik hoor graag wat jullie denken over deze bromfiets en of jullie mij van wat meer informatie kunnen voorzien.
Groet,
Wout.
Ik ben nieuw op dit forum, want ik had nooit echt een Kreidler in mijn bezit, behalve dan een Kreidler Flory MP3, die al tijden in de schuur tussen 6 andere bromfietsen staat.
Maar nu ben ik mijn droom tegen gekomen bij de oud ijzer(!!!!) handelaar hier in de buurt. Ik wilde al jaren een '70-er crosser / enduro hebben om te rijden, maar was ook weer niet superfanatiek aan het zoeken. Maar nu dus gevonden: Een Kreidler Mustang Cross uit 1975, verkocht bij Phillipsen te Rotterdam. Hij is nog niet geheel compleet (mist de motorbeplating en het vliegwieldekseltje bv.) en de motor zat muurvast (geroest) bij de krukas.
Het blok is ooit door een debiel uit elkaar getrokken die zijn schroevendraaier tussen de boutoogjes heeft gewrongen en zo twee van deze oogjes half uit het carter had getrokken. Deze oogjes heb ik inmiddels aan de binnenzijde weer gelast, zie je niks meer van. Alle onderdelen hebben in de ultrasoon gezeten en zijn weer als nieuw (op de krukas na natuurlijk). Binnenkort even een lagersetje scoren, pakkingen en een krukas en dan kan het weer in elkaar.
Zo ga ik aan de slag met de mustang en dan eens een afspraak maken bij de RDW.
Maar nu heb ik als Kreidler-leek een paar vragen:
Deze Mustang heeft een witte tank, met zwarte striping, dit zie ik nergens anders maar het lijkt erg origineel, anders is het wel heel professioneel gedaan... Kan dat of heb ik met een serieus stuk huisvlijt te maken? Ik vind dit een erg mooie kleurcombinatie en ga het waarschijnlijk zo laten.
Het is een blok met trappers, zijn deze blokken altijd indirect geschakeld? Het schakelmechanisme mist nl. en ik weet niet hoe ik het verschil kan zien tussen direct en indirect. Ik geloof te hebben gezien dat een direct geschakeld blok met een klavertje (soort cirkel met inkepingen om de versnellingen vast te houden)in het blok werkt?
De Buddy-sit heeft geen strepen in de lengte, maar in de breedte, dat heb ik ook nog niet eerder gezien, klopt dit?
Kan iemand mij de maat-verschillen tussen brede en smalle tap vertellen? Ik heb een cilinder met uitlaatflens (zo'n pijpje waar de bocht omheen geklemd wordt)
De brommer heeft een NL-typegoedkeur, dus moet hij legaal op de Nl. wegen gebracht zijn en origineel in Nl. geleverd.
Er zitten ook knipperlichten op gemonteerd, maar de zijn er denk ik eigenhandig op geknutseld, want ze lijken verdacht veel op FS1 knippers.
Ik hoor graag wat jullie denken over deze bromfiets en of jullie mij van wat meer informatie kunnen voorzien.
Groet,
Wout.
- Bijlagen
-
- kreidlertank.jpg (49.92 KiB) 7674 keer bekeken
-
- kreidler rechts.jpg (79.5 KiB) 7674 keer bekeken
-
- kreidlerlinks.jpg (70.81 KiB) 7674 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Welke typegoedkeuring heeft hij ?
Bijna alles is eigen smaak. Dus wat wil je? Helemaal origineel bouwen of deze zo mooi maken?
Enzo
Bijna alles is eigen smaak. Dus wat wil je? Helemaal origineel bouwen of deze zo mooi maken?
Enzo
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 17:36
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
P.s. Het type plaatje vermeld: K53/403
Typegoedkeur B1134
Typegoedkeur B1134
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 17:36
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Het idee is nu: laten zoals hij is, de lak is een beetje versleten, maar niet slecht, ik vind dat wel mooi, motorbeplating maak ik zelf want het origineel vind ik te lomp. Ik maak ze wat kleiner. Ik heb foto's gezien met kleinere platen, van Gebben of van Veen geloof ik?
Verder wil ik er gewoon veel op gaan rijden.
Verder wil ik er gewoon veel op gaan rijden.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Dat zal een teruggekeerde Franse Kreidler via Van Veen weer in Nederland verkocht zijn uit ca. 1977 met framenummer beginnend 4.....xenomobile schreef:P.s. Het type plaatje vermeld: K53/403
Typegoedkeur B1134
Mustang zijbeplating heeft boven een knik voor het smalle spatbord aan te sluiten.
Enzo
- paulus
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
- Locatie: Drachten
- Gegeven waarderingen: 23 keren
- Ontvangen waarderingen: 28 keren
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
het lijkt wel of er nog campagnolo naven in zitten en het achterspatbord van een formule kreidler
en voorspatbord is ook niet van een Mustang
de benzinetank is ook anders, er zitten geen lipjes aan bij het balhoofd
misschien zijn ze er af geslepen of hij is van de voor serie A-tank en die past wel weer bij de naven
alleen het bouwjaar is dan te jong
komt bij mij een beetje over als samen gebouwd uit verschillende onderdelen
maar een leuke basis om mee te beginnen
Paulus
en voorspatbord is ook niet van een Mustang
de benzinetank is ook anders, er zitten geen lipjes aan bij het balhoofd
misschien zijn ze er af geslepen of hij is van de voor serie A-tank en die past wel weer bij de naven
alleen het bouwjaar is dan te jong
komt bij mij een beetje over als samen gebouwd uit verschillende onderdelen
maar een leuke basis om mee te beginnen
Paulus
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Hallo Wout , welkom.
Om met je vragen te beginnen: Jouw blok heeft een kleine Breitwand cilinder met smalle tap-eind afstand.
Jij hebt een tuit-aansluiting voor je uitlaat , een flens zat op latere blokcilinder modellen en de SB cilinders
De RS vanaf 1972 en latere Duitse RMC-S5 modellen hadden een Super-Breitwand met brede tap-eind afstand.
-Niet alle 4 bakken hebben een indirecte schakeling , na 1975 hadden ze directe schakeling.
Je ziet het verschil al aan de schakelas: De indirecte versie heeft 2 platte kantjes op de schakelas , de direct geschakelde versie heeft een heleboel karteltjes/tandjes op de as. Verder heeft de indirecte versie de schakel-aretering stift ( een holle bout met een veerbelaste drukstift er in) aan de achterkant zitten , de directe variant heeft hem aan de onderkant zitten.
-De witte tank komt mij alleen bekend voor van bepaalde politie modellen , mij niet bekend op de Mustang.
-Breedte/lengte-strepen op de buddy zijn bouwjaar afhankelijk , kan best kloppen.
-Knipperlichten kunnen er bij aflevering door de fietsenmaker op zijn gezet , als optie. Lijken inderdaad erg Japans.
Maar ook Kreidler heeft ronde chromen knipperbollen gehad rond dit bouwjaar.
-Achterspatbord komt mij niet bekend voor op een Mustang , lijkt mij een aftermarket produkt.
Desalniettemin een leuke basis om mee te beginnen , kan een hele mooie worden.
NB: Er zijn (Halve-) RS-Mustang motorschermen geweest die jou best zullen bevallen , kijk daar eens naar.
Veel plezier met de restauratie , er valt hier op het forum veel te lezen over de door jou gestelde vragen.
Probeer ook eens de zoekfunctie
Om met je vragen te beginnen: Jouw blok heeft een kleine Breitwand cilinder met smalle tap-eind afstand.
Jij hebt een tuit-aansluiting voor je uitlaat , een flens zat op latere blokcilinder modellen en de SB cilinders
De RS vanaf 1972 en latere Duitse RMC-S5 modellen hadden een Super-Breitwand met brede tap-eind afstand.
-Niet alle 4 bakken hebben een indirecte schakeling , na 1975 hadden ze directe schakeling.
Je ziet het verschil al aan de schakelas: De indirecte versie heeft 2 platte kantjes op de schakelas , de direct geschakelde versie heeft een heleboel karteltjes/tandjes op de as. Verder heeft de indirecte versie de schakel-aretering stift ( een holle bout met een veerbelaste drukstift er in) aan de achterkant zitten , de directe variant heeft hem aan de onderkant zitten.
-De witte tank komt mij alleen bekend voor van bepaalde politie modellen , mij niet bekend op de Mustang.
-Breedte/lengte-strepen op de buddy zijn bouwjaar afhankelijk , kan best kloppen.
-Knipperlichten kunnen er bij aflevering door de fietsenmaker op zijn gezet , als optie. Lijken inderdaad erg Japans.
Maar ook Kreidler heeft ronde chromen knipperbollen gehad rond dit bouwjaar.
-Achterspatbord komt mij niet bekend voor op een Mustang , lijkt mij een aftermarket produkt.
Desalniettemin een leuke basis om mee te beginnen , kan een hele mooie worden.
NB: Er zijn (Halve-) RS-Mustang motorschermen geweest die jou best zullen bevallen , kijk daar eens naar.
Veel plezier met de restauratie , er valt hier op het forum veel te lezen over de door jou gestelde vragen.
Probeer ook eens de zoekfunctie
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Kijk een hier op her forum
viewtopic.php?f=23&t=30451&hilit=mustang+cross" onclick="window.open(this.href);return false;
en
viewtopic.php?f=23&t=29940&hilit=mustang+cross" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=23&t=30451&hilit=mustang+cross" onclick="window.open(this.href);return false;
en
viewtopic.php?f=23&t=29940&hilit=mustang+cross" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 17:36
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Kreidler Mustang Cross met witte tank?
Het zijn idd campagnolo naven en de tank is helaas niet deukvrij, omdat de voorvork er tegenaan knalt (dus waarschijnlijk niet origineel).
Framenummer begint met 11......
De Halve motorschermen heb ik gezien en die bevallen mij idd beter. Ook de tekening op de tank vind ik er mooi, waarschijnlijk zet ik de tank in de blanke (matte lak) om hem zo te conserveren.
Met bovenstaande info ben ik er dus achter dat ik een indirect geschakelde bak heb, heeft iemand hier nog het complete schakelpook-systeem van liggen, of zeer duidelijke foto's? Dan maak ik het wel zelf, ik heb een volledige metaalwerkplaats, dus kan alles zelf maken.
Maar ik heb nu ook gewoon weer wat te zoeken op de diverse beurzen etc. natuurlijk!
Alvast dank voor de vele, snelle reacties, verschaft een hoop duidelijkheid
Framenummer begint met 11......
De Halve motorschermen heb ik gezien en die bevallen mij idd beter. Ook de tekening op de tank vind ik er mooi, waarschijnlijk zet ik de tank in de blanke (matte lak) om hem zo te conserveren.
Met bovenstaande info ben ik er dus achter dat ik een indirect geschakelde bak heb, heeft iemand hier nog het complete schakelpook-systeem van liggen, of zeer duidelijke foto's? Dan maak ik het wel zelf, ik heb een volledige metaalwerkplaats, dus kan alles zelf maken.
Maar ik heb nu ook gewoon weer wat te zoeken op de diverse beurzen etc. natuurlijk!
Alvast dank voor de vele, snelle reacties, verschaft een hoop duidelijkheid