slecht terugschakel florett '65 handbak

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
florett1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

slecht terugschakel florett '65 handbak

#1 Bericht door florett1965 » 03 aug 2015, 21:58

hallo,

ik zal mij even voorstellen.
ik ben 38 en mijn vader heeft een kreidler florett uit 1965 pas gekocht vanwege jeugdsentiment denk ik :D .
hij ziet er picobello uit maar heeft een probleempje met terugschakelen.
ben zelf trekker monteur en iets meer de grotere versnellingsbakken gewend.
het volgende probleem heb ik: opschakelen gaat goed alleen terug schakelen minder, van de 3 naar de 2 gaat goed maar dan van 2 naar neutraal of naar de 1 niet zo goed.
als ik van 3 naar 2 de koppeling een keer laat opkomen en dan naar de neutraal gaat het iets beter of rollend met een iets hogere snelheid gaat het ook iets beter, maar moet ik stil staan of bijna stil lukt het niet meer. blijft dan echt in de 2 staan of ik moet een aantal keren flink met de hendel op en neer gaan. met de brommer vooruit/achteruit bewegen helpt ook niet.
als ik de standaard erop zet dan gaat het weer wel.
het volgende heb ik gedaan. heb kabels vernieuwd en in gestreken met vaseline. afgesteld met de 0,3-0,5 trek en de 3-5 mm naar elkaar toe.
koppeling komt ook goed vrij alleen als je hem in de 1 zet zakt hij ietsjes in toeren maar met strakker zetten veranderd er niet veel.

het is een lang verhaal maar hopelijk heeft iemand een oplossing/idee wat het zou kunnen zijn.
heb al van alles gelezen over busjes en dergelijke maar wil hem eigenlijk niet loshalen voor ik echt een idee heb. ben ook niet thuis in de kreidler materie maar het is een mooi machientje.

gr. ramon

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60285
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: slecht terugschakel florett '65 handbak

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 aug 2015, 22:13

Als je het zo gedaan hebt viewtopic.php?t=1743
Is de werking van je koppeling wel goed?
En je binnenkabel loopt zeer soepel moet je het toch echt in slijtage van het schakelhendel zoeken.

Als dat niet het geval is kan het nog zijn dat je slijtage (pennen) of andere verkeerde speling hebt in de schakelbak. Of de wals loopt slecht.

Kan je met motor uit en heen en weer rommelen van het achterwiel wel schakelen?

Enzo

Gebruikersavatar
florett1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht terugschakel florett '65 handbak

#3 Bericht door florett1965 » 03 aug 2015, 22:23

bedankt Enzo,

ik heb het zo gevolgd en de schakelhendel van binnen ook met vaseline ingestreken maar misschien niet goed op slijtage in de hendel gelet!
op het eerste gezicht zag het er goed uit.
ben alleen aan het twijfel of ik wel de markeer streep in de juiste versnelling heb gezet, maar dan zou het schakelen denk ik ook niet kloppen of wel?

Ramon

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: slecht terugschakel florett '65 handbak

#4 Bericht door Nicolaas » 05 aug 2015, 15:25

Inderdaad de makeerstreep controleren. Staat die niet goed dan klopt de schakeling helemaal niet. Het afstellen luisterd wel nauw. En afhankelijk van welke versnelling links of rechts een beetje bijstellen.

Gebruikersavatar
florett1965
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht terugschakel florett '65 handbak

#5 Bericht door florett1965 » 05 aug 2015, 22:02

hij schakelt wel hoe het moet volgens de markering 1-0-2-3 op de hendel.
1 zit naar voren draaien dan weer terug naar neutraal en dan 2 en 3 weer ook naar achteren.
dus dan zal de markering in de hendel toch goed zitten, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht terugschakel florett '65 handbak

#6 Bericht door RCD » 04 sep 2015, 16:45

Sluit mij aan bij het advies van Enzo: schakelhendel is gemaakt van een soort zamac, lekker zacht spul bestaand uit een legering van zink en aluminium. als die versleten is dan begint de ellende. Speelgoed klapper pistooltjes en model autootjes worden ook gegoten van dit goedkope materiaal. Gashendeltjes van de Sparta Lucky en Batavus dames brommers geven hetzelfde probleem. Vervangen dus [-X

Plaats reactie