Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Gisteren ook de met de RMC-S overgestapt op Triboron en inmiddels een 50km gereden.
Loopt er verder goed op en bougie kleurt mooi lichtbruin.
Wel stationeer iets bij gesteld (hoger) omdat hij nadat hij lekker warm was soms uitviel als je moest stoppen. Komende weken zullen er nog wel wat kilometers volgen!
Groet Bert
Loopt er verder goed op en bougie kleurt mooi lichtbruin.
Wel stationeer iets bij gesteld (hoger) omdat hij nadat hij lekker warm was soms uitviel als je moest stoppen. Komende weken zullen er nog wel wat kilometers volgen!
Groet Bert
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik wilde ook overstappen op triboron,voor de brommer maar ook voor mijn veteraanmotoren maar toen gebeurde dit.....
Voor mijn Terrot 250cc 1925 motorfiets moet ik ook olie door de benzine mengen,het is tenslotte een tweetakt
Hier moet vanwege de fabriek origineel 1;11 gesmeerd worden,ja je leest het goed 1;11 crying
Nu dacht ik dat met de veel betere huidige olie het wel wat minder kon.
Helaas pindakaas dat kan dus niet...............
Ik zal uitleggen waarom,ik heb het blok gedemonteerd en kwam erachter dat de krukas niet in lagers draait maar in bronzen bussen,ook zitten er geen keerringen in.
Dit houdt in dat er dus valse lucht zou worden aangezogen via de krukas"lagers"
Om dit te voorkomen werd er dus heel vet gesmeerd,de olie zorgt voor de afdichting :ugeek:
De bronzen bussen zijn ook niet spelingsvrij,dat kan niet want de krukas heeft 0.5 mm slingering wat niet gericht kan worden omdat de bigend pen gewoon een pen is met schroefdraad op de uiteinden en de wangen met moeren tegen de stuit in de pen worden getrokken.
Ik heb het blok inmiddels weer in elkaar gezet met wat olie in de bussen en het toen afgeperst.........laat de olie het nou nog redelijk afdichten ook thumbup
De smering van de terrot gaat dus gewoon 1;11-1;15 worden.......
Maar nu zat ik te denken........in onze brommers zitten lagers en keerringen dus daar hoef je niet 1;11 te smeren,allleen hou er wel rekening mee dat je met minder smering,zoals bijv.triboron 1;100,de keeringen ook minder olie krijgen en sneller zullen slijten met als gevolg valse lucht.........wat daar de gevolgen van kunnnen zijn hoef ik niet meer uit te leggen toch?
Denk er maar eens over na,de betere olie of welk wondermiddel dan ook kan het gebrek aan afdichting niet opvangen,dat is alleen een kwestie van volume scared
René
__________
Voor mijn Terrot 250cc 1925 motorfiets moet ik ook olie door de benzine mengen,het is tenslotte een tweetakt
Hier moet vanwege de fabriek origineel 1;11 gesmeerd worden,ja je leest het goed 1;11 crying
Nu dacht ik dat met de veel betere huidige olie het wel wat minder kon.
Helaas pindakaas dat kan dus niet...............
Ik zal uitleggen waarom,ik heb het blok gedemonteerd en kwam erachter dat de krukas niet in lagers draait maar in bronzen bussen,ook zitten er geen keerringen in.
Dit houdt in dat er dus valse lucht zou worden aangezogen via de krukas"lagers"
Om dit te voorkomen werd er dus heel vet gesmeerd,de olie zorgt voor de afdichting :ugeek:
De bronzen bussen zijn ook niet spelingsvrij,dat kan niet want de krukas heeft 0.5 mm slingering wat niet gericht kan worden omdat de bigend pen gewoon een pen is met schroefdraad op de uiteinden en de wangen met moeren tegen de stuit in de pen worden getrokken.
Ik heb het blok inmiddels weer in elkaar gezet met wat olie in de bussen en het toen afgeperst.........laat de olie het nou nog redelijk afdichten ook thumbup
De smering van de terrot gaat dus gewoon 1;11-1;15 worden.......
Maar nu zat ik te denken........in onze brommers zitten lagers en keerringen dus daar hoef je niet 1;11 te smeren,allleen hou er wel rekening mee dat je met minder smering,zoals bijv.triboron 1;100,de keeringen ook minder olie krijgen en sneller zullen slijten met als gevolg valse lucht.........wat daar de gevolgen van kunnnen zijn hoef ik niet meer uit te leggen toch?
Denk er maar eens over na,de betere olie of welk wondermiddel dan ook kan het gebrek aan afdichting niet opvangen,dat is alleen een kwestie van volume scared
René
__________
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.
Gr Thijs
Gr Thijs
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Smeren van metaal is anders dan smeren van kunststof lijkt mij.midde schreef:Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.
Gr Thijs
Maar die sneeuwscooters zijn toch niet over 1 nacht ijs gereden
Enzo
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik ben er van overtuigd dat triboron goed smeert voor wat betreft de wrijving net als olie 1;50 doet,alleen qua volume is 1:100 de helft.
In het geval van iets versleten keerringen zou het dus minder afdichten als 2 x zoveel olie doet.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat versleten keerringen gebrek aan onderhoud zijn en vervangen moeten worden,bijna niks kosten en weet ik wat meer maar ik vind het iets om over te denken.
Wat ik mij ook afvraag is of het effect heeft op de afdichting van de zuigerveren..............
Toen ik mijn racers 1:25 smeerde met a747 en later 1:40 a747 probeerde was er op de bank vermogensverlies,ik schreef dat toendertijd toe aan de verminderde smering(dus zwaarder lopen)maar het kan ook met compressieverlies te maken hebben gehad,helaas is dat niet gemeten dus zekerheid zal ik nooit hebben.
Misschien is er een techneut die hier antwoord op heeft?
René
In het geval van iets versleten keerringen zou het dus minder afdichten als 2 x zoveel olie doet.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat versleten keerringen gebrek aan onderhoud zijn en vervangen moeten worden,bijna niks kosten en weet ik wat meer maar ik vind het iets om over te denken.
Wat ik mij ook afvraag is of het effect heeft op de afdichting van de zuigerveren..............
Toen ik mijn racers 1:25 smeerde met a747 en later 1:40 a747 probeerde was er op de bank vermogensverlies,ik schreef dat toendertijd toe aan de verminderde smering(dus zwaarder lopen)maar het kan ook met compressieverlies te maken hebben gehad,helaas is dat niet gemeten dus zekerheid zal ik nooit hebben.
Misschien is er een techneut die hier antwoord op heeft?
René
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Thijs ik bedoel niet dat het niet voldoende zou smeren,alleen maar dat er minder olie(lees triboron) zit om eventuele speling af te dichten.midde schreef:Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.
Gr Thijs
René
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Olie doet meer dan smeren, het acroniem "koegras" hebben we vroeger geleerd.
Koeling
Geluiddemping
Reinigen
Afdichten
Smering
Triboron zal ongetwijfeld niet op alle vlakken identiek scoren.
De ervaring zal t ons leren.
Koeling
Geluiddemping
Reinigen
Afdichten
Smering
Triboron zal ongetwijfeld niet op alle vlakken identiek scoren.
De ervaring zal t ons leren.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Wat een stomme reactie...........nozems schreef:Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)
Ik kaart iets aan wat te overdenken valt bij het gebruik van een nieuw product wat gemaakt is om een moderne tweetakt te smeren.
Ik denk niet dat de fabrikant van triboron er rekening mee heeft gehouden dat het ook in antieke tweetakten gebruikt gaat worden,en dan bedoel ik niet alleen kreidlers maar ook andere brommertjes en motoren die veel simpeler en goedkoper gebouwd zijn als kreidlers en gewoon de massa aan olie nodig hebben.
En maak je niet bezorgd dat ik in 1965 ben blijven hangen,het is nog veel erger..........ik ben in de jaren 20-30 blijven hangen met de motoren en ik ga geen 1:20 maar 1:11 smeren
En ja,de rode loper ligt uit en overal waar ik kom met deze stoomfietsen wordt ik met open armen ontvangen en zelfs gevraagd,voor machines van bijna 100 jaar oud gelden geen milieu bezwaren bij de gewone bevolking.op een paar treehuggers na vind iedereen het oké.
René
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Omdat ik morgen wellicht weer een flinke rit zal maken, heb ik vandaag eens mijn cilinder gedemonteerd om de hoeveelheid smeerolie te bekijken in het drukcarter.
Lijkt mij toch dat de hoeveelheid Triboron goed aanwezig is voor maar 1/100 te smeren..
Lijkt mij toch dat de hoeveelheid Triboron goed aanwezig is voor maar 1/100 te smeren..
- Bijlagen
-
- IMG_8313.jpg (60.43 KiB) 6097 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60284
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.
- nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
De foto van Rsr is ook een indicatie dat het smeermiddel voldoende aanwezig is:)
Kijk dat je het niet snel in een racer zal doen snap ik, racen doe je onder gecontroleerde omstandigheden, en dan heb je juist liefhebbers langs de kant staan voor de geur en het geluid, maar met je brommer of rs buiten het cicuit om hoef je op 0,0 symphatie te rekenen met je tweetakt hobby, en dan is Triboron een mooie uitkomst.
Hoe alles zich op lange termijn gaat houden met Triboron of dat je er ook hoogtoerige Kreidlers met kunt smeren, ik heb werkelijk geen idee maar ik denk niet dat wij hier het wiel daarover opnieuw uitvinden.
Kijk dat je het niet snel in een racer zal doen snap ik, racen doe je onder gecontroleerde omstandigheden, en dan heb je juist liefhebbers langs de kant staan voor de geur en het geluid, maar met je brommer of rs buiten het cicuit om hoef je op 0,0 symphatie te rekenen met je tweetakt hobby, en dan is Triboron een mooie uitkomst.
Hoe alles zich op lange termijn gaat houden met Triboron of dat je er ook hoogtoerige Kreidlers met kunt smeren, ik heb werkelijk geen idee maar ik denk niet dat wij hier het wiel daarover opnieuw uitvinden.
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Oké....primanozems schreef:Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.
Ik denk ook dat het in een kreidler geen kwaad kan en misschien zelfs beter is.
Ik weet ook niet of het verschil maakt v.w.b.de zuigerveer afdichting,als je de foto van rsr ziet lijkt het genoeg te zijn.
Ik ga het zeker in de Yamaha fs1 ook proberen,net als een kreidler is deze ook redelijk modern qua motorblok duis dat zal ook wel goed gaan.
Maar voor de veteranen is het dus duidelijk niet aan te raden,niet vanwege de smering van cilinder en zuiger maar voor de rest,deze neanderthalertechniek heeft gewoon het volume nodig
In mijn racers gebruikte ik trouwens buiten castrol a747 ook altijd TSL,ook modern spul maar uitstekend eigenschappen voor wrijvingsvermindering.
René
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ach jongens toch.... er zijn gevallen dat het niet kan, bijvoorbeeld oude Villiers blokken voor de rest moet iedereen het zelf weten. Foto van een gedemonteerde cilinder met meuk in de zuiger zegt mij niks, je moet kijken naar de smering in de lagers, vooral het big-end. Voorlopig krijgt dit goedje van mij het voordeel van de twijfel, ik gebruik het niet maar wie weet wordt dit anders.
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Ik heb er alle vertrouwen in dat het voldoet in een redelijk moderne tweetaktmotor zonder oliepomp.
Maar ik kijk nog even de kat uit de boom als jullie het goed vinden
Het vervuild i.i.g. de ingewanden minder dan Castrol a747.
Maar ik kijk nog even de kat uit de boom als jullie het goed vinden
Het vervuild i.i.g. de ingewanden minder dan Castrol a747.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
A747 is totaal ongeschikt voor straatgebruik, voor racedoeleinden goed.
Brandstof met A747 is zeer beperkt houdbaar.
Brandstof met A747 is zeer beperkt houdbaar.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.kreidler844 schreef:ongeveer 1 maandparid001 schreef:hoe lang wietse?
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.
- kreidler844
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.tet schreef:Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.kreidler844 schreef:ongeveer 1 maandparid001 schreef:hoe lang wietse?
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.
- tet
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: 16 dec 2005, 20:16
- Locatie: hoofddorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Triboron: Het lijkt mij niet verkeerd
Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.[/quote]
De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.[/quote]
Waar baseer je dit op?
Ik heb de benzine met a747 die ik over had na het raceseizoen(eind september)gewoon bewaard tot het volgende seizoen eind april,even goed schudden en gewoon zonder problemen gebruikt........
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.[/quote]
De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.[/quote]
Waar baseer je dit op?
Ik heb de benzine met a747 die ik over had na het raceseizoen(eind september)gewoon bewaard tot het volgende seizoen eind april,even goed schudden en gewoon zonder problemen gebruikt........