Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
fladderak
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#1 Bericht door fladderak » 15 mei 2015, 13:37

Zoals de titel zegt, wat maakte de Kreidler fabriek zelf of was het alleen maar een assemblage bedrijf.

Cilinders - zuigers kwamen van Mahle, banden van o.a. Continental etc. etc.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2015, 14:02

Net als elk modern bedrijf (fabriek) die auto's, fietsen of motoren maakt

Deze discussie is al even geleden op het forum besproken

viewtopic.php?f=8&t=27028&hilit=schothorst

Enzo

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#3 Bericht door Roland » 15 mei 2015, 15:05

Brommers............. :clap :lol: :roll:

Rolando

Gebruikersavatar
Bartje
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:12
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#4 Bericht door Bartje » 15 mei 2015, 23:12

'Maken' is een simpel verzamelwoord. Ontwikkelen, produceren, assembleren, samenwerken enz. vallen daar in dit geval onder.

Kreider's Metall- und Drahtwerke G.m.b.H. maakte dus brommers.
De nodige Kreidler techniek is echter door Kreidler zelf ontwikkeld. De cylinders en zuigers zijn bijv. zeer waarschijnlijk in nauwe samenwerking met Mahle ontwikkeld, maar uitsluitend geproduceerd door Mahle, om vervolgens geassembleerd te worden in Kornwestheim met velen andere al dan niet standaard onderdelen zoals bougie's of genormde onderdelen, zoals lagers en bouten.
Heel simpel zeggen: "wel van Kreidler" of "niet van Kreidler" gaat dus niet altijd op [-X .

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 mei 2015, 12:23

Niet was!, dus het verleden, maar wat interessanter is, het heden!.

Ik weet dat de Kreidler "liefhebber" uit het heden trekt die gloeiende spijker in zijn koplamp niet meer, Oh Oh wat een ergernis.
Hij komt wellswaar zijn postcode gebied niet uit met zijn kermis kreidler maar dit weerhoud hem niet om een kokusan te plaatsen, 12 volt en halogeen, wat een zaligheid.
Nog één, de instap modellen, de kaal gekloven kreidlers die nieuw uit de winkel kwamen hadden zo een goedkoop beugeltje op hun achterspatbord hangen, tegenwoordig noemen ze dit een "sport" beugel wie bedenkt die onzin? Een sportbeugel.

Ik hoop op aanvulling, maar vrees het ergste, niet in de laatste plaats om dat jullie het hardste mee schreeuwen met alle hedendaagse meuk noviteiten die de Kreidler hobby jullie biedt, en maar achter elkaar aanlopen met het liefst tot en met de ellenboog in de anus van je voorganger.
Ik heb ook een nieuw additief voor bij de motorolie, goud spul, het is een krentenmik van Wieger ketellapper, die prop ik tegenwoordig in mij blok, daar loopt hij boter zacht mee en geen bijgeluiden meer, de smeer eigenschapen zijn fenomenaal staat op het etiket. Denk er wel om dat je de krentenmik bij AH koopt, dat zijn de echte, die van de buurt super zijn niet goed en de kans op motorschade is levens groot aanwezig.
Er is weliswaar nog geen 1 km rij of uithouding`s ervaring, maar neem maar van mij aan dat dit top is, dit kun je ook zien aan de verpakking, die glimt tegen je op, dan moet het wel goed zijn.
Een gemotoriseerd tweetakt monument? een kreidler dacht ik, maar eenmaal in de klauwen van een paar ontspoorde diklippen omgebouwd het liefst naar een kabouter motor met een gepoederd laagje, led rommel en vol behangen met andere inferieure rotzooi, oh oh wat zijn wij liefhebber van deze oude tweetakt techniek, voor Mien uit Assen denk je indruk te maken met je grote blauwe of gele kentekenplaat en natuurlijk de jonkies, het kenteken zegt de kenner in de scene genoeg als het om duimpjes gaat, je rijdt namelijk voor lul met je vervangend motorkenteken op je rmc brommer, het is allemaal zo nep als de pest.
Dus waar komt die rommel heden ten dagen vandaan dat is de vraag van mij.
Dus jongens, het heden telt, het verleden is allang vervaagd, de slinger van de T-Ford maakt plaats voor een startmotor als het aan de kreidler liefhebbers ligt, weten zij veel." :wink:

Gebruikersavatar
Willem de Groot
Berichten: 1105
Lid geworden op: 28 dec 2003, 22:53
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#6 Bericht door Willem de Groot » 16 mei 2015, 12:31

haha Henk, heb je nooit een aanbieding van Maarten gehad om een dagelijkse column te plaatsen? Ik ben een tijdje niet op het forum geweest maar sommige dingen blijven leuk ; )

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2015, 12:34

Henk 3bakvoet schreef: Nog één, de instap modellen, de kaal gekloven kreidlers die nieuw uit de winkel kwamen hadden zo een goedkoop beugeltje op hun achterspatbord hangen, tegenwoordig noemen ze dit een "sport" beugel wie bedenkt die onzin? Een sportbeugel.
Zo'n ding was gewoon standaard op de modellen ZONDER bagagerek [-X [-X

viewtopic.php?f=25&t=12660


Enzo

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#8 Bericht door hermanp » 16 mei 2015, 12:54

Correctie Henk, de T-Ford werd op een gegeven moment wel uitgerust met een startmotor. Overigens leuk om te zien dat op vrijwel elk onderdeeltje 'made in USA' staat.
En om je verhaal verder 'goed' te praten, volgens sommige medeforumers moet je met de tijd meegaan, is een startmotor, om maar iets te noemen, iets wat Kreidler zelf (of laten ontwikkelen) ook had ontwikkeld als ze niet failliet waren gegaan.
Persoonlijk krijg ik er de kriebels van als iemand het over een 'geheel standaard en superoriginele' Kreidler heeft, terwijl ze er bij staan zoals Henk net heeft omschreven. Brr, kokusan... brr, ledverlichting... overigens wel iets wat ik zelf wel zou proberen als ik nog steeds verschrikkelijk kilometers met de Kreidler zou maken, ondanks dat mijn eerste Kreidler wél een hoop licht had en wél met een puntenontsteking een 6,25 pk cilinder kon voeden.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 mei 2015, 13:46

Zo'n ding was gewoon standaard op de modellen ZONDER bagagerek
Dat weet ik als geen ander Tjerry, de budget uitvoering dus, goedkoper in de verkoop om de prijs wat aangenamer te maken.
Het gaat mij om de naam van het beestje.
Deze budget beugel heet nu op eens sportbeugel, waarom? ik weet het wel.
Ik lees nergens uitgerust met een sportieve sportbeugel op jou folder, allemaal zelf bedachte onzin, een sportbeugel. :^o

Behalve als het om de gas en koppelings hendels gaat, dan weten we dat onderscheid tussen budget en duurder wel te maken, dat dan weer wel.
Het eerste wat er af ging vroeger, die beugel, nog voor dat hij de drempel over ging bij de fietsenmaker.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2015, 13:51

Henk 3bakvoet schreef:
Zo'n ding was gewoon standaard op de modellen ZONDER bagagerek
Dat weet ik als geen ander Tjerry, de budget uitvoering dus, goedkoper in de verkoop om de prijs wat aangenamer te maken.
Het gaat mij om de naam van het beestje.
Deze budget beugel heet nu op eens sportbeugel, waarom? ik weet het wel.
Ik lees nergens uitgerust met een sportieve sportbeugel op jou folder, allemaal zelf bedachte onzin, een sportbeugel. :^o

Behalve als het om de gas en koppelings hendels gaat, dan weten we dat onderscheid tussen budget en duurder wel te maken, dat dan weer wel.
Het eerste wat er af ging vroeger, die beugel, nog voor dat hij de drempel over ging bij de fietsenmaker.
Is tenminste een naam die iedereen gebruikt. En jij noemt het budget maar zonder bagagerek is sportiever. Vandaar de kreet.
Een natuurlijk werden toen de Kreidler met een functioneler bagagerek uitgerust. Makkelijk voor de schooltas en de viskoffer.

Overigens hadden de latere Weltmeister modellen zelfs onder het bagagerek nog deze (sport) beugel

De budget modellen zoals LH en LF hadden hem in de framekleur ipv het duurdere chroom. Dus hoe bedoel je nu Budget ???

Enzo

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#11 Bericht door Zatopek » 16 mei 2015, 16:22

Henk, in jouw ogen en beleving zijn het bijna allemaal "gulpenruikers" op Kreidlers die niet origineel of na 1972 zijn gebouwd :wink: Nee joh, ik moet meestal wel lachen hoor om je stukjes proza, nu ook :mrgreen:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#12 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 mei 2015, 17:43

Tjerry ik begrijp jou oppositie wel. :lol:
Maar een beetje realiteit geeft toch niet, hoe kun je praten over sportief op zo een kabouter motor.
Een 6 pk twee tact motor met de sportieve performance van een Daf 33 uit 1965
Het zijn nog after-market imitaties beugels ook zie ik :wink:

Nee Tjerry, het dorp Stompwijk gaat niet alles bepalen, ook in de rest van Nederland hebben ze overheerlijke appelpunten.
Bijlagen
budget beugel.jpg
budget beugel.jpg (117.76 KiB) 8917 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2015, 17:52

Wie heeft er aftermarket beugels ?

Of begin je leuk te doen?

Trouwens reken de pk/liter maar eens uit. Dan laat je het vergelijk met een Daf wel uit je hoofd #-o

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#14 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 mei 2015, 19:21

Trouwens reken de pk/liter maar eens uit. Dan laat je het vergelijk met een Daf wel uit je hoofd
Tjerry jij weet het verschil toch wel tussen werkelijke performance en denkbeeldige dromerijen.
Die Kreidler droom ben je op de A2 zo kwijt hoor, of met een beetje wind tegen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2015, 19:59

Henk 3bakvoet schreef:
Trouwens reken de pk/liter maar eens uit. Dan laat je het vergelijk met een Daf wel uit je hoofd
Tjerry jij weet het verschil toch wel tussen werkelijke performance en denkbeeldige dromerijen.
Die Kreidler droom ben je op de A2 zo kwijt hoor, of met een beetje wind tegen.
Daar kom ik nooit. Ook met harde wind ga ik geen autosnelweg op.
Soms is het een verbindings stukje om een stad links te laten liggen.
Of bij uitzondering in een klein groepje over grotere afstand.


:offtopic

Enzo

Eric S
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#16 Bericht door Eric S » 16 mei 2015, 22:25

Wat zit je dwars Henk?
Lekke band? Moet je poepen? Last van aambeien? Ruzie met je vriendin? Heeft de hond vlooien? 020 geen kampioen?
Je trapt weer flink om je heen.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2285
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#17 Bericht door Zolenheuvel » 16 mei 2015, 23:27

Eric S schreef:Wat zit je dwars Henk?
Lekke band? Moet je poepen? Last van aambeien? Ruzie met je vriendin? Heeft de hond vlooien? 020 geen kampioen?
Je trapt weer flink om je heen.
Heerlijk weer die humor op het forum
Dit zet alles weer in het juiste perspectief :clap

Gr Kees

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#18 Bericht door nsr » 17 mei 2015, 10:13

Ik snap dat gepijpzeik van die Henk eigenlijk nooit, maar dat zal met mijn beperkt intelect te maken hebben.
En zolang er maar genoeg mensen zijn die zeggen dat ze het leuk vinden zitten we voorlopig nog wel even opgezadeld met die narigheid.
Geeft niet, het meerendeel van de lezers (die het volgens MIJ helemaal niet leuk vinden) schikt zich in zijn lot.

Nogmaals, het zal met mijn lage IQ te maken hebben.....

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#19 Bericht door Ed.P » 17 mei 2015, 11:05


Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10802
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#20 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 mei 2015, 12:15

Ik snap dat gepijpzeik van die Henk eigenlijk nooit
Mijn eerste bericht in deze topic, daar sta ik achter als Kreidler liefhebber, weliswaar een beetje dik aangezet, maar toch.

Mijn fout is dat ik verderop de discussie aan ga, dat moet ik niet doen, nu lijkt het of het een aanval is op de Stompwijkse kreidler gemeenschap door mijn voorbeeld foto.

Het was mijn reactie en mening op de vraag van de topic starter.
Als door een zwerm horzels gestoken snap jij dat gepijpzeik niet, kijk even mijn berichten na, je moet werkelijk toch wel heel ver terug hoor in het verleden.
Maar ik begrijp jou wel, ondersteuning in welke vorm dan ook is altijd welkom, scoren bij de vrienden is het doel.

Wat ik al eerder schreef, ik had gewoon de discussie niet aan moeten gaan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 mei 2015, 12:40

Henk 3bakvoet schreef:
Ik snap dat gepijpzeik van die Henk eigenlijk nooit
Mijn eerste bericht in deze topic, daar sta ik achter als Kreidler liefhebber, weliswaar een beetje dik aangezet, maar toch.

Mijn fout is dat ik verderop de discussie aan ga, dat moet ik niet doen, nu lijkt het of het een aanval is op de Stompwijkse kreidler gemeenschap door mijn voorbeeld foto.

Het was mijn reactie en mening op de vraag van de topic starter.
Als door een zwerm horzels gestoken snap jij dat gepijpzeik niet, kijk even mijn berichten na, je moet werkelijk toch wel heel ver terug hoor in het verleden.
Maar ik begrijp jou wel, ondersteuning in welke vorm dan ook is altijd welkom, scoren bij de vrienden is het doel.

Wat ik al eerder schreef, ik had gewoon de discussie niet aan moeten gaan.
Ok, fout toegegeven. Volgende keer ook mijn vraag beantwoorden. Aftermarket [-X

Sonderzubehör Gepäckträger, Beinschild

Alweer zand er over. :roll:
Bijlagen
1972-rs-fahrt.jpg
1972-rs-fahrt.jpg (72.78 KiB) 8709 keer bekeken

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#22 Bericht door nsr » 17 mei 2015, 13:53

Henk 3bakvoet schreef:Maar ik begrijp jou wel, ondersteuning in welke vorm dan ook is altijd welkom, scoren bij de vrienden is het doel.
Zoals zoveel mensen die mij denken te kennen zit je er faliekant naast Henk3bakvoet,kijk mijn berichten maar eens na.
Vriend of niet,ik maak geen onderscheid om iemand,die er IN MIJN OGEN naast zit,op te wijzen dat ik een andere gedachtegang hebt.

En 1 ding heb ik op zeer jonge leeftijd al van mijn Opa (god hebbe zijn ziel) geleerd.
"Verbreek alleen de stilte als je hem kan verbeteren!!"

Dat jij dat ervaart als een door een zwerm horzels gestoken vriend,ach,ondanks mijn beperking ben ik bang dat je dat bij jezelf moet zoeken.


Afijn,een prettig weekend verder en laat je vooral niet ontmoedigen door mij.
Waarschijnlijk schrijf je eerdaags een stukje waarin ik me kan vinden. Dan zal ik een grote jongen zijn en je dat ook vertellen...

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#23 Bericht door Roy1976 » 18 mei 2015, 16:11

Het antwoord van Bartje was voor mij eigenlijk al genoeg. Enkele jaren geleden vond ik het hier nog leuk, maar bij elk topic waar Henk zich mee bemoeit krijg ik steeds vaker de neiging om te kotsen. Wat een eikel.

Gebruikersavatar
Bartje
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:12
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#24 Bericht door Bartje » 18 mei 2015, 17:48

Roy1976 schreef:Het antwoord van Bartje was voor mij eigenlijk al genoeg. [...]
Wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Was Kreidler alleen assemblage bedrijf ?

#25 Bericht door polite » 18 mei 2015, 20:09

Roy1976 schreef:Het antwoord van Bartje was voor mij eigenlijk al genoeg. Enkele jaren geleden vond ik het hier nog leuk, maar bij elk topic waar Henk zich mee bemoeit krijg ik steeds vaker de neiging om te kotsen. Wat een eikel.
Ik ken Henk niet persoonlijk. Dus uitspraken als "eikel" distingeer ik me dan ook verre van. Henk is (zoals ik hem ken van het forum) een originaliteits freak!! Liefst heeft hij de ori lucht nog in de banden. :mrgreen:

Hoe je het ook went of keert, Henk brengt wel leven in de brouwerij hier op het forum!!

Aan de andere kant, denk ik ook wel es, Henk, je had beter even tot 10 kunt tellen voordat je hier iets neerzet.

Groet,

Polite.

Plaats reactie