Maarten's Kreidler Club!
MAARTEN'S KREIDLER CLUB!
Home
Home
Forum
Forum
Sitemap - Hoofdmenu
Sitemap
Help
Help
Inloggen
Log in
Contact
Contact

Aangepast zoeken




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 587 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 4:23 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 02, 2007 10:09 pm
Berichten: 1437
Woonplaats: Nijverdal
Gisteren ook de met de RMC-S overgestapt op Triboron en inmiddels een 50km gereden.
Loopt er verder goed op en bougie kleurt mooi lichtbruin.
Wel stationeer iets bij gesteld (hoger) omdat hij nadat hij lekker warm was soms uitviel als je moest stoppen. Komende weken zullen er nog wel wat kilometers volgen!

Groet Bert


Share on FacebookShare on Twitter
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 7:36 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
Ik wilde ook overstappen op triboron,voor de brommer maar ook voor mijn veteraanmotoren maar toen gebeurde dit.....
Voor mijn Terrot 250cc 1925 motorfiets moet ik ook olie door de benzine mengen,het is tenslotte een tweetakt :mrgreen:
Hier moet vanwege de fabriek origineel 1;11 gesmeerd worden,ja je leest het goed 1;11 crying
Nu dacht ik dat met de veel betere huidige olie het wel wat minder kon.
Helaas pindakaas dat kan dus niet...............
Ik zal uitleggen waarom,ik heb het blok gedemonteerd en kwam erachter dat de krukas niet in lagers draait maar in bronzen bussen,ook zitten er geen keerringen in.
Dit houdt in dat er dus valse lucht zou worden aangezogen via de krukas"lagers"
Om dit te voorkomen werd er dus heel vet gesmeerd,de olie zorgt voor de afdichting :ugeek:
De bronzen bussen zijn ook niet spelingsvrij,dat kan niet want de krukas heeft 0.5 mm slingering wat niet gericht kan worden omdat de bigend pen gewoon een pen is met schroefdraad op de uiteinden en de wangen met moeren tegen de stuit in de pen worden getrokken.
Ik heb het blok inmiddels weer in elkaar gezet met wat olie in de bussen en het toen afgeperst.........laat de olie het nou nog redelijk afdichten ook thumbup
De smering van de terrot gaat dus gewoon 1;11-1;15 worden.......
Maar nu zat ik te denken........in onze brommers zitten lagers en keerringen dus daar hoef je niet 1;11 te smeren,allleen hou er wel rekening mee dat je met minder smering,zoals bijv.triboron 1;100,de keeringen ook minder olie krijgen en sneller zullen slijten met als gevolg valse lucht.........wat daar de gevolgen van kunnnen zijn hoef ik niet meer uit te leggen toch?
Denk er maar eens over na,de betere olie of welk wondermiddel dan ook kan het gebrek aan afdichting niet opvangen,dat is alleen een kwestie van volume scared
René

__________


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 9:30 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 04, 2009 5:32 pm
Berichten: 718
Woonplaats: almere
Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 9:33 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45432
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
midde schreef:
Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs
Smeren van metaal is anders dan smeren van kunststof lijkt mij.

Maar die sneeuwscooters zijn toch niet over 1 nacht ijs gereden :wink:

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 9:48 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 04, 2009 5:32 pm
Berichten: 718
Woonplaats: almere
Als triboron zich hecht aan alle metalen delen en dus ook de kruktappen zit het ook bij de keerringen.

Gr Thijs


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 10:51 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
Ik ben er van overtuigd dat triboron goed smeert voor wat betreft de wrijving net als olie 1;50 doet,alleen qua volume is 1:100 de helft.
In het geval van iets versleten keerringen zou het dus minder afdichten als 2 x zoveel olie doet.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat versleten keerringen gebrek aan onderhoud zijn en vervangen moeten worden,bijna niks kosten en weet ik wat meer maar ik vind het iets om over te denken.
Wat ik mij ook afvraag is of het effect heeft op de afdichting van de zuigerveren..............
Toen ik mijn racers 1:25 smeerde met a747 en later 1:40 a747 probeerde was er op de bank vermogensverlies,ik schreef dat toendertijd toe aan de verminderde smering(dus zwaarder lopen)maar het kan ook met compressieverlies te maken hebben gehad,helaas is dat niet gemeten dus zekerheid zal ik nooit hebben.
Misschien is er een techneut die hier antwoord op heeft?
René


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 10:53 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
midde schreef:
Ik begrijp jou argument René. Triboron pretendeert met 1:100 net zo goed te smeren als de gangbare olie met 1:50 , dit zou dus in moeten houden dat de keerringen ook voldoende gesmeerd zouden moeten blijven met triboron.

Gr Thijs

Thijs ik bedoel niet dat het niet voldoende zou smeren,alleen maar dat er minder olie(lees triboron) zit om eventuele speling af te dichten.
René


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 8:54 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za apr 04, 2009 5:32 pm
Berichten: 718
Woonplaats: almere
Ik begrijp jou. Het gaat niet alleen om de smerende werking maar ook gewoon om de olie zelf.

Gr


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 9:09 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2005 6:03 pm
Berichten: 455
Woonplaats: Heerhugowaard
Olie doet meer dan smeren, het acroniem "koegras" hebben we vroeger geleerd.
Koeling
Geluiddemping
Reinigen
Afdichten
Smering

Triboron zal ongetwijfeld niet op alle vlakken identiek scoren.
De ervaring zal t ons leren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 9:59 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9078
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 4:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
nozems schreef:
Ik lees alweer beren op de weg. Vwb onze Kreidlers maak ik me daar niet zon zorgen over, en als je nog in 1965 bent blijven hangen blijf dan vooral 1op20 smeren, de rode loper zal overal voor je uit lopen en iedereen zal je met open armen ontvangen:)

Wat een stomme reactie...........
Ik kaart iets aan wat te overdenken valt bij het gebruik van een nieuw product wat gemaakt is om een moderne tweetakt te smeren.
Ik denk niet dat de fabrikant van triboron er rekening mee heeft gehouden dat het ook in antieke tweetakten gebruikt gaat worden,en dan bedoel ik niet alleen kreidlers maar ook andere brommertjes en motoren die veel simpeler en goedkoper gebouwd zijn als kreidlers en gewoon de massa aan olie nodig hebben.
En maak je niet bezorgd dat ik in 1965 ben blijven hangen,het is nog veel erger..........ik ben in de jaren 20-30 blijven hangen met de motoren en ik ga geen 1:20 maar 1:11 smeren :mrgreen:
En ja,de rode loper ligt uit en overal waar ik kom met deze stoomfietsen wordt ik met open armen ontvangen en zelfs gevraagd,voor machines van bijna 100 jaar oud gelden geen milieu bezwaren bij de gewone bevolking.op een paar treehuggers na vind iedereen het oké.
René


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 8:49 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 03, 2005 9:18 pm
Berichten: 546
Woonplaats: Waregem (België)
Omdat ik morgen wellicht weer een flinke rit zal maken, heb ik vandaag eens mijn cilinder gedemonteerd om de hoeveelheid smeerolie te bekijken in het drukcarter.
Lijkt mij toch dat de hoeveelheid Triboron goed aanwezig is voor maar 1/100 te smeren..


Bijlagen:
IMG_8313.jpg
IMG_8313.jpg [ 60.43 KiB | 1827 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2016 8:54 pm 
Offline
Expert
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 27, 2002 10:55 pm
Berichten: 45432
Woonplaats: Gem. Leidschendam/Voorburg
Mooi plaatje. Ziet er goed gesmeerd uit.

Enzo


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 4:02 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9078
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 4:12 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 04, 2003 10:10 pm
Berichten: 9078
Woonplaats: het emperisch centrum der RS,en
De foto van Rsr is ook een indicatie dat het smeermiddel voldoende aanwezig is:)

Kijk dat je het niet snel in een racer zal doen snap ik, racen doe je onder gecontroleerde omstandigheden, en dan heb je juist liefhebbers langs de kant staan voor de geur en het geluid, maar met je brommer of rs buiten het cicuit om hoef je op 0,0 symphatie te rekenen met je tweetakt hobby, en dan is Triboron een mooie uitkomst.

Hoe alles zich op lange termijn gaat houden met Triboron of dat je er ook hoogtoerige Kreidlers met kunt smeren, ik heb werkelijk geen idee maar ik denk niet dat wij hier het wiel daarover opnieuw uitvinden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 12:01 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
nozems schreef:
Rene mijn reactie sloeg niet op die van jou, als je het zo gelezen hebt is dat jammer. Maar hier en op fb is de discussie in volle gang over Triboron en als je dan leest hoe huiverig men is en dan ook vooral blijft hangen in het verleden... Tja. Dat er geen rekening mee gehouden is voor motoren uit het jaar kruik dat is iets om over na te denken. Zelf moet ik het ook nog waarmaken, maar ik verwacht er geen problemen mee. Zelf viel mij juist op dat ik meer vermogen heb (iets dan) met de 1op100 menging.

Oké....prima :mrgreen:
Ik denk ook dat het in een kreidler geen kwaad kan en misschien zelfs beter is.
Ik weet ook niet of het verschil maakt v.w.b.de zuigerveer afdichting,als je de foto van rsr ziet lijkt het genoeg te zijn.
Ik ga het zeker in de Yamaha fs1 ook proberen,net als een kreidler is deze ook redelijk modern qua motorblok duis dat zal ook wel goed gaan.
Maar voor de veteranen is het dus duidelijk niet aan te raden,niet vanwege de smering van cilinder en zuiger maar voor de rest,deze neanderthalertechniek heeft gewoon het volume nodig :lol:
In mijn racers gebruikte ik trouwens buiten castrol a747 ook altijd TSL,ook modern spul maar uitstekend eigenschappen voor wrijvingsvermindering.
René


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 12:13 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4331
Woonplaats: opende
Ach jongens toch.... er zijn gevallen dat het niet kan, bijvoorbeeld oude Villiers blokken voor de rest moet iedereen het zelf weten. Foto van een gedemonteerde cilinder met meuk in de zuiger zegt mij niks, je moet kijken naar de smering in de lagers, vooral het big-end. Voorlopig krijgt dit goedje van mij het voordeel van de twijfel, ik gebruik het niet maar wie weet wordt dit anders.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 4:50 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 10, 2002 2:43 pm
Berichten: 8774
Woonplaats: Zuid-Oost Limburg
Ik heb er alle vertrouwen in dat het voldoet in een redelijk moderne tweetaktmotor zonder oliepomp.
Maar ik kijk nog even de kat uit de boom als jullie het goed vinden ;-)
Het vervuild i.i.g. de ingewanden minder dan Castrol a747.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 5:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4331
Woonplaats: opende
A747 is totaal ongeschikt voor straatgebruik, voor racedoeleinden goed.

Brandstof met A747 is zeer beperkt houdbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 5:32 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 17, 2006 10:33 am
Berichten: 1811
Woonplaats: AMERSFOORT
hoe lang wietse?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 5:42 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4331
Woonplaats: opende
parid001 schreef:
hoe lang wietse?


ongeveer 1 maand


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 5:46 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 17, 2006 10:33 am
Berichten: 1811
Woonplaats: AMERSFOORT
dus een wintertje laten zitten is niet best
nieuwe benzine met 747 of extra erbij voegen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 6:11 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
kreidler844 schreef:
parid001 schreef:
hoe lang wietse?


ongeveer 1 maand


Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 6:54 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 20, 2006 1:41 pm
Berichten: 4331
Woonplaats: opende
tet schreef:
kreidler844 schreef:
parid001 schreef:
hoe lang wietse?


ongeveer 1 maand


Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.


De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo apr 17, 2016 8:26 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr dec 16, 2005 9:16 pm
Berichten: 1281
Woonplaats: hoofddorp
Zolang je het vorstvrij bewaard en goede benzine gebruikt(geen ethanolhoudende meuk)kun je het langere tijd gebruiken.
Zorg ervoor dat je de fles a747 gewoon op kamertemp.bewaard,kun je het jaren bewaren.
Ik kocht voor de racers altijd een volle doos,daar deed ik zeker 3 seizoenen mee.[/quote]

De fles olie is best lang houdbaar mits bewaard boven vriespunt maar na het mengen ongeveer 1 maand.[/quote]

Waar baseer je dit op?
Ik heb de benzine met a747 die ik over had na het raceseizoen(eind september)gewoon bewaard tot het volgende seizoen eind april,even goed schudden en gewoon zonder problemen gebruikt........


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 587 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  


Kreidlerservice - www.kreidlerservice.nl KreidlerMarkt - Koop en Verkoop van Kreidler Florett en Onderdelen. De Jager Kreidler - Tuning & Kreidleronderdelen, rechtvertande koppelingen, nieuwe 6-bakken, membranen.
Vele Kreidler onderdelen voor uw brommer of motorfiets razendsnel in huis met de website Kreidlerstore.nl!

KreidlerMarkt

Koop en Verkoop van Kreidler en Onderdelen.
Kreidler Florett Marktplaats op Facebook.
Veiling - Kauf und Verkauf - MarketPlace!
WTR: wij kunnen uw brommer/scooter of motor voor u reviseren en/of repareren. Ook voor tuning. Wij gaan voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Specialist in Kreidler, Sachs, Yamaha, Zundapp en AM6.
Uw advertentie op Kreidler.nl!