Nederland koploper bescherming mobiel erfgoed
FEHAC blij met nieuwe erfgoedwet
ln een eerdere nieuwsbrief hebben we al aandacht besteed aan de nieuwe erfgoedwet en de mogelijke gevolgen voor onze historische voertuigen, het erfgoed van de weg. Afgelopen dinsdag l6 juni heeft de Tweede Kamer over de erfgoedwet vergaderd en is de erfgoedwet aangenomen, en daar mogen we erg blij om zijn.
Ten eerste omdat de jarenlange samenwerking tussen MCN en FEHAC nu ook officieel als belangrijk wordt gezien, maar vooral ook omdat de inzet die FEHAC en MCN het afgelopen jaar op dit terrein hebben geleverd in de gesprekken met de beleidsmakers van het Ministerie van OCW nu is vastgelegd in een wet. Met het aannemen van deze wet is Nederland weer koploper in Europa geworden in de bescherming van het mobiel erfgoed. Bij de behandeling in de Tweede Kamer zijn tevens twee moties aangenomen, die onze inzet in de bescherming van het erfgoed ondersteunen.
Wat is er nu concreet bereikt?
Ten eerste is er nu een officiële erkenning dat historische voertuigen
- net als het andere mobiele erfgoed - deel uitmaken van het nationale erfgoed. De voertuigen vertellen een belangrijk deel van de geschiedenis en dienen dus beschermd te worden. Daarbij gaat het niet om de individuele voertuigen, maar juist om de collectie als geheel.
En dat is exact het onderwerp waar wij als FEHAC over in gesprek zijn met UNESCO.
Ten tweede heeft de minister van OCW de verplichting gekregen om zich in te zetten wanneer er wetgeving zou dreigen te ontstaan die een bedreiging vormt voor het mobiele erfgoed. De minister is dan onze beschermheer, en zal in veel gevallen ook voor ons als FEHAC (en MCN) het aanspreekpunt zijn op dit vlak.
Ook heeft de minister moeten aangeven dat hij het NRME (Nationaal Register Mobiel Erfgoed) zal erkennen en de completering daarvan zal ondersteunen. Dit register is, zoals bekend, niet een limitatieve lijst, maar juist een opsomming van voertuigen en voertuigtypen aan de hand waarvan de geschiedenis van de massamotorisering in Nederland kan worden verteld.
Het is dus zeker niet nodig dat alle typen voertuigen worden opgenomen, maar een zo breed mogelijk scala is natuurlijk wel van belang voor het vertellen van de geschiedenis. En voertuigen die (nog) niet zijn vermeld, genieten evenzeer van de bescherming van de wet als de alwel opgenomen voertuigtypen. Aan ons de taak om het NRME nog veel meer te vullen dan nu al het geval is.
De opname in de erfgoedwet is niet zomaar gebeurd. De mensen die met OCW hebben gesproken hebben moeten aantonen dat er een duidelijk verschil is tussen 'mobiel erfgoed' en 'oude voertuigen'. lmmers, volgens de internationale definitie is een historisch voertuig:
• Tenminste dertig jaar oud
• ln handen van een liefhebber
• ln een historisch zo origineel mogelijke toestand
• Op een historisch verantwoorde wijze onderhouden
• En in beginsel niet bedoeld als middel voor dagelijks transport.
Met deze definitie hebben we een belangrijke bescherming bereikt. En door deze definitie zo goed mogelijk na te leven, kunnen we onder de bescherming van de erfgoedwet blijven. Zonder dat het van wezenlijke invloed is op het plezier dat wij als liefhebbers van onze historische voertuigen hebben.
Bezoek ook eens onze website: fehac.nl
FEHAC Nieuws; Nederland koploper bescherming mobiel erfgoed
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: FEHAC Nieuws; Nederland koploper bescherming mobiel erfg
Als het om brommers gaat dan hebben we het dus over, Geel plaatje, wit achterspatbord, 49.9cc, 2pk en trappertjes?.het nationale erfgoed. De voertuigen vertellen een belangrijk deel van de geschiedenis en dienen dus beschermd te worden.
Ze gaan alvast voorsorteren op een algeheel oude diesel en tweetact verbod binnen de stads grenzen en daar buiten.
Het nationaal erfgoed (aantoonbaar) krijgt een ontheffing en mag hobby matig blijven rijden.
Al die vervuilende oude rommel willen ze echt van de weg, het spel staat op de wagen, de strategie is bepaalt.
Vergeet niet, slechts bij een heel klein deel van onze 16.000.000 inwoners hebben oude brommers een bepaalde sympathie.
Verreweg de meerderheid in dit land ziet liever je hielen als je tenen met een tweetakt brommer.
De publieke opinie werkt niet echt in ons voordeel, wat Kreidlers betreft vooral doorgaan met blerpijpen en 100+ op het rijwielpad, die tak van hobby is toch maar van korte duur (maximaal een jaartje) dus wat kan het je schelen. Toch?
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 357 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: FEHAC Nieuws; Nederland koploper bescherming mobiel erfg
Juist Henk. Historische voertuigen ouder dan 30 jaar oud verdienen ontheffingen mits ze representatief zijn voor de tijd waarin ze nog geen 10 jaar oud waren.
Die Fehac is trouwens een club die niet heeft kunnen verhinderen dat Weekers de oldtimervrijstelling naar 40 jaar heeft opgerekt. Nu schermt de rechterlijke macht met dat gegeven en willen het niet terugdraaien in de eerste 4 van 5 beroepszaken door Stichting Oldtimerbelangen.
Mvg,
Eric
Die Fehac is trouwens een club die niet heeft kunnen verhinderen dat Weekers de oldtimervrijstelling naar 40 jaar heeft opgerekt. Nu schermt de rechterlijke macht met dat gegeven en willen het niet terugdraaien in de eerste 4 van 5 beroepszaken door Stichting Oldtimerbelangen.
Mvg,
Eric
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: FEHAC Nieuws; Nederland koploper bescherming mobiel erfg
Voor de kreidler motor kentekenhouders onder ons zal het ook verstrekkende gevolgen hebben.
Aan een bouwjaar heb je niks, waar het op aan zal komen is de eerste datum van afgifte in Nederland
Het gaat immers om ons Hollands cultureel tijdsbeeld erfgoed.
De stofkam zal gehanteerd worden, een RS eerste afgifte Nederland 1990-2015 die kan de huiskamer in om mooi te wezen.
Die gaan het echt niet redden in ons groene thee drinkende kikkerlandje.
Dit willen de beleidsmakers zien (zie foto`s)
Je moet historisch een hele echte hebben, en geen geïmporteerd ding wat is ingevoerd in 2003. en daar gaat het op uit draaien, er staan duizenden van die vervuilers op kenteken, en daar gaan ze wat aan doen.
Aan een bouwjaar heb je niks, waar het op aan zal komen is de eerste datum van afgifte in Nederland
Het gaat immers om ons Hollands cultureel tijdsbeeld erfgoed.
De stofkam zal gehanteerd worden, een RS eerste afgifte Nederland 1990-2015 die kan de huiskamer in om mooi te wezen.
Die gaan het echt niet redden in ons groene thee drinkende kikkerlandje.
Dit willen de beleidsmakers zien (zie foto`s)
Je moet historisch een hele echte hebben, en geen geïmporteerd ding wat is ingevoerd in 2003. en daar gaat het op uit draaien, er staan duizenden van die vervuilers op kenteken, en daar gaan ze wat aan doen.
- Bijlagen
-
- dit willen ze zien1.JPG (33.82 KiB) 2242 keer bekeken
-
- dit willen ze zien.JPG (32.19 KiB) 2242 keer bekeken