Tanken wij ook deze rommel?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Tanken wij ook deze rommel?

#1 Bericht door Henk 3bakvoet » 19 apr 2013, 08:04

Geld dit ook voor de tweetakt uit de pomp?
Bijlagen
tanken.JPG
tanken.JPG (154.58 KiB) 14810 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#2 Bericht door kreidler844 » 19 apr 2013, 08:06

yep, welkom in milieuvriendelijker tijden.
Beetje overdreven is het artikel wel.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#3 Bericht door drika » 19 apr 2013, 08:45

henk ik heb gisteren mijn grijze buffel gestart die vanaf de grijze buffeltoer 2012 niet meer heeft gedraaid,de euro 95 die erin zit heb ik er in juni 2012 in gedaan,geen enkel probleem,heb ik nou geluk?
dirk

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#4 Bericht door Roland » 19 apr 2013, 09:17

Ach, het zal wel mee vallen toch................ anders hadden wij er op de site wel (meer) van gehoord :wink: :roll:

Rolando

haddiewaddie
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#5 Bericht door haddiewaddie » 19 apr 2013, 09:59

Bio ethanol wordt al jaaaaaren bijgemengd. Het percentage wordt echter steeds hoger onder druk van politieke afspraken.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#6 Bericht door RS69 » 19 apr 2013, 11:46

Ik heb gisteren toevallig mijn LF die een jaar stil heeft gestaan gestart.
Moest hem wel even een duwtje geven, maar hij startte eigenlijk gelijk en kon hem daarna gewoon aantrappen.
Dus geen probleem, ik gebruik wel euro 98 maar dat zal niet uitmaken denk ik.
Gr :rs

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#7 Bericht door hermanp » 19 apr 2013, 12:54

Binnenkort moet de grasmaaier weer aan de loop, voorgaande jaren helemaal geen probleem gehad om hem te starten.

Gebruikersavatar
koda
Berichten: 187
Lid geworden op: 25 feb 2011, 18:43
Locatie: thuis in de schuur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#8 Bericht door koda » 19 apr 2013, 12:56

heeft allemaal met de nieuwe emissie norm te maken..
zowel benzine als diesel.
gr koda

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 apr 2013, 14:43

Grasmaaiers hebben wel eens een membraan gestuurd benzinepompje. Die zullen er meer last van hebben.

Verstandiger is met een BP ultimate (laag ethanol) te mengen.

Enzo

Klaas45
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:59
Locatie: Joure
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#10 Bericht door Klaas45 » 19 apr 2013, 16:52

ik had in alle 3 kreidlers nog benzine in zitten van vorig jaar en ze starten allemaal

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#11 Bericht door Nicolaas » 19 apr 2013, 17:40

Niks van gemerkt beste Henk, ook voorgaande jaren niet.
Na 6 mnd stilstand 1 x trappen en vroemmm.
Morgen weer de eerste rit vanaf Paleis Soestdijk.
Met de benzine van vorig jaar...
Nicolaas.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#12 Bericht door Caspar » 19 apr 2013, 18:35

Meer problemen als gedacht !

-Tankcure coating lost op.
-Benzineslangetjes krimpen en worden knetterhard.
-Oude krukaskeerringen gaan er door lekken.
-Kunststof Bing vlotter schijnt ervan te krimpen.
-Rubber tip van vlotternaald dicht niet meer af door vervorming.
-Roest onder in een niet-gecoate tank door verzuring van aangetrokken condens.
-Startproblemen door beperkte houdbaarheid van de moderne brandstof.
-ontmenging van de (toch al slecht mengbare-)recinus/castor mengsmeerolie.
-opzwellen van de rubber delen in bepaalde benzine kranen. Daardoor lekkage

allemaal om het milieu te ontzien #-o

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#13 Bericht door Henk 3bakvoet » 19 apr 2013, 19:14

Dan toch maar de Aspen? weliswaar is deze brandstof 2 x zo duur € 3.92 t.o.v. brommix uit de pomp € 1.90.

Ik hoor hele goede verhalen over de Aspen, jaren houdbaar, geen kool afzetting, bijna geen rook en stank uit de uitlaat.
Als ik 50 liter per seizoen weg stook praten we over 200 euro, als daarmee een hoop ellende te voorkomen valt?.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#14 Bericht door Caspar » 19 apr 2013, 19:57

De berichten over Aspen 2T zijn overwegend positief.
Een enkeling meld negatieve berichten.

Ken iemand die het al 2 jaar gebruikt in een Sparta 3V , geen problemen , altijd starten.
Ook hoor ik dat mensen Aspen 4T kopen en dan hun eigen synthetische mengsmeerolie toevoegen.

Feit is dat het spul relatief jong is , de tijd zal het leren. Het heeft ook even geduurd voordat we wisten dat bio-ethanol zooi is.

De prijs kan trouwens nog wel omlaag als je slim inkoopt , via een grossier of een groot verpakking. Spul is lang houdbaar

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1361
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#15 Bericht door Roel RM » 19 apr 2013, 22:25

Aspen 2-t in 25 liter verpaking bij de landbouwcooperatie 75 euro.
je kunt het zelfs in 200 liter drums kopen; zal het per liter nog iets goedkoper zijn.

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#16 Bericht door parid001 » 19 apr 2013, 22:37

In BP Ultimate 98 en Shell V power zit geen bio ethanol. alleen hoe lang is het nog verkrijgbaar.
Daarom Tank ik altijd BP Ultimate.
Zie hier onder.


Moderne benzine spaart het milieu maar niet uw motor
Eerst iets over de naamgeving: euro 95 is benzine waarbij de waarde 95 staat voor de klopvastheid van de brandstof. Door de hoge druk en temperatuur van een in bedrijf zijnde motor bestaat het risico dat de benzine te vroeg ontbrandt. De zuiger beweegt omhoog, de druk neemt toe en ruim voordat de zuiger het bovenste punt van zijn weg in de cilinder heeft bereikt, explodeert de benzine door de toegenomen druk en temperatuur van het samenpersen. Brandstof en cilinder “willen” beide iets anders (omhoog/omlaag) en dat geeft een naar rammelend geluid in de motor, het zogenaamde kloppen.
Benzine met een hoger getal (met octaangetal 98 bijvoorbeeld) is klopvaster. In het algemeen is Superplus 98 voor hoger vermogende motoren noodzakelijk. Maar allerlei minder krachtige motoren wordt ook Superplus 98 geadviseerd. De bouwer van de motor bepaalt dat aan de hand van testen en ervaring. Voor de portemonnee van de gebruiker is euro 95 te prefereren.
Voor zover bekend bevat Euro 95 bij alle merken nu reeds 5 % ethanol, ook in Nederland. (Zie: http://www.amt.nl/Nieuws/Welke-autos-lu ... enzine.htm)
Dit verklaart, waarom mensen, die nu Euro 95 tanken, al problemen hebben met tank coatings.

Super E10 bevat 10% ethanol
De ethanol wordt niet uit luxe toegevoegd. Het maakt duidelijk dat de olievoorraad eindig is en dat de afhankelijkheid van olie-exporterende landen onze economieën ook niet zint. Hoe meer ethanol, hoe minder ruwe olie er geïmporteerd moet worden. De EU heeft echter ook nog als doelstelling dat de uitstoot van CO2 verminderd wordt. De ethanol wordt gemaakt uit plantaardige producten. Of dat de voedselsituatie voor de armsten op aarde verbetert, dat is nu een punt van discussie. Ik maak me nog geen zorgen over de alcoholisten onder ons, die garandeer ik dat er voldoende ethanol in het glas blijft om de verslaving te onderhouden. De accijns daarop is lucratief voor elke overheid.


Ethanol, en dus E10, heeft nogal wat nadelen
Ethanol trekt van nature makkelijk water aan. Chemici zullen bevestigen dat 100% zuivere ethanol bijna niet voorhanden is. Er is altijd wel een kleine hoeveelheid water aanwezig, zelfs in een gesloten verpakking. Dat kun je mooi zien als je een spiritusbrandertje rustig leeg laat branden. Er blijft een restje onbrandbare vloeistof achter: water! Het is een vreemd idee dat moderne benzine na verloop van tijd veel water kan bevatten. U bent natuurlijk al een stap verder met denken: welke invloed heeft dat op de verbrandingswaarde van benzine. Of eenvoudiger opgeschreven: rij ik net zo ver als benzine zonder ethanol. Het antwoord is zeker NEE. Ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde. De vluchtigheid (dampspanning) neemt boven de 7% ethanol ook flink af.
Water in de tank van een veteraan is natuurlijk zeer schadelijk. Water neemt zuurstof op en roestvorming van ijzer en corrosievorming van andere materialen ligt op de loer. (roesten is een vorm van het corroderen van ijzer, er wordt aantasting van ijzer met zuurstof bedoeld)

Super E10 samengevat
• is corrosief voor de tank maar ook voor pakkingen, tankseals en de tinnen tinverbindingen (soldeerverbindingen), geel- en rood koper. Deze materialen komen voor- en na restauratie veel voor in oude benzinetanks. Ook aluminium is niet veilig.
• de verbrandingskarakteristiek is anders waardoor niet elke motor lekker zal lopen
• Je rijdt er minder ver mee
De ethanol in de benzine tast ook andere materialen aan: tinlegeringen (soldeerverbindingen), geel– en roodkoper, alumiminum, kunstoffen en vele oude tanksealers (tankcoatings).

Advies
De CFM adviseert om deze reden om te kiezen uit drie opties:
Tank Superplus 98.
Shell V Power bevat helemaal geen alcohol en zal de komende tijd ook niet toevoegen.
Ook Aspen 4-takt brandstof bevat geen alcohol en zorgt ervoor dat de motor na een lange periode stilstand goed start. Deze brandstof is goed te verkrijgen bij tuinzaken (kettingzagen enz.) en de verbrandingsproducten zijn ook wat minder schadelijk, een reden dat hoveniers er (verplicht) veel mee werken.
De problemen met E10 zijn voorlopig te vermijden. Er is erg veel informatie in het Engels te lezen bij onze Engelse zusters van de Federation of British Historic Vehicle Clubs. Zie http://fbhvc.co.uk/bio-fuels.

Tank leeg maken
Een algemeen advies is om brandstof uit de tank te verwijderen en de motor “droog” te laten overwinteren.
De CFM waarschuwt al jaren voor het werken met benzine: doe het buiten. Op een volkomen onverwacht moment kan de damp in de tank of in de garage tot ontbranding komen. Een explosie is het gevolg. Als je binnen een behoorlijke benzinegeur ruikt, dan goed ventileren en geen werkzaamheden uitvoeren. En als u nu denkt: ik rook al jarenlang mijn shaggie en er is me nog nooit wat overkomen!: aan u het advies: koop geen staatslot, de kans dat u wint is nog veel kleiner dan dat u onvrijwillig de schuur wordt uitgeblazen. Bij veiligheid telt altijd: risico = kans x impact. De kans is niet groot, de impact wel!
Benzine bevat tolueen en benzeen: beide zeer kankerverwekkend, dus daarom: niet inademeen (hoewel het lekker ruikt, maar dat is een mening). Zo min mogelijk in contact laten komen met je huid want deze stoffen worden rechtstreeks opgenomen in je bloedbaan.

Nog een tip tot slot als we het toch over (verouderde) benzine hebben . . .
Als je een oude motor onder handen neemt, die lang heeft stil gestaan, dan tref je aan wat bijna alle hobbyisten uit onze club zullen herkennen: de carburateur bevat een vreemde smurrie die uiteen kan lopen van wit tot donkerbruin. Bespaar je moeilijkheden en dompel de carburateur in thinner. Een nacht laten staan en de smurrie is verdwenen. Ook met thinner erg voorzichtig zijn. Behalve explosie-gevaar is inademen ook schadelijk.

Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.

Tot slot
Oldtimer bezitters in Duitsland zijn al in rep en roer over deze nieuwe E10 brandstof, op Porsche, VW, Mercedes forums wordt min of meer al geadviseerd om 2 tot 3% tweetakt olie in de benzine bij te mengen. Dit omdat het weinig smering bevat.
Op dit moment mag in Nederland al tot 5% ethanol in euro 95 bijgemengd worden, en geloof me dit spul is killing voor benzine slangen die nog uit de oude tijd stammen.
Laatst gewijzigd door parid001 op 19 apr 2013, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#17 Bericht door jamojamo » 19 apr 2013, 22:50

Duits Oldtimermagazine met (heel wat betere kopij dan de "Bromfiets" Henk, inderdaad) heeft een jaar lang carburateurs weggezet in benzine met verschillende ethanol-gehalten en toevoegingen. Konklusie E10 (tussen 5 enb 10% ethanol) is niet slecht, met Bactofin zelfs heel goed voor je carb. Het vergomt niet en tast geen metaal aan. Voor slangen, pakkingen en keerringen geldt dat ze aangetast kunnen raken en je daar bij het aanschaffen op moet proberen te letten. Zie scans:
Alkoholismus (Custom).JPG
Alkoholismus (Custom).JPG (181.79 KiB) 14248 keer bekeken
Alkohlismus2 (Custom).JPG
Alkohlismus2 (Custom).JPG (199.17 KiB) 14248 keer bekeken
Alkohlismus3 (Custom) (2).JPG
Alkohlismus3 (Custom) (2).JPG (190.77 KiB) 14248 keer bekeken
Mvg,
Eric

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#18 Bericht door Ed.P » 20 apr 2013, 00:20


joto
Berichten: 272
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#19 Bericht door joto » 20 apr 2013, 09:28

Ik tank al jaren V power van Shell. Daar zit bewezen veel minder ethanol in.
Het is wel wat duurder maar, zo heb ik ruim een jaar lang gekeken naar het verbruik van mijn auto, polo 1600 uit 1998, en motor, goldwing 1200 en beide verbruiken veel minder wanneer ik V power tank.
Zo rijdt de polo gemiddeld 1 op 16 met V power, en 1 op 14 met euro 95.
De goldwing gemiddeld 1 op 17 met V power en 1 op 15 met euro 95.
De Kreidler krijgt dus ook V power.

Wanneer ik in het buitenland ben tank ik super plus 98, tenminste als er geen shell pomp aanwezig is.

Krijg ik ook nog korting met air miles na een tankbeurt, dus scheelt het niets.
Sterker nog, ik ben goedkoper uit.

Groeten.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#20 Bericht door Henk 3bakvoet » 20 apr 2013, 11:31

@ Ed.P Een additief voor 10 euro op 10 liter benzine om gom vorming te voorkomen die al na 30 dagen ontstaat, het kan ook te gek in de marketing.

@ Caspar, Tot nu toe heb ik persoonlijk nooit enige vorming van achteruitgang gemerkt van de brommix na een winter of langer, evenwel het kranten bericht trok mijn aandacht.

@ joto, De totale branche is op zijn zachts gezegd niet te vertrouwen, alles is gebaseerd op emotie van de mens, de manier om geld te verdienen met een glanzende verpakkingen en wervelende teksten. Toevoegen doen ze niets, en helaas, misleiding staat hoog in het vaandel, genoeg voorbeelden daarvan zijn op internet en consumenten programma`s te zien.
Als ik alle brandstof besparende producten in en op mijn auto toe zou passen moet ik er brandstof uithevelen om maar eens wat te noemen.

@ Parid001, Mij bezig houden met alle veranderingen van de brandstof voor de auto of brommer doe ik niet, ik tank mijn hele leven al uit de pomp en zelf mengen doe ik niet.
50 of 100 liter benzine wil ik niet in mijn schuur of garage hebben, kant en klaar uit de pomp heeft mijn voorkeur.

Het rijden op een brommer doe ik niet om dat ik er één bezit, ik rijd op een brommer wanneer ik daar zin in heb, een tank van 12 liter leeg rijden is voor een standaard brommer in mijn geval een behoorlijke opgave.
De zin om te rijden moet ik verdelen over een paar brommers en dat betekent weinig kilometers per brommer en langdurig stilstand, als ik dit jaar 250 km met mijn beige buffel zal rijden is het al veel.
De meningen variëren, van een storm in een glas water tot ernstige schade aan allerlei onderdelen.
Gom vorming met de benzine van dit jaar 2013! is dat nou echt een serieuze bedreiging?.
Ze moeten wel in Poll Position staan bij mij, start klaar om te rijden, want zin hebben in een ritje met mooi weer kan zo maar gebeuren en dan moet hij het gewoon probleemloos doen, slecht twee controle punten heb ik, de inhoud van de tank en de banden spanning, en dat wil ik graag zo houden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#21 Bericht door Caspar » 20 apr 2013, 12:24

Dan is Aspen 2T wellicht de oplossing voor jou Henk.
Zit ook nog een handige vultuit bij om zonder knoeien te tanken.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#22 Bericht door hermanp » 20 apr 2013, 14:13

In Duitsland waren er problemen bij, met name Opel dacht ik, gebruik van de E10 benzine. Problemen met de leidingen en pakkingen die het begaven met soms zelfs brand tot gevolg.
De ervaringen van joto met betrekking tot de V-Power van Shell deel ik ook. Mijn BMW 325i was ongeveer 10% zuiniger en startte beter, zeker na lange stilstand.

Vorig jaar had ik wel problemen met mijn grasmaaier, de benzineleiding was gaar. Of dat komt door de gewone Euro 95 benzine weet ik niet, kan ook ouderdom zijn. In voorgaande jaren ook altijd Euro 95 gebruikt en nooit problemen gehad in het voorjaar, als de grasmaaier na lange stilstand weer aan de loop gebracht moest worden.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#23 Bericht door Ed.P » 20 apr 2013, 17:11

Henk 3bakvoet schreef:@ Ed.P Een additief voor 10 euro op 10 liter benzine om gom vorming te voorkomen die al na 30 dagen ontstaat, het kan ook te gek in de marketing.

@ Caspar, Tot nu toe heb ik persoonlijk nooit enige vorming van achteruitgang gemerkt van de brommix na een winter of langer, evenwel het kranten bericht trok mijn aandacht.

@ joto, De totale branche is op zijn zachts gezegd niet te vertrouwen, alles is gebaseerd op emotie van de mens, de manier om geld te verdienen met een glanzende verpakkingen en wervelende teksten. Toevoegen doen ze niets, en helaas, misleiding staat hoog in het vaandel, genoeg voorbeelden daarvan zijn op internet en consumenten programma`s te zien.
Als ik alle brandstof besparende producten in en op mijn auto toe zou passen moet ik er brandstof uithevelen om maar eens wat te noemen.

@ Parid001, Mij bezig houden met alle veranderingen van de brandstof voor de auto of brommer doe ik niet, ik tank mijn hele leven al uit de pomp en zelf mengen doe ik niet.
50 of 100 liter benzine wil ik niet in mijn schuur of garage hebben, kant en klaar uit de pomp heeft mijn voorkeur.

Het rijden op een brommer doe ik niet om dat ik er één bezit, ik rijd op een brommer wanneer ik daar zin in heb, een tank van 12 liter leeg rijden is voor een standaard brommer in mijn geval een behoorlijke opgave.
De zin om te rijden moet ik verdelen over een paar brommers en dat betekent weinig kilometers per brommer en langdurig stilstand, als ik dit jaar 250 km met mijn beige buffel zal rijden is het al veel.
De meningen variëren, van een storm in een glas water tot ernstige schade aan allerlei onderdelen.
Gom vorming met de benzine van dit jaar 2013! is dat nou echt een serieuze bedreiging?.
Ze moeten wel in Poll Position staan bij mij, start klaar om te rijden, want zin hebben in een ritje met mooi weer kan zo maar gebeuren en dan moet hij het gewoon probleemloos doen, slecht twee controle punten heb ik, de inhoud van de tank en de banden spanning, en dat wil ik graag zo houden.

Ik snap niet waar je je druk over maakt...je rijdt nooit...heb je eigenlijk wel een brommer ? :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#24 Bericht door RS3001 » 20 apr 2013, 17:45

En daarom ga ik morgen de grens over.... even 100 ltr Aral 102 ophalen. Niks van bovenstaande ellende, en de motor blijft ook nog stukken koeler met hoger octaan. Toch wel makkelijk zo dicht bij de grens :D

steef
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 sep 2012, 01:27
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tanken wij ook deze rommel?

#25 Bericht door steef » 20 apr 2013, 18:46

Onze milieu-geile overheid gaat over lijken. Zonder omhaal worden additieven aan brandstof toegevoegd die schade aan diverse delen van motorvoertuigen toebrengt.
Die schade, daar mag de eigenaar zelf voor opdraaien. Vooral V-power van Shell is zo'n k.t product, waarbij het lijkt of je een hoogwaardige superbenzine tankt.
Niets is minder waar, als je goed zoekt, kom je erachter dat dit staatsbedrijf van brandstof gewoon 95RON aan U verkoopt, maar de klopvastheid door middel van additieven verhoogd.

Dat is voor mij al een reden om echt nooit 1 cent aan Shell uit te geven, alleen al omdat vadertje staat grootaandeelhouder is. (misschien moet daarom een Ferrari motor elke 30dkm een koprevisie van een dikke25 mille ondergaan....omdat ze Shell adviseren natuurlijk :mrgreen: )
De laatste 98 is BP ultimate, zolang het nog duurt...en een pomp in de Purmer: Zeilemaker, die ALLES nog heeft, ook met loodvv. Dat is handig voor de klassieker-rijders!
(OK, eerlijk is eerlijk, ik heb 1x 100RON in duitsland getankt bij Shell om het verschil te voelen, maar echt merkbaar verschil was er niet)

Plaats reactie